LUX  חיפה: מסעדת שף ששמה את האוכל הלבנטיני במרכז. צילום: אנטולי מיכאלו
LUX  חיפה: מסעדת שף ששמה את האוכל הלבנטיני במרכז. צילום: אנטולי מיכאלו

LUX חיפה: מסעדת השף ששמה את האוכל הלבנטיני במרכז

בשנים האחרונות נדמה כי כל העולם הבין את מה שאנחנו הבנו כבר שנים רבות לפני כן – הגורמה הים תיכוני חי ובועט. אחד מהמאסטרים שמביאים את הטעמים הלבנטיניים לשיאים חדשים הוא השף עלאא מוסא, המנצח על מסעדת LUX בחיפה, ועל אחותה הקטנה והחדשה, כנאפה דה לוקס

פורסם בתאריך: 2.7.20 10:15

המטבח הים תיכוני בגבהים חדשים

אחד האתגרים העומדים כיום בפני אנשים יוצרים, בכל מדיה אפשרית, זה לקחת את המסורתי, הקלאסי, המוכר, ולתת לו חיים חדשים, אינטרפרטציות מודרניות וטוויסט שיפתיע את אלו הנחשפים אליו. דבר זה הופך מורכב שבעתיים כאשר מדובר באוכל אליו החך רגיל. הטעמים המוכרים, אותם אכלנו בילדותינו, חקוקים בזיכרון הקולקטיבי שלנו כעמים וכעדות, וכאשר מגיע מישהו שמנסה לעדכן אותם, זה לא תמיד מצליח. מי שהצליח לפצח את הנוסחה הוא עלאא מוסא, שף שלוקח את המטבח הערבי, הים תיכוני, לגבהים חדשים, ומצרף אל טעמים מוכרים את חומרי הגלם החדשים, הרעננים, העונתיים, כדי ליצור מנות מופתיות ובעיקר, טעימות.

גורמה ים תיכוני. צילום: שני הלוי

גורמה ים תיכוני. צילום: שני הלוי

ממישלן לנמל עכו

את דרכו החל מוסא בתור ילד קטן שאוהב את המטבח. לכשגדל והבין כי האהבה הזו הופכת לתשוקה, החל ללמוד במטבחים ברחבי הארץ והעולם ואף הגיע לעבוד במספר מסעדות בעלות כוכבי מישלן, שם נחשף גם לחומרי הגלם האירופאיים, אותם הוא משכיל לשלב במנות שלו כיום כדי ליצור מטבח פיוז'ן מרשים. בתחילת העשור פתח את המסעדה הראשונה שלו בישראל, "אל מרסא", בנמל של עכו העתיקה, שם הביא הן את זיכרונות ילדותו מהעיר בה גדל, עכו, הן את הידע הנרחב שצבר בעבודתו ברחבי העולם, והן, ואולי בעיקר, את כשרונו והיצירתיות שלו לחיבורים מפתיעים.

בשנת 2018, מתוך רצון לחוות את האתגר הבא פתח את LUX, מסעדה נוספת בעיר התחתית של חיפה, שקשה להחליט מה יותר מוצלח בה – האוכל או האווירה, ובתחילת 2020 בחר מוסא לעזוב את "אל מרסא", אבל הוסיף את האחות הקטנה של מסעדת LUX – הכנאפה.

האוכל והאווירה

LUX נפתחת מדי יום רק בשעות הערב, כך שאם קיוויתם לתפוס בה ארוחת צהרים עסקית, אתם לא בכיוון. כל הווייתה של המסעדה מבוססת על הוייב, האווירה והשמחה ששוררת במקום. "יש לנו בר אחד גדול במרכז המסעדה" אומר עלאא, "והמטבח הוא מטבח פתוח אל מול הלקוחות. הכל פרונטלי מולם. ברקע יש תמהיל של מוזיקה ערבית, עברית, לועזית, הכל שמח".  קהל הלקוחות, אם תהיתם, מורכב בעיקר מאנשים שמחפשים את האוכל המאתגר, החדשני, ולמרות שיותר נפוץ לראות את בני ה-30 פלוס מבלים שם, גם הגילאים המבוגרים יותר מגיעים ליהנות מהאווירה השמחה – ערבים ויהודים גם יחד.

מי אמר מתוק ולא קיבל? צילום: אנטולי מיכאלו

מי אמר מתוק ולא קיבל? צילום: אנטולי מיכאלו

מה תרצו להזמין?

בתפריט ימצאו הלקוחות מנות דגל של השף מוסא, שמלוות אותו עוד מתחילת דרכו כמו טאבולה ערבי עם דג ים, טחינה, שקדים קלויים ופלפל חריף, פילה דג צרוב על מצב ריזוטו פריקי וירקות שורש עם קרם לימון וטחינה, טרטר סינטה עם בורגול, חריף וצנוברים ועוד מגוון של מנות מפתיעות. גם בשעות המאוחרות, כאשר הבר חוגג והאלכוהול זורם, ימצאו הבליינים מגוון של מנות קלילות שמשתדכות מצוין לדרינקים שלהם מבלי לוותר על האיכות והטעם.

אז איך הגיעה הכנאפה?

בתפריט של מסעדת LUX מכינים מדי יום 4 או 5 קינוחים משתנים, כאשר הכל מוכן במקום לפי חומרי הגלם, העונה והיצירתיות של השף. למרות שמדובר בתפריט משתנה, אחד הקינוחים שכמעט תמיד כיכבו בתפריט היה הכנאפה הייחודית של LUX. לא תופתעו לגלות, כמובן, שהכנאפה הייתה המנה הראשונה שהייתה נגמרת כבר באמצע הסרוויס בשל הביקוש האדיר.

טעים ונדיר כמו שזה נראה. צילום: שני הלוי

טעים ונדיר כמו שזה נראה. צילום: שני הלוי

אז מה עושה השף כשהקהל צמא לעוד? פותח בית מתוקים קסום במרחק של כ-100 מטרים מן המסעדה שכולו מוקדש לתפארת הממתקים הערביים, כשבראשם הכנאפה. ב-"כנאפה דה לוקס" שומרים על האווירה השמחה והוייב הצעיר גם בתחום המתוקים. הכנאפה מוגשת במגשים קטנים וטריים שמוכנים על המקום לצד גלידה טורקית עדינה, ואם בא לכם, תוכלו ליהנות גם מבקלאווה, מלאבי, לילות ביירות ועוד מתוקים, כאשר כולם ברמה הגבוהה ביותר עם חומרי הגלם האיכותיים ביותר, עליהם לא מתפשר לעולם השף. רק תגיעו לטעום.

 

מסעדת LUX \ כנאפה דה לוקס

כתובת LUX: הנמל 13, חיפה | טלפון: 077-2060970

כתובת כנאפה דה לוקס: העצמאות 33, חיפה | טלפון: 04-6033848

מעבר לאתר

המקום להתפנק. צילום: אנטולי מיכאלו

המקום להתפנק. צילום: אנטולי מיכאלו


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר