פרויקט פייזר (גורדון אדריכלים)
פרויקט פייזר (גורדון אדריכלים)

כשקבלני הביצוע קורסים, כולנו מפסידים מזה

פורסם בתאריך: 21.9.18 11:00

מאת: יוסי כהן, מנכ״ל נקסט אורבן [תוכן מקודם]

מחירי הדירות עולים וקבלני הביצוע קורסים, וכיצד נכון לנהוג בתהליכי פינוי בינוי?

בשנים האחרונות מחירי הדירות עלו בקצב מסחרר, הבנייה היא אותה בנייה אז איך יכול להיות שחברות הביצוע קורסות? הייתכן שהן לא מרוויחות מעליית מחירי הדירות?
התשובה דיי מפתיעה, את רוב הרווחים גרפו היזמים ואילו חברות הביצוע הרוויחו מעט מאוד, והיום אנו רואים שבחלק מהמקרים אף הפסידו ונקלעו לקשיים.

לא פעם נוטים לחשוב שיזם וחברת ביצוע בתחום הבנייה ובעיקר למגורים זה אותו גוף, אבל האמת רחוקה מכך. בעוד יזם מקדם ויוזם פרויקט מי שבונה אותו בפועל היא חברת ביצוע. אמנם יזם לוקח על עצמו סיכון לא מבוטל אך ברוב המקרים באם ידע לעשות חישוב ותכנון נכון ייהנה מרווח ראוי.

באותו הזמן חברת הביצוע אשר בונה את הפרויקט בפועל מועסקת ע"י היזם והרווח שלה הוא שולי, היא מפעילה מערכת גדולה ויקרה כך שאפילו יום אחד ללא פעילות תוביל אותה להפסדים כבדים וזאת מבלי לדבר על שינויים בלתי צפויים כמו עלייה במחירי הגלם, התארכות זמן הבנייה וכיוצ"ב שגורמים לעלויות נוספות לחברת הביצוע.

הצורך של חברות הביצוע בעבודה באופן קבוע ושוטף, גורם להן לעיתים לבצע פרויקטים במחירי הפסד וזאת רק בכדי להתגלגל ולהזרים כספים לחברה, יזמים לרוב בוחרים את חברת הביצוע שתציע את המחיר הנמוך ביותר על מנת להרוויח כמה שיותר.

זו הסיבה העיקרית לקריסת חברות ביצוע אחרי מספר פרויקטים.

חשוב לציין שהחברות לא מסכנות, לא חברות הביצוע ולא היזמים, מי שיודע לעשות חישוב נכון ופועל בתבונה מרוויח לא רע בכלל.

הרצון להגדלת היצע הבנייה במדינה, מחייב הגדרת סטנדרטים של מכרזי ביצוע שלא יהיו מבוססים רק על המחיר הנמוך, אחרת קיימת סכנה של קריסת חברות ביצוע נוספות.
בפינוי בינוי בשונה מפרויקטים רגילים בהם הרווח נמוך מ 20%, נהגה המדינה בחכמה שקבעה תקן שמאי הידוע כתקן 21 המגדיר מראש את הרווח בפרויקט שנע בין 25%-30% כתוצאה מכך חברת הביצוע שתיבחר לבניית הפרויקט תוכל להרוויח בכבוד ולא רק להתגלגל.

ציינתי לא אחת שבחירת חברת הביצוע בפרויקטים של פינוי בינוי צריכה להיעשות אך ורק לאחר שהיזם סיים את השלב הראשון של ההתנהלות מול בעלי הדירות, תכנון הפרויקט ואישורו, תהליך שעשוי לקחת מספר שנים, שכן איתנותה הפיננסית ויכולותיה של חברת הביצוע ראוי שתיבחן רק בסמוך לביצוע הפרויקט בפועל.

קריסת חברות הביצוע עליה אנו שומעים חדשות לבקרים בתקופה האחרונה רק מחזקת תובנה זו.

יוסי כהן, מנכ"ל חברת Next Urban

יוסי כהן, מנכ"ל חברת Next Urban

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. ניר

    הפארק שייבנה בין הבניינים יהיה שטח פתוח לכלל הציבור? או ששוב פעם גזלו שטח מפארק ציבורי לטובת דיירים בודדים?
    השתלטות יזמית על המדיה והטייה של עיתונות שאמורה להיות אובייקטיבית לטובת גריפת כספים ולקיחת שטחי ציבור.
    לשים לב במי בוחרים בבחירות הקרובות כדי שדברים כאלו לא יחזרו.

  2. אתי

    עינת קליש- היא מקצועית ,היתה מעורבת בפרוייקטים באירופה וצברה ידע רב בתכנון ערים, צריך אנשים מקצועיים, לכן בוחרת בה, זו לא פרסומת בחירות-זו דעתי כתושבת חיפה. ראשי ערים במדינה לוקים בחסר בתכנון העיר ואנחנו סובלים….

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר