כיתוב עו"ד שטה טקה, עו"ד אורה יעקב ואזמרה ברלה (צילום: פרטי)
כיתוב עו"ד שטה טקה, עו"ד אורה יעקב ואזמרה ברלה (צילום: פרטי)

אחד בשביל כולם, וכולם בשביל אחד

שני עורכי דין ויועצת עסקית החליטו לפני מספר חודשים לעשות מעשה והקימו את NBN - קבוצת נטוורקינג, ששמה לה למטרה לשים על המפה את העסקים הקטנים בצפון. הקבוצה מונה כיום כ-70 בעלי עסקים, וחבריה נהנים מפעילות מגוונות כמו כנסים, הרצאות והשתלמויות ויוצרים ביניהם שיתופי פעולה עסקיים פוריים. "נטוורקינג", אומרים מקימי הקבוצה, "היא לא מילה חדשה בקהילה האתיופית, אלא דרך חיים, המבוססת על חיבורים ושיתופי פעולה" 

פורסם בתאריך: 22.6.23 02:15

"הבשורה שלנו היא השינוי התפיסתי. במקום להיות עסק ששורד ומדשדש במקום, אנחנו רוצים להפוך לעסק שפורץ קדימה, וביחד, כקהילה, אנחנו יכולים לעשות זאת. בקהילה האתיופית, אנחנו דוברים שיתופיות, ומבחינתנו נטוורקינג היא לא מילה חדשה, אלא משהו שאנחנו עוסקים בו במשך שנים, הפעם זה רק במבנה אחר. העיקרון הוא אחד בשביל כולם, וכולם בשביל אחד".  הדוברת היא עו"ד אורה יעקב, שביחד עם אזמרה ברלה, יועצת עסקית ומאמנת קריירה, ועו"ד שטה טקה הקימו לפני מספר חודשים את NBN, קבוצת נטוורקינג, ששמה לה למטרה לשים את העסקים בצפון על המפה. "הכל מתחיל בבית, בהיכרות של העסקים הקיימים, במפגשי קובה העסקים שלנו וממשיך בחיבורים ובשיתופי פעולה", אומרת עו"ד יעקב.

מה זה מפגשי קובה עסקים?

אזמרה ברלה: "קובה הוא מונח ממנהגי העדה האתיופית, שהפירוש שלו הוא מפגש חברתי שמתקיים בכל פעם בביתו של חבר אחר בקבוצה ומלווה בסעודה מכובדת. במהלך המפגש דנים בנושאים חשובים שאותם רוצים לקדם. בסופו של המפגש כל האורחים נותנים למארח סכום כסף, שסוכם עליו מראש, לכיסוי ההוצאות וכ'טיפ' על השירות. אנחנו ב-NBN בחרנו לנהוג כמנהג אבותינו ולמנף את המנהג הזה לשם יצירת קהילה מגובשת ומחויבת לכל חבריה. מפגשי קובה עסקים נועדו כדי לקדם נושאים חשובים ובוערים וליצור חוסן כלכלי של כל אחד מחברי הקבוצה ושל כולנו ביחד".

את קבוצת NBN הכרנו בהמלצתה של תוכנית "קוראט" בשותפות חיפה בוסטון. קבוצת NBN ושותפות חיפה בוסטון חברו להן יחדיו בשל החזון המשותף לקדם עסקים באזור הצפון ולהביא אותם לקדמת הבמה העסקית. החיבור בין שני הארגונים נעשה על ידי שותף שלישי לחזון – עמותת BIBC, פלטפורמה המאגדת ומקדמת עסקים יוצאי אתיופיה בכל הארץ, שבראשה עומד אשר אליאס.

קבוצת NBN מונה כיום כ-70 בעלי עסקים מהצפון, בהם עורכי דין, מטפלים, מתווכים, אנשי שיווק, מנחי הורים, מסעדנים ועוד. הפעילות של הקבוצה מגוונת, וכוללת, לצד פרסום מידע ותכנים עסקיים בדף הפייסבוק ובוואטסאפ הקבוצתיים, גם מפגשים אישיים עם בעלי העסקים וכן כנסים והשתלמויות, בהם הנוכחים מכירים האחד את השני ויוצרים שיתופי פעולה עסקיים. "הכוח של הקבוצה הוא השוני שבין חבריה", אומרת עו"ד יעקב, "והכוח של כל אחד מהם הוא הקבוצה עצמה".

נטוורקינג היא גישה שיווקית, המתבססת על מפגשים חברתיים בין אנשי עסקים שמגיעים מרקע שונה אך בעלי מכנה משותף, כשהמטרה שלהם לייצר קשרים שיובילו לשיתופי פעולה עסקיים עתידיים.

 

 

"להיות עצמאית זה אומר שמצד אחד יש לך את החופש שלך, שזה החלק הטוב, ומצד שני יש לא מעט אתגרים", אומרת ברלה, "במקצוע שלי, כיועצת עסקית ומאמנת קריירה, אני יודעת שתמיד טוב שיש לך חברים ושותפים עסקיים, שמפרים האחד את השני. כשהפכתי להיות עצמאית, חיפשתי פלטפורמה כזו בצפון, ולא ממש מצאתי, ואז פגשתי ברשת החברתית בעלות עסקים קטנים, ובניתי קבוצה קטנה של נשות עסקים מכל הארץ. השיח על נטוורקינג עלה פעם אחר פעם, וכך, למעשה, נולד הרעיון של NBN – קהילה ארצית של יוצאי אתיופיה. אחרי תקופה קצרה הצטרפה אליי עו"ד יעקב ובהמשך הצטרף גם עו"ד שטה".

ברלה, נשואה ואימא לארבעה ילדים, יצאה לדרכה העצמאית לפני כשנתיים, אחרי שעבדה במשך תקופה ארוכה כשכירה. זמן קצר אחרי שקהילת NBN יצאה לדרך, התקיים כנס העסקים הראשון שלה. ברלה: "רוב בעלי העסקים שהגיעו לכנס היו ממרכז הארץ, ואז אמרנו לעצמנו שלא ייתכן שאין עסקים צפוניים שזה לא מעניין אותם. עשינו חשיבה מחודשת, פרשנו חזון ולאחר בניית תוכנית העבודה, הבנו שאל בעלי העסקים בצפון צריך להגיע באופן אישי ולשבת איתם ליצירת חיבור ראשוני לפני המפגשים המורחבים".

עו"ד שטה טקה, נשוי ואב לשלושה, עוסק במקרקעין ונדל"ן, הוצאה לפועל, חדלות פירעון, משפט אזרחי, צוואות וירושות. "פנו אליי להצטרף לצוות של NBN ואהבתי את הרעיון. מאוד קסמה לי האפשרות להרחיב את מעגל החברים והלקוחות וגם את החשיפה שלי. אני די חלש בפרסום, ומאוד אהבתי את הגישה האישית של מנהלי הקבוצה. בזכות החיבור לקבוצה הבנתי שיש הרבה בעלי עסקים כמוני, שהם זאבים בודדים, שעושים הכל בעצמם ואין להם עם מי לדבר או להתייעץ. ב-NBN יש עם מי לדבר עסקים ולהתפתח ביחד. עכשיו, כשהתחברנו לשותפות חיפה בוסטון, האפשרויות שלנו גדלו אף יותר, אם זה מבחינת מרצים ואם זה מבחינת סיוע כללי שיאפשר לקבוצה לגדול ולהתפתח".

מהן התגובות שאתם מקבלים?

"מעולות. גדלנו מהר, ורבים מגלים בנו עניין, מתלהבים מהרעיון ורוצים להצטרף. זה מראה שיש לאנשים צורך להצטרף לקבוצה של אנשים שהם כמוהם ורואים בכך הזדמנות, וזה מעולה לכולם".

עו"ד אורה יעקב, נשואה, עוסקת בתחום הנדל"ן, מסחר וחברות בינלאומי. נוסף על עיסוקה כעורכת דין, היא מנטורית להתפתחות אישית והעצמת נשים בתחום המנהיגות. עו"ד יעקב: "בתור עצמאית הרגשתי לא פעם את הבדידות של לצעוד לבד במרחב העסקי. כשהצטרפתי לאזמרה, מאוד התלהבתי מהאפשרות לסייע לעסקים נוספים. בתור אישה בעדה האתיופית, אני מביאה איתי ערך מוסף, שכן אני יודעת אילו חסמים יש לבני הקהילה. כשהחלטנו להקים את הקבוצה, הבנו שיש בשוק קבוצות רבות של נטוורקינג, אבל אנחנו מביאים את האמירה הייחודית שלנו, את שיתופי הפעולה ואת השירותים שהאחד נותן לשני. המטרה הראשונית שלנו היא לחזק את הקהילה, לבנות את האמון וליצור מחויבות. השלב הבא הוא החיבורים ושיתופי הפעולה, והשלב הסופי הוא שכולם יכירו את העסקים בצפון. קהילת NBN, חשוב לי להדגיש, פתוחה לכל העסקים בצפון, שמתחברים לחזון שלנו, ולאו דווקא לבני העדה".

אילו תגובות אתם מקבלים עד עכשיו?

"כשיצאנו לדרך ידענו שיש צורך, אבל לא הבנו עד כמה השטח רוצה אותנו. בכל מפגש שלנו עם בעלי עסקים נרשמת התלהבות גדולה. הם מבינים שזה משהו שהם זקוקים לו. יש התעניינות ערה ובראייה קדימה. אני מאמינה שבעתיד הלא רחוק נהפוך לגוף ארצי חזק, שמאגד תחתיו עסקים רבים ויוצר שיתופי פעולה לא רק האחד עם השני, אלא אף עם ארגונים וגופים גדולים".

הכנס הקרוב של NBN, בשיתוף עם שותפות חיפה בוסטון, יתקיים ב-3 ביולי 2023, בבית רוטנברג, שדרות הנשיא 77 חיפה. ההשתתפות ברישום מראש.


ליצירת קשר: אורה יעקב, טל': 052-4274720

לקבוצת הפייסבוק של NBN >>>


על שותפות חיפה בוסטון

שותפות חיפה בוסטון, הפועלת כבר 35 שנה, היא הסניף הישראלי של הפדרציה היהודית של בוסטון (CJP (Combined Jewish Philanthropies, ארגון פילנתרופי הפועל למען הקהילות בחיפה ובבוסטון. השותפות מפעילה מגוון רחב של תוכניות, אחת מהן היא תוכנית "קוראט", ששמה לה למטרה לקדם את אוכלוסיית יוצאי אתיופיה בחיפה בתחומים הקשורים בעולם העבודה, העסקים, ההשכלה האקדמית, לימודי התעודה והאמנות. תוכנית "קוראט" מאפשרת ליווי אישי/עסקי ארוך טווח מותאם לצרכים המשתנים ולהתפתחות האישית והמקצועית של כל אחד מהמשתתפים.

[email protected]

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר