הצוות המוביל את מרכז בריאות הילד בנווה שאנן (צילום: דוברות כללית)
הצוות המוביל את מרכז בריאות הילד בנווה שאנן (צילום: דוברות כללית)

מלידה ועד זקנה: כללית למען תושבי נווה שאנן

חזונה של כללית מחוז חיפה וגליל מערבי להקים מרפאה בכל יישוב ושכונה הולך ומתממש מדי יום. בנווה שאנן, השכונה הגדולה בחיפה ובארץ כולה, מפעילה כללית מספר מרפאות ומרכזים רפואיים ייחודיים לרווחת תושבי השכונה

פורסם בתאריך: 26.7.23 22:39

חזונה של כללית מחוז חיפה וגליל מערבי להנגיש כמה שיותר את שירותיה לקהילה ולהקים מרפאה בכל יישוב ושכונה, קורם עור וגידים מדי יום עם הקמתן של מרפאות חדשות ושדרוגן של מרפאות ותיקות והתאמתן למאה ה-21. בשכונת נווה שאנן בחיפה חזונה של כללית מורגש ביתר שאת. בשכונה, שהיא הגדולה ביותר בחיפה, ויש האומרים אף בארץ כולה, עם יותר מ-70 אלף תושבים, מפעילה כללית מספר מרפאות ומרכזים, המעניקים שירות כולל ומקיף למבוטחים, תושבי השכונה, מגיל 0 ועד 120.

המרכז לבריאות הילד

באפריל האחרון נחנך ברחוב הגליל בנווה שאנן המרכז לבריאות הילד, שהוא לא עוד מרפאה, אלא הרבה-הרבה יותר. ד"ר יעל ויין, מנהלת המרכז, מגדירה את המקום כ"בית המיועד כל-כולו לילדים מגיל 0 ועד 18".

ד"ר ויין: "המרכז לבריאות הילד הוא לא עוד מרפאה רגילה שיושב בה רופא ובאים אליו ילדים עם נזלת. כמובן שיש גם את זה, אבל המרכז מעניק הרבה יותר".

המרכז, המשתרע על שתי קומות עם מעלית, מותאם לילדים ונגיש להורים המגיעים עם עגלות. בהתאם לייעודו כמרכז לבריאות הילד, עוצב המקום החדיש והיפהפה, בצורה ידידותית ושמחה, המשרה על הבאים בשעריו אווירה נעימה ונינוחה. לדברי ד"ר ויין, היתרון הגדול של המרכז טמון בכך שהוא משרת אך ורק ילדים. "הילדים שמגיעים לכאן", אומרת ד"ר ויין, "לא מתערבבים עם אוכלוסייה מבוגרת, שבאופן טבעי סובלת ממחלות כרוניות, חלקן קשות, ואלה מראות שילדים לא צריכים לראות. אוכלוסיית הילדים היא אוכלוסייה שבדרך כלל הרבה יותר בריאה, ולכן היה חשוב לנו לבצע הפרדה מוחלטת".

אילו שירותים רפואיים ומקצועיים מעניק המרכז?

"במרכז עובדים מומחים, רופאים ואנשי מקצוע, המעניקים מענה במגוון תחומים – החל ממחלות רגילות וכלה בכל התהליכים האחרים שקשורים לילדים, כמו הגדילה הפיזית, ההתפתחות הנוירולוגית, הקוגניטיבית והשכלית, הפרעות אכילה, הפרעות רגשיות, קשיים בלימודים, הפרעות של קשב וריכוז, קשיים של גמילה מטיטולים, בעיות שינה ועוד. במרכז עובדים שלושה רופאי ילדים ורופאים יועצים לילדים, מובילים בתחומם, במגוון מקצועות: אורתופד לילדים, רופא עור מומחה לילדים, רופאת אף אוזן גרון לילדים, שמבצעת כאן גם פעולות כירורגיות קטנות, כמו לשון קשורה או סיב אופטי, גסטרואנטרולוגית לילדים, דיאטנית, ובחודשיים הקרובים ישתלבו כאן גם מומחית ריאות לילדים ומומחית נפרולוגיה לילדים. המרכז נותן לילדים מענה הוליסטי, הכל תחת קורת גג אחת, ומייתר את הצורך לרוץ ממקום למקום".

ד"ר ויין מסבירה: "אנחנו לא ממש בית חולים ולא ממש מרפאה בקהילה, אנחנו משהו באמצע. שירותי הסיעוד שלנו, למשל, הם כה נרחבים, כך שברוב המקרים, נמנע הצורך מלשלוח את הילד לבית חולים. עושים כאן בדיקות דם, עירויים, אינהלציות, טיפולים רפואיים תחת השגחה ועוד. זה מצב של 'ווין ווין'. מצד אחד אנחנו מונעים מהילדים והוריהם טרטור לבית החולים, ומצד שני אנחנו מסייעים בהפחתת העומס בבתי חולים. הרי בסופו של דבר, רוב הילדים שמתקבלים במיון, מקבלים איזשהו טיפול ובסופו משתחררים הביתה. אנחנו עושים את זה כאן, במקום ידידותי לילד, נעים, מזמין ומפחית חרדות".

שירותים נוספים שניתנים במרכז הם שירותי בית מרקחת המעניק גם ייעוץ רוקחי ושירותי מעבדה. ד"ר ויין עצמה היא רופאה התפתחותית, הנותנת מענה לבעיות התפתחותיות שונות לילדים בגילאים שונים, כמו בעיות הרטבה, הפרעות קשב וריכוז ועוד. "במקרים רבים בתחומים האלה אנחנו מקצרים הליכים ביורוקרטיים, וילד שמגיע לפה מקבל מענה כולל כמעט לכל הצרכים שלו, מגיל 0 עד 18", אומרת ד"ר ויין.

השאיפה של ד"ר ויין כעת, והיא עובדת על כך, זה לצאת אל מחוץ לכותלי המרכז עם הרצאות במתנ"סים ובמרכזים קהילתיים לקהל הרחב בנושאים שונים. "הציבור צמא למידע מקצועי ממקור ראשון", היא אומרת, "אנחנו נגיע אליו ונעניק לו תשובות לשאלות הקשורות לנושאים כמו קשב וריכוז, בעיות התפתחות ועוד".

שעות פעילות המרכז: ימים א', ב', ג', ה', בין השעות 18:30-08:00, בימים ד' ו-ו', בין השעות 12:00-08:00. שירותי מעבדה ניתנים בימים א'-ה', בין השעות 09:30-07:30, ושירותי חדר תרופות בימים א',ב, ג', ה', בין השעות 16:00-08:00 ובימים ד' ו-ו', בין השעות 12:00-08:00.

היחידה הגריאטרית

לפני כארבע שנים עברה היחידה הגריאטרית של כללית לקומה השנייה במבנה המשופץ של המרפאה ברמות רמז. היחידה, המונגשת כמובן, מספקת שירות מקצועי וכוללני לאלפי מטופלים מגיל 65 ומעלה ולבני משפחותיהם באווירה ידידותית, נעימה ומזמינה.

ביחידה עובדים רופאות ורופאים, אחיות, עובדות סוציאליות לתחום הגריאטריה ואחיות מומחיות קליניות בגריאטריה, המבצעות ביקורי בית למרותקי בית. הצוות המקצועי מונה יותר מ-30 עובדות ועובדים וכולל את צוות מרפאת שבא, המהווה חלק מהמערך הגריאטרי והאחראית על הקשר ומעטפת השירות למבוטחי כללית המתגוררים במוסדות גריאטריים.

ההתוויות לפנייה ליחידה הגריאטרית הן חשד לירידה קוגניטיבית, אבחון דמנציה וטיפול בה, טיפול בהפרעות התנהגות המשניות לדמנציה, הפרעות שינה, הכוונה וייעוץ למטפל העיקרי של חולה בדמנציה, ירידה תפקודית, נפילות חוזרות, דיכאון והגדרת סטטוס לצורך מיסוד גריאטרי. יצוין, כי אחיות השייכות ליחידה הגריאטרית ברמות רמז פועלות גם בחלק מהמרפאות בחיפה, שם הן מעניקות שירות של אחות טיפול מכוון ושירות של אחיות תיאום טיפול.

במסגרת שירות של אחות טיפול מכוון, האחיות עוקבות אחר מטופלים מורכבים, עם תחלואה מרובה, בתוך המרפאות הללו ומהוות כתובת לכל פנייה של המטופלים, במטרה לאזן מחלות ולהעצים את המטופל. הן עובדות בצוות עם עובדת סוציאלית.

שירות של אחיות תיאום טיפול הוא תוכנית משותפת של כללית עם הג'וינט ומשרד הרווחה, במסגרתה האחיות מגיעות לביקורי בית אצל מטופלים קשישים בעלי מורכבות רפואית וסוציאלית ומלוות את המטופל בראייה ביו-פסיכוסוציאלית.

בנוסף, ביחידה הגריאטרית ישנו צוות עובדות סוציאליות מיומן, מומחה בתחום הזקנה. השירות של העובדות הסוציאליות, המוצע למטופלי המרפאה, הוא תמיכה במטפלים העיקריים, סיוע בעיבוד תהליכי אובדן ואבל, טיפול בחרדה ובדיכאון בגיל הזקנה, מיצוי זכויות ותיווך לשירותים בקהילה. העובדות הסוציאליות ביחידה מציעות שירות חשוב של חתימה על מסמכים של ייפוי כוח רפואי מתמשך למטופלים שכשירים לחתום על המסמך. כמו כן, הצוות מקיים קבוצות תמיכה לבני משפחה מטפלים ולעובדים זרים. ההפניה ליחידה ניתנת על ידי הרופא המטפל במרפאת האם.

 

 

מרפאת יוליוסבורגר

מרפאת יוליוסבורגר של כללית, הפועלת ברחוב הבנים 7, מוכרת כמרפאת הוראה לסטודנטים לרפואה ולסיעוד ולמתמחים ברפואת המשפחה. המרפאה מעניקה שירותי רפואת משפחה על ידי 12 רופאי משפחה, שחלקם מלווים סטודנטים לרפואה, ושירותי רפואת נשים על ידי שלוש רופאות נשים. כמו כן ניתן במרפאה שירות של דיאטניות.

בחודשים הקרובים יחלו עבודות שיפוץ במרפאה, במסגרתן ישופצו קומת הכניסה והקומה השנייה, וזאת בהמשך לשיפוץ קומת הביניים שבוצע בשנה שעברה. במסגרת השיפוץ תוסב קומת הכניסה לטובת רפואת הנשים תוך דגש על נוחות ופרטיות מקסימליות.

מרפאת יוליוסבורגר (צילום: דוברות כללית)

מרפאת יוליוסבורגר (צילום: דוברות כללית)

המרפאה מתפקדת כמרפאה תורנית בימי רביעי בין השעות 19:00-16:00, בימי שישי בין השעות 19:45-17:30 ובימי שבת בין השעות 16:00-12:00. בית המרקחת פועל מדי יום עד השעה 21:00, למעט בימי שישי, בהם הוא פועל עד 14:00. בבית המרקחת ניתנים שירותי ייעוץ רוקחי אישי, ללא עלות, לכל מבוטחי כללית, המעוניינים בכך.

מרפאת רמות רמז

מרפאת רמות רמז של כללית ברחוב בורוכוב 39 מעניקה שירותים של רפואת משפחה ורפואת ילדים וכן שירותי סיעוד, בית מרקחת המעניק גם שירות של ייעוץ רוקחי ללא עלות ושירותי משרד. עובדים בה שלוש רופאות, שתי אחיות, שלושה רוקחים ושני עובדי משרד. כאמור, בקומה השנייה של המרפאה שוכנת היחידה הגריאטרית של כללית, ופעם בשבוע מתקיים במקום אירוע לאזרחים ותיקים, בשם "פינה חמה", בשיתוף מחלקת הרווחה של העירייה, שכולל הרצאות, שירה בציבור ופעילויות שונות.

חדר ההמתנה במרפאת רמות רמז (צילום: דוברות כללית)

חדר ההמתנה במרפאת רמות רמז (צילום: דוברות כללית)

מרפאת הטכניון

מרפאת הטכניון היא מרפאה ייחודית המיועדת לאנשי הסגל ולסטודנטים. במרפאה ניתנים שירותי רפואת משפחה, שירותי סיעוד, בדיקות דם ובית מרקחת. כמו כן ניתנים במרפאה שירותי רפואה יועצת בתחומי נשים, אורולוגיה ונוירולוגיה. בימים אלה מתנהלים מגעים עם מרפאות כללית רפואה משלימה וכללית אסתטיקה לפתיחת שלוחה במתחם הטכניון לרווחת הסטודנטים.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר