בחינת בגרות – המרפאה לבריאות המתבגר במרכז הרפואי בני ציון. צילום: אפרת רענן
בחינת בגרות – המרפאה לבריאות המתבגר במרכז הרפואי בני ציון. צילום: אפרת רענן

בחינת בגרות – המרפאה לבריאות המתבגר במרכז הרפואי בני ציון

בריאותם, בטיחותם ורווחתם של בני הנוער מהווים אתגר חשוב ומורכב להורים, למחנכים, למטפלים ולרופאים הבאים עימם בקשר יומיומי. במרפאה לבריאות המתבגר שבמרכז הרפואי בני-ציון החליטו לקחת את האתגר בשתי ידיים והקימו מערך טיפולי שלם שמיועד כולו לדור, שעד לאחרונה נחשב לשקוף

פורסם בתאריך: 11.3.19 22:59

מאת: מיכל ברקו, תוכן שיווקי

הם מתמודדים עם שינויים גופניים, לחץ חברתי, התנסויות ראשונות ומרדפים אחר הסלפי המושלם. עולמם של המתבגרים עמוס ונתון לאין ספור השפעות. אבל, למרות העצמאות שהם דורשים לעצמם, כדאי לשים לב גם לדפוסי ההתנהגות שלהם, העלולים להוביל אותם למקומות לא נעימים במקרה הטוב ולאפלים הרבה יותר במקרה הרע. במרפאה לבריאות המתבגר, במרכז הרפואי בני-ציון, החליטו לשים את בני הנוער במרכז ומציעים מעטפת טיפולית מחבקת למגוון האתגרים שהם חווים, בדיוק מה שהמתבגר ומשפחתו זקוקים לו כשהדברים מתחילים קצת לחרוק.

בני הנוער מהווים 20% מהאוכלוסייה בישראל, אולם עד לפני כעשור ההתייחסות אליהם מצד המערכת הרפואית הייתה כלקבוצה בריאה שהתבגרותם 'עברה לידינו'. ביקוריהם אצל הרופא הסתכמו בדרך כלל –  בבקשה לאישור רפואי לחדר הכושר או לצבא. המודעות הציבורית שעלתה בשנים האחרונות לאתגרים הייחודיים לגיל זה תרמה להבנה, כי יש להתייחס לבני הנוער כאל קבוצה ייחודית, בעלת פוטנציאל לעיצוב אורח חיים בריא ופעיל, אך גם בעלת סיכון מוגבר להתנהגויות נוטלות סיכון, כמו אלימות, אובדנות והתמכרויות.

במרכז הרפואי בני-ציון הבינו, שכדי לשרת כהלכה את בני הנוער צריך להקים מערך כוללני, המורכב מצוות רב מקצועי, המיומן בעבודה עם מתבגרים, ומצוי בקשר עם הוריהם ומערכת החינוך – כדי ליצור עבורם מעטפת טיפולית מלאה. המרפאה לבריאות המתבגר הוקמה כמרפאת המתבגרים הראשונה והגדולה בארץ הפועלת בתוך בית חולים ציבורי. צוות המרפאה בניהולה של ד"ר נגה כרם, מומחית ברפואת מתבגרים כולל עשרה מומחים מתחומים שונים, ביניהם רופאה מומחית בגיל ההתבגרות ובהפרעות אכילה, דיאטנית קלינית, פסיכולוגים קליניים ורפואיים, עובדות סוציאליות, מטפלת משפחתית, מטפלים בהבעה ויצירה ומטפלת באומנות. כולם, בעלי ניסיון קליני עשיר בטיפול במתבגרים והוריהם.

בין הנושאים המטופלים במסגרת המרפאה לבריאות המתבגר ניתן למצוא את כל האתגרים השכיחים העומדים בפני בני הנוער בדרכם להפוך לבוגרים בחברה, למשל: הדרכה לתזונה נכונה, טיפול בעודף או תת משקל, הפרעות אכילה למיניהן (אנורקסיה נרבוזה, בולמיה והפרעות אכילה לא ספציפיות), הדרכה למיניות אחראית ובטוחה, תמיכה במתלבטים בנושאי מיניות, התמודדות עם מצבים בריאותיים כרוניים בגיל ההתבגרות (מיגרנות, מחלות מעי דלקתיות, אפילפסיה וכד'), קשיים בתקשורת בתוך המשפחה, דימוי עצמי נמוך, קושי בהתמודדות עם מצבי לחץ, חרדת בחינות, מכאובים שונים המגבילים בפעילות שלא נמצאה להם סיבה רפואית, פגיעות עצמיות ועוד. צוות המרפאה מעביר גם היוועצויות, הדרכות וסדנאות לצוותים חינוכיים וטיפוליים בעיר.

"70% מהסיבות לתחלואה ותמותה בקרב בני נוער הן סיבות נגרמות, כלומר שאנחנו – הבוגרים המשמשים מעטפת למתבגר – יכולים להשפיע עליהן, למשל: תאונות דרכים, אובדנות, שימוש באלכוהול ובסמים או אלימות. התנהגויות אלה מחובתנו להפחית עד למנוע", מסבירה ד"ר נגה כרם, מנהלת המרפאה לבריאות המתבגר ומומחית ברפואת מתבגרים. "אנחנו מדברים על תקופת גיל ייחודית, מלאת תהפוכות ושינויים גופניים, קוגניטיביים ורגשיים, המושפעת מהמעגלים המשפחתיים, החברתיים והסביבתיים. בני הנוער מחפשים דרך עצמאית, שלא בהכרח תואמת את זו של הבוגרים שסביבם. בתקופה זו הם מסגלים לעצמם דפוסי חיים, שבעתיד הלא רחוק יהפכו לדפוסים קבועים ויציבים. בשל ה'סערה' של התקופה, קיימת לעתים רתיעה בקרב רופאים ומטפלים מלהתמחות בטיפול בקבוצת גיל זו, אך אנחנו, במרפאה לבריאות המתבגר, מאמינים שזה בדיוק הזמן המתאים להתערבות: להקשבה, להבנה ולהכוונה לבחירות, שיובילו את המתבגרים לדרך בריאה יותר. ההיכרות עם השלבים ההתפתחותיים השונים של גיל ההתבגרות, ובעיקר האהבה לבני הנוער ולייחודיות שבהם, מאפיינת את הצוות במרפאה ועבורי זה תענוג וכבוד לעבוד עם אנשי מקצוע שכאלה".

איתור מוקדם מציל חיים

הפילוסופיה המנחה את המרפאה היא קידום הבריאות הגופנית והנפשית של המתבגר באופן משולב, במקביל לאיתור מוקדם של תחלואות וחינוך לאורח חיים בריא. גיל המטופלים נע בין 12 ועד 24 (כלומר שגם חיילים – ביידוע מפקדיהם – וגם סטודנטים מטופלים במרפאה). עיקר מקור הפניות מגיע מרופאי ילדים ומשפחה בקהילה, מיועצות בתי הספר, ומהמלצות 'פה לאוזן' של מטופלים לשעבר ומשפחותיהם.

"האתגרים שעומדים בפני בני הנוער בימינו הם רבים ואליהם נוספו בשנים האחרונות הרשתות החברתיות, שרק הוסיפו שמן למדורה", מבהירה ד"ר כרם. "אין ספק שהרשתות החברתיות מהוות חלק משמעותי בעולמם של המתבגרים. מבחינתם אם אתה לא שם אתה לא קיים. הרשתות מהוות שופר להפצת מידע בקצב מהיר יותר, בעצמה חזקה יותר ובתפוצה רחבה יותר, והמידע שמתפרסם בהן – נשאר לתמיד. לצד היתרונות הרבים של ה-new media , קיימים גם לא מעט חסרונות, כמו, הקושי הגדול להפריד בין הזיוף לאמת והשינוי שחל במושג הפרטיות, כשכמעט הכל פרוץ. בגיל ההתבגרות, שבו היכולות לשקול סיכונים אל מול סיכויים עדיין לא הבשילו דיין, פוטנציאל הנזק הוא עצום". בנוסף, מציינת ד"ר כרם כי, "בנים ובנות נחשפים לדמויות המייצגות את 'אידאל היופי' ברשתות, וככל שרמת החשיפה אליהן עולה, נמצא שקיימת הגברה בביקורת העצמית וירידה בתדמית הגוף אצל המתבגרים. בתקופה של חשיבה בשחור ולבן, המאפיינת את תחילתו של גיל ההתבגרות, הגבולות בין בריאות ויופי, אמת ופייק מטשטשים, דבר שעלול לסלול את הדרך לפיתוח הפרעות אכילה ואירועי פגיעה עצמית – שתי התנהגויות העשויות להביא מתבגר עד לסכנת חיים".

העלייה בפניות למרפאה משקפת את האתגרים הרבים העומדים לפתחם של המתבגרים. בשנה האחרונה נערכו במרפאה קרוב ל-2,000 מפגשים טיפוליים. עליה משמעותית נרשמה במספר הבנים המגיעים לטיפול בעקבות הפרעות אכילה, ובמספר המתבגרים המופנים לטיפול בעקבות פגיעה עצמית שכוללת חיתוכים, צביטות, חריטות וצריבה. מהירות התגובה במקרים אלו היא משמעותית ביותר, מכיוון שפגיעה עצמית היא איננה רק קריאה לתשומת לב, אלא מבטאת מצוקה גדולה.

כל מטופל המופנה למרפאה נפגש בתחילה עם מנהלת המרפאה, לצורך הכרות ובירור תלונתו במטרה להגיע במשותף להגדרת הקושי עימו הוא מתמודד, ולהחלטה משותפת מה הטיפול המיטבי במצב. שקיפות היא נר לרגלי המרפאה וצוותה, כמו גם שמירה על פרטיות המטופל וחיסיון תכני הטיפול, כל עוד האחרונים עומדים במסגרת מגבלות החוק. חלק מבני הנוער פונים או מופנים למפגש ייעוץ חד פעמי, וחלקם נשארים לטיפול פרטני או משולב הנמשך חודשים עד שנה. במרפאה מתקיימים טיפולים המאגמים את העולם הרפואי, התזונתי והרגשי. בין הטיפולים הרגשיים המוצעים במרפאה ניתן למצוא טיפול משפחתי ו/או הדרכת הורים, טיפול דינמי, טיפול התנהגותי-קוגניטיבי, טיפול בביופידבק, EMDR (פוסט טראומה), טיפול באומנות, דמיון מודרך, מיינדפולנס ועוד.

מדי שבוע מתכנס כל צוות המרפאה לישיבת עבודה, הכוללת הדרכה, עדכון על מטופלים והתעדכנות מקצועית. "קיומה של מרפאה רב מקצועית שכזו מהווה נכס לבני הנוער בעיר", מספרת יועצת כיתות תיכוניות באחד מבתיה"ס העירוניים בחיפה. "המרפאה מהווה לנו מקור ייעוץ בשאלות בוערות, והאפשרות להפנות לשם תלמידים מהכיתות התיכוניות, למפגש ייעוץ ראשון חינם, היא משאב יקר שאגף החינוך בעירייה אפשר לנו, ואנו מרבים לנצלו".

"בל נשכח", מסכמת ד"ר כרם. "שלמרות התדמית הסוערת שיש לגיל ההתבגרות, הרי שמדובר בגיל מרתק ומלא קסם. בני הנוער הם יצירתיים, אינטליגנטיים ומלאי להט, הם דור העתיד, פשוט אי אפשר להשתעמם איתם. יחד עם זאת, חשוב לזכור שזהו גיל פגיע ושהדרך בה יתייחסו למתבגר ויטפלו בו תיטבע בו גם עת יהפוך לבוגר, ולכן כולנו מחויבים לטיפול מיטיב ומשפיע".

לפרטים נוספים ולזימון תורים ניתן לפנות בטלפון: 04-8359970, במייל: [email protected]  ובאתר המרפאה.

ד"ר נגה כרם. צילום: יפעת רוזנטל

ד"ר נגה כרם. צילום: יפעת רוזנטל


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר