השופטת איריס רש (צילום: דוברות הרשות השופטת)
השופטת איריס רש (צילום: דוברות הרשות השופטת)

מכה לאתו"ס: בית המשפט הורה על ביטול פיטוריו של מנהל אגף האולמות ועל החזרתו לעבודתו

שופטת בית הדין האזורי לעבודה איריס רש הוציאה צו זמני נגד פיטוריו של ראובן אפרתי וקבעה בהחלטתה, כי הסיבה שהביאה לפיטוריו קשורה להיותו סגן יו"ר ועד הפעולה של עובדי החברה. "לא שוכנענו כי קיים שיקול ענייני בפיטורי המבקש, אלא שכלל השיקולים נבעו מפעילותו של המבקש בהתארגנות, פעילות שלא נשאה חן בעיני הנהלת החברה ויו"ר הדירקטוריון"

פורסם בתאריך: 2.9.21 11:59

בית המשפט האזורי לעבודה נעתר לבקשה של הסתדרות העובדים הכללית החדשה, ועד הפעולה של עובדי אתו"ס ומנהל אגף האולמות באתו"ס ראובן אפרתי והוציא צו מניעה זמני נגד פיטוריו של אפרתי והורה על ביטול פיטוריו והחזרתו לעבודה.

כפי שפורסם לראשונה ב"כלבו – חיפה והקריות", ביולי האחרון עתרו ההסתדרות, ועד הפעולה של עובדי אתו"ס ואפרתי לבית הדין האזורי לעבודה בבקשה למתן צו זמני וקבוע "לביטול פיטורים אסורים בשל פגיעה בהתארגנות ובסגן יו"ר ועד הפעולה".

בבקשתם טענו העותרים, כי פיטוריו של אפרתי, המשמש סגן יו"ר ועד הפעולה, הם "התנכלות שיטתית ופיטורים אסורים שנקטה הנהלת אתו"ס בחוסר תום לב כלפי חבר ועד הפעולה בחברה, וזאת במטרה מובהקת ומוצהרת לחבל במהלכי התארגנות העובדים בחברה על ידי 'סיכול ממוקד' של אחד הגורמים הדומיננטיים בהתארגנות העובדים בחברה".

עוד כתבו העותרים בבקשתם: "בפני בית הדין מקרה מובהק של התנכלות לאחד ממובילי ההתארגנות במקום העבודה, מר ראובן אפרתי. התנכלות שהובילה בסופו של דבר לזימונו לשימוע לקראת פיטורים, ובסופו של דבר, גם לפיטוריו, וזאת רק בשל היותו חבר בוועד הפעולה בקרב עובדי אתו"ס. נדמה, כי הפיטורים ננקטו במופגן כלפי מר אפרתי כדי לשוב ולהבהיר לעובדים שמי שיעסוק בקידום ההתארגנות – ייפגע". עוד נטען בבקשה, הסיבה לפיטוריו של אפרתי נעוצה בניסיון להגיע להסכם קיבוצי בין העובדים לאתו"ס, כפי שנחשף לראשונה ב"כלבו חיפה והקריות".

בהחלטתה, כתבה השופטת איריס רש: "החברה הדגישה כי שיקול מרכזי בהחלטתה לסיים את העסקתו של מר אפרתי נוגע לעלות שכרו הגבוהה וכי לנוכח מצבה הכלכלי והשינוי בהיקף הנכסים שבאחריותה, לא היה מנוס מפיטורי המבקש. לא הוכח בפנינו כי נשקלו חלופות אמיתיות אחרות על מנת לאפשר את המשך העסקתו של המבקש. כפי שהוכח בחברה קיימים חמישה-שישה עובדים ששכרם באותו סדר גודל של שכר המבקש. לא נבדקה כל חלופה של חיסכון כספי בדרך אחרת במקום החיסכון הנובע מפיטורי המבקש, בין באמצעות הפחתת שכרו של המבקש, למרות נכונותו ובין באמצעות ובפרט לנוכח העובדה שהחברה הייתה מרוצה מטיב עבודתו של המבקש שנחשב לעובד טוב ומוערך לאורך השנים ובהתחשב בגילו ובוותק של המבקש".

הוסיפה השופטת: "לא שוכנענו כי קיים שיקול ענייני בפיטורי המבקש, אלא שכלל השיקולים נבעו מפעילותו של המבקש בהתארגנות, פעילות שלא נשאה חן בעיני הנהלת החברה ויו"ר הדירקטוריון. שוכנענו ברמה הלכאורית שהחברה אינה מעוניינת באמת ובתמים בקיומה של התארגנות ומשטר של הסכמים קיבוציים בחברה…".

עוד נכתב בהחלטה: "מאזן הנוחות נוטה בבירור לצד המבקשים. הליך ההתארגנות הראשונית מלווה בקשיים רבים ובחשש של העובדים פן ייפגעו אם יביעו תמיכה בהתארגנות או ייטלו בה חלק כפי שהתברר בענייננו. יתר על כן, שוכנענו כי מר אפרתי הוא 'הרוח החיה' ופעיל דומיננטי בהתארגנות העובדים המצויה כעת בשלב קריטי של המשך המאבק לניהול משא ומתן וחתימה על הסכם קיבוצי ראשון בחברה, ולפיכך, הוצאתו מהחברה בשלב זה עשויה לסכל את ההתארגנות. זאת בנוסף, לפגיעה האישית במר אפרתי עקב הפגיעה בכבודו ובזכותו החוקתית להתארגנות כמו גם הקושי במציאת מקום עבודה חלופי בהתחשב בגילו המבוגר, ניסיונו התעסוקתי ומצב המשק בתקופת הקורונה.

"מנגד, לא שוכנענו שייגרם לחברה נזק בלתי הפיך מהמשך העסקתו של המבקש עד לתום ההליך. החברה עצמה טוענת לנזק כספי שהינו נזק בר-פיצוי. מכל מקום, אין מחלוקת שהמבקש הוא עובד טוב ומסור ולא נפל רבב בתקופת העסקתו, כך שהחזרתו לעבודה אינה צפויה לגרום נזק לפעילות החברה, כאשר לנוכח נכונות המבקשים, הצדדים יכולים להגיע לפתרונות חלופיים על מנת לייתר או למזער את המשמעות הכספית של החזרת המבקש לעבודה".

בסיכום הדברים כתבה השופטת: "שוכנענו על פי הראיות לכאורה כי למבקשים קיימת זכות לכאורה וכי מאזן הנוחות נוטה לטובתם ועל כן אנו נעתרים לבקשה למתן צו מניעה זמני ומורים על ביטול פיטוריו של מר אפרתי והחזרתו לעבודה כמנהל אגף אולמות בחברה".

 

 

לאחר מתן פסק הדין, שלחו עורכי הדין אילן גורביץ' וסתוית גל-סוקי, המייצגים את ההסתדרות, מכתב התראה לעורכי הדין של אתו"ס, טרם הגשת בקשה לביזיון בית המשפט.

וכך הם כותבים: "ב-30 באוגוסט 2021 קבעה כבוד השופטת איריס רש בבקשה לסעד זמני, כי פיטוריו של מר ראובן אפרתי בטלים והורתה על החזרתו לעבודה כמנהל אגף האולמות בחברה… בניגוד גמור להחלטה, מרשתכם הודיעה ביום 31 באוגוסט, באמצעותכם, כי אין בכוונתה להשיב את מר אפרתי לעבודה וכי עליו להישאר בחל"ת עד להכרעה בהליך העיקרי. ראו לעניין זה דוא"ל מעו"ד יגאל זאבי, מנכ"ל אתו"ס. הודעה זאת עומדת בניגוד גמור להחלטה, לפיה על החברה להחזיר את מר אפרתי לעבודתו בפועל כמנהל אגף אולמות".

עוד מתריעים עוה"ד גורביץ' וגל-סוקי במכתבם: "לאור המפורט הרינו להודיעכם כי ככל שלא תודיעו לנו עד לשעה 20:00 ביום 2 בספטמבר (היום – ב"כ), כי מרשתכם תקיים את החלטת בית הדין ותשיב מר אפרתי לעבודתו בפועל, תוגש בקשה לפי סעיף 6 לפקודת ביזיון בית המשפט. הבקשה תוגש נגד החברה, מנכ"ל החברה ויו"ר הדירקטוריון, אישית, בהיותם מי שגורמים להפרת ההחלטה, ויכול שתוגש נגד מי מהדירקטורים של החברה אשר אינם פועלים כדי שיקויים הצו השיפוטי המחייב".

מאתו"ס נמסר בתגובה: "החלטת בית הדין האזורי לעבודה בחיפה מחייבת את החברה והיא תמלא אחר ההחלטה במלואה, על כל חלקיה. מכתבי האיום מיותרים, לא תורמים ולא יזיזו את החברה מעמדתה. אתו"ס עסוקה כל-כולה בהכנות לפסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה שיתקיים השנה באולמות החברה בחול המועד סוכות, ותמשיך לפעול לקידום ופיתוח התרבות האמנות והספורט בחיפה, כפי שהיא עושה בהצלחה עשרות שנים, ולא תיתן לרעשי רקע להפריע לה במשימתה. לעצם העניין, העובד יוזמן לפגישה ביום ראשון עם מנכ״ל החברה שבה יידונו שיבוצו וחזרתו לעבודה".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אנונימית

    מהכירות עם ראובן , בן אדם מקסים , מסור , נעים הליכות ומנהל דגול

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר