בני אקלה (צילום: אבי אקלה)
בני אקלה (צילום: אבי אקלה)

סיפור מסע במשיחת מכחול

מאז עלה ארצה מאתיופיה לפני 33 שנה הספיק בני אקלה, אמן וצייר, לסיים תואר ראשון ותואר שני. בין לבין, בסיועה של תוכנית "קוראט" בשותפות חיפה בוסטון, הוא חבר לאגודת האמנים בישראל, וכבר הציג את ציוריו במספר תערוכות. בימים אלה הוא מציג תערוכה חדשה בשם "מסע לאור הירח", שבה הוא מספר את סיפור העלייה מאתיופיה לישראל דרך סודן

פורסם בתאריך: 3.8.23 02:21

בני אקלה, אמן וצייר, עלה ארצה מאתיופיה עם שלושת אחיו ואחותו לפני 33 שנה, כשהוא בן 10 בלבד, ונשלח היישר לפנימייה. בהמשך עלו גם הוריו, והמשפחה התאחדה. את סיפור המסע שלו ואת סיפורה של הקהילה כולה הוא מספר בשנים האחרונות באמצעות ציוריו, אותם הוא מציג בתערוכות ובהרצאות. הכרנו אותו בהמלצתה של תוכנית "קוראט" בשותפות חיפה בוסטון, שמלווה אותו ותומכת בו כבר מספר שנים.

את האהבה לציור גילה אקלה לאחר שעלה לישראל. זה התחיל בציורים פשוטים עם עפרונות פחם, ולאט-לאט הוא התקדם והתחיל לצייר דמויות של אנשים מהמשפחה ואנשים מוכרים מהקהילה. "לאחר תקופה הרגשתי שאני רוצה לצייר בצבע, ובאמצעות הציור להעביר ולשחזר את הזיכרונות שיש לי מהכפר באתיופיה. נרשמתי ללימודים בוויצו, והרגשתי שאני מצליח להביא לידי ביטוי את החוויה, הזיכרונות והסיפורים, ששמעתי מאנשים שעלו ברגל מסודן".

לפני כארבע שנים, חיברה שותפות חיפה בוסטון את אקלה עם אגודת האמנים בישראל. לאחר שעבר ריאיון, הוא התקבל כחבר והיה לאמן הראשון מהקהילה האתיופית שהצטרף לאגודה.

"באותה השנה האגודה הציגה תערוכה בשם 'סיפורי עם אתיופיים' במוזיאון בעכו. 24 אמנים הציגו בה ציורים שמספרים סיפורי עם אתיופיים דרך עיניהם, ואני סיפרתי גם כן את סיפורה של העלייה".

בהמשך הציג אקלה בתערוכות נוספות ברחבי הארץ, כשהמטרה שלו היא להביא את האמנות האתיופית לקדמת הבמה. "לצערי, האמנות של יוצאי אתיופיה פחות מוכרת לקהל הרחב. מדובר בתרבות אחרת, עם צבע שונה. כיום, אני גם מעביר הרצאות בבתי ספר, שבהן אני מספר את סיפור העלייה לארץ דרך הציורים, ולשמחתי, התלמידים מתעניינים, שואלים שאלות וזה מאוד מרגש".

בימים אלה יצא אקלה עם תערוכה חדשה בשם "מסע לאור הירח", המציגה תשעה ציורים, שמספרים את סיפור העלייה מאתיופיה דרך סודן מתחילת המסע ועד ההגעה לישראל. "ציורי 'מסע לאור הירח' מתבססים על העדויות והסיפורים ששמעתי מאחיי וקרובי משפחה שעברו את המסע הקשה וזה חלק מסיפור שלם של קהילה שלמה שעברה את אותו המסע על מנת להגשים חלום של 2500 שנה כדי להגיע לירושלים (ירוסלם), ובכל הציורים מופיע הירח כמוטיב המסע".

 

 

לאחרונה השתתף אקלה, עם חלק מהיצירות של "מסע לאור הירח" בתערוכה הקבוצתית של אמנים יוצאי אתיופיה "זהות חומרית – זהות תרבותית", שהתקיימה בגלריה הסדנה לאמנות ביבנה. הפעם הוא מדגיש, כי להבדיל מהתערוכות הקודמות, מדובר בציורים דיגיטליים שהוא צייר והדפיס בסיוע תוכנית 'קוראט' של שותפות חיפה בוסטון. "זו תוכנית מדהימה שמסייעת לצעירים מהקהילה האתיופית, ובזכותה אני מגשים את החלום שלי. התוכנית מעניקה הדרכה, ליווי ומענקים מותאמים לכל יזם ויוזמה".

אקלה בן 43, נשוי ואב לשניים, גדל בכפר שנקרא וויניה (Woiniye) באזור גונדר. משפחה של 11 נפשות, שמונה אחים, אחות והורים. הוא ואחיו הקטן היו רועי צאן ומדי יום היו יוצאים עם הצאן למרעה, עד שהוריו, שדגלו בחינוך, החליטו לשלוח אותם ללמוד בבית הספר בכפר. שלושת אחיו הגדולים של אקלה עלו לישראל דרך סודן בשנים 1984-1983 וכשאקלה היה בן 7, עברה המשפחה להתגורר בבירה אדיס אבבה, במטרה לעלות משם לישראל. לאחר שאחיו הגיעו לישראל דרך סודן, החליטו ההורים להעלות גם את שאר הילדים לישראל. ראשון עלה האח שהיה בן 14 וההורים חששו שהשלטון המקומי יגייס אותו לצבא האתיופי. שנה לאחר מכן ב-1989 עלה אקלה עם שלושת אחיו ואחותו והם נשלחו לפנימיית חופים באזור עכו. "פגשנו שם ילדים שהכרנו עוד מהכפר באתיופיה, והם לימדו אותנו מילים ראשונות בשפה העברית". בשנת 1990 הוריו עלו לישראל ונקלטו במרכז קליטה בקרית גת ובהמשך רכשה המשפחה בית באשדוד.

אקלה, בעל תואר ראשון בחינוך מאוניברסיטת חיפה ותואר שני בהגירה ושילוב חברתי ממכללת רופין. הוא עובד בעיריית חיפה כמנהל מוקד קליטה בתוכנית "שילובים", הפועלת לקליטתם ושילובם המיטבי של העולים מאתיופיה וממשיך לטפח את כישורי הציור שלו.

לדף הפייסבוק של בני אקלה >>>


על שותפות חיפה בוסטון

שותפות חיפה בוסטון, הפועלת כבר 35 שנה, היא הסניף הישראלי של הפדרציה היהודית של בוסטון (CJP (Combined Jewish Philanthropies, ארגון פילנתרופי הפועל למען הקהילות בחיפה ובבוסטון. השותפות מפעילה מגוון רחב של תוכניות, אחת מהן היא תוכנית "קוראט", ששמה לה למטרה לקדם את אוכלוסיית יוצאי אתיופיה בחיפה בתחומים הקשורים בעולם העבודה, העסקים, ההשכלה האקדמית, לימודי התעודה והאמנות. תוכנית "קוראט" מאפשרת ליווי אישי/עסקי ארוך טווח מותאם לצרכים המשתנים ולהתפתחות האישית והמקצועית של כל אחד מהמשתתפים.

[email protected]

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר