אייל נקוד (צילום: Bildagentur Zoonar GmbH / shutterstock.com)
אייל נקוד (צילום: Bildagentur Zoonar GmbH / shutterstock.com)

יותר מ-20 איילים וכבשים הושמדו בגן החיות העירוני לאחר שחלו בשחפת

דבר המחלה, שהתפרצה ביולי האחרון בקרב בעלי חיים בגן החיות, לא דווח לעירייה, והיא שמעה על כך לראשונה בדברים שאמרה חברת המועצה הילה לאופר בישיבת מועצת העיר. הנהלת אתו"ס, המפעילה את הגן, תזומן למנכ"ל העירייה ותצטרך לתת תשובות. אתו"ס: "כל הפעולות בוצעו על פי הנחיות משרד החקלאות"

פורסם בתאריך: 16.12.21 14:58

עיריית חיפה תזמן את חברת אתו"ס לתחקיר בעקבות מקרים של שחפת שהתגלו באיילים נקודים בגן החיות העירוני, ושלטענת גורמים בעירייה לא דווח עליהם. על התפרצות השחפת נודע לראשונה לעירייה במועצת העיר במסגרת דיון בשאילתה של חברת המועצה הילה לאופר. לפני יומיים ערך מנכ"ל העירייה אוהד שגב ישיבה בנושא, שבה נכחו גם הווטרינר העירוני יאיר וייס וגורמים נוספים, ובה הוחלט לזמן את אתו"ס לתחקיר.

לדברי גורמים בעירייה, בחודש יולי האחרון הרדימו השירותים הווטרינריים, בשיתוף רשות הטבע והגנים (רט"ג), 11 איילים נקודים בגן החיות, לאחר שעלה החשד, כי הם נגועים בשחפת. לאחר בדיקה פתולוגית, הועברו האיילים למשרפה באישור משרד החקלאות, שהוציא צו להשמדת בעלי חיים נגועים או חשודים כנגועים במחלה. הטענה היא שמקרים דומים התגלו גם בגני חיות נוספים בארץ, וזאת משום שרט"ג העבירה לאותם גני חיות איילים מאותו עדר, שבדיעבד התברר שהיה נגוע במחלה.

נודע, כי מאחר שתוצאות הבדיקה הפתולוגית גילתה כי כל האיילים נדבקו בנגיף, הוחלט לבצע בדיקה פתולוגית של יותר מ-12 עיזים וכבשה, שהיו עם האיילים במגע. תוצאות הבדיקה גילו כי מחציתם נדבקו בנגיף. כולם הושמדו.

גורמים בגן החיות אומרים, כי הם נהגו לפי המלצות הארגון האירופי של וטרינרים של חיות בר וגני חיות, על פיהן יש להשמיד את כל בעלי החיים שנמצאו באותה תצוגה, אך לא בעלי חיים מתצוגה אחרת, שלא באו עם בעלי החיים הנגועים במגע. כמו כן, לדבריהם אין צורך לבדוק את אנשי הצוות, שלא היו במגע ישיר עם בעלי החיים, וכל שכן לא נשקפה כל סכנה למבקרים בגן.

גורמים בעירייה, איתם שוחח "כלבו – חיפה והקריות", אמרו כי הופתעו לגלות על התפרצות השחפת רק מנאומה של לאופר מעל הפודיום. מאחר שאתו"ס, הגוף המנהל את גן החיות, הוא תאגיד עירוני, האחריות על המקרה וההשלכות שלו עלולות להתגלגל לפתחה של העירייה, וכל זאת מבלי שהנהלת העיר עודכנה בכך. לכן, הוחלט לזמן את הנהלת אתו"ס לתחקיר. לדברי גורמים בעירייה, עדיין לא ברור כיצד מנכ"ל העירייה יפעל מול אתו"ס, כשאפשרות הקיצונית ביותר היא ביטול רישיון העסק לגן החיות.

מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: "מדובר במקרה של העברת איילים נקודים מפינת חי בחמת גדר למספר גני חיות לפני מספר חודשים, כאשר לא היו ידיעה או חשש כלשהו למקרי שחפת בחיות בר בישראל.  ידוע שגם בדיקות מקדמיות שהיו מתבצעות לא היו מצביעות על כך, כאשר יש גם קושי לבצע בדיקה בחיות ממין זה. רשות הטבע והגנים אינה אחראית על העברת החיות בפועל ועל הבדיקות הווטרינריות אלא רק על היתרי העברה של חיות הבר על פי קריטריונים של תנאי מחיה נדרשים למיני חיות הבר. יודגש, כי החיות לא הועברו מרשות הטבע והגנים כפי שכביכול הוצג בפנייתכם אלינו".

מאתו"ס נמסר בתגובה: על פי דיווח שקיבלנו בזמן אמת, ההודעה על חשד לשחפת נמסרה לגן החיות הלימודי בחיפה על ידי משרד החקלאות עקב מקרה שחפת בגן חיות אחר, מחוץ לחיפה. בעקבות כך, בוצעו בגן החיות כל הפעולות על פי הנחיות משרד החקלאות, הבריאות ורשות הטבע והגנים, כאשר בשום שלב לא נמצאו העובדים וכמובן לא המבקרים בחשיפה. המבקרים כלל לא נכנסים לשטח והוא סגור ומופרד".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מאיר

    חייבים לסגו לאלתר את גן החיות הזה. מסכנים בעלי החיים בכלובים שם.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר