אולם מועצת העיר חיפה (צילום: בועז כהן)
אולם מועצת העיר חיפה (צילום: בועז כהן)

המאבק על תקציב 2022: "ראש העיר מנהלת מסע הפחדה נגד חברי מועצת השינוי"

מחר (חמישי) יובא לדיון במועצת העיר תקציב 2022. מועצת השינוי, שלא מתכוונת לאשרו, הוציאה היום הודעה לעיתונות, שבה היא מנמקת את החלטתה. מנגד, מנכ"ל העירייה הוציא מכתב לכל חברי מועצת העיר שבו הוא מתריע על ההשלכות הקשות שיהיו לאי העברת התקציב

פורסם בתאריך: 22.12.21 12:05

נמשך ביתר שאת מאבק הכוחות בין קליש-רותם למועצת השינוי בכל מה שקשור לתקציב 2022, שיובא מחר (חמישי) לפתחה של מועצת העיר.

הבוקר (רביעי) הוציאה מועצת השינוי הודעה לתקשורת, שבה היא מסבירה מדוע החליטה לא להעביר את השינויים התקציביים שהובאו לפתחה של ועדת הכספים בישיבתה בשבוע שעבר.

"למן הקמתה של מועצת השינוי, לפני כחמישה חודשים, חשפנו שורה ארוכה של כשלים בתכנון התקציב העירוני. עד היום, מרביתם של כשלים אלו לא תוקנו על ידי ראש העיר. מסיבה זו, תהליך אישור התקציב לשנת 2022 הלך ונשחק. הטיוטות הראשונות לא אושרו על ידי ועדת הכספים ומועצת העיר, והעמדה שהבענו אף זכתה לגיבוי של משרד הפנים.

"חשוב לנו לשתף את הציבור החיפאי, אשר הוא זה שיושפע באופן ישיר מכשלי ראש העיר בניהול התקציב, עד כמה קשה ורצופה במכשולים הדרך לקידום תקציב, מאוזן וראוי שישרת את כל תושבי חיפה תוך שמירה על איכות החיים לצד החובה להימנע מקידום תקציב גירעוני, אשר בסופו ייפגע השירות לתושבים ולחיי היומיום. בשבועות האחרונים דנה ועדת הכספים בגרסה רביעית של התקציב שהגישה ראש העיר. ועדת הכספים קיימה ישיבות ארוכות וקשות, כדי למנוע את הבאת העירייה לפי תהום.

"לצערנו, ראש העיר אינה שותפה למאמץ הזה כלל ועיקר. חברי הקואליציה שלה נוטים שלא להופיע כלל לדיוני ועדת הכספים וגם לא לדיוני המועצה בעניין התקציב. לא ברור אם מדובר באדישות או בקריסה מוחלטת של הנהלת העיר, אבל ברור לנו מאוד מי המפסידים העיקריים מהמצב העגום הזה – אנחנו החיפאים. ראש העיר מצידה כשלה בהכנת תוכנית עבודה שתצביע על מדיניות סדורה וברורה ואינה עושה את המאמצים הנדרשים, כדי לעמוד בתנאי הסף הנדרשים להכנת תקציב ראוי לשנת 2022. ראש העיר אף לא הביאה לאישור בפנינו תקציב פיתוח שיצביע על פרויקטים למימוש חזונה לעיר וטיפול בתשתיות הקורסות. במקום זאת, היא מבצעת תעלולים ופעלולים אשר נועדו כולם לעקוף את הניהול השקוף אותו הבטיחה בראשית הקדנציה.

"חמור מכך, ראש העיר החלה במסע הפחדה נגד חברי מועצת העיר השותפים למועצת השינוי, והיא מאיימת עליהם בכך שהתנגדותם לתקציב תביא לפיזורם, אלא שראש העיר לא מבינה שהמחויבות של חברי המועצה היא בראש ובראשונה לתושבי חיפה ולא לכיסא שלהם, בדיוק ההיפך מראש העיר שעושה הכל כדי להיצמד לכיסא שלה בכל דרך אפשרית. אנו נחושות לחסום את נתיב ההתרסקות שחיפה הולכת אליו בשל כישלונה של ראש העיר ושותפיה. בחודשים הקרובים נמשיך להילחם כדי להביא לאישור תקציב הוגן, ראוי, שוויוני ומאוזן לטובת תושבי חיפה. התקציב הנוכחי איננו כזה ולכן ועדת הכספים המליצה שלא לאשרו במתווה הנוכחי.

"להלן רשימה של כמה כשלים מרכזיים, שעדיין לא תוקנו, ואשר הופכים את התקציב המובא לדיון מחר בפני מועצת העיר ללא אפשרי מבחינה חוקית, בכלל ומעשית בפרט.

יצירת עשרות תקנים ללא כיסוי תקציבי.

שינויים במבנה הארגוני ללא תיאום או אישור.

קיצוץ רוחבי של 50 אחוז בתקציב חברות עירוניות ללא תיאום עימן.

היעדר פירוט של סדר העדיפויות העירוני.

קיצוץ בהוצאות הכרחיות לעיר אשר יביאו לקריסה של השירותים הניתנים לתושב.

נכון לעכשיו לא דנים כלל בתקציב הפיתוח של העיר.

ראש העיר היתלה בתושבים כאשר הבטיחה שלא תעלה את הארנונה, אבל התקציב הרגיל מגלם הסתמכות על גידול בהכנסות בארנונה והשימוש בהפעלת "הטייס האוטומטי".

"בימים אלו ראש העיר מנסה לתקן את הטעויות שביצעה בתקציב 2021 שלא היה מאוזן על ידי הבאת שינויים בתקציב 2021 שמסתיים בעוד 8 ימים (כך למשל מבקשת ראש העיר להגדיל את התקציב לרכבי ליסינג בכ-2 מיליון שקלים בלי להציג נתונים לפשר העלייה המשמעותית בהוצאות הליסינג והאם מדובר על רכבי ליסינג פרטיים לבכירי העירייה או לרכבים שמשרתים את הציבור כגון משאיות לפינוי אשפה וגזם.

"הניסיון לגלגל את האחריות לכישלונה על חברי מועצת השינוי והאיום כי לא יינתנו שירותים בסיסיים בעיר החל מינואר הקרוב לא יצלח, ואנו נחושים לפעול בזהירות הרבה בכל שינוי ותיקון תקציבי בהתאם לחוק. לא ניתן לראש העיר לקחת את תושבי חיפה כבני ערובה לצורך הישרדותה הפוליטית".

המכתב של מנכ"ל העירייה

כפי שפורסם אתמול (שלישי) ב"כלבו – חיפה והקריות", בהנהלת העירייה תכננו להוציא מכתב לחברי המועצה שמתריע על השלכות אי העברת התקציב מחר (חמישי) ואי ביצוע שינויים תקציביים בתקציב 2021 שלא עברו בישיבת ועדת הכספים האחרונה. תחילה, מי שאמורה הייתה להוציא את המכתב הייתה היועצת המשפטית של העירייה, עו"ד ימית קליין, אולם לפני שעה קלה נשלח המכתב מטעמו של מנכ"ל העירייה אוהד שגב.

במכתבו לחברי המועצה כתב שגב: "לאור החלטות אשר התקבלו לאחרונה על ידי ועדת הכספים ומועצת העיר ולאור ההשלכות הרות הגורל אשר עלולות להיות להחלטות אלה על תפעולה השוטף של העיר חיפה במהלך שנת 2022, לרבות בכל הנוגע לנושאים מהותיים כגון פינוי אשפה ותחזוקה שוטפת בשורה ארוכה של תחומים, לרבות דרכים, חופים ומוסדות חינוך, אני פונה אליך מתוקף תפקידי וחובתי כמנכ"ל עיריית חיפה להביא בפנייך את העובדות כדלקמן:

"כפי שידוע לך, בהתאם להנחיות משרד הפנים, פעלה העירייה לתיקון התקציב באופן אשר כלל העברה של חלק מהנושאים הנוגעים לפינוי אשפה ותחזוקה כאמור מתקציב הפיתוח לתקציב הרגיל, כך שנושאים אלה תוקצבו במסגרת התקציב הרגיל לשנת 2022. ואולם התקציב הרגיל לשנת 2022 טרם אושר על ידי ועדת הכספים ומועצת העיר, כאשר הנושא צפוי לשוב ולעלות לאישורה של מועצת העיר מחר. בנסיבות אלה, ועל מנת שיהיה באפשרותה של העירייה לתקצב נושאים חשובים אלה, הנדרשים לצורך תפעולה ותפקודה השוטף של העיר, התבקשה ועדת הכספים לאשר תוספת תקציבית לתקציב הרגיל של שנת 2021, וזאת כאמור על מנת לאפשר פעילות שוטפת במהלך שנת 2022, עד לאישור התקציב הרגיל לשנה זו".

 

 

שגב מתייחס במכתבו גם להמלצת ועדת הכספים מהשבוע שעבר לא לאשר את השינויים התקציביים שהובאו לפתחה, וכותב לחברי מועצה העיר כי בכך עלולה להיגרם פגיעה מהותית לתושבים והוא מפרט: "לא יהיה באפשרותה של העירייה לבצע פינוי אשפה מהאתר העירוני… כתוצאה מכך, תוך ארבעה-חמישה ימים, עם סיום יכולת ההכלה של האתר העירוני, לא ניתן יהיה לבצע איסוף אשפה מבתים פרטיים, מוסדות חינוך, עסקים ומרכזים מסחריים ברחבי העיר;  לא יהיה באפשרותה של העירייה לבצע כל פעולה של תיקוני תאורה או החלפה של בורות וגופי תאורה תקולים, באופן אשר יהיה בו כדי להביא לפגיעה משמעותית בבטיחותם של הולכי הרגל והמשתמשים בכבישי העיר, זאת במיוחד בתקופת החורף וזאת לאור שעות החשיכה הרבות; לא יהיה באפשרותה של העירייה לבצע אחזקה שוטפת של מערכות הניקוז העירוניות או לטפל בהצפות ברחבי העיר; לא יהיה באפשרותה של העירייה לבצע תחזוקה שוטפת של הכבישים, המדרכות והשבילים ברחבי העיר, זאת לרבות טיפול במפגעים; לא יהיה באפשרותה של העירייה לפעול לגיזום עצים במרחב הציבורי; לא יהיה באפשרותה של העירייה להמשיך לתחזק ולהפעיל את מערך בקרת התנועה העירוני והמטרופוליני, הכולל את כל מערכת הרמזורים והתנועה בעיר, באופן אשר, במקרה של תקלה, עלול להביא לשיתוק של התנועה באזור כולו; לא יהיה באפשרותה של העירייה לבצע בדיקות יזומות ולפעול להחלפת ציוד אש במבנים עירוניים, זאת בניגוד להוראות הדין והדרישות הרגולטוריות, כאשר במקרה של ציוד תקול עלולה אף להיגרם פגיעה בחיי אדם".

את מכתבו מסכם שגב בדברים: "אני חוזר ומבהיר את המשמעות והשלכות של ההחלטות, ככל שיתקבלו, על המשך תפקודה של העיר והעירייה החל מ-1 בינואר 2022".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר