איריס ואוֹרי ליבנה (צילומים: עצמיים)
איריס ואוֹרי ליבנה (צילומים: עצמיים)

קעקועים לגוף ולנשמה

"הקעקוע בשבילי הוא תזכורת תמידית לדברים הטובים שבחיי ובמציאות שהיא כאן ועכשיו ולא המדומה שבראשי". כך בחר נכה צה"ל, הלום קרב, לתאר את הציור שחקק על גופו אוֹרי ליבנה מסטודיו "או.די קעקועים, פירסינג ואמנות" בעיר התחתית. עבור אוֹרי ואשתו, איריס, מקעקעת ופירסרית, שעובדת לצידו, עבודת הקעקועים והפירסינג היא הרבה יותר מאמנות. "הגישה הטיפולית", הם אומרים, "נותנת לנו תכלית חדשה למקצוע"

פורסם בתאריך: 12.2.23 21:53

"כנכה צה"ל, פוסט טראומטי, ההתמודדות מורכבת מאוד. פורקן הוא מרכיב חשוב בהתמודדות וקשה למצוא אותו. ההישרדות היומיומית שואבת את כל הכוחות, ואת המעט שנשאר משרד הביטחון שואב ממך. הכעס, התסכול הפחד והעצב לא עוזבים את הראש, והכל סוגר כל הזמן. שנים שאני רוצה לעשות קעקוע, אך בגלל מצבי זה לא התאפשר ונראה כחלום רחוק. אחותי לא ויתרה על החלום שלי ובעזרת חברה משותפת נוצר קשר עם איריס ואוֹרי. איריס ואוֹרי עטפו אותי והיו שם בכל רגעי המשבר בדרך לקעקוע המיוחל. תפקיד הקעקוע בשבילי הוא תזכורת תמידית לדברים הטובים שבחיי ובמציאות שהיא כאן ועכשיו ולא המדומה שבראשי".

שיחת טלפון שהתקבלה אצל איריס ואוֹרי ליבנה מסטודיו "או.די קעקועים, פירסינג ואמנות" (Od Tattoo Piercing & Art) גרמה להם, לראשונה, לסטות מעיקרון שהוא בבחינת ייהרג ובר יעבור אצלם, לפיו הם לא מקעקעים ולא עושים פירסינג מחוץ לכותלי הסטודיו. מעברו השני של הקו הייתה אחותו של נכה צה"ל, הסובל מ- PTSD (פוסט טראומה). היא סיפרה להם, שבמשך עשור אחיה לא יצא מפתח הבית למעט לוועדות רפואיות של משרד הביטחון ושהחלום הכי גדול שלו הוא לעשות קעקוע.

"הגיטרה היא העתק מדהים של הגיטרה האישית שלי". אורי מאייר את הקעקוע להלום קרב (צילום: אלונה שרף)

"הגיטרה היא העתק מדהים של הגיטרה האישית שלי". אורי מצייר את הקעקוע להלום קרב (צילום: אלונה שרף)

"סיימנו את השיחה עם האחות ב'נראה, אולי'", משחזרת איריס, "אבל לאחר מחשבה רבה, חזרנו אליה לברר פרטים נוספים. יש לנו קשר עמוק עם הלומי קרב, והמצב המיוחד שהיא תיארה לא נתן לנו מנוח. לכן, בסופו של דבר השתכנענו ונחתנו עם רכב מסחרי עמוס בציוד בביתו של הבחור. בתוך שעה העמסנו, ניקינו, סידרנו והפכנו את היחידה הנפרדת, שבה הוא מתגורר, לסטודיו ארעי לקעקועים, וכל זה רק לכמה שעות ורק בשביל לקעקע אותו".

אותו הלום קרב בחר בקעקוע של דמות מחוספסת בסגנון בוקרים עם כובע שנראה שהולך וממשיך הלאה, וכך הוא מתאר זאת: "למרות שרואים אותו מהגב, מבחינתי הוא יוצא מקושי, משתחרר מכאב וממשיך קדימה. הוא מקבל את מצבו ולומד לחיות עם הקושי. לאחרונה למדתי לנגן בגיטרה ובנגינה מצאתי קצת שלווה, לכן הדמות נושאת על גבה גיטרה. הגיטרה היא העתק מדהים של הגיטרה האישית שלי. אוֹרי העמיד את הגיטרה שלי מולו ופשוט זרם עם הצבעים, ויצר את הגיטרה שהיא החלק היחידי בקעקוע שנצבע".

עוד הוא כותב: "איריס ואורי נכנסו לתמונה כאילו היו שם תמיד, המון רגישות וחום שגורמים לך להרגיש בטוח ובשליטה. התוצאה היא הרבה מעבר למה שחשבתי, אמנותית ורגשית, היא טיפולית. אני ממליץ לפצועי PTSD לעשות קעקוע משמעותי ואישי שכולל את הדברים הטובים שקשה לראות במציאות היומיומית. איריס ואורי הם לא רק מקעקעים מעולים הם נשמות טובות שנכנסו עמוק לתוך הלב".

איריס ואורי ליבנה (צילום: עצמי)

איריס ואורי ליבנה (צילום: עצמי)

איריס ואוֹרי הם בעל ואישה, שמלבד אהבתם זו לזה, חולקים גם אהבה משותפת לאמנות בכלל ולעולם הקעקועים בפרט. אהבה גדולה נוספת שלהם מוקדשת לחתולים, שלמענם הם מארגנים פעם בשנה, ביום החתול הבינלאומי שחל אוגוסט, יום התרמה מיוחד. בביתם מתהלכים ארבעה משופמים שמנמנים. חוץ מהחתולים הביתיים, הם מטפחים  כמה נוספים בחצר ביתם ובחצר הסטודיו.

שניהם אמנים. אוֹרי בא מעולם הגרפיקה, האיור והציור, ואיריס היא פירסרית ומקעקעת. לאחרונה הם חגגו 13 שנה לסטודיו היפהפה שלהם, הממוקם במבנה עתיק ומשופץ בדאון טאון של חיפה, מרחק הליכה מתחנת הרכבת מרכז ומהכרמלית.

בני הזוג ליבנה רואים בעבודתם הרבה מעבר לאמנות של ציורי גוף ופירסינג, אלא בעיקר שליחות. הם משלבים בעבודתם גישה טיפולית ומחוברים לקהילת הלהט"ב, לבעלי מוגבלויות ולסובלים מפוסט טראומה. קעקועים, הם אומרים, הם לא רק עניין אופנתי, הם גם עניין טיפולי. "הגישה הטיפולית נותנת לנו תכלית חדשה למקצוע. אנחנו לקחנו את זה צעד קדימה והרבה עבודה בתחום הזה נעשית בהתנדבות מתחת לרדאר".

איריס בסטודיו (צילום: אלונה שרף)

איריס בסטודיו (צילום: אלונה שרף)

מחקרים שנעשו על ההיבט הפסיכולוגי של הקעקוע מלמדים, כי מעבר להיבט האסתטי והאופנתי, מטרת הקעקוע היא בעיקר הרצון להעביר מסר כלשהו לעולם. יש מי שיבחר להתקעקע במוטיב המביע משהו שהוא מאמין בו, יש מי שירצה להדגיש כך קשר או געגוע לאדם קרוב, יש מי שירצה לתאר באמצעות הקעקוע מצב שהוא נמצא בו, את עיסוקו או את תחביבו, ויש עוד אלף ואחת סיבות.

 

 

בסטודיו של איריס ואוֹרי עושים עבודות קעקועים בסגנונות מגוונים (אולדסקול, ניוסקול, ניאוטרדישינל, שחור-אפור, דוטוורק, גיאומטרי, קומיקס, גיקי ועוד) לצד עיצובי קאסטום – עיצובים מקוריים התפורים בהתאם לבקשותיו ורצונותיו של כל לקוח ולקוח. אוֹרי: "אחד הדברים שמאפיינים אותנו הוא שלא משנה איזו עבודה אנחנו מתבקשים לעשות, אנחנו תמיד נעשה אותה באהבה ובכיף. נתייחס באותה ההתלהבות גם למשהו שנחשב נדוש ובנאלי וגם למשהו שהוא מקורי. המטרה שלנו היא לתת מענה ופתרון לכל לקוח. אם ללקוח יש רעיון מסוים, אנחנו נאייר משהו שמותאם לו, שתומך בסיפור שלו, ורק לאחר שהוא יאשר את הסקיצה, ניגש לעבודה. הוא צריך רק לחלום את הקעקוע, אנחנו כבר נגשים לו את החלום".

אורי בסטודיו (צילום: אלונה שרף)

אורי בסטודיו (צילום: אלונה שרף)

אם לפני כמה עשורים, מעטים היו האנשים שהעזו לקעקע את גופם, הרי שבשנים האחרונות הקעקועים הפכו לטרנד, וכיום הם נראים על יותר ויותר אנשים, בהם כאלה שבחרו בקעקוע סימבולי קטן באזור מסוים בגוף ובהם כאלה שקעקועים מעטרים את כל גופם מכף רגל ועד ראש. "כולם מתקעקעים היום", אומרים איריס ואוֹרי, "הילדים וההורים שלהם, התלמידים והמורים והמנהלים שלהם. הקהל הוא מגוון ובטווח גילאים רחב".

גם בתחום הפירסינג איריס רואה אמנות לכל דבר ועניין, והיא משתדלת להיענות לבקשות לקוחותיה, בהם גם כאלה נועזים במיוחד, שמבקשים לנקב בעגילים אזורים אינטימיים בגופם. עם זאת היא מודה שהיא עצמה מעדיפה פירסינג קלאסי. "אני פחות אוהבת את הפירסינג האקסטרימי. פירסינג צריך להיות לא רק יפה, אלא גם יעיל. הוא לא צריך להפריע. הרבה פעמים לקוח מבקש פירסינג באזור מסוים, ואני מבינה שזה ממש לא מתאים לאורח החיים שלו, ואז אני מציעה לו משהו אחר. למשל, בחור אלרגי שמבקש נזם באף, זה לא הולך ביחד. פירסינג לא צריך להפריע במהלך החיים".

חזית סטודיו Od Tattoo Piercing & Art (צילום: אלונה שרף)

חזית סטודיו Od Tattoo Piercing & Art (צילום: אלונה שרף)

לבני הזוג ליבנה יש כמה כללי יסוד, שמלווים אותם בעבודתם. כך למשל, קטינים יקבלו מהם שירות רק אם הם מגיעים בלוויית אחד ההורים ועם מסמך חתום, ופירסינג הם לא יעשו למי שטרם מלאו לו 12 שנים, וגם אז, רק באזורים מסוימים בגוף ובנוכחות ההורים בלבד. מלבד זאת, שירות מקצועי, יחס חם ואישי אישי, אינטימיות ופרטיות מקסימליות, סטריליות ובטיחות ברמה הגבוהה ביותר – כל אלה הם נר לרגליהם.


Od Tattoo Piercing & Art, דרך העצמאות 82, חיפה
קישור לדף הפייסבוק >>>
קישור לאינסטגרם >>>
דוא"ל: [email protected]
טלפון: 050-8920783
שעות הפעילות: א'-ה': 19:00-11:00, ו': 16:00-09:00

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. שמרית דדון

    סטודיו אגדי! ממש מוסד תרבותי, זכינו בחיפה להכיר את אורי ואת איריס

  2. אנה

    כשעברתי על פני הסטודיו לגמרי במקרה בטיול האחרון שלי בחיפה, משהו שם משך אותי להיכנס… לא מתחרטת לרגע. זכיתי להכיר אשת מקצוע מדהימה (איריס, את אורי לא פגשתי) שהייתה מקצועית, ברורה ונעימה! לגמרי ממליצה לכל אחד ואחת.

  3. חמי

    ה-סטודיו הכי נעים שיצא לי להיות בו, כל הצוות מסורים ומקצועיים. באתי לפירסינג בעקבות המלצה מחבר וכשראיתי איך הם מציירים, קבעתי תור לקעקוע. קיבלתי הסבר מלא לגבי הכל מהכנה יום לפני ועד אופן התשלום והאחריות (!!) קיבלתי עבודה יוצאת מהכלל של דג יפני מסורתי, הקעקוע לקח פחות זמן ממה שהייתי רגיל אליו, והחלים בצורה מושלמת!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר