מינהלת הבחירות בהיכל הספורט (צילום: שושן מנולה)
מינהלת הבחירות בהיכל הספורט (צילום: שושן מנולה)

מינהלת הבחירות נגד משרד הפנים

במינהלת הבחירות מאשימים את משרד הפנים בהתארכות ספירת הקולות. לטענתם נוצרו בעיות בגלל הנחיות חדשות של רישום שהאריכו את הפעולות ובגלל נציגי רשימות שסירבו להישאר אחרי השעה 22:00 מכיוון שהם לא מתוגמלים על עבודה לאחר סגירת הקלפיות

פורסם בתאריך: 1.11.18 09:26

רק אתמול (רביעי) בשעה 7:30 בבוקר הסתיים החלק הראשון והמרכזי בעבודתה של מינהלת הבחירות לעיריית חיפה שהתמקמה בהיכל הספורט ברוממה – ספירת הקולות. נותר עוד לספור את קולותיהם של החיילים ושל הנכים שהצביעו בקלפיות המונגשות כדי לקבל תמונה מלאה וסופית של הבחירות. במינהלת לא זוכרים תהליך ספירת קולות ארוך כל כך ותולים את האשם בארגון של משרד הפנים.

יו”ר ועדת הבחירות עו”ד יוסי חכם, שזו מערכת הבחירות המוניציפליות השנייה שהוא מנהל, מתקשה לקבל את העובדה שבמערכת בחירות לכנסת מסיימים את הספירה כבר בשעה 2:30 בלילה ואילו בבחירות המוניציפליות הוא נאלץ להישאר ער עמוק אל תוך הבוקר. “עבודת המינהלת בבחירות המוניציפליות זהה לעבודה בבחירות לכנסת”, הוא אומר, “רק שהשנה ההתייחסות של המדינה לבחירות המוניציפליות היתה שונה מההתייחסות לבחירות לכנסת”.

חכם נוקט גישה ממלכתית ומסרב לפרט את הכשלים. “אקיים ישיבה מיוחדת במינהלת בעניין הזה ואז נשמע מהמשתתפים מה באמת קרה", הוא מבטיח, "לפני כן אין טעם לסכם”. חכם טוען שהפעם זה היה קשה יותר מאשר בעבר: “העובדה שמסיימים רק בשעה 7:30 את הספירה ושהקולטים והקלדנים וכל שאר הצוות נשארים עד הבוקר במקום לסיים בשעה 3:00 בלילה יוצרת בעיה”. לדבריו, גם במערכת הבחירות של שנת 2013 היו סיבוכים בעבודת הוועדה: “אז היתה בעיה עם המחשוב. לצערנו, בכל פעם יש בעיה אחרת”.

 

 

מי שמוכן לפרט קצת יותר על מהות הבעיות שגרמו לסיום המאוחר הוא ראש מינהלת הבחירות יהודה כהן, שמשמש מזכיר ראשי ומנהל בתי משפט השלום במחוז חיפה. קולו הרועם שנשמע בכל רחבי היכל הספורט הפך מזמן לסימן ההיכר של כל מערכת בחירות. “זה קרה בגלל ההנחיות החדשות ממשרד הפנים”, הוא טוען, “היינו צריכים לרשום משוב וגם את מספר המעטפות והפתקים שלא השתמשו בהם וכדומה. זה האריך כל פעולה ב־20 דקות לפחות. זה ממש הכביד על ההליך. מישהו במשרד הפנים שלא מכיר את מערכת הבחירות המוניציפליות הכניס תקנות חדשות שלא היו בעבר, וזה סרבל את העבודה. אנחנו לא איזה יישוב קטן עם מספר מצומצם של קלפיות. היו לנו קרוב ל־500 קלפיות”.
ביום שלישי בשעה 18:00, ארבע שעות לפני סגירת הקלפיות, כינס חכם את חברי המינהלת לישיבת חירום. על הפרק: איומים של נציגי הרשימות לעזוב בשעה 22:00 את הקלפיות. הסיבה שהם ציינו היא שהתגמול הכספי מהמדינה ניתן רק עד לסגירת הקלפיות ושהם מסרבים לעבוד בחינם. המתוגמלים היחידים בקלפי מעבר לאותה שעה הם המזכירים, אבל החוק אינו מתיר להם לסגור את קלפי לבדם ועעלה חשש שהם יצטרכו לחכות למזכיר נוסף.
לקראת השעה 22:00 התמלא ההיכל בעובדי יום הבחירות, ובהם קולטים, משקיפים, קלדניות וסדרנים. כעבור חצי שעה הסביר כהן לקולטים את עיקרון העבודה. “יש לכל אחד מכם בסך הכל עשר קלפיות לעבור עליהן”, הוא אמר, “אם נעבוד נכון נצא מכאן ב־2:00, ואם לא – נסיים ב־5:00”.
בשעה 23:00 הגיעה הקלפי הראשונה היישר מבניין העירייה והתקבלה במחיאות כפיים סערות. האקשן התחיל והתקווה לסיים מוקדם את העבודה עדיין עמדה באוויר. הקלפי נקלטה באחד מהשולחנות, ומסביב התקבצו עשרות הקולטים מהשולחנות האחרים כדי לראות איך עובדת הקליטה. הקלפי היתה קטנה מאוד – רק שישה אנשים הצביעו בה – ותוך רבע שעה הסתיים ההליך בהיכל, אבל מנקודה זו הכל הלך והסתבך. עד הבוקר נספרו 121,647 קולות של מצביעים מתוך 256,559 בעלי זכות ההצבעה. מספר המעטפות הפסולות בבחירות אלה הוא גבוה מאוד ועומד על 6,570.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר