הטכניון (צילום: דוברות הטכניון)
הטכניון (צילום: דוברות הטכניון)

מה יעלה בגורל הגופה שנמצאת כבר שמונה שנים במקרר בטכניון?

הפקולטה לרפואה בטכניון קיבלה לפני שמונה שנים גופת גבר אלמוני שנתרמה למחקר, אך התיעוד שלה אבד ואיש לא יודע את זהותה. עם השנים עשה הטכניון מאמצים לזהות את האלמוני, אך סבך ביורוקרטי מונע את סיום התהליך ואת הבאתה של הגופה לקבורה. כעת נדרש בית המשפט לסוגיה

פורסם בתאריך: 7.11.23 13:12

הטכניון הגיש לבית המשפט המחוזי בעיר הזמנה לדין למחוז חוף במשטרת ישראל ולמשרד הבריאות בניסיון לבצע דגימות בגופת גבר אלמוני שנתרמה למדע לפני כשמונה שנים והמאמצים לזהותו לא צלחו עד כה, ולהביאו לקבורה.

בפנייה לבית המשפט כתב הטכניון כי זהו "מקרה חריג, שבמסגרתו מצויה בידי הפקולטה לרפואה בטכניון גופת גבר אלמוני, שהובאה אליה כבר לפני כשמונה שנים לצורכי מחקר, כאשר לאחר מספר שנים התברר כי התיעוד הרלוונטי, המלווה דרך קבע גופות הנתרמות למחקר, ככל הנראה אבד ואינו מצוי בידי הטכניון, כך שאין בידי הטכניון כל מידע בנוגע לזהות הגופה. גופת האלמוני צריכה להיות מובאת לקבורה בהקדם ככל הניתן לנוכח מצבה. התובע (הטכניון; ב"כ) פעל בשנים האחרונות מול הנתבעים (מחוז חוף במשטרה ומשרד הבריאות; ב"כ) ומול גורמים רבים נוספים בניסיון לזהות את גופת האלמוני ולהביאה לאחר מכן לקבורה, אך כל מאמציו עלו בתוהו. בנסיבות אלה פעל התובע מול הנתבעים על מנת להביא לקבורת הגופה בסטטוס 'אלמוני', אך הנתבעים מסרבים לשתף פעולה ללא קבלת צו בית משפט שיורה להם ליטול דגימות שיאפשרו את זיהוי הגופה בעתיד, וכן לבצע את הקבורה בפועל".

עוד נכתב בהזמנה לדין כי ב-27 באוקטובר 2020 "פנה הטכניון למשטרה בבקשה לקבלת סיוע בהליך זיהוי מנוח שגופתו נתרמה למחקר בפקולטה לרפואה בטכניון, זאת לאחר שנודע לטכניון כי מצויה בחדר הדיסקציה בפקולטה גופת מנוח ששימשה למחקר ושזהותה אינה ידועה. בהליך בירור פנימי שהתנהל בטכניון נודע לו כי במועד כלשהו בין ספטמבר 2015 למרץ 2016 קיבל עובד הטכניון, שניהל אז את פעילות חדר הדיסקציה המקורר, תרומה של גופת מנוח ביחד עם מסמכים רשמיים של פטירתו. האלמוני הובל רגלית על גבי עגלה מקורה בידי עובד מחדר המתים של הקריה הרפואית רמב"ם, שם נפטר בפועל או שהובא לשם בידי חברה קדישא חיפה. האחראי סימן את האלמוני באמצעות ז'יטון אלומיניום, שאותו הוא קשר בחוט עמיד במיוחד לבוהן הרגל כנהוג".

הטכניון הוסיף כי "במהלך פעולת חניטת האלמוני על ידי האחראי, שאורכת כשעתיים לרוב, אבד התיעוד הנלווה הרלוונטי שאמור ללוות גופה המועברת למחקר – טופס תרומה חתום בידי המנוח/קרוביו, תעודת פטירה מרשות האוכלוסין, רישיון קבורה מבית החולים שבו נפטר או מלשכת הבריאות המחוזית במקום מגוריו, וככל הנראה גם העתק תעודת זהות. מכיוון שהתיעוד הרלוונטי לא נמצא, האחראי ביקש מעובדת הטכניון שעורכת את הרישומים של הגופות המועברות למחקר להמתין מספר ימים לאחר חניטת הגופה, והנחה אותה לשמור ברשימת המעקב הסדרתית שורה פנויה עבורה לשם רישומה בדיעבד, וזאת מבלי שמסר לידיה כל פרטים או תיעוד, כמקובל בהתנהלותם השגרתית. בחלוף הזמן התברר כי רישום כאמור לא בוצע גם בדיעבד, ולמעשה אין בידי הטכניון כל מידע על אודות האלמוני, כך שלא ניתן להחזיר את גופתו לרמב"ם ולסיים את השימוש בה באופן נאות. לנוכח האמור פעל הטכניון במגוון של דרכים על מנת לנסות ולאתר מידע שיוכל לסייע בזיהוי הגופה".

 

 

לטענת הטכניון, המוסד פנה למשטרה בבקשת סיוע בהליך זיהוי המנוח, ואף שכר עורך דין מטעמו שינסה לאתר כל מידע רלוונטי על זהות האלמוני, אך זה לא הצליח לאתר מידע רלוונטי שיסייע בזיהויו. ב-12 בינואר 2023 התקבלה החלטת המשטרה ולפיה תיק החקירה נסגר בהיעדר עבירה פלילית. בשל כך, הנסיבות המפורטות בחומר המצוי בידי המשטרה אינן מקימות לה סמכות להמשך טיפול, ולכן אין בידיה להמשיך ולסייע. בהמשך לכך פנה הטכניון למכון לרפואה משפטית בבקשת סיוע בהעברת הגופה לקבורה, שכן הטכניון אינו יכול להמשיך ולהחזיק בה, ו"במיוחד כאשר בחלוף הזמן מצבה של הגופה הולך ומידרדר, והיא מתחילה להפיץ ריח רע מאוד, למרות שהיא מוחזקת בתנאי קירור".

לאחר בדיקה ראשונית מול החברה קדישא חיפה מסר המכון לרפואה משפטית לטכניון כי החברה קדישא מסכימה לקבל את האלמוני לקבורה בבית העלמין בחיפה בכפוף לקבלת רישיון קבורה. עוד מסר המכון לטכניון כי ככל שהניסיונות לזהות את גופת המנוח לא יצלחו, היא תעבור לידיו לנטילת אמצעי זיהוי, ולאחר מכן היא תשוחרר לקבורה, כאשר בהודעת הפטירה וברישיון הקבורה תופיע המילה "אלמוני". עם זאת, טען המכון לרפואה משפטית, מכיוון שזהותו של המנוח היתה ידועה מלכתחילה, כך שלאחר מותו הונפקה הודעה ותעודת פטירה והוא מעודכן כנפטר במשרד הפנים, הוא אינו יכול לפעול באופן עצמאי שלא באמצעות המשטרה או באמצעות צו מבית המשפט שיאפשר את נטילת הדגימות לצורך זיהוי מדעי עתידי. לפיכך, קבע המכון, הדרך שבה יש לפעול היא הוצאת צו בית משפט שיאפשר נטילת דגימות לצורך זיהוי מדעי עתידי, ולאחר מכן לבקש מבית המשפט להורות על קבורת המנוח.

בשל הקביעה של המכון לרפואה משפטית מבקש הטכניון מבית המשפט לתת סעד הצהרתי הקובע כי המשטרה נדרשת לפעול בהתאם לפקודת המשטרה – טיפול המשטרה באיתור נעדרים ובזיהוי אלמונים, ביחס לגופת האלמוני, ובמסגרת זאת "עליה להורות למשרד הבריאות, באמצעות המכון לרפואה משפטית, לקבל את גופת האלמוני מהטכניון וליטול ממנה דגימות שיאפשרו את זיהויה העתידי", וכן לתת צו המורה על קבורת גופת האלמוני.

ממשטרת ישראל נמסר: "ככל שתתקבל תביעה נגיב לה כמקובל בבית המשפט ולא באמצעי התקשורת".

ממשרד הבריאות נמסר: "כתב התביעה טרם התקבל במשרד. לכשיתקבל, משרד הבריאות יבחן את הטענות, והתגובה תינתן בבית המשפט כמקובל".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אין כמו המצאות הטכניון

    זה קורה במוסד מפואר כמו הטכניון:"התיעוד של הגופה אבד ואיש לא יודע את זהותה"

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר