מצוף המחקר של אוניברסיטת חיפה שנסחף ללבנון (צילום מתוך הרשתות החברתיות הערביות)
מצוף המחקר של אוניברסיטת חיפה שנסחף ללבנון (צילום מתוך הרשתות החברתיות הערביות)

צפו: מצוף מחקר של האוניברסיטה נסחף ללבנון

מצוף המחקר, שעוגן לקרקעית 11 ק"מ מערבית לשבי ציון, ניתק במהלך הסערה שפקדה את האזור בשבועיים האחרונים, התגלה על ידי דייג מקומי ונאסף על ידי צבא לבנון. כעת דורשת אוניברסיטת חיפה מלבנון להחזירו ומתכוונת לפנות לאו"ם בעניין

פורסם בתאריך: 8.2.24 16:19

בדרך לתקרית דיפלומטית? מצוף מחקר של אוניברסיטת חיפה נסחף ללבנון ונצפה סמוך לעיר צור. כעת דורשת האוניברסיטה מלבנון להחזיר לה את המצוף. המצוף, שעוגן לקרקעית 11 ק"מ מערבית ליישוב שבי ציון, ניתק במהלך הסערה שפקדה את האזור בשבועיים האחרונים, התגלה על ידי דייג מקומי ונאסף על ידי צבא לבנון.

בשיחה עם "כלבו – חיפה והקריות" אמר פרופ' רועי דיאמנט מהחוג לטכנולוגיות ימיות בבית הספר למדעי הים באוניברסיטה כי תיעשה פנייה לאו"ם בעניין. על הגעתו של המצוף ללבנון למד דיאמנט מסרטונים ברשתות החברתיות הערביות שנשלחו אליו.

דיאמנט: ״המצוף הוא חלק מפרויקט מחקר אקולוגי בים שנקרא THEMO ושהחל בשנת 2017. את המחקר אני עורך ביחד עם אוניברסיטת A&M בטקסס, ארצות הברית. המחקר כולל פרויקט ניטור ארוך טווח של פרמטרים אוקיינוגרפיים, כימיים, ביולוגיים ואקוסטיים במים, ניתוח שלהם ובדיקה של מגמות. הרעיון הוא לאסוף נתונים בכל חצי שעה במשך כמה שנים מ-50 סנסורים שונים שנמצאים על המצוף. הנתונים שנאספים באמצעות החיישנים הם הטמפרטורה של הים, גובה הגלים, החומציות והמליחות של המים, רמת החמצן ועוד. הנתונים מועברים לשרת באוניברסיטה, והמידע פתוח ונגיש לציבור".

לדבריו של דיאמנט, "זהו מצוף גדול מאוד בקוטר של שלושה מטרים ובגובה של ארבעה מטרים, שמעוגן עם כבל למשקולת בקרקעית. הסנסורים נמצאים על גבי המצוף ומתחתיו וגם על גבי הכבל. על המצוף יש אנטנה שמחברת אותו לאוניברסיטה. מצוף נוסף נמצא מערבית חיפה במים העמוקים".

איך נודע לכם שהמצוף הרדוד התנתק?

"על המצוף יש מערכת AIS (מערכת מעקב אוטומטי) כמו שיש על ספינות. אם המצוף מתנתק, אנחנו מקבלים הודעה שקרה משהו, אבל מאוקטובר לא יכולנו לגשת למצוף ולחזק אותו כי המקום הוכרז כשטח צבאי סגור. אז אנחנו סומכים על חיל הים".

 

 

קיבלתם התראה מחיל הים?

״כן, אבל לא בזמן אמת אלא רק מאוחר יותר. כשזה קרה לא ידענו שהמצוף התנתק. אנחנו גם לא יודעים למה הוא התנתק. זה לא אמור לקרות. המצוף הזה כבר ספג סערות הרבה יותר חזקות, אבל דברים קורים. בגלל הסערה אף סירה של חיל הים לא היתה שם כדי לתפוס אותו, ובגלל שהמקום הוכרז שטח צבאי סגור לא יכולנו לשלוח מישהו לתפוס את המצוף. מקום העגינה שלו הוא במרחק של כשני ק"מ מהגבול, ולא לקח לו הרבה זמן להגיע לצור. אנחנו דורשים את המצוף בחזרה כי זו מערכת יקרה מאוד, ואנחנו צריכים את הנתונים. אנחנו גם צריכים להבין למה המצוף התנתק. כל הדברים האלה יתאפשרו רק כשנקבל את המצוף בחזרה. האו"ם הוא הגורם שיכול לתווך כאן. ראיתי לפי התמונות שנשלחו מלבנון שהסנסורים כבר פורקו, אז לא נקבל אותם".

ומה תעשו אם המצוף לא יוחזר?

"יש לנו מצוף חלופי שאנחנו יכולים להשמיש אותו. אנחנו מעוניינים להמשיך את איסוף המידע, ויש חשיבות רבה לכך שלא יהיו איחורים בקבלתו".

 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אבי

    סיפור המצף שנישה על גבי הגלים בסערה לחופי לבנון הוא ממש מרתק! תודה שושן

  2. כולכם מצוף בשום מקום

    שהסטודנטים תומכי חמאס שלומדים באוניברסיטה יארגנו משחה ללבנון להחזיר את המצוף
    אקדמיה חולה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר