מתחם הרותם (קרדיט: א.ב אדריכלים)
מתחם הרותם (קרדיט: א.ב אדריכלים)

מתחם הרותם בחיפה | חשיפה ראשונה של הפרויקט ביוזמת נקסט אורבן

אור ירוק לקונספט התכנוני של פרויקט פינוי בינוי במתחם "הרותם" על קו החוף בכניסה לעיר. בקרוב יוגשו התכניות לעירייה
מאת: דניאל דותן, תוכן מקודם

בשורה אורבנית מגיעה בתקופה האחרונה מכיוונה של העיר חיפה.

לאחר שנים רבות בהן העיר הצפונית, שזכתה לתואר "היפיפייה הנרדמת", החלו לאחרונה לנשוב בה רוחות של התעוררות והתחדשות. הפוטנציאל הנדלנ"י האדיר הטמון בעיר החל לאחרונה להראות ניצני פריחה.

כיכובה של חיפה לאחרונה בדו"ח ההתחדשות העירונית של משרד השיכון הוא בשורה של ממש לאורבניות החיפאית. כ־16,000 דירות חדשות יוקמו בשנים הקרובות בעיר במסגרת תכניות להתחדשות עירונית על חורבותיהם של מבני שיכון ומבני רכבת ישנים בשכונות רבות ברחבי העיר.

משמעותן של כל התוכניות הללו איננה רק בכך שאחרי עשרות שנות קיפאון עולה גם היא על מפת אתרי הבנייה; המשמעות היא אפילו לא בכך שהעיר גילתה פתאום כי עתידה טמון במיזמי התחדשות עירונית ולאו דווקא בהקצאת שטחים לשכונות חדשות; המשמעות האמיתית של כל התוכניות הללו היא המהפכה הדרמטית בתפישה האורבנית העירונית.

חברת נקסט אורבן התחדשות עירונית, אשר בעליה עוסקים בייזום, בנייה ושיווק מתחמי מגורים, מסחר, משרדים ובתי אבות ברחבי הארץ החליטה לממש את הפוטנציאל האדיר בתחום ההתחדשות העירונית בחיפה, הקימה את המטה שלה בה והחלה בייזום של מספר מתחמי פינוי בינוי שחלקם אף אמורים לשנות את פני העיר.

החברה הפכה בפרק זמן קצר יחסית למובילה בתחום ההתחדשות העירונית בחיפה וסביבתה ומתמחה בעיקר בייזום מתחמי פינוי בינוי, לדברי גורמים בחברה בשל גישתה הבלתי מתפשרת בכל הנוגע לאמינות, שקיפות, ידע מקצועי ויחס אישי מול בעלי הדירות במתחמים שבהם היא פועלת.

אחד הפרויקטים הייחודיים והמדוברים של החברה הוא מתחם הרותם.

חולמים לקום בבוקר ולרדת לים, או לשבת בבית הקפה שמתחת לבית? פרויקט מתחם הרותם של חברת 'נקסט אורבן' הוא בגדר הגשמת חלום לבעלי הדירות. הפרויקט אותו החברה תכננה בשיתוף פעולה מלא עם מנהל ההנדסה, המחלקה להתחדשות עירונית בעיריית חיפה ונציגות הדיירים, זכה בימים אלו לאור ירוק מעיריית חיפה.

לאחר עבודה של כארבע שנים הצליחה חברת נקסט אורבן לתכנן מתחם יוקרתי שישדרג את פניה של העיר חיפה ויהווה את אחד הפרויקטים המיוחדים כיום בעיר. המתחם ישתלב בקו החוף של העיר וישלב בין מגורי יוקרה, ונוף אקזוטי של מרחבים כחולים אינסופיים על חוף לבן וחיבור המתחם באמצעות גשר מיתרים לחוף הים ופארק הכט.

מתחם הרותם ממוקם בכניסה לחיפה על קו החוף והוא מייצג את חזון העיר המשלב בין העיר לבין הסביבה הנופית הייחודית לה. במסגרת התכנית ייהרסו מבנים ישנים שנבנו לפני עשרות שנים ולא עומדים בסטנדרטים כיום. במקומם יקום מתחם המשלב מסחר, בנייה נמוכה וגבוהה ויתחבר אל הנחלים שיורדים מראש הכרמל לתוך השכונה והים ועל פי התפיסה התכנונית יתהווה רצף בין הרחוב והים.

לדברי יוסי כהן, מנכ"ל נקסט אורבן: "לאחר תקופה ארוכה של ניסיון ותהייה הצלחנו לייצר מתחם העונה על הרצונות והדרישות התכנוניות של עיריית חיפה. הפרויקט מתוכנן במודל של עירוב שימושים ויכלול דירות למגורים, שטחי מסחר, צרכי ציבור וריאות ירוקות. הוא יכלול חיבור של נחלים היורדים מהכרמל לכיוון הים, כאשר בזכות התכנון האדריכלי של משרד האדריכלים המוכשר א,ב אדריכלים בראשות זהר אלטמן ייחשף 'נחל עליה' כחלק מהפרויקט".

כהן מוסיף: "הדמיות הפרויקט הוצגו לעיריית חיפה, קיבלנו אור ירוק לקונספט התכנוני ואנחנו כרגע בשלב של הכנת התוכניות והגשתן לעירייה על – פי הקונספט. הקונספט התכנוני האמור ישתלב בהמשך במתחם גדול יותר ברחוב הרותם אותו אנו יוזמים וישדרג את הכניסה לחיפה בצורה משמעותית".

התהליך הממושך, נובע מדרישות העירייה השונות מהיזמים. חדוה אלמוג, סגנית ומ"מ ראש עיריית חיפה ושבין השאר ממלאת גם כיו"ר ועדת משנה לתכנון ובנייה, טוענת כי "המתחם עבר לא מעט שינויים, כדי שיגיע לתוצר הרצוי מבחינתנו. היזמים עשו התקדמות בצעדים גדולים לטובת אישור הפרויקט. הפינג פונג בינינו לבין היזמים מוביל לתוצאות טובות יותר בשטח עבור כולם".

פרויקט זה הוא חלק מפרויקטים רבים שאושרו ויאושרו בעתיד ברצועת החוף של חיפה, כחלק מתוכנית אב של עיריית חיפה ומנהל הנדסה לכל שכונות החוף שנבנו בעיר לפני עשרות שנים. "החזון שלנו שהשכונות האלה יהפכו לשכונות ירוקות עם פארקים. התכנון של הפרויקטים שנאשר חייב לתת מענה הולם לטובת שילוב עם הנוף המיוחד של חיפה ורצועת חוף. השכונות הללו יהיו עם הנגשה טובה לבעלי מוגבלויות, לצד יצירת תשתיות הולמות בכל תחומי החיים המשמעותיים – חינוך, תחבורה ובנייה שעומדת בכל התקנים המודרניים – דרכי מילוט, ממ"דים ולפי תקני בניה עמידה לרעידות אדמה".

מבחינת התהליך הבירוקרטי, אומרת אלמוג כי "הקונספט הגיע לידי הבנה בין הצרכים של כל הצדדים. הפינג פונג הזה יוצר את הפתרון האידיאלי ביותר".

הדמיית פרויקט מתחם הרותם (קרדיט: א.ב. אדריכלים)

הדמיית פרויקט מתחם הרותם (קרדיט: א.ב. אדריכלים)

"תפיסת עולם תכנונית ייחודית לקראת העשרים הבאים של המדינה"

הדרך הטובה ביותר להבין איך מתחם הרותם הולך להראות ומה עומד מאחורי התכנון שלך, זה לדבר עם האדריכל של הפרויקט – זהר אלטמן. מי שהגה ותכנן את כל זה הוא האדריכל זהר אלטמן. בשיחה איתו, תוך מספר שניות כבר מבינים מאיפה ההשראה לפרויקט מגיעה ומה הניע אותו והוביל אותו לאורך תכנונו. "השיטה של המשרד שונה משיטות של משרדי אדריכלים רבים. הגישה שלנו היא קודם כל לחקור מעמיק מה עומד מאחורי המקום, ומה הוא צריך להיות מבחינת הנוף הסביבתי. ככה גילינו את נחל עליה. המחקר השני שערכנו היה סביב הנושא של ערי ים ופוטנציאל ההתפתחות שלהם. לתפישתי, ברגע שאתה מתחיל במחקר וממה שהמקום צריך להיות, אתה בונה את הפרויקט המושלם".

"לשמחתי, חברת נקסט אורבן ויוסי כהן בראשה, שמים דגש על בנייה של פרויקט שמייצר סביבה מיוחדת שמתכתבת עם האזור בו היא נבנית. לכן גם החיבור בינינו כה מוצלח. אני חושב שמדובר בפרויקט מאוד מיוחד, שמאוד מתאים למקום שחיפה רוצה וצריכה להגיע אליו.
רצועת החוף של חיפה היא מדהימה, במיוחד בצד הזה של ההר. בעיני, זה הצד המשובח ביותר של העיר וההתחדשות העירונית בסביבה רק תגרום לאזור הזה לפרוח יותר ויותר". הוא מוסיף כי "הפרויקט עושה שיקום לנחל עליה. מדובר באחד מהנחלים שיורדים מהכרמל והוא זורם בצינור תת קרקעי לים. הפרויקט לקח על עצמו לשפר את הנראות של נחל עליה , מה שייצר חגיגה אורבנית במקום.

את התואר השני שלו באדריכלות, למד זהר אלטמן בעמק הלואר, ומשם גם מגיעה ההשראה שלו. האהבה שלו לאדריכלות הצרפתית מלווה אותו בכל פרויקט שלו. "הצרפתים הם הטובים ביותר מבחינתי באדריכלות ישנה וגם באדריכלות מודרנית. יש להם את היכולת לשלב בין ישן לחדש, בין עיצוב חדשני ולבין שמירה על הישן, בין בנייה עוצמתית לבין שמירה על הסביבה ואיכות החיים של הדיירים ושל השכנים מסביב. את כל החשיבה הזאת הבאנו לפרויקט. אני גם מאמין שבזכות הפרויקט, הכרמל צרפתי הסמוך אליו, יקבל סוף סוף שיק צרפתי."

חיים אביטן, מנהל הרשות להתחדשות עירונית, מחזק את תשובתיו של זהר אלטמן "הייתי עם זהר בסיור במשלחת בצרפת. מדובר בבחור מוכשר, בעל יצירתיות בתכנון וידע נרחב. יש לו תפיסת עולם תכנונית ייחודית לקראת העשרים הבאים של המדינה".

ניסים בן אריה, בעל דירה בבניין המיועד לפינוי בינוי, גם שבע רצון מהתקדמות התהליך. "נעשו הרבה התאמות לטובת התקדמות הפרויקט ואני שמח שאנו קרובים ליישורת האחרונה באישורו ויציאה לדרך."

ניסים גר בבניין משנת 1983 וחווה את התהליך מהצד במשך 6 שנים. הוא מצידו לא חושב לעזוב את האזור "הפוטנציאל אדיר ולדעתי מדובר באזור יפייפה, עם השקיעות הכי יפות בישראל. כרגע האזור נחשב יחסית זול, אבל אחרי שהבנייה תושלם והאזור יאוכלס, המחירים כאן ירקיעו שחקים".

 

לצפייה בהדמיית הפרויקט בתלת מימד, היכנסו כאן

הדמיית פרויקט מתחם הרותם (קרדיט: א.ב. אדריכלים)

הדמיית פרויקט מתחם הרותם (קרדיט: א.ב. אדריכלים)

 

כל הידיעות החמות בעיר אצלך במייל

, תודה על הרשמתך.
עתה אשר את קבלת הדיוור במייל וקבל את הידיעות החמות בעיר למייל שלך
אולי יעניין אותך גם

תגובות

20 תגובות
  1. דני דין

    נראה כמה זמן יעבור מהתוכניות הבומבסטיות ועד הביצוע בפועל השעון מתקתק

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עד שזה יוצא לפועל יקח 10 שנים. לא מתכוונת להישאר כאן

  3. שמואל גלבהרט

    עינת, אביהו – מה דעתכם על הדבר הזה? שכנראה קיבל ברכת מינהל הנדסה…

  4. חיפאי מפוקח.

    מה אשמים הבנינים מאחור, שעכשיו רואים את הים ואחרי זה כבר לא?
    גרים שם אנשים, אתם יודעים.
    ולדעתי זו הבעיה הקלה של הפרויקט הזה. בהצלחה. זה לא יהיה קל עד שיתגשם.
    ובינתיים, שלא תהיה טעות, (עוד) כתבה יחצ"נית לעילא ולעילא. ברור לכולם שלא הכל ורוד ויפה כמו שמוצג כאן.

  5. חיים ימין

    יפה, אבל בת גלים, בת גלים,
    היפיפיה הנרדמת על כל יתרונותיה,
    ולאיש זה לא איכפת או נוגע.

  6. חיים ימין

    יפה יפה , ומה עם בת גלים, בת גלים, ??
    היפיפיה הנרדמת על מעלותיה ויתרונותיה,
    לא זוכה לתשומת לב
    ולאיש זה לא איכפת או נוגע.
    חבל.!!!

  7. דורית ימין

    יפה יפה , ומה עם בת גלים, בת גלים, ??
    היפיפיה הנרדמת על מעלותיה ויתרונותיה,
    לא זוכה לתשומת לב
    ולאיש זה לא איכפת או נוגע.
    חבל.!!!

  8. צביקה לביא

    אל תשכחו לשלב בתוכניות שבילי אופניים בשכונות ובנתיבים המתחברים לים ולחוף , זה אמור להיות חלק טבעי מתשתיות שאתם מתכננים

  9. מוקי

    מעניין מאוד!!! כל הזמן אמרו שקו ראשון למים יהיה לא יותר מ-7-8 קומות. מה אנחנו
    רואים פה. בהדמייה… כ-12-14 קומות. היכן התכנון עיר שכל הזמן מדברים עליו.
    לדעתי סתם בלבול מוח. משום שהבחירות בשטח. ויהב רוצה את קולות התושבים.
    קודם כל שיתקן את הכביש בדרך צרפת תחתי. וירבד אותו הייטב. ולאחר מכן נחשוב אם ניתן לו את קולותינו.וחוץ מזה איך יכול להיות שמלפנים מבנים רבי קומות ומאחריהם
    בתים נמוכים. משהו לא מריח פה טוב…..

  10. שולה

    הכל ב-ס-ת-ם. שכחתם שיש בחירות.
    הרי דובר שבקו ראשון יהיו לא יותר מ 7 8 קומות. מהיכן הגיעו התוכניות ל 22+ קומות.

  11. דייר מהרותם 3-5

    כמובטח לדיירי הבנינים החדשים יהיה חניון תלת קומתי .
    כמובן שזה מפתה את לקבל חניה שמורה בחניון משלך .
    בהדמיה נעלם כביש הגישה והחניות לדיירי הבניינים 3+5 ולכל באי המרכז הקהילתי בית פאני קפלן.
    כלל החניות הן לא רכוש היזם והן חלק בלתי נפרד מתוכנית המתאר של השכונה.כבר היום החניות מלאות עד אפס מקום.
    שלא נדבר של כך שהבנין הצפוני ממוקם על שטח החניה הנוכחי וכמו כן חוסם את בנין מס 5.
    היזם גם מנסה לקבל הסכמה לאזור מסחר בקומת הכניסה דבר שיביא למטרד סביבתי לאזור מגורים
    בקיצור להרוויח על חשבוננו

  12. שפרינצקאית

    זוועה. יהרוס את כל יופיה המיוחד של העיר. אין שום צורך במגדלים, בוודאי שלא על הקו הראשון מול הים. זה הרס המרקם הנופי-טופוגרפי הייחודי לעיר הזו. גם אין בזה שום היגיון אורבני. לא מדובר במטרופולין שדורשת בנייה לגובה, אלא בשכונה פרברית על חוף הים של חיפה, למה צריך כאן בנייני 30 קומות, לעזאזל, זו מנהטן, טוקיו?

  13. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מישהו יודע מה קורה ברחוב קיבוץ גלויות יש כוונה לשיפור העסקים או מגורים ?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר