אחרי החגים כבר פה | צילומים: shutterstock.com
אחרי החגים כבר פה | צילומים: shutterstock.com

"אחרי החגים" כבר פה

אכלנו, טיילנו, נחנו, בילינו זמן איכות עם המשפחה והילדים, הנחנו לרגע כל מה שמטריד ועל הדרך העלינו קילוגרם אחד או יותר. הגיעה העת לשנס מותניים, לחזור לשגרה מאוזנת, בריאה ושפויה, כזאת שתשמר לנו אווירה טובה ותכניס בנו אנרגיה לנפש. פרויקט מיוחד בשיתוף הכללית

פורסם בתאריך: 7.10.21 21:56

כמה פעמים אמרנו לעצמנו את המשפטים "אחרי החגים נתחיל בדיאטה", "אחרי החגים נפסיק לעשן", "אחרי החגים נחזור לשגרת אימונים מסודרת", או אפילו "אחרי החגים נחפש עבודה" וגם "נתחיל חוג לנפש". אבל מה מכל זה אנחנו באמת עושים? ההכרח הוא לחזור לשגרת יומנו העמוסה, לצמצם את הרצונות והצרכים שלנו, להישאב למטלות שאינן מסתיימות, בעיקר כשישנם ילדים קטנים בבית, ולתת לכל מה שדחינו ל"אחרי החגים" להתנדף כשאנו נסחפים אל השגרה המעייפת.

אך מה בכל זאת אנחנו יכולים לעשות למען עצמנו? איך אנחנו יכולים לשמר שגרה שפויה בעולם לא שפוי? בעולם שבו אנו מתמודדים עם מגפה כמעט שנתיים? עם מדינה שהחיים בה לחוצים? עם פחד מאי ודאות שמוביל אותנו לחיות במתח עצום?

החגים נתנו לנו סוג של אתנחתא, זמן למנוחה לנפש, זמן למשפחה ולביחד וזמן להתבוננות על מה שבאמת חשוב, ומה אנחנו לוקחים איתנו לשנה הקרובה מחודש הסליחות והאושפיזין שאירחנו בסוכה. הגיעה העת לקחת נשימה עמוקה וגם שתיים ולהתבונן אל תוך עצמנו פנימה, להבין שהכל בסדר, הכל לטובה והכל מגיע בסדר הנכון.

בחג הסוכות אנו מצווים לשמוח, "והיית אך שמח", אז מדוע לא ננצור את רגעי השמחה האלה? עצמו לרגע עיניים ודמיינו מה יעשה לכם טוב? מה יעזור לגופכם להרגיש בריא ומה יסייע לנפש להרגיש מאוזנת? שחזרו את אותם רגעים קטנים שמסבים לכם אושר ובואו נתחיל ליישמם, בואו נתחדש בהרגלים טובים יותר למען שמירה על איכות חיים מיטיבה, כפי שכתבה נעמי שמר בשירה "התחדשות אחרת":

עייפות בלתי מוסברת.

פיק ברכיים לא מובן

צל שרב על כל הדרך,

ואבק לבן

אבל עודך משווע

לגשמי ברכה

עוד רחוקה מנוחתך

אחרי החגים יתחדש הכל.

יתחדשו וישובו ימי החול

האוויר, העפר, המטר והאש

גם אתה,

גם אתה,

תתחדש.

מתחדשים בהרגלי תזונה מיטיבים

עם ישראל אוהב לאכול והרבה. הישראלי הממוצע עולה בתקופת החגים מעל שלושה קילו ויש כאלה שאף יותר.

אגב, אנחנו לא לבד בסיפור הזה, בעיית ההשמנה שאחרי החגים היא כלל עולמית ועל כך יעידו מי שחוגגים את הכריסטמס וחג ההודיה. קשה לנו לעמוד בפיתויים ששולחנות החג פורסים בפנינו, שהרי החגים נועדו לחגיגה, ומה יותר חגיגי מארוחה טובה שמלווה במפגשים משפחתיים, הארוחות שלנו בחג שופעות מנות עשירות בקלוריות ושומן, לצד בטלה שנמשכת ימים ארוכים.

לכן, בין אם אנו שומרים על תזונה מאוזנת ברוב ימות השנה, ובין אם התפרענו בתקופת החגים, הגיעה העת לחשב מסלול מחדש ולהכניס תזונה בריאה לסדר היום.

נתחיל במתן תשומת לב למזונות שאנו אוכלים, הם מזינים את הגוף וגם את הנפש. אין הכרח לפתוח בדיאטת "כאסח" כזו שמשילים בה מעל חמישה קילוגרם בשבוע, זוהי דיאטה קיצונית שמכבידה על הגוף, לעיתים גורמת לנזק שבא לביטוי באיבוד מים ופגיעה ברקמת השריר ולרב, תוצאותיה אינן נשמרות לטווח הארוך.

הרשתות החברתיות מציעות לכם מגוון עצום של דיאטות מסוגים שונים, כדורים למניעת תיאבון, דיאטות המבוססות על בשר וירקות, הימנעות מפחמימות ומתוק, דיאטה על פי סוג הדם או כל להיט אחר – אל תתפתו. לכו עם האינטואיציה בכל מה שנכון לגופכם.

מילת המפתח היא אכילה נכונה לאורך זמן תוך מציאת האיזון הנכון בתפריט היומי. אז ותרו על המילה דיאטה – היא מלחיצה, העדיפו את הביטוי תזונה בריאה. על תפריט מאוזן קל לשמור לטווח הארוך, אין לחץ ואתם בוחרים מה לאכול על בסיס יומי.

אם יש מזונות שגורמים לכם לתחושה לא נוחה דלגו עליהם, ירקות תמיד עושים טוב, מזונות עתירי סוכר פחות ואם כבר סוכר העדיפו פירות, שתיית מים היא חובה והרבה, הוציאו מהבית את המשקאות המתוקים, הפחיתו את צריכת הקפה היומית, את צריכת המשקאות האלכוהוליים ובדקו מה אתם מכניסים לפה.

ישנם דיאטנים הממליצים על הפרדת חלבונים מפחמימות בארוחה תוך שילוב ירקות, שמוסיפים לתחושת השובע וכמובן, אוכל מבושל בבית עדיף על המזונות המעובדים וכל הג'אנק פוד. הוציאו מרשימת הקניות את החטיפים עתירי השומן, כך גם תמנעו מעצמכם פיתויים ואת נשנושי הלילה החליפו בירקות חתוכים, פרי או מעדן.

כדאי להרגיל את הגוף לארוחות מסודרות, ואם יש לכם ילדים בבית היפטרו מההרגל המגונה של 'לסיים להם את המנות'.

בשלו לעצמכם ארוחה מזינה, שאינה כוללת טיגון בשמן ועם הרבה פחות מלח ממה שאתם רגילים, וכשאתם רעבים, קחו לעצמכם הפסקה, מלאו לכם צלחת יפה, צלחתו כדי שיהיה לכם נעים בעין, אכלו ליד שולחן האוכל ללא הסחות דעת של מחשב או טלוויזיה, אכלו לאט, תיהנו מהטעמים, תחושו את תחושת השובע וכך גם יפחתו הפיתויים.

המתקשים במציאת תפריט מאוזן, יכולים לפנות לייעוץ דיאטני. זכרו, מילת המפתח היא הקשבה לגוף, הקשבה לקול הפנימי שיודע מה יעשה לכם טוב.

שומרים על אורח חיים בריא

שומרים על אורח חיים בריא | צילום: shutterstock.com

חוזרים לפעילות גופנית

אנו יודעים כי פעילות גופנית עשויה להאט או למנוע מחלות לב, כולסטרול גבוה, שבץ, סוכרת, דלקת פרקים, לחץ דם גבוה, ובריחת סידן. פעילות גופנית ידועה כמחזקת את המערכת החיסונית, את שריר הלב ומאטה תהליכי הזקנות. אך האם אתם ערים לעובדה כי כושר גופני מחזק גם את המוח? הפעילות הגופנית מעלה את רמת האנרגיה בגוף ומגדילה את כמות הסרוטונין במוח, מה שמוביל ליכולת ריכוז גבוהה יותר ולהפחתת הסיכוי להיכנס למצבים של חרדה ודיכאון. האנרגיה הטובה שאנו חווים כתוצאה מהחזרה לפעילות גופנית סדורה הופכת אותנו לאנרגטיים יותר בעבודה, בחיים האישיים, ואף תורמת לאיכות החיים הזוגיים.

אז מתי בפעם האחרונה עשיתם כושר? לפני הקורונה? בסגרים? בחגים לבטח הזנחתם את השגרה, והנה השרירים כבר לא מה שהיו והגוף איבד את חיוניותו. ובכן, נגמרו התירוצים, והסיפורים שאנחנו מספרים לעצמנו בראש נשמעים כמו 'תקליט שבור'. הגיעה העת לחזור לתנועה ויש לנו אפשרויות כמעט אינסופיות – מאימונים בחדר כושר, שיעורי סטודיו, הליכה בחוף הים, רכיבה על אופניים, שחייה, ועד התעמלות במרחב הפתוח, בבית וגם משחק תופסת עם הילדים לוקח – העיקר שלא נבלה גם את זמננו הפנוי בישיבה. רובנו יושבים כמעט כל היום בעבודה, אנחנו מגיעים הביתה עייפים, רובצים מול המסכים בהנאה וחוזר חלילה. ה"ישבנות" הזאת גובה מחיר בריאותי עצום ועם זאת, קשה לנו להניע את עצמנו לפעולה, וגם המשפט "אחרי החגים נעשה כושר" כבר לא מנחם.

אז מה כן עושים? החלטה אמיצה. פותחים יומן ומסמנים מועד לאימון הראשון כולל שעה מדויקת, אם נרשמתם למכון כושר ודאו שהרישום תקין ושביום המיועד תוכלו להתחיל בלי עיכובים מיותרים. בערב שלפני: בדקו שיש לכם את הציוד הנדרש, לכו לישון בשעה סבירה ופתרו כל מה שיכול לפגוע ביישום החלטתכם. אם אתם אוהבים את האימון שלכם מוקדם בבוקר, שימו שעון מעורר, אכלו משהו קטן וקדימה -מתחילים.

אחרי שצלחתם את האימון הראשון, כדאי לסמן מטרות קטנות להמשך ולהגדיל בהדרגה את המינונים. רובנו לא רצים מרתון וגם לא טסים לאיירונמן. כיבוש יעדים קטנים יוצר תחושה טובה. מפעמיים בשבוע של חצי שעה, נעלה לפעמיים בשבוע למשך כשעה וכן הלאה – גם להתחיל מרבע שעה זה בסדר, העיקר שתיהנו מהדרך.

הקשיבו לאיתותי הגוף ומצאו תחום שמתאים לכם ושאתם אוהבים – כך יגדל הסיכוי שתתמידו.

אין צורך להשתגע ולהתעמל שבע פעמים בשבוע, פעמיים -שלוש בשבוע למשך 45 דקות עד שעה זה בסדר גמור.

הרגל נוסף שאתם יכולים לאמץ הוא אימונים קטנים במהלך היום וגם בעבודה. אפשר לשבת זקוף ולכווץ את הבטן, לעמוד מפעם לפעם ולבצע סקואטים (לחיזוק שרירי הישבן), מתיחות, שכיבות סמיכה וכפיפות בטן בבית ביחד עם הילדים.

באימונים הסדירים מומלץ לשלב פעילות לסיבולת לב – ריאה לצד אימונים סטטיים לחיזוק הגוף ואם אתם צריכים חיזוקים, מצאו חבר, בן זוג או קרוב משפחה, שיתעמלו אתכם ביחד.

תחשבו כמה סיפוק תקבלו מהגשמת יעד. אין הרגשה טובה מזו. הגוף מזדקף, מסת השריר עולה – גאווה.

חוזרים לשגרת אימונים בריאה | צילום: shutterstock.com

חוזרים לשגרת אימונים בריאה | צילום: shutterstock.com

נותנים מקום לנפש

החיבור 'גוף – נפש' הפך שגור בפינו ואת המשפט "גוף ונפש חד הם" שמענו עשרות פעמים. אך עד כמה אנחנו מודעים לחיבור הזה? כמה מאיתנו מקדישים זמן להתבונן פנימה וכמה מאיתנו יודעים שהתכווצות שרירים היא לעיתים סימן לחרדה?

מחקרים רבים מעידים על הקשר בין המצב הבריאותי של הגוף לבין נפש האדם. תשישות נפשית מתמשכת יכולה לגרום למחלות כרוניות ולסיכויים נמוכים של החלמה ממחלות לב, למשל.

כאשר אנחנו במצבים של סטרס אנחנו עייפים, אפילו תשושים, חסרי אנרגיה והתפקוד היומי שלנו יורד. לכן, פנו לעצמכם כמה דקות בסוף יום וקחו מספר נשימות עמוקות, תנו לרגעים הטובים כמו גם הקשים של היום לחלוף לכם מול העיניים. שאלו את עצמכם איך אפשר לנהוג אחרת? מה האופציות החיוביות שעומדות לנגד עיניכם? הסירו את הביקורת וההאשמה העצמית הן לא מועילות לכם, חשבו חיובי, סך הכל אנחנו בוראים את המציאות של עצמנו בכל רגע נתון ובכל רגע אנחנו יכולים ליצור לנו מציאות טובה יותר, נעימה יותר והרבה יותר רגועה.

עצמו עיניים וחשבו על המשפט "מחשבה יוצרת מציאות", דמיינו איפה הייתם רוצים להיות ברגעים אלה ותראו כיצד דברים מתחילים להיפתח, לנוע ולהשתפר.

הרפואה המערבית מקבלת היום יותר ויותר את הקשר גוף-נפש ומרפאות קופות החולים אף מציעות לצד המרפאות הקונבנציונלית מרפאות לרפואה משלימה עם טיפולים שונים כמו טיפולי מגע, שיאצו, דיקור וצמחי מרפא, שנועדו להרגיע מתחים ולסייע בתהליכי ריפוי פיזיים.

אל לנו לשכוח את יכולות הגוף לרפא את עצמו. כוחות הריפוי נמצאים בתוך הגוף משולבים בתעצומות הנפש. עלינו רק לדעת איך לסייע למנגנון הריפוי הטבעי של הגוף.

ריפוי טבעי מבוסס על עיקרון של סיבה ותוצאה, כדי להחלים מהמחלה יש לאתר את הסיבות של המחלה ולמגר אותן.

כדי לספק לגוף את הצרכים החיוניים לו מבחינה גופנית ונפשית חשוב להקפיד על אוויר צח, על מזון בריא, על שתיית מים, על פעילות גופנית, על טיפולים המביאים לרגיעה, על שינה בריאה ועל אורח חיים בריא.

מומלץ להתחיל לתרגל מדיטציה, יוגה, להשתתף בסדנאות ריטריט או כל שיטה אחרת שתעזור לכם להפחית מרמת הלחץ בה אתם נתונים, במיוחד בימים אלה של חוסר ודאות. הקפידו לצאת אל הטבע, קחו את הילדים והמשפחה המורחבת וצאו לטייל. יש לנו מדינה נפלאה, עם נופים מרהיבים. לכו לים עם ספר טוב, פנקו את עצמכם בבגד חדש, מצאו חוג מעניין, או כל דבר אחר שיגרום לכם לחייך גם ברגעים טובים פחות. תנו לנפש לפרוץ מתוככם בשמחה, אל תצמצמו את עצמכם, אל תדחיקו רגשות, תרגישו, תשמרו על אופטימיות, ותחיו בהווה וב'כאן ועכשיו' שלכם.

לסיכום, החזרה לשגרה של "אחרי החגים" ובעידן של קורונה היא בעיקר התארגנות מחדש עם מזונות שבריא לנו לאכול, הפחתת מצבי לחץ, חזרה לפעילות גופנית, תוך מתן תשומת לב לנפש. הסוד לחיים בריאים בגוף ובנפש הוא פשוט מאוד, והוא טמון בתוך המילה בריאות עצמה כפי שהרמב"ם פירש אותה:

ב – בטל

ר – רוגזו

י  – יאזן

א – אוכלו

ו – וירבה

ת – תנועתו.

 


תוכן שיווקי


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר