מכללת אורנים: פותחים שנה ביחידה ללימודי תעודה. צילום: מכללת אורנים
מכללת אורנים: פותחים שנה ביחידה ללימודי תעודה. צילום: מכללת אורנים

מכללת אורנים: פותחים שנה ביחידה ללימודי תעודה

היחידה ללימודי תעודה במכללת אורנים עומדת לפני שנה עמוסה במיוחד, לאחר שמרבית הלימודים ביחידה עברו למתכונת מקוונת עקב נגיף הקורונה. ביחידה מתכוננים לשנת הלימודים הקרובה עם תכניות לימוד חדשות ומתחדשות וזה המקום להתעדכן

פורסם בתאריך: 19.7.20 17:50

יניב ויידגורן, מנהל היחידה ללימודי חוץ במרכז לקהילה, מנהיגות והשראה (ק.מ.ה) במכללת אורנים, אומר כי "ביחידה מזהים עליה בביקוש ללימודי תעודה או כפי שאנו מכנים – 'לימודים פוסט- אקדמיים', כך שמרבית הסטודנטים מגיעים ללימודי תעודה לאחר תואר ראשון, שני ואף שלישי ונמצאים בשיאם המקצועי".

"כיום היחידה מציעה מגוון תכניות לימוד בקמפוס אורנים בטבעון ובמרכז רותם סמוך לפרדס חנה- כרכור: הנחיית קבוצות, NLP, ייעוץ ארגוני, מיינדפולנס, תרגום ועריכה לשונית, טיפול ופסיכותרפיה, מדריכי אמנויות, הוראה מתקנת ועוד". עוד מוסיף יניב: "אם בעבר לימודי התעודה היו בשוליים של הפעילות במכללות והאוניברסיטאות, היום הלימודים המקצועיים שאינם דווקא מובילים לתואר אקדמי אלא מחזקים את התואר הקיים, הופכים לנוכחים יותר ויותר".

ומה עם הקורונה? כיצד היא משפיעה עליכם?

"במובנים רבים הגענו מוכנים וערוכים לתקופת הקורונה. היחידה ללימודי חוץ נמצאת בסיומו של תהליך רב שנתי להתחדשות תכניות הלימוד והרחבת ההיצע בהתאם לצפי העתיד שכולל השפעות טכנולוגיות, ארגוניות ותרבויות, כשמשבר הקורונה רק זירז תהליכים. צפינו מראש מעבר חלקי או מלא ללמידה מקוונת, מתן דגש רב יותר לתוכן מעשי על חשבון העיוני ושיתופי פעולה עם שוק העבודה וחברות והתנסויות מעשיות לצבירת ניסיון".

"בפתיחת מודעות דרושים אקראיות ניתן בקלות לראות כי הדגש הרבה יותר גדול על 'הערך המוסף' שאתה מביא איתך, מה אתה יודע לעשות ולא רק איזה תואר עשית. לימודי תעודה מתאימים בדיוק לפער שבין התואר הפורמלי לבין רכישת ידע ומיומנות מקצועית".

"אנחנו רואים דגש רב כיום על ידע רב תחומי. אם בעבר כאשר ידעת לעשות 'יותר מדבר אחד' היו אומרים שכנראה אתה לא מספיק טוב במה שאתה עושה ולכן אתה מתפזר, היום אתה יכול לעבוד כמנהל משרד ולהידרש לידע בתרגום או עריכה לשונית על מנת לכתוב פוסטים ומסמכים בחברה בה אתה עובד, או לעבוד כמנהלת מכירות ולהיעזר במיומנויות של מנחה קבוצות".

מהם היתרונות בלימודי תעודה?

"לימודי תעודה מאפשרים מצד אחד גב אקדמי תיאורטי, ומהצד השני שחרור מהאקדמיה, גמישות פדגוגית ומתן תגובה מהירה לתנאי השוק שמשתנים בכל רגע.

"תופעה מעניינת נוספת בה אנו מבחינים בתקופה הזו, היא עליה עצומה בביקוש ללימודי מקצועות הטיפול והפסיכותרפיה שבאה בעקבות דרישות השוק. היום, מקצועות כגון מטפל בעזרת גינון ומטפל בעזרת בעלי חיים נפוצים בחינוך הא-פורמלי, הפורמלי ובמסגרות טיפוליות שונות".

כיצד ניתן לדעת שהלימודים במכללה איכותיים?

"כדאי להשוות בדיוק כפי שאנחנו משווים כשאנו מבצעים כל רכישה אחרת. הכלי הראשוני הוא השוואת שעות לימוד – ישנם מוסדות רבים, פרטיים ואקדמיים שמציעים קורסים שנפתחים ונסגרים ומנסים את מזלם. ההיגיון הבריא אומר למשל שלא ניתן להפוך למנחה קבוצות, יועץ ארגוני או מטפל בקורס מהיר של 100 שעות.

"בשלב השני מומלץ להתעמק בסילבוסים ובתנאי הקבלה ולבחון האם התוכן מתאים לנו, האם אנו מבחינים כי הוא תואם את דרישות השוק, או האם תנאי הקבלה 'ידידותיים מדי' ומאפשרים קבלה של כל אחד. לאחר מכן יש לבדוק את המרצים עצמם – מהי מידת הניסיון שלהם? האם הרקע שלהם הוא אקדמי או מגיע מהשטח עצמו?"

מה מיוחד במכללת אורנים?

"כמובן שאיני אובייקטיבי, אך אני יכול לומר בלב שלם כי לפני הכל, המיקום מבדיל אותנו. ואני לא מדבר על זה שאנחנו נמצאים 10 דקות מהצ'ק פוסט. אנחנו ממוקמים ממש מחוץ לחיפה וממוקמים הרחק מגוש דן. כמו המכללה האקדמית שאנו חלק ממנה, אנחנו לא רואים את עצמנו כ'שחקן אזורי' אלא כ'שחקן ארצי', מה שאומר שאנחנו מתאמצים חזק יותר בכדי להיות אטרקטיביים לסטודנט מרמת גן או לסטודנטית מרחובות, כך שירצו להגיע לפריפריה הגיאוגרפית. לשם כך עלינו להיות מובילים ולא מובלים.

"כשאנחנו מאתרים מרצים הם חייבים להיות הטובים בתחומם ואנחנו מאתגרים אותם ללא הפסקה בבקשות לתכנים חדשים ועדכונים שוטפים של התכניות. בין המרצים וראשי התכניות ישנם שיתופי פעולה רבים. תכניות הלימוד הטיפוליות שלנו למשל, הפכו לבית טיפולי ובו ראש התכנית לטיפול במשחק יכולה לשתף מידע עם ראש התכנית לפסיכותרפיה, להזין ולהעשיר אחת את השנייה.

"בלי לשים לב, הפכנו למרכז הגדול בישראל להכשרת מטפלים ופסיכותרפיסטים, עם סטודנטים מכל קצוות הארץ. אנחנו מבינים שהסטודנטים מגיעים אלינו עם שתי ציפיות עיקריות: לקבל את תכנית הלימודים הטובה ביותר שהכסף שלהם יכול לרכוש, ולקבל תעודה מכובדת ומוכרת, ועל אלו אנו נותנים את הדגש בעבודה היומיומית".

מה לגבי מקצועות טכנולוגיים?

"חלק מתחומי הלימוד שלנו עושים שימוש בטכנולוגיה, כגון: תוכנות תרגום בלימודי תרגום וכלים טכנולוגיים בתכנית להכשרת ספרנים. פונים אלינו מדי פעם בבקשה לפתוח קורסים טכנולוגיים שאמורים להכשיר אנשים לעבודות הייטק, אולם לטעמי השיטה הפכה לפס יצור של מאות מחזורים בשנה והשוק מלא בבוגרים חסרי מעש ותעסוקה וממילא לא שם נמצא הכוח של אורנים".

איך אתה רואה את עתיד ההשכלה ורכישת הידע?

"אני צופה יותר ויותר קורסי אונליין, הזום כאן כדי להישאר. הקורסים יהפכו ליותר מודולריים,  כלומר שניתן יהיה ללמוד יחידות קטנות יותר של מידע ושעות לימוד ולהרכיב אותן לפי צרכי הסטודנט. התארים מתחברים וימשיכו להתחבר ללימודי תעודה. אנשים יחפשו הזדמנויות לקריירה שנייה –  משהו שהם יכולים לעסוק בו בשעות הפנויות ולהתפרנס ממנו בנוסף למקצוע העיקרי".

 

לימודי החוץ באורנים הם חלק מהמרכז לקהילה מנהיגות והשראה (ק.מ.ה) אשר מאגד תחתיו את הפעילות החוץ אקדמית של המכללה הוותיקה לחינוך, דרך שלל פעילויות המרכז: לימודי חוץ, פיתוח מקצועי לאנשי חינוך, בינוי קהילה, מרחב יזמות, המרכז למקצועות הגיל הרך הגן הבוטני ועוד.

 

אתר היחידה ללימודי חוץ באורנים

ליצירת קשר: 04-9539669

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר