אשכול התערוכות "עושות היסטוריה": כל אישה היא הרבה מעבר להגדרה "אישה". צילום: אופק רון כרמל
אשכול התערוכות "עושות היסטוריה": כל אישה היא הרבה מעבר להגדרה "אישה". צילום: אופק רון כרמל

אשכול התערוכות "עושות היסטוריה": המשמעות מאחורי המילה "אישה"

אשכול התערוכות "עושות היסטוריה: פמיניזם בעידן הטרנס­־לאומי" במוזיאון חיפה לאמנות, מזכיר לנו שהמאבק עבור העצמה נשית נמצא רק בתחילת דרכו

פורסם בתאריך: 19.1.20 16:35

שנים של מאבק פמיניסטי ממושך מביאות אותנו לרגע הזה. למרות גל ה-MeToo הסוער, המאבק של הנשים ממש לא הסתיים. התבניות הפטריארכאליות המדכאות עדיין באות לידי ביטוי בשיח הציבורי ובמבנים החברתיים והפוליטיים שלנו, ונראה שהמצב הזה לא עומד להסתיים בקרוב. זאת על אף ההישגים הרבים שזקפה התנועה הפמיניסטית לזכותה במשך העשורים האחרונים.

אשכול התערוכות "עושות היסטוריה" מבקש להאיר את המציאות הסבוכה הזו, בה היחס כלפי נשים עדיין לא השתנה משמעותית לטובה. האשכול עוסק במציאות החיים של נשים מתוך התייחסות להקשרים גלובליים רחבים ומתמקד באופיו של המאבק בעידן הטרנס־לאומי, המציין ערבוב מורכב של זהויות בעקבות גלי הגירה עצומים.

הפמיניזם הרב­­־תרבותי העכשווי ניצב בפני אתגרים רבים. על רקע ההבדלים במאבקים של נשים ברחבי העולם, פעילויות פמיניסטיות קוראות לסולידריות בין נשים ולהכרה בשותפות גורל. חלק גדול מהאמניות המשתתפות באשכול התערוכות מבקשות להדגיש את "קיום הכלאיים" של נשים רבות בעולם.

עושות היסטוריה. צילום: אופק רון כרמל

עושות היסטוריה. צילום: אופק רון כרמל

"קיום הכלאיים" מאופיין בזהויות מורכבות מאוד הנתונות לשינויים מהירים. מכאן נולד מאבק מזן אחר שבו נלחמים למען הנשים כקולקטיב. במסע הזה נאבקים על הזהות הייחודית והמורכבת של כל אישה כאינדיבידואל, ולא מתייחסים אל הנשים כאל קבוצה הומוגנית אחת.

ניהלנו ראיון קצר עם סבטלנה ריינגולד, אוצרת אשכול התערוכות "עושות היסטוריה":

מהו העידן הטרנס־לאומי?

"המושג הזה התפתח עם ההגירה המסיבית שהחלה בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת ונמשכת עד היום, כתוצאה מאירועים אלימים המתרחשים ברחבי העולם. גלי ההגירה גרמו לכך שאנשים רבים קיבצו בתוכם מספר זהויות תרבותיות.

"המושג צבר תאוצה גם בשיח הפמיניסטי ותרם להגדרת האישה כ'יצור כלאיים'. התפיסה הטרנס־לאומית מעודדת אותנו להפסיק לתייג ולהגדיר אנשים על פי תבניות מקובעות. בתוך ההקשר הזה, ניתן להתייחס לאישה כאל מכלול מורכב מאוד של זהויות תרבותיות, לאומיות־אתניות וגם מגדריות".

צילום: אופק רון כרמל

צילום: אופק רון כרמל

מדוע החלטתם למקד את התערוכה בהיבט הטרנס-לאומי?

"יצאנו לדרך עם השאיפה לחקור את ייצוגי הפמיניזם במשך מאה השנים האחרונות. בתקופה הזו החלו התזוזות המשמעותיות ביותר בשיח הפוליטי על המאבק הנשי, שבניגוד לתפיסה הרווחת, עדיין לא הניבה הישגים משמעותיים הנוגעים לשינוי מעמד האישה. התערוכות חושפות את הניגוד שבין המאבקים הפמיניסטיים הנוקשים והמתמשכים לבין המציאות שלא משתנה באופן מהותי.

"החלטנו לחקור את ההיסטוריה של גלי הפמיניזם המודרני. התמקדנו בגל האחרון של הפמיניזם, ששואף לערער על ההפרדה המסורתית הברורה בין גבר לאישה, בטענה שהתפיסה של הבינאריות בין המינים משרתת את הדיכוי הפטריארכאלי המסורתי. טשטוש הגבולות בהקשר המגדרי משפיע גם על טשטוש הגבולות בין זהויות לאומיות ותרבותיות שונות, כפי שהמון נשים בעולם חוות. היה חשוב עבורנו להבהיר כי זהו עידן של זהויות כלאיים משתנות ונזילות".

ספרי לי קצת על תהליך בניית התערוכה

"התהליך החל מביקורי סטודיו אצל אמניות שונות, שבמסגרתן בחנתי עבודות רבות. תהליך הפגישות עזר לי למצוא את הזווית הנכונה לחקירת הנושא. ההתמקדות בפמיניזם בעידן הטרנס־לאומי תרמה ליצירת קו מחשבה ברור עבור אשכול התערוכות. בהתאם לתפיסה הזו, בחרתי את העבודות והיצירות. חשוב לציין כי חלק גדול מהיצירות המוצגות נוצרו במיוחד עבור התערוכות".

מדוע היה חשוב עבורכן ליצור את התערוכה דווקא בימים אלו?

"רצינו לבדוק כיצד האמנות מגיבה לשינויים חברתיים מהותיים בעולם. התערוכה הזו היא למעשה התשובה שלנו לתנועת ה־MeToo, שיוצרת תחושה רחבה של שינוי מהותי ביחס כלפי נשים. אנחנו מבקשות להראות שהמציאות בשטח מספרת סיפור שונה, ושעומדת בפנינו עוד עבודה רבה.

"בחרנו לבנות את התערוכות מתוך התבוננות בהקשר הבינלאומי הרחב ולהדגיש את הצורך שבסולידריות רחבה בין נשים. כמו שיש ביניהן מאפיינים משותפים, הן גם שונות מאוד זו מזו מבחינת זהויות הכלאיים המורכבות שלהן. כאן בדיוק האמנות העכשווית נכנסת לתמונה – בשאיפה לחשוף ולשקף את כל המורכבות המרתקת הזו".

 

אשכול התערוכות "עושות היסטוריה: פמיניזם בעידן הטרנס-לאומי"

כתובת: מוזיאון חיפה לאמנות (רחוב שבתאי לוי 26, חיפה)

לפרטים נוספים, התקשרו לטלפון 04-9115997 או בקרו באתר האינטרנט של מוזיאון חיפה לאמנות.

צילום: אופק רון כרמל

צילום: אופק רון כרמל


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר