חדש במרכז הרפואי בני ציון - יחידת צנתורים לטיפול במפרצות מורכבות. צילום באדיבות המרכז הרפואי בני ציון
חדש במרכז הרפואי בני ציון - יחידת צנתורים לטיפול במפרצות מורכבות. צילום באדיבות המרכז הרפואי בני ציון

חדש במרכז הרפואי בני ציון – יחידת צנתורים לטיפול במפרצות מורכבות

חדר צנתורים חדשני באזור הצפון נפתח לאחרונה במרכז הרפואי בני ציון, שמטרתו לטפל, בין היתר, במפרצות מורכבות יותר באבי העורקים הבטני. ד"ר זאב לוברמן, מנהל היחידה לכירורגיית כלי דם במרכז הרפואי, מספר על יחידת הצנתורים שתציל חיים של עשרות אנשים בשנה

פורסם בתאריך: 22.7.20 19:35

מאת: מיכל ברקו, תוכן שיווקי

בין 8%-5% מהגברים מעל גיל 65 סובלים מהתרחבות של אבי העורקים, שלולא טיפול מתאים עלול לגרום לקרע מסכן חיים. למרות שכיחות המחלה, המודעות אליה כמעט אפסית וכפועל יוצא מכך עשרות אנשים בשנה כלל אינם מאובחנים. במרכז הרפואי בני ציון ראו את חשיבות העלאת המודעות ומתן טיפול מיטבי ומציל חיים, ופתחו חדר צנתורים שמטרתו לטפל, בין היתר, במפרצות מורכבות יותר באבי העורקים הבטני בעזרת יכולות טכניות משופרות. השירות החדש פועל בתוך היחידה לכירורגיית כלי דם שמבצעת למעלה מעשור ניתוחים לתיקון מפרצות בשיטות אנדו-וסקולריות.

"לצערי, מפרצות בכלי דם נוצרות ללא תסמינים מיוחדים ובדרך כלל מתפוצצות ללא נורות אזהרה מוקדמות", מסביר ד"ר זאב לוברמן, מנהל היחידה לכירורגיית כלי דם במרכז הרפואי בני ציון. "הן לרוב מתגלות באקראי על-ידי צילום עמוד השדרה שדרכו ניתן להבחין בצל של אבי העורקים, בבדיקת CT, במידה ויש סיפור משפחתי דומה או בקריוזים כאלה ואחרים. הגיע אלינו מטופל, למשל, שסיפר כי נכדו שם את הראש על הבטן שלו ושאל אותו 'סבא, למה הבטן שלך קופצת?'. רק אחרי שהוא הלך לבדוק את זה הוא גילה כי הוא סובל ממפרצת באבי העורקים. לכן, למעט אולטרסאונד מכוון או בדיקה שגרתית יזומה, ישנו קושי עצום לעלות על זה בזמן. חשיבות הגילוי המוקדם הובילה את קופות החולים להכניס לסל התרופות בדיקת סקר (צילום אולטרסאונד בטן) לכל מטופל שעבר את גיל 65. אולם, חוסר המודעות והחשש מגילוי המחלה מוביל רבים להתעלם מהבדיקה ולקוות שיהיה בסדר".

מפרצת היא מקטע בכלי דם שהתרחב עד לכדי קרע ודימום פנימי, מסיבי ומסכן חיים. הטיפול בה הוא קריטי כאשר היא גדלה מהר יחסית (בקצב של יותר מחצי ס"מ בשנה), במידה וישנן תלונות קליניות על כאבי בטן או גב או כשגודל הקוטר שלה הוא כ-5 וחצי ס"מ ומעלה. ד"ר לוברמן מזהיר כי ככל ובמצבים אלה האדם לא יפנה לטיפול עולה הסיכון לקריעתה של המפרצת עד לכדי מוות. בדיוק כפי שקרה לאריק אינשטיין ז"ל. מוות שככל הנראה יכול היה להימנע.

"המיקומים השכיחים להיווצרות מפרצת, בנוסף לעורקי הבטן, הם מאחורי הברכיים ובעורקים אחרים, דוגמת עורק הכליה", מסביר ד"ר לוברמן. "אוכלוסיות הנמצאות בסיכון הן מי שסובלות משינויים בכלי הדם, סכרת, לחץ דם גבוה, כולסטרול, חוסר איזון בשומנים ועישון. עד לפני כמה שנים הטיפול הקלאסי במפרצת היה ניתוח פולשני שטמן בחובו תמותה, סיכוי גבוה לזיהומים והחלמה ארוכה. עם זאת, בשנים האחרונות יש לנו יכולת לטפל במפרצת ללא צורך בפתיחת הבטן ובעזרת תומכן שעובר בתוך חלל העורק. ניתוח שכזה עוזר לנו לטפל לא רק במפרצת, אלא גם בהסתעפויות שלה תוך הגנה על איברים חיוניים. עוצמת הקרינה הנמוכה יותר, יכולת הדיוק ושיפור המיומנויות שלנו מאפשרים לנו לטפל באוכלוסיות נוספות שלאו דווקא נזקקו לניתוח פולשני".

תיקון מפרצת באבי העורקים הבטני בעזרת תומכן (EVAR) הוא ניתוח משולב צנתור המאפשר ביצוע חתכים אלכסוניים במפשעות החושפים את העורק הראשי שמזין את הרגל והוא בעצם המשכו של אבי העורקים הבטני. במהלך הניתוח מוכנס צנתר עם התומכן לתוך העורק ומשם אל אבי העורקים הבטני. התומכן נצמד לחלק הבריא של אבי העורקים לצורך אטימה, מה שיוצר ריפוד פנימי לעורק המורחב השומר על הדפנות שלו מהשפעת לחץ הדם. בדרך זו מונעים את הסכנה להתרחבותה וקריעתה של המפרצת. הניתוח אורך כשלוש שעות ואחוזי ההצלחה שלו גבוהים. ההחלמה מהירה יותר, בתוך ימים במקום שבועות, הסיכון פוחת ואין ספק כי מדובר בטכנולוגיה חדשנית כיאה למאה ה-21. עם זאת, על המטופל להיות במעקב כל חייו ביחידה לכירורגיית כלי הדם.

היתרון העצום בחדר הצנתורים שנפתח לאחרונה במרכז הרפואי בני ציון הוא בשיתוף הפעולה המלא והצמוד עם היחידה לרדיולוגיה פושלנית של בית החולים, בראשותו של ד"ר רוברט שכנר. שיתוף פעולה שכזה מביא לאבחון מהיר, נכון ומדויק ולטיפול מיטבי במטופל, כשסביבו מעטפת תמיכה מלאה. יחד, מטפל הצוות הרפואי במאות מקרים בשנה, ביניהם כ-25 צנתורים לתיקון מפרצות. עם השקת חדר הצנתורים החדש מקווים במרכז הרפואי בני ציון להגדיל את כמות הניתוחים.

על יחידת כירורגיית כלי דם במרכז הרפואי בני ציון אמון ד"ר זאב לוברמן מאז הקמתה בשנת 2004. הוא סיים את לימודי הרפואה בטכניון, התמחה בכירורגיית כלי דם ברמב"ם, ביצע התמחות נוספת בהשתלות איברים בחו"ל, חזר להתמחות שנייה בכירורגיית כלי הדם ברמב"ם, והיה שותף להקמת יחידת כירורגיית כלי דם בבית החולים הכרמל עד שנקרא לנהל את היחידה בבני ציון.

יחידת כירורגיית כלי הדם במרכז הרפואי בני ציון מונה שלושה מומחים ומתמחה, ובה מבוצעים כלל הפעילויות של מחלות כלי דם פריפריים, בכלל זה מחלות חסימתיות של הוותין הבטני, עורקים כלייתיים, עורקי הכסל ועורקי הרגליים, מחלות עורקי התרדמה, מפרצת הוותין הבטני, ניתוחי יצירה ותיקון של פיסטולות לצורך המודיאליזה וטיפול במחלות ורידים של הגפיים התחתונות.

היחידה פועלת כיחידה עצמאית בתוך המחלקה הכירורגית ובשיתוף פעולה עם המערכים המקצועיים המשלימים בבית החולים, לצורך מתן שירות מלא במהלך הבירור והעיבוד הטרום ניתוחי, וכן במהלך שלאחר הניתוח. רופאי היחידה מיומנים בניתוחים החדשניים והמורכבים בתחום, ועובדים כדרך קבע עם היחידות השונות לכלי דם ברחבי הארץ. עוד נותנת היחידה תמיכה מקצועית ועזרה בניתוחים מורכבים בתחומים אחרים בבית החולים הכוללת צנתורים, ניתוחים ופעילות אמבולטורית במסגרת מרפאות החוץ.

 


האמור בכתבה אינו מהווה משום המלצה או חוות דעת מקצועית והוא אינו מהווה תחליף להתייעצות עם גורם מוסמך בתחום


כתבה שיווקית 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר