פרופ' אפרת שדמי ופרופ' אנה זיסברג (צילומים: פרטי, פרופ' ליהוא זיסברג)
פרופ' אפרת שדמי ופרופ' אנה זיסברג (צילומים: פרטי, פרופ' ליהוא זיסברג)

שתי חוקרות מהאוניברסיטה בקבוצת מחקר שקיבלה 20 מיליון יורו

פרופ' אנה זיסברג ופרופ' אפרת שדמי מהחוג לסיעוד בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות משתתפות בקבוצת מחקר להורדת תחלואה כרונית בקרב אנשים זקנים באירופה. הקבוצה, שמורכבת מנציגים מ-12 מדינות אירופיות, זכתה במענק של 20 מיליון יורו במסגרת התוכנית היוקרתית "הוריזן 2023" של האיחוד האירופי

פורסם בתאריך: 14.8.23 08:48

קבוצת מחקר שבו חברות שתי חוקרות מאוניברסיטת חיפה – פרופ' אנה זיסברג ופרופ' אפרת שדמי מהחוג לסיעוד בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות – תחפש פתרון להורדת תחלואה כרונית בקרב אנשים זקנים באירופה. קבוצת המחקר, שמורכבת מנציגים של 22 ארגונים מ-12 מדינות אירופיות, זכתה במענק של 20 מיליון יורו במסגרת התוכנית היוקרתית "הוריזן 2023" של האיחוד האירופי.

את המחקר, שאמור להיערך במשך חמש שנים תחת הכותרת "גישה אינטגרטיבית לשיפור הבריאות לאורך מסלולי החיים – יצירת פתרונות טכנולוגיים ומערכתיים המותאמים לאנשים המזדקנים עם ריבוי מחלות כרוניות", מוביל צוות חוקרים מאוניברסיטת אואולו בפינלנד.

באוניברסיטת חיפה אומרים כי אחד מהאתגרים המרכזיים שמערכות הבריאות בישראל בפרט ואירופה בכלל ניצבות בפניהם הוא העובדה שככל שתוחלת החיים גוברת, כך עולה מספר האנשים עם מספר רב של מחלות כרוניות ועם מוגבלויות בתפקוד שהם צוברים לאורך השנים. מגמה זו מציבה אתגרים משמעותיים בפני מערכות הבריאות שמתמודדות עם גידול באוכלוסייה ללא עלייה מקבילה במשאבים – דבר שמעמיד אותן בפני סכנת קריסה כלכלית ותפקודית.

במסגרת המחקר ימפו שדמי וזיסברג את המדיניות, את החוקים ואת הפרקטיקות הקיימות כיום ואשר מפחיתות את תופעת ההזדקנות עם תחלואה מרובה במדינות ובמערכות הבריאות והרווחה באירופה. על בסיס מיפוי זה יובילו החוקרות תהליך של יצירת המלצות למדיניות כלל אירופית באשר לאופן שבו יש לפתח ולשלב טכנולוגיות בריאות ולהתאים את התשתיות ואת תהליכי הטיפול, כך שהם יתמכו בצמצום השפעת צבירת התחלואה לאורך החיים.

 

 

פרופ' שדמי: "הזכייה הזו יצרה חיבור יוצא דופן עם מוסדות אקדמיים מובילים, עם ארגוני בריאות, עם חברות לפיתוח טכנולוגיות בריאות ועם נציגי ארגוני מטופלים ברחבי אירופה. ההשתתפות במחקר תתרום משמעותית ליכולת שלנו לקדם את המחקר ואת העשייה החברתית להפיכת מערכות בריאות והחברה בכלל לידידותית יותר לאדם הזקן".

פרופ' זיסברג: "המחקרים שלנו ושל אחרים מראים שלמערכת הבריאות עצמה יש תרומה שלילית לא מועטה לצבירת מוגבלויות. כ-40 אחוז מהזקנים שנכנסים לאשפוז ללא מוגבלות פיזית או קוגניטיבית יוצאים ממנו עם מוגבלויות חדשות. מחקר רחב היקף במסגרת 'הוריזן 2023' יסייע באופן משמעותי ויוכל לתרום בפועל לסיבוב המעגל בחזרה. במקום להיות מושפעים לרעה מאפיזודות טיפוליות, צעירים וזקנים יוכלו להרוויח, והמפגש שלהם עם מערכת הבריאות לא רק יפתור את הבעיה החריפה הנקודתית שבגינה הם התאשפזו אלא הם גם יוכלו לצאת מחוזקים ובריאים יותר, ובוודאי לא במצב תפקודי פחות טוב מזה שהיו בו לפני הצורך באשפוז".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר