פרויקט "אלמוג כרמל מערב" (הדמיה: טוטם)
פרויקט "אלמוג כרמל מערב" (הדמיה: טוטם)

מדד מחירי הדירות בחיפה: הגבוה ביותר בארץ

מחוז חיפה בולט בעליית מחירי הדיור בחודש האחרון (%1.4) ובתקופת הרבעון האחרון - %2.8

פורסם בתאריך: 27.4.19 10:29

מאת: אבי שמול, תוכן שיווקי

מחוז חיפה בולט יותר מכל המחוזות בארץ, בעליית מחירי הדיור בחודשים ינואר עד מרץ, ביחס לרבעון המקביל אשתקד וביחס לחודש שקדמו. כך עולה מנתוני מדד הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), שפורסמו בשבוע שלפני החג. מדד מחירי הדירות ברבעון הראשון של 2019, הסתכם בעלייה של 2.8% במחירי הדיור, כאשר העלייה בחודש מרץ הסתכמה ב-1.4%.

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שלאחר ירידות קלות בחצי השנה שקדמה, חזרו המחירים לעלות בחודשיים הראשונים של 2019. עליית המחירים הורגשה בכל המחוזות בארץ, ביחס לחודשים שקדמו (1.4% בחיפה כאמור, 1.1% בדרום, 0.7% בת"א). בירושלים הורגשה ירידה של 1% במחירים. להשוואה, מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מרץ ב-0.5%.

בהשוואה של הרבעון האחרון, ביחס לאותו הרבעון בשנה שעבר, עולה כי לעומת מחוז חיפה בו עלו כאמור המחירים ב-2.8%, בדרום הורגשה עליית מחירים של 1.3% במרכז עליית המחירים הסתכמה ב-1.2% ואילו בתל אביב ירדו המחירים ב-2.3%.

ככלל, מדד מחירי הדירות בארץ מדשדש מזה חודשים ארוכים. עולה במעט ויורד במעט. בתמונה הכללית, נכון להיום, נראה כי פרויקט מחיר למשתכן אינו מצליח לעמוד ביעד: מחירי הדירות אינם יורדים, למרות שבסוף 2018 כמעט 40% מהדירות שנמכרו בארץ, היו במסגרת מחיר למשתכן.לא ברור מה מבטאת עליית המחירים בחיפה ואם היא מצביעה על מגמה להמשך. ייתכן כי ירידת המחירים בתל אביב מעידה על מחירים מופרזים ועל נכונות של קונים להתפשר.

שמאי המקרקעין מוטי זייד: מגדלי מגורים בשכונת נווה דוד למשל, יוצרים מעגלים של התעוררות ברחובות הסובבים

ביקשנו משמאי המקרקעין מוטי זייד, מחברת "מוטי זייד שמאי מקרקעין וכלכלנים", לנסות ולהסביר את נתוני המדד, ביחס לחיפה. "עיקר הבנייה בחיפה בשנה האחרונה, היא במסגרת המסלולים של תמא 38, בשונה למשל מתכנית מחיר למשתכן, המאפיינת ערים רבות בארץ", מציין זייד, "דהיינו, אנו מושפעים בעיקר מעליות מחירי דירות ולא מכמות של יחידות דיור.

"הפרויקטים של ההתחדשות העירונית מייצרים ביקוש גבוה בשכונות החוף, בהן בת גלים, קרית שפרינצק, נווה דוד וקרית אליעזר. ישנה גם התעוררות בקרית חיים מסביב לרחוב טרומן ודגניה, עם מאות יחידות דיור המוחזקות בידי משקיעים.

"כאשר חברות כמו אזורים, גב-ים, אלמוג או פרשקובסקי בונות מגדלים, הן יוצרות מעגלים של התעוררות בכל הרחובות הסובבים את הפרויקט. לכאורה, כאשר נגיע למצב של היצע גדול מאוד, אולי בעוד חמש שנים, המחירים אולי ירדו, אלא שאנחנו רחוקים מהמצב הזה.

"עיקר ההיצע בחיפה הוא של דירות חדשות במחיר גבוה יחסית. בנווה דוד למשל, אלמוג ואזורים יציעו מחיר שהוא יותר גבוה ממחיר השוק ולכן הם יגרמו למחירן של דירות יד שנייה לעלות. כמובן עד גבול מסוים. יש גבול כמה חיפה תוכל לקלוט דירות חדשות בשנים הקרובות. בפועל, בינתיים קיים היצע מוגבל.

"אי אפשר לדבר על הערכה להמשך, בלי להזכיר שהשוק יכול תמיד להכנס להאטה כתוצאה מגורם חיצוני. אנו מושפעים מהנעשה באירופה ובארה"ב, מיתון כלל עולמי ייתן את אותותיו גם בארץ ובעיר שלנו. יש לזכור כי אנו יושבים באיזור שמועד לרעידות אדמה ולכן קיים הצורך בפעילות נמרצת במסגרת תמא 38 והמשך הפיתוח בהתחדשות העירונית. מתח בטחוני בצפון חס וחלילה, עלול ליצור אף הוא השפעה על השוק.

"האם עליית מחירי הדירות יכולה לנבא לעתיד"? אומר השמאי מוטי זייד, "עדיין מוקדם לדעת. עליית מחירי הדירות עומדת בניגוד לתזה שמחוזות הפריפריה יסבלו מירידות מחירים מהירות יחסית, עקב הצפתן
ביחידות דיור מוזלות במסגרת מחיר למשתכן ובבנייה מואצת בשכונות חדשות כגון בקריית ביאליק, חריש, עפולה, באר שבע, נתיבות, דימונה ובעוד מקומות במדינה".

 

כיתוב תמוה: יצירת התעוררות ברחובות הסובבים את הפרויקט. אלמוג כרמל מערב בשכונת נווה דוד


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר