טירת הכרמל המחודשת: אחת מן הערים היפות בישראל. צילום: עקיבא דוד באדיבות דוברות טירת הכרמל
טירת הכרמל המחודשת: אחת מן הערים היפות בישראל. צילום: עקיבא דוד באדיבות דוברות טירת הכרמל

טירת הכרמל המחודשת: אחת מן הערים היפות בישראל

בטח שמעתם על המהפכה הדרמטית בתולדות טירת כרמל ועל פרויקט הבנייה הענק וההיסטורי בתולדות העיר, אבל לא באמת נחשפתם לתהליכים הפנטסטיים המתחוללים בימים אלו ממש: על המהפכה שהפכה את העיר הקטנה והלא נחשבת לעיר המבוקשת ביותר בצפון

פורסם בתאריך: 24.9.20 10:47

מאת: יח"צ טירת הכרמל, תוכן שיווקי

טירת כרמל נחשבת, מאז ומתמיד, לאחת הערים היפות בישראל. נופי הרי הכרמל הנישאים במזרחה וים התיכון התכול במערבה העניקו לה חן ויופי מיוחד. נוסיף לכל אלו את הפארקים, גינות הנוי הרבות, והכיכרות המעוצבות- וזוהי עיר שהיא פנינה אמתית בצפון המדינה.

נתונים ומספרים

פרויקט הבנייה האדיר שהחל בעשור האחרון הביא לשגשוג ופיתוח חסר תקדים בכל תחומי העיר. אלפי תושבים חדשים כבר בחרו לבנות בה את ביתם ובשנים הקרובות עתידה העיר להכפיל את מספר תושביה והיד עוד נטויה.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) עתידה העיר לשלש את מספר תושביה בתוך עשור ומחצה. כיום מתגוררים בעיר כ-24,000 תושבים, ועל פי התכניות היא תמנה 73,000 תושבים, בעקבות בניתם של 10,000 יחידות דיור חדשות. כאמור, טירת כרמל ממוקמת מדרום לחיפה וכלולה בטבעת הפנימית של מטרופולין חיפה. ייחודה של טירת כרמל במטרופולין הוא בטבע השופע, באוויר הצח והנקי מזיהום, ובמיקומה המושלם בין ההר לים.

רוב שטחה של העיר נבנה בבנייה רציפה. פסיפס הבנייה יהיה המשכי באחידות מתמשכת, תוך מתן דגש על תכנון אדריכלי מוקפד ואיכות בנייה מודרנית. אל אלו מתווספים פינות חמד יפיפיות, מבני ציבור ומקומות בילוי. בטירת כרמל הכול קרוב. תושבי העיר נהנים מאפשרות של הליכה רגלית, גם לאזור הים וגם לשמורת הכרמל. בתחום שטח השיפוט של טירת כרמל רצועת חוף באורך של כ-1,850 מטר. עם זאת, טירת כרמל לא "נהנית" עדיין  מקרבה זו לים משום שאין דרכי גישה לחוף שאינו מפותח- לכן חוף הים אינו תורם עדיין לעיצוב אופייה של העיר.

בנוסף, העיר ממוקמת מערבית לגן הלאומי הכרמל, וכיום לא קיימות עדיין דרכי גישה וכניסות מוסדרות לשטחי הגן הלאומי. אולם כעת, תכנית המתאר של העיר מציעה דרכים למימוש ומינוף הפוטנציאל של טירת הכרמל, על ידי שילוב רצועת החוף והרי הכרמל כמרכיב חשוב במרקם הפעילות הכלכלי והתיירותי של העיר. ייחודה של טירת כרמל המתחדשת היא באפשרותם של מקבלי ההחלטות להוביל שינויים משמעותיים ולתכנן את העיר כרצונם, בהתאם לרוח התקופה ולאיכות החיים הנדרשת במאה ה-21 .

תכנית המתאר לטירת כרמל  קובעת כי טירת כרמל המתחדשת היא עיר שיש בה רחובות עירוניים אשר להם שימושים מעורבים של מסחר, מגורים ומוסדות ציבור, המציעים לכלל תושביה את האפשרות הנהדרת להשתחרר מהתלות במכונית הפרטית וליהנות מהליכה רגלית בשבילי ההליכה המסודרים והמטופחים. גם שכונות העיר הוותיקות עוברות מתיחת פנים משמעותית בעקבות שיפור החזות הפיזית והרחבות דיור בחלק מהבניינים. בנוסף, יוחל בהגדרת מתחמים המתאימים לפרויקטים של פינוי בינוי או בינוי-פינוי-בינוי.

התכנון החדש של שכונות העיר הוותיקות כולל הקמת מוסדות ציבור איכותיים בלב השכונות הוותיקות-מוסדות אשר תפקידם לשרת אוכלוסייה המתגוררת גם מעבר לתחום השכונה.

גם אזור מרכז העיר הישן היה זקוק למתיחת פנים. השינוי המשמעותי המתוכנן יתבצע בעזרת תהליכי התחדשות עירונית וכן באמצעות שילוב מוקדי מסחר כדוגמת שוק מקורה בשילוב מתחם מסעדות, יחד עם בניית מבני מגורים מודרניים. כל אלו יעניקו מקורות תעסוקה לתושבים ויתרמו לתחיית ולשגשוג האזור. בנוסף, מתוכננת הקמתו של מתחם תרבות ופנאי רחב ממדים אשר ימוקם בתוך פארק שכונתי במרכז העיר.

פינות חמד חדשות. צילום: עקיבא דוד באדיבות דוברות טירת הכרמל

פינות חמד חדשות. צילום: עקיבא דוד באדיבות דוברות טירת הכרמל

מרכזי תעסוקה- ה"חמצן" לשגשוגה והתפתחותה של העיר  

מיקומה של טירת כרמל נחשב למושלם להקמת מרכזי תעסוקה גדולים ומשמעותיים. ואכן, כיום החלו בהליכים מתקדמים להקמת כמה מתחמים לתעסוקה ובילויים בעיר ואלו עתידים להיפתח, על פי התכנון, כבר בשנים הקרובות.

טירת כרמל ממוקמת על פתחו של ציר התעסוקה המתפתח לכיוון תל אביב. ציר זה מאפשר לה כבר כיום ובייתר שאת בעתיד, להעצים את תפקודה במרחב המטרופולין ולהוות פוטנציאל לפיתוח משמעותי בתחום בניית אזורי תעסוקה. העיר ממוקמת בצמוד לנתיבי התחבורה המרכזיים של הצפון וחיבורו למרכז. כבישי האורך המרכזיים  2 ו-4 העוברים בצמוד לעיר, מנהרות הכרמל ותחנת הרכבת סמוכים אליה וכל אלו מאפשרים לתושבי העיר לנסוע ללא פקקים אל מקום עבודתם.

נכון להיום מתוכננת הקמתם של כ-4.2 מיליון מ"ר המיועדים לתעסוקה ומסחר. על פי התכניות המאושרות, קיימת הבחנה בין ייעודי הקרקע השונים באזורי התעסוקה בעיר; תעשייה עתירת ידע, תעשיה רגילה, תעשייה זעירה, מלאכה, מסחר והשילובים ביניהם. תחזית הביקוש האפשרית לתעסוקה הנגזרת מצפי אוכלוסייה של כ-73  אלף תושבים, מניחה ביקוש כולל בעתיד של כ-5.1 מיליון מ"ר לתעשייה ותעסוקה.

החינוך בטירת כרמל במקום הראשון!

טירת כרמל נחשבת לעיר מובילה בישראל בפרמטרים חינוכיים רבים: החל מסכום ההשקעה הכספית בכל תלמיד, דרך מערכת חינוכית מושקעת וערכית הפוגשת את תלמידיה עוד בהיותם פעוטות, וכלה בחדשנות ובאפשרויות הרבות העומדות לפני תלמידי העיר במהלך שנות לימודיהם. מקבלי ההחלטות בעיר שמים זה שנות דור את החינוך בראש סדר העדיפויות העירוני והתוצאות בהתאם. מערכת החינוך בטירת כרמל משקיעה משאבים אדירים במטרה לטפח תלמידים סקרנים, חוקרים, שייכים, מגשימים ולפתח בעיר קהילה חדשנית ואיכותית הצופה פני עתיד עבור ילדי העיר הגדלים בעיר. מערכת החינוך בעיר עומדת בפני אתגרים חדשים ומשמעותיים ביניהם הכפלת מספר התלמידים במערכת החינוך בשנים הקרובות, בניית מוסדות חינוך חדשים, זאת  לצד השקעה ושיפוץ המוסדות הוותיקים.

העיר הקימה את המרכז המשמעותי והמוביל בישראל לגיל הרך-  "מרכז הפעו"ט": המרכז רחב הידיים מיועד להורים ולפעוטות החל מלידתם. במרכז מתבצעת פעילות הדרכה, העשרה וטיפול לגיל הרך. גם גני הילדים בטירת כרמל מותאמים למאה ה-21. הצוות החינוכי בגני הילדים עוסק בפיתוח כישורי החיים של הילדים, גמישות מחשבתית "יציאה מהקופסא", יצירתיות, חקר ומדע, חיבור אל הטבע תוך שמירה על הסביבה- כיבודם ושימורם, העצמת ילדים תוך פיתוח עצמאות, אחריות וויסות פנימי ופיתוח יכולות תחושתיות- מוטוריות והתמצאות במרחב.

טירת כרמל זוכה להימנות עם הערים אשר מוסדות החינוך שלהן זוכים ב"פרסי החינוך" היוקרתיים. גם פעילויות החינוך הבלתי פורמלי משגשגות בעיר ובשנים הקרובות מאוד עתיד להיפתח מרכז ענק לפעילות החינוך הבלתי פורמלי בעיר.

קהילה חדשנית ואיכותית הצופה פני עתיד עבור ילדי העיר הגדלים בעיר. צילום: עקיבא דוד באדיבות דוברות טירת הכרמל

קהילה חדשנית ואיכותית הצופה פני עתיד עבור ילדי העיר הגדלים בעיר. צילום: עקיבא דוד באדיבות דוברות טירת הכרמל

תיירות

מיקומה הפיזי של העיר במרכז הרי הכרמל המוריקים, בסמיכות קרובה לשמורות הטבע מהיפות והמתיירות בישראל המושכות אליהן רבבות מטיילים, מהווה עוגן לפיתוח ענף התיירות בעיר ולהפוך את העיר למוקד תיירותי אזורי.הגנים הלאומיים ושמורות הטבע הממוקמים ממזרח לעיר הם: שמורת נחל -גלים, שמורת הר כרמל והגן הלאומי הר כרמל. חלקה המערבי של העיר נושק לחופי הים התיכון, לאורך רצועת חוף חולית יפה ובתולית ועשוי אף הוא להיות מוקד לבילוי וקייט. אם נוסיף לכל אלו את עובדת שכנותה הצמודה של טירת כרמל לחיפה, עיר מתיירת בפני עצמה אשר בה אטרקציות תיירותיות רבות ואירועים ופסטיבלים ארציים רבים נוכל לזהות  בבירור אפיק תיירותי מושך קהל.

בימים אלו מקודמת תכנית לפיתוח אזור המורדות הדרום מערביים של הכרמל, הממוקמים במזרח העיר. שכונה זו לכשתבנה תהווה "שער הכניסה" לגן הלאומי הכרמל. תכנית המתאר מציעה להקים באזור זה מוקד תיירות חדש אשר יקשור את הגן הלאומי לטירת כרמל, יחד עם רובע המגורים החדש לכיוון מערבה בואכה חוף הים.

אין ספק: הפוטנציאל התיירותי של טירת כרמל משמעותי ביותר. העיר ממוקמת בסמוך לאתרי הטבע המתיירים ביותר של שמורות הטבע והגן הלאומי  ברכס הכרמל , חופי התכלת של הים התיכון וסמיכותה לעיר האטרקציות והפסטיבלים חיפה. כל אלו ועוד מהווים כאמור פוטנציאל פנטסטי להפיכתה למוקד תיירותי משמעותי בצפון המדינה.


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. חיפאי מאז ומתמיד

    אומרים שהעירייה של טירת כרמל לא מתפקדת כראוי בנושא האכלוס המסיבי של הזוגות הצעירים בשכונות החדשות. נראה לי שווה כתבה..

  2. חסוי

    90% מהעיר זה אתיופים שעובדים בשכר מינימום או דתיים/חרדים… אין מה לחפש שם בכלל

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר