עורך דין לליווי עסקים משפחתיים (מאגר Shutterstock)
עורך דין לליווי עסקים משפחתיים (מאגר Shutterstock)

עורכת דין לחברות משפחתיות | הכירו את עו"ד מיכל סגל ארנולד

במיוחד בתקופת החגים, פעמים רבות משפחות נקלעות למשבר הנובע מתוך אותו ערבוב מסוכן שלעתים מביא אותן עד כדי חוסר אפשרות לשבת יחדיו לשולחן החג. עו"ד מיכל סגל ארנולד מסייעת לחברות משפחתיות לצאת מהבוץ העסקי והרגשי ולהשיג הצלחה בשניהם באמצעות כלים משפטיים, הקשבה מרובה וגישור

פורסם בתאריך: 5.9.18 22:17

חברות רבות בישראל הן חברות משפחתיות, כאשר הבעלים במניות החברה ומנהליה הם בני משפחה אחת. לשותפות זו צדדים חיוביים רבים: ביניהם בני משפחה המבלים יחד ולעתים קרובות רואים בחברה המשפחתית פרויקט משותף וחותרים להצלחתו יחדיו. לעומת זאת, החברה המשפחתית נושאת עמה אתגרים וקשיים שמקורם בקושי להפריד בין המרכיבים המשפחתיים והעסקיים, לצד נושאים בלתי פתורים ביחסים מהילדות אשר מוצאים את דרכם לתוך ניהול העסק. כך, החברה וביצועיה עשויים להיפגע. כאשר בעיות אינן מטופלות ולא מנוהלות כשורה, הן עלולות לייצר מצבים הרסניים של נזק כלכלי ועסקי ובמקרים קיצוניים אף לסגירת העסק ופירוק החברה, כאשר בני המשפחה מנתקים קשרים ביניהם.

עו"ד מיכל סגל ארנולד, עוסקת במשפט תאגידי ובקניין רוחני, מייעוץ משפטי ועד ליטיגציה. היא מתמחה בליווי משפטי לחברות משפחתיות, תוך שהיא נעזרת ברקע שלה בתעשייה ובגישור. היא אומרת: "מתוך ניסיוני הרב בעבודה בחברה משפחתית וכחברה לשעבר בהנהלת התאחדות התעשיינים שמרבית החברות בה הינן משפחתיות, אני מכירה היטב את האתגרים והקשיים המצויים בתוך אותן חברות. משרדי מספק שירות של גישור וליווי משפטי לחברות כאלה, ניהול והפרדה נכונה של המרכיבים המשפחתיים והעסקיים וייעוץ עסקי ואסטרטגי להגדלת רווחיות החברה או העסק".

"מבחינה תאגידית אין הבדל בין חברה משפחתית לכל חברה אחרת. עם זאת, מבחינת התנהלות החברה יש הרבה דברים שונים בין חברות משפחתיות לכאלו שלא, והנושאים הללו חוזרים על עצמם".

כגון?

"היחסים בין חברי המשפחה נוטים לשכפל את עצמם בהתנהלות בחברה, כך שהיחסים וניגוד האינטרסים המשפחתיים מתורגמים למה שנעשה בפועל בחברה. פעמים רבות ישנו עירוב לא בריא בין הנכסים המשפחתיים והנכסים העסקיים.

לדוגמה, ליוויתי משפחה המנהלת חברה משפחתית בדרום הארץ. המנכ"לית היא האחות הבכורה שיש לה מחלוקות משפחתיות עם האח הצעיר, אף הוא עובד בחברה. היא מנכ"לית הרבה שנים ורגילה למשוך משכורות יפות והאח הצעיר סיים תואר ראשון במינהל עסקים ותואר שני מבית הספר לעסקים וורטון באוניברסיטת פנסילבניה בארה"ב והוא בעל ידע אקדמי ומקצועי בניהול ורצה לתרום לחברה את חלקו באמצעות ניהול תקציבים מסודר ונכון יותר, קיום ישיבות מוסדרות, ניסוח חזון לחברה והגשמתו. האחות מצדה, רוצה לשמור על המשכורת ושאר ההטבות שהיא נוטלת לעצמה, לרבות השליטה על ניהול החברה. היא לא מעוניינת להיעזר באח הצעיר כיוון שהיא מסוכסכת איתו. מכיוון שלה עצמה אין השכלה על תיכונית, היא חשה  מאוימת מהידע שיש לו. כך למעשה, הידע החשוב שצבר האח הצעיר אינו מנוצל, האחות מנסה להדיר את האח מצמתי החלטות חשובים בחברה ואנרגיה רבה מתבזבזת על מניפולציות וניסיונות מעקף ושליטה, במקום להשקיע אותה בניהול נכון של החברה. התוצאות ברורות – החברה שוקעת ואין רווחים.

תוך כדי הליווי והייעוץ שלי לחברה המשפחתית, הקמנו דירקטוריון מסודר ועשינו סדר בין האחות הגדולה והאח הצעיר. הסברנו להם את היתרון בהקמת הדירקטוריון, וכל אחד מהם הביא לדירקטוריון אדם מבחוץ שהוא סומך עליו. דירקטוריון הוא כלי תאגידי ויש להשתמש בו לטובת המשפחה והעסק. בנוסף, עשינו הסכם שותפים מוסדר שכלל הסכמות בין בעלי המניות שלא רשומות ברשם החברות. עשיתי איתם תהליך ארוך של שיחות והקשבה ולמדתי להכיר אותם ולהבין את כאביו של כל אחד מהם. זה מה שאפשר לי לספק להם כלים  משפטיים וליווי משפטי מתוך הבנה של צרכיהם, גם אלו הרגשיים".

כיצד הגישור משתלב בליווי המשפטי שלך לחברות משפחתיות?

"מעבר להיבטים המשפטיים אני גם מגשרת. יש לי תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר דוקטור במדעי מדינה בתנועות חברתיות ועשיתי קורסים רבים הנוגעים למו"מ. צברתי ניסיון רב שנים בייעוץ וגישור לחברות משפחתיות עם ההיבט המשפטי והמטרה שלי היא להביא להצלחת החברה ולעשיית שלום בין בני המשפחה. אני יושבת עם כל בעלי האינטרסים, מבינה את צרכיהם, ובונה יחד איתם מערכת מסודרת, מדויקת ומאורגנת שבה כל אחד יוכל להתבטא ולהרגיש בטוח לפעול למען הצלחת החברה. חשוב ליצור עבור כל אחד את השטח שלו שעליו הוא אחראי. אני עושה שימוש כמובן בכלים משפטים של העברת מניות בחברה, קביעת תקנון חדש, הקמת דירקטוריון ועוד".

באילו בעיות עיקריות הבחנת מתוך ניסיונך בעבודה בחברה משפחתית?

"הייתי סמנכ"לית שיווק בחברה משפחתית שעסקה בתחום האלומיניום וחברת הנהלה בהתאחדות התעשיינים. אני מכירה חברות משפחתיות רבות. שני הדברים העיקריים בהם הבחנתי הם שלעתים קרובות אם בני המשפחה מרגישים מקופחים, הם יעשו מאמצים גדולים להוציא טובות הנאה מהחברה עד כדי שהם שוכחים את טובת החברה כולה ובסופו של דבר הדבר פוגע בהם עצמם כי החברה נפגעת מאד. (חוק החברות קובע שמטרת החברה היא להשיא רווחים לבעלי המניות) דבר אופייני נוסף הוא עירוב בלתי בריא בין נכסים משפחתיים ונכסים עסקיים.

לדוגמה, ליוויתי חברה המנוהלת בידי אב ושלושה בנים. הבכור, המנכ"ל, רכש לעצמו על חשבון החברה ג'יפ ב- 800,000 ₪. ומיד האח השני והשלישי רצו גם כן לרכוש ג'יפים כדי שלא להרגיש "מקופחים". האב לא יכל לסרב להם כיוון שהם הילדים שלו וכך קרה שבחצר חברה קטנה-בינונית, שמגלגלת 30 מיליון ₪ בשנה, עומדים 3 רכבים שעלו לחברה כמעט 10% מהמחזור השנתי שלה. הרי אין לזה היגיון כלל. ישבתי עם כל אחד מהם והסברתי את המובן מאליו, שאי אפשר להעמיס הוצאות גדולות כל כך על החברה והיא תקרוס. כמובן שהם הבינו זאת. ניסחנו יחדיו מעין סולם חובות וזכויות בחברה וכימתנו את התרומה של כל אחד מהם לחברה. משם יצרנו תקנון והסכם בעלי מניות, העברנו מניות לילדים. קשה לתאר כיצד צעדים אלה הרגיעו את כולם ואפשרו לצאת לדרך חדשה. בעקבות השיחות אחד הבנים הגיע למסקנה שהוא כלל אינו רוצה לעבוד בחברה. העבירו לו מניות, החברה מממנת לו לימודים והוא יחפש את דרכו מחוץ לחברה. הוא מרגיש חופשי.

או לדוגמה חברה משפחתית שליוויתי בה האב לא סובל את החתן של הבת שאף הוא עובד בחברה וכדי להרחיקו הוא שלח אותו להקים סניף של החברה באפריקה, שאף אחד לא צריך. הבת הרגישה ממורמרת שבעלה רחוק ממנה. הסניף האפריקאי בזבז הון תועפות לחברה ולא הביא רווחים. אני יעצתי לאב – בעל החברה שאולי יסגור את הסניף האפריקאי וייצור בכך הזדמנות לחתן לחזור הביתה ולמצוא תעסוקה אחרת. אנחנו עדיין מנסים למצוא פתרון שיספק את כולם.

הרעיון הוא תמיד להציף את הנושאים האמיתיים ולטפל בהם, בתהליך הליווי, ולחבר אותם לחברה. להעלות את הנושאים שקשה לדבר עליהם ולמצוא את הבעיות האמיתיות שמשפיעות על העסק. אז, באמצעות כלים משפטיים לגבש תוכניות שיפתרו את אותן בעיות שזיהינו. הרי בסופו של דבר כולם יודעים שמשהו לא בסדר והם היו רוצים לשפר את היחסים ביניהם וגם את רווחי החברה. לעתים צעד לא מסובך כמו העברת מניות לילדים, כשהתהליך נעשה בחוכמה, פותר הרבה מרגשות הקיפוח ומאפשר להתקדם".

מהו החזון שלך?

"חזון המשרד שלי הוא שהלקוחות שלי יצליחו. בתחום החברות המשפחתיות ההצלחה היא גם כלכלית ומסחרית וגם שבני המשפחה יוכלו לשבת יחד לארוחת ערב, במיוחד עכשיו לקראת תקופת החגים. הצוות שלי מורכב מיועצת ארגונית ומגשרת נוספת למקרים בהם הלקוחות מעוניינים לשלב גישור עם ייעוץ אירגוני ואנו מספקים להם את הפתרונות האפקטיביים והמקצועיים ביותר, בהתאם לצרכיהם. כשמשפחה שחבריה לא דיברו זה עם זה מצליחה לשבת יחדיו לשולחן החג ואחר כך גם להבריא את החברה אני מרגישה שעשיתי את שלי. זאת תחושת סיפוק אדירה".

משרדה של ד"ר מיכל סגל ארנולד מתמקד בתאגידים, במסחר בינלאומי ובקניין רוחני, בייעוץ ובליטיגציה. לדבריה, "בראש ובראשונה מעניין אותנו שהלקוחות שלנו יצליחו, שהם יקבלו מאיתנו את הסיוע המשפטי המתאים להם, לצד ייעוץ רב רובדי ברמה הגבוהה ביותר". מיכל הינה בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ובתכנית למצטיינים מאוניברסיטת חיפה, תואר שני בתכנון ערים מהטכניון ותואר שלישי במדעי מדינה מאוניברסיטת פנסילבניה. מאוחר יותר עשתה את התואר במשפטים באוניברסיטת חיפה והיא עורכת דין מאז שנת 2010. לאחר עשר שנים באקדמיה, עשר שנים בתעשייה, כמנהלת, כחברת הנהלה בהתאחדות התעשיינים וכיו"ר מטה כחול לבן של ההתאחדות, היא עומדת להשלים עשור כעורכת דין. נסיונה הרב בתאגידים, במסחר בינלאומי ובקניין רוחני עוד מלפני שהייתה לעורכת דין מסייע לה וללקוחותיה מאד ותורם להצלחתם. היא הקימה והיא משמשת כיו"ר של הועדה לקניין רוחני של לשכת עורכי הדין בחיפה. מיכל הינה מגשרת. היא כותבת ספרים ומטיילת בעולם.

פרטי התקשרות:

קישור לאתר
טלפון: 04-8455100
כתובת: דרך העצמאות 49, חיפה

עו"ד מיכל סגל ארנולד

עו"ד מיכל סגל ארנולד

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר