השתלות שיניים קבועות ביום אחד. קרדיט צילום: אהוי קריאייטיב ויזמות בע''מ
השתלות שיניים קבועות ביום אחד. קרדיט צילום: אהוי קריאייטיב ויזמות בע''מ

השתלת שיניים קבועות תוך יום אחד: באותו יום כבר תאכלו רגיל – כי לאיכות חיים אין גיל

התסריט אולי נשמע דמיוני, אבל הוא מתרחש מדי יום במרפאותיו של ד"ר יגאל בלן: מטופלים עם בעיות שיניים מורכבות שיוצאים תוך יום אחד עם שיניים קבועות, יפות ובריאות, תוך מינימום כאבים ומקסימום איכות חיים. הכירו את השיטה החדשנית שמשנה לאנשים, צעירים ומבוגרים גם יחד, את החיים

פורסם בתאריך: 28.6.20 20:58

יום הולדתה ה-94 התקרב, ובלבה גמלה החלטה: להיפרד בידידות מפלטת השיניים התותבות שליוותה אותה קרוב לשלושה עשורים ולארגן לעצמה שיניים קבועות, שיקנו לה איכות חיים שכבר שכחה כמותה. גילה המופלג, כמו גם התנגדותה העזה של משפחתה – שחששה לשלומה בשל התהליך הכירורגי הצפוי לצד הרתיעה מהעלות הכרוכה בו – לא ריפו את ידיה או רופפו את החלטתה.

"מנעד הגילאים מאוד רחב, ובשנים האחרונות הוא רק הולך וגדל. אנשים רוצים כיום לעשות שיניים קבועות בכל גיל, ואנחנו יודעים לספק להם את הרצון הזה", מספר ד"ר יגאל בלן, ממובילי תחום השתלות השיניים ב-25 השנים האחרונות, שעד הפגישה עמה חשב שראה הכל. "אמנם ביצענו השתלות שיניים ביותר מ-20 מטופלים שעברו את גיל 90, אך היא היתה מקרה חריג, גם בשל הצלילות הרבה שלה, היא אשה מדהימה, וגם בשל ההתנגדות העזה של משפחתה – משהו שאנחנו נתקלים בו לא מעט, אבל לא בהכרח בכאלה עוצמות. במשפחה בדרך כלל מתנגדים שאנשים מבוגרים יעברו את הטיפול משיקולים אלה ואחרים, לפעמים מתוך דאגה לגיל המבוגר או מתוך דאגה לירושה שמצטמצמת, ולפעמים גם וגם".

לדבריו, "אחד השיקולים המרכזיים של אנשים בגיל הזה הוא תמורה לכסף – כמה זמן נשאר לי לחיות והאם אני שווה את ההשקעה. זהו חשבון סובייקטיבי שכל אחד עושה עם עצמו בראש. אנשים מבינים שהמשמעות של חיים ללא שיניים בגיל השלישי או הרביעי היא נכות מאוד קשה, ולכן חשוב להגיע לשלבים הללו עם שיניים קבועות, אחרת אדם יהיה תלוי באחרים למחייתו בממד הפיזי הבסיסי ביותר, מה שעלול גם לקצר לו את החיים".

עד כדי כך?

"אדם שמגיע לבית חולים סיעודי עם תותבת נשלפת יחיה כמה שנים פחות לעומת מצב שבו היה מגיע עם שיניים קבועות, חד משמעית. אי אפשר לצפות מעובד שמטפל בכמה עשרות אנשים מוגבלים שיידע של מי התותבת, והרבה מאוד פעמים ראיתי במקומות כאלה שמערבבים בין הפלטות או מאבדים אותן. נוצר מצב שבו הקשישים אוכלים בלי שיניים – וזה מקצר להם את החיים. לכן חשוב להגיע לזקנה עם שיניים קבועות".

הכלל: אדם מגיע בבוקר, ובערב יוצא עם שיניים קבועות

מצעירים ועד מבוגרים – מי שלמד שיעור או שניים במהלך חייו יודע שאין גיל למקסום איכות החיים. הבריאות הפיזית והנפשית היא הבסיס לכל השאר, ושיניים בריאות ומתפקדות הן אחד התנאים ההכרחיים לרווחתנו היומיומית.

ד"ר יגאל בלן, מבכירי רופאי השיניים בישראל בתחום השתלת השיניים, מפעיל שלוש מרפאות ברחבי הארץ – בתל אביב, בירושלים ובקרית ים – שעוסקות בהשתלות שיניים בשיטה חדשנית שמאפשרת חזרה מהירה לשגרת החיים, תוך מינימום כאבים וסבל מיותר. לצדו במרפאות ובמעבדה העצמאית שהן מפעילות עובד צוות גדול שמונה עשרה רופאים, 12 טכנאים וכן אנשי צוות סיעודי ואדמיניסטרטיבי, שמפנים את כל ניסיונם, מרצם וכישוריהם לטיפול באנשים עם בעיות מורכבות בחלל הפה שדורשות השתלת שיניים מלאה.

המוטו של ד"ר בלן הוא שכדי להתמקצע בתחום מסוים, יש לעשות את אותו הדבר שוב ושוב. לדבריו, "אין פה סודות – אם תעשה שוב ושוב אותו הדבר, בסוף תהיה הכי טוב בזה. לכן אנחנו מרפאה עם מיקוד מאוד ברור וצר: אנחנו לא עושים טיפולי שיניים כלליים אלא עוסקים רק בהשתלות שיניים במקרים מורכבים וגדולים, ורק בכל הפה. זה היתרון הגדול שלנו, משום שהניסיון שצברנו אינו דומה לשום מרפאה בארץ, וגם בחו"ל אין הרבה כאלה".

מה קורה במקרים שבהם המטופל מבקש לבצע השתלות רק בחלק מהפה?

"אנחנו תמיד עוסקים בטיפול מלא, הוליסטיכל מה שצריך לחלל הפה. הרבה אנשים לא מבינים את זה ולפעמים לא רוצים את זה. הם יודעים שכרגע יש בעיה, למשל למעלה, ורוצים לעשות טיפול רק במקום שכואב, ואת השאר בהמשך 'כשיהיה לי כסף'. במקרים כאלה אנחנו לא מסכימים ומוותרים מראש – טיפול מהסוג שלנו חייב להיות טיפול מלא של כל הפה. האיזון של תוצאות סופיות חייב להיות מלא. אי אפשר להתייחס לחלל הפה, שהוא חלל אחד, כאילו הוא מחולק לאולמות ולעולמות שונים".

עם יותר מעשרה ניתוחים בכל שבוע שמטפלים במקרים המורכבים ביותר, ד"ר בלן יודע על מה הוא מדבר. בניגוד לשיטת השתלת השיניים המסורתית, שדוגלת במיקום השתלים במקומן המקורי של השיניים, מה שדורש שיקום עצמות החניכיים שנספגו ונסוגו עם השנים וכפועל יוצא – ניתוחים רבים להנדוס המקום והכנתו לקליטת שתלים אשר גורמים למטופל סבל ממושך, השיטה שד"ר בלן מיישם מבוססת על מיקום השתלים בעצמות בפנים שהן שלמות ומתפקדות, מה שדורש שתלים מיוחדים, ארוכים יותר, הבנויים בזוויות שונות. בדרך זו ניתן לבצע את השתלת כל השיניים בפה תוך יום אחד, ללא ניתוחי הכנה, וההחלמה מהירה במיוחד.

"השתלות השיניים שאנו מבצעים נעשות בהעמסה מיידית, כלומר נעשה שימוש מיידי בשתלים ביום השתלתם", מסביר ד"ר בלן. "אדם נכנס בבוקר, ובערב הוא יוצא הביתה עם שתלים קבועים בפה. זה הכלל".

ד"ר בלן. קרדיט צילום: אהוי קריאייטיב ויזמות בע''מ

ד"ר בלן. קרדיט צילום: אהוי קריאייטיב ויזמות בע"מ

מה שלא מתאפשר בשיטה המסורתית של השתלות שיניים.

"החיסרון הגדול של השיטה המסורתית הוא שהיא מחייבת יותר ניתוחים, כלומר סטטיסטית הדבר מגדיל סיכונים ואת אחוזי הכישלון, בגלל שככל שאתה פותח וסוגר את האזור יותר פעמים, ברור שאתה מגדיל סיכונים כירורגיים. איכות החיים של המטופל מאוד גרועה במצב הזה, במיוחד כשמדובר בחוסר שיניים מלא ונרחב. הטיפול נמשך הרבה זמן, המטופל צריך להמשיך לתפקד בחיי היומיום, ובדרך כלל מה שמספקים לו במקרים כאלה היא תותבת נשלפת. איכות החיים עם תותבת נשלפת שמלבישים אותה על מקום הניתוח היא גרועה, והדבר גורם לכאבים רבים ולאי נוחות רבה".

כיצד באמצעות השיטה שאתה מיישם ניתן להימנע מכל אלה?

"אנחנו למעשה מנסים להתקין שתלים איפה שיש עצם היום. כלומר – אנחנו לא עושים ניתוחים מקדימים שנועדו לבנות את האזור, אלא מחפשים אזור שבו ניתן להתקין שתלים. זה לא בהכרח האזור שבו היו פעם שיניים, לכן זה מחייב פילוסופיה טיפולית שונה לחלוטין. אנחנו כמו רדאר שמחפש איפה יש עצמות – זה יכול להיות ברצפת האף, בעצמות הלחי, בבסיס הגולגולת באזור האחורי, ושם אנחנו מתקינים שתלים. אנחנו משתמשים בשתלים בזוויות חדות יותר ובשתלים ארוכים יותר מבדרך כלל. הטכניקה הכירורגית יותר מורכבת ומחייבת יותר ניסיון, אבל הבונוס הגדול: מטופל יוצא עם שיניים קבועות".

לדבריו, "שתל עם בורג על עצם טבעית וקיימת תמיד תהיה טבעית ויציבה יותר מעצם שמנסים להנדס. הגוף יודע לבנות מחדש עצם, אבל באיכות נמוכה ב-40-30 אחוז מהעצם המקורית, בתנאי שהכל הולך בסדר וכתלות בגורמים נוספים כמו מצבו הבריאותי הכללי של המטופל. לכן ברור שעדיף 100 אחוז על 30 אחוז. השתלים הללו על עצם קיימת יכולים לעמוד טוב יותר בעומס עבודה".

איך הטיפול מתבצע בפועל?

"כיום טיפול ממוצע נראה ככה: מטופל מגיע, אנחנו עושים צילומי CT וצילומים פנורמיים אם לא עשינו ביום הייעוץ, והניתוח מבוצע ביום אחד, תמיד תחת טשטוש, ואם רוצים גם עם רופא מרדים. טיפול ממוצע אורך בין ארבע לשש שעות. גם בטיפולים מורכבים ביותר, למשל במקרים שבהם המטופל היה שנים רבות ללא שיניים, אנחנו מוציאים מטופל תוך יום עם שיניים קבועות בפה. 'שיניים קבועות' זה לא אומר שזה סוף הטיפול – ה'קבוע' הוא מהמילה 'מקובע' ולא 'קבע', סופי. המטופל יוצא עם שיניים שנראות מעולה, ואוכל רגיל מהיום הראשון. כך המטופל מסתובב חצי שנה עד לשלב השני של הטיפול, שבו אנחנו מתקינים סט חדש וסופי של הכתרים".

תופעות לוואי?

"הטיפול אינו כואב אבל כן יש נפיחות, לעתים משמעותית, כשבוע אחרי הטיפול, ולרוב שביעות הרצון של מטופלים מאוד גבוהה. אנחנו מבטיחים וגם מקיימים מצב שבו מטופל נכנס בבוקר, ובערב הולך עם שיניים הביתה ויכול לאכול באותו היום".

קרדיט צילום: אהוי קריאייטיב וימות בע''מ

קרדיט צילום: אהוי קריאייטיב וימות בע"מ

ליווי מסור, רגיש ומקצועי מיום הטיפול ובמשך שנים קדימה

הטיפול באותה בת 94, שעברה השתלת שיניים מלאה תוך יום אחד ואיכות חייה השתפרה פלאים באחת, הצריך את ד"ר בלן לעשות שימוש בטיפול מורכב הכולל שיטות חדשניות שהוא משלב תדיר בפעילות המרפאה, ואף מרצה על אודותיהן בכנסים שונים בארץ ובעולם, בין השאר במסגרת קורס בנושא שתלים ארוכים מעצמות הלחי שמועבר פעמיים בשנה לרופאי שיניים כירורגים שמגיעים לספסל הלימודים מהארץ ומחו"ל.

לצד עבודתו במרפאותיו וכמרצה מבוקש בתחום משמש ד"ר בלן יועץ מוצר באחת מחברות השתלים הישראליות ומפתח בעצמו שתלים, בין השאר שתלים ארוכים לעצמות הלחי, שמטרתם היא לתת מענה למטופלים במצבים מורכבים.

מעבר לכך שאתה יוצר בעצמך את החידושים, היכן אתה והצוות שלך מתעדכנים?

"יש אצלנו כלל: אנחנו עוקבים באדיקות אחרי כל מה שמתפרסם בתחום, כולל ברשתות החברתיות. אם יש משהו שנראה לי מעניין אני לוקח צוות, מעלה למטוס, ותוך יומיים אנחנו שם. אנחנו נוסעים לפחות 15-10 פעמים בשנה לכל חור בעולם כדי לראות ולו דבר קטן שאני חושב שיכול לעזור לנו במשהו. לא מזמן היינו בנורבגיה כדי לראות שתלים בהדפסה אישית, עברנו סמינר יומי, לא למדנו הרבה אמנם אבל למדנו מה אנחנו לא אמורים לעשות – וגם זה חשוב. אנחנו כל הזמן עוקבים משום שהלימוד בא מהשטח".

ד"ר בלן מוקף בצוות חם, אוהב ומסור, שמלווה את המטופלים לשנים רבות קדימה, החל ביום הטיפול שהוא בעבור רובם יום דרמטי וטעון. "אנשים מגיעים עם המון חששות, המון פחד", מספר ד"ר בלן. "מדובר בטיפול לא זול שמכביד על אנשים, ואנחנו מצדנו מנסים לעזור בכל דבר שאנחנו יכולים. אנחנו תמיד זמינים – יש לנו תמיד מלווה צמוד מהאדמיניסטרציה לכל מטופל שאמור לעבור טיפול, וגם אחרי טיפול אנחנו נשארים תמיד בצמידות ומצויים עמו בקשר לפחות חמש שנים, שהיא תקופת האחריות המלאה שאנחנו נותנים. אנחנו רואים, מקשיבים, ומאוד מקפידים על שביעות הרצון של האנשים. משם באה הגאווה שלנו".

מהיכן הכוחות להתרוצץ בכל העולם, לפעמים רק כדי ללמוד מה לא לעשות?

"אנחנו מאוד אוהבים את מה שאנחנו עושים, ואני חושב שאנחנו עושים את זה ברמה הכי גבוהה האפשרית. אנחנו משקיעים בכך המון אהבה, עובדים שישה ימים בשבוע משמונה בבוקר עד תשע בערב בלי הפסקה, ולמרות שאנחנו עושים את זה כל כך הרבה שנים – אנחנו עדיין מגיעים בכל יום לעבודה כאילו מדובר ביום חג".

ד"ר יגאל בלן:

טלפון: 072-3953252

כתובות מרפאות: הכלנית 19, קריית ים

                        מנחם בגין 154, תל אביב

                        דרך חברון 101, ירושלים

מעבר לאתר

מעבר לעמוד הפייסבוק


כתבה שיווקית 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר