דיני עבודה בצל משבר קורונה: שאלות ותשובות. תמונה ממאגר Ingimage
דיני עבודה בצל משבר קורונה: שאלות ותשובות. תמונה ממאגר Ingimage

דיני עבודה בצל משבר קורונה: שאלות ותשובות

בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב

פורסם בתאריך: 19.3.20 17:10

לכמה זמן ניתן להוציא לחופשה ללא תשלום בצל הקורונה?

"לתקופה של 30 ימים ומעלה. יש למסור לעובד הרלוונטי כי עליו לצאת לחל"ת (חופשה ללא תשלום) החל מתאריך מסוים ולציין את המועד בו עליו לשוב לעבודה.

"התשלום עבור החל"ת מתבצע דרך המוסד לביטוח לאומי. אם אתם בחל"ת עקב הנגיף, עליכם להירשם בלשכת התעסוקה באופן מקוון לצורך קבלת דמי אבטלה. נכון להיום, 18.03.20, ועל פי הנחייה חדשה – רק מי שעבד 6 חודשים מתוך 18 החודשים אחרונים זכאי לקבל דמי אבטלה.

"במסגרת התקופה בו נמצא עובד בחל"ת, אין המעסיק נדרש לשלם שכר עבודה ולהפריש לפנסיה, וכן לשלם ביטוח לאומי ומס בריאות בעבור העובד. עם זאת, אין לנכות מצבירת ימי חופשה את ימי החל"ת או את ימי הצבירה של ימי המחלה".

האם המעסיק יכול להוציא לחופשה לתקופה של שבוע או שבועיים?

"כן, מעסיק יכול להוציא את כל העובדים לחופשה מרוכזת גם לתקופה קצרה של פחות מ- 30 יום על חשבון ימי החופשה הצבורים לכל עובד, ורק מתוך ימים אלו וכמובן נדרש המעסיק לשלם דמי חופשה  לאותם העובדים".

האם יש להודיע לעובד מראש על חופשה בת 7 ימים ומעלה?

"כן, על המעסיק למסור לעובד הודעה מראש של 14 ימים לפני הוצאתו לחופשה. יחד עם זאת, על פי הנחיות משרד הבריאות והממשלה מיום 16.03.2020, לא נדרשת הודעה מוקדמת וניתן להוציא עובד לחופשה ללא תשלום של 30 יום ומעלה או חופשה בתשלום ע"ח ימי חופשה צבורים מהיום למחר במשל מצב מיוחד".

האם ניתן להוציא עובד לחופשה כשאין לזכותו ימי צבירה (לתקופה קצרה מ-30 יום)?

"כשאין לעובד מספיק ימי חופשה צבורים, לא ניתן להוציא אותו לחופשה יזומה על ידי המעסיק, אלא בהסכמתו של העובד בלבד ולא ניתן להוסיף ימי חופשה לצבירה עתידית. בכל מקרה, על המעסיק יהיה לשלם שכר עבור אותם ימים לתקופה שהיא קצרה מ-30 יום במידה ואין לעובד מספיק ימי צבירה, אחרת ניתן להוציא עובד לחל"ת על חשבון המוסד לביטוח הלאומי".

האם צריך להפריש כספים לפנסיה בתקופת חופשה ללא תשלום מעל 30 יום?

"לא. בתקופה שבה עובד יצא לחל"ת של 30 יום ומעלה אין המעסיק צריך להפריש לפנסיה את חלק המעסיק + חלק הפיצויים, ואין חובה לנכות את חלק העובד לקרן פנסיה ו/או ביטוח מנהלים. בתקופה זו, מאוד מומלץ לעובד להמשיך ולהפריש לקרן פנסיה ו/או ביטוח מנהלים באופן עצמאי. זאת בכדי לא לפגוע ברצף הביטוחי כך שיהיה העובד מבוטח ברכיב אובדן כושר עבודה ופיצוי שאירים, חלילה במקרה מוות.

"ככל שמעסיק בחר שלא להוציא עובד לחל"ת לתקופה של מעל 30 יום על חשבון המוסד לביטוח הלאומי, עליו להמשיך ולשלם בעבור העובד את תשלומי החובה של הפנסיה".

האם ניתן לחפש עבודה חדשה בזמן חל"ת?

"כן, מדובר בזמן אבטלה כמו מצב בו עובד פוטר ולכן וניתן לחפש מקום עבודה חדש. ככל שעובד בחר לעזוב את מקום העבודה עליו למסור הודעה מוקדמת מראש ובכתב למעסיק".

האם ניתן להתפטר מעבודה בזמן חל"ת ולקבל פיצויי פיטורים?

"כן, הוצאה לחל'ת נחשבת כהרעה מוחשית בתנאי העסקה והעובד יכול להתפטר ולקבל פיצויי פיטורים כמו במצב בו פוטר מעבודה".

האם המעסיק יכול להקטין משרה או לצמצם בשעות עבודה?

"כן, על פי ההנחיות החדשות של משרד הבריאות והממשלה מיום 16.03.2020, על המעסיקים לצמצם בכוח אדם ובעובדים בשיעור של כ- 70% כדי למנוע את התפשטות המגיפה. בכל אופן, צמצום בשעות העבודה או בהקטנת משרה של העובד יבוצע בהסכמת העובד בלבד.

"ככל שבחר העובד שלא להסכים לתנאי העבודה החדשים ולצמצום שעות עבודה או צמצום ימי עבודה עקב הרעה מוחשית בתנאי העסקה, זכותו של העובד להתפטר בדין מפוטר ולקבל פיצויי פיטורים".

האם ניתן לחייב עובד לצאת לעבודה על פי ההנחיות החדשות של משרד הבריאות מיום 17.03.2020?

"תלוי: ככל שבמקום העבודה שומרים על מרחק 2 מטר מעובד לעובד, שמירה של התקהלות עד 10 עובדים ואמצעי היגיינה בסיסיים על פי ההנחיות החדשות של משרד הבריאות מיום 17.03.2020, אין מניעה שלא לצאת לעבודה.

"עם זאת, יש להימנע ככל הניתן לצאת לעבודה במקרה של עובד הנמצא בסיכון גבוה על פי הרשימה של משרד הבריאות. קרי, קשישים, אנשים עם מחלות כרוניות קשות בכל גיל ובעיות רפואיות אחרות. לאותם אנשים מומלץ לפנות לרופא משפחה באופן מקוון ולבקש אישור רפואי מתאים ואף אישורי מחלה".

כל הערות והנחיות שפורסמו בכתבה זו תקפות ליום הוצאת מאמר זה. יש להתעדכן מעת לעת ולהישמע להנחיות משרד הבריאות והממשלה.

יעקב שניטמן הוא עורך דין לענייני עבודה ותחום משפט עבודה. לעו"ד שניטמן משרד עורכי דין לדיני עבודה המתמחה בטיפול משפטי מקצועי לשכירים ומעסיקים בחיפה והצפון.

עו"ד יעקב שניטמן. צילום פרטי

עו"ד יעקב שניטמן. צילום פרטי

אתם מוזמנים לפנות לעו"ד יעקב שניטמן בכל עניין בתחום דיני עבודה ולקבל ייעוץ וטיפול מקצועי בענייני עבודה בחיפה, קריות, טירת כרמל, נשר ועוד.

עו"ד שניטמן מזמין אתכם לשלוח לו שאלות בתחום דיני עבודה באמצעות הווטסאפ 058-7679201, בפייסבוק או בעמוד הגוגל 

קישור לאתר


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר