גייטבטר: המערכת שמצעידה קדימה את בני הגיל השלישי. צילום: שגיא גיטרמן
גייטבטר: המערכת שמצעידה קדימה את בני הגיל השלישי. צילום: שגיא גיטרמן

גייטבטר: המערכת שמצעידה קדימה את בני הגיל השלישי

אחד מכל שלושה בני אדם מעל גיל 65 בישראל חווה במהלך חייו נפילה שמסתיימת לרוב בשברים ולעתים אף במוות כשהסיבות לכך רבות. כדי לטפל בבעיה חוקרים הלכו ובחנו את הדרכים לבלום את ההידרדרות הגופנית והקוגניטיבית והגו את מערכת הגייטבטר, שמשפרת משמעותית את יכולות ההליכה. בואו להכיר מקרוב

פורסם בתאריך: 5.8.20 12:59

כולנו נופלים מפעם לפעם בבית או ברחוב, מעידה קלה או נפילה של ממש, קמים וממשיכים בשגרת חיינו. לצערנו, זה לא המצב עבור מאות אלפי מבוגרים החיים היום בישראל. על פי נתוני משרד הבריאות מדי שנה נופלים במדינה 1 מתוך 3 מבוגרים מעל גיל 65. עבורם כל נפילה עלולה להיות הרת אסון, להוביל לשברים בגפיים או באגן ולעתים אף לגרום למוות.

מהם גורמי הסיכון לנפילות בגיל המבוגר?

חוקרים מבדילים בין שני גורמי סיכון עיקריים: גורמים "פנימיים" (Intrinsic factors) הקשורים לאדם עצמו וגורמים "חיצוניים" (Extrinsic factors). גורמים פנימיים כוללים את מצבו הרפואי של האדם (כגון מחלות כרוניות, נטילת תרופות ועוד), מצבו הנפשי, מצבו הפיזי (כגון חולשת שרירים, חוסר שיווי משקל, כהות ראייה, ירידה בשמיעה), וכן נפילות קודמות ואף פחד מנפילות הידוע כגורם סיכון משמעותי. גורמים חיצוניים כוללים גורמים סביבתיים כגון משטחים חלקים, תאורה לא נאותה, שטיחים קרועים/מקופלים, אריחים רופפים ומכשולים שונים.

האמנם רק פעילות גופנית ואורח חיים בריא יכולים לסייע?

משרד הבריאות פועל ללא לאות להעלאת המודעות לנפילות בגיל המבוגר ואף יזם את התוכנית הלאומית למניעת נפילות, הכוללת מגוון המלצות למבוגרים להפחתת הסיכון לכך. לצד המלצות המתייחסות לאופן הפיכת הסביבה הביתית לבטיחותית יותר, ממליץ משרד הבריאות למבוגרים בגילאי 65 ומעלה לבצע בדיקות תקופתיות של ראיה ושמיעה, וכן לאמץ אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה ושילוב פעילות גופנית בשגרה לשמירה על מסת שריר, יציבות ושיווי משקל. המלצות אלו נסמכות על גורמי הסיכון המוזכרים והינן חשובות ביותר, אך יתכן כי אינן מספיקות כשלעצמן.

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו כי לצד הגורמים המוזכרים, קיים קשר הדוק בין יכולותיו הקוגניטיביות של האדם, הקשורים לרוב לתפקודים ניהוליים (Executive Functions) כגון יכולת עיבוד המידע מהסביבה, חלוקת קשב, תכנון מוטורי וגמישות מחשבתית, לבין הסיכון לנפילות. כך, ככל שיכולותיו אלו של האדם נמוכות יותר, הוא מועד יותר לנפילות. כיום ההמלצות הקיימות למניעת נפילות אינן נותנות את הדעת לירידה בתפקודים הניהוליים כגורם עיקרי למקרי נפילה.

אימון גופני-קוגניטיבי

עם ההבנה לקשר שבין יכולותינו הקוגניטיביות ובין איכות ויכולת ההליכה, החלה חקירה משמעותית בתחום זה.

לפני מספר שנים צוות בינלאומי רב מקצועי של נוירולוגים, חוקרים, פיזיותרפיסטים ומומחים לשיקום, בהובלת חוקרים מובילים מבית החולים איכילוב, הרים את הכפפה ופעל במרץ לפתח מערכת חדשנית שמטרתה לאפשר אימון מוטורי וקוגניטיבי משולב להשגת הפחתה מקסימלית בסיכון לנפילות בקרב מבוגרים.

המערכת שפותחה נקראת גייטבטר (GaitBetter). מדובר במערכת חדשנית וייחודית מבוססת טכנולוגיה לאימון מוטורי-קוגניטיבי, המשלבת צעידה על מסילות הליכה (Treadmills) במקביל לאימון קוגניטיבי באמצעות תוסף מציאות מדומה. גייטבטר נוגעת באותם גורמים המשפיעים באופן ישיר על איכות ההליכה ומשבשים אותה.

בחמש השנים שבמהלכן הטכנולוגיה של גייטבטר נמצאת בשימוש קליני, אלפי מטופלים נהנו בעזרתה משיפור משמעותי ביכולות ההליכה ומצמצום משמעותי במספר הנפילות.

הטיפול בגייטבטר כולל סדרת אימונים המתקיימים מספר פעמים בשבוע. באימון המטופל נדרש לתרגול מוטורי של הליכה, בשילוב סימולציה וירטואלית המוקרנת על מסך שבו הוא צופה. סימולציה זו מתרגלת את האלמנטים הקוגניטיביים של ההליכה באמצעות הצבת מגוון מכשולים בדרך הדורשים מהמטופל חלוקת קשב, זיכרון עבודה, תכנון הליכה וקבלת החלטות בזמן אמת.

במהלך האימון רתום המטופל ברתמת בטיחות המונעת נפילות ובכך מאפשרת למטופל להתרכז באימון ללא כל חשש. בזמן האימון המערכת מספקת משוב למטופל לגבי ביצועיו ובכך מעצימה את תהליך הלמידה המוטורית ומאפשרת לו להסיק מסקנות ולהשתפר בהתאם.

יעילות מוכחת מחקרית

מחקרים עדכניים שנעשו בתחום הדגישו את יתרונותיה של גייטבטר והראו תוצאות חד משמעיות בשיפור מדדי הליכה ושווי משקל, לצד ירידה משמעותית במספר הנפילות בקרב המטופלים. יצוין כי מחקרים אלו הצביעו על היענות גבוהה של המטופלים לתוכנית האימונים. עוד מצאו המחקרים מוטיבציה גדולה להתמדה ולהצלחה בתוכנית האימונים בקרב המטופלים, שראו בה חוויה משחקית ומהנה.

למי מתאימה תכנית האימונים?

האימון המוטורי-קוגניטיבי של גייטבטר מתאים למבוגרים הנמצאים בסיכון לנפילה, בין אם נפלו בעבר ובין אם הם חוששים מנפילות, חשים חוסר יציבות בהליכה, מטופלים שעברו ניתוחים להחלפת מפרק ירך או ברך וכן מטופלים בעלי מגוון רחב של הפרעות הליכה על רקע מחלות ומצבים בריאותיים מגוונים.

מערכת גייטבטר זכתה לפני כשלוש שנים במכרז משרד הבריאות לאספקת פתרונות דיגיטליים למניעת נפילות בגיל המבוגר, וכיום מבוטחי מכבי שירותי בריאות כבר נהנים מיתרונותיה כטיפול מוטורי-קוגניטיבי משולב בעל יעילות מוכחת בהפחתת נפילות.

למידע נוסף ולקביעת תכנית טיפולית מותאמת אישית, ניתן ליצור קשר עם מרכזי השיקום ומכוני הפיזיותרפיה שבהם המערכת מותקנת:

שם המקוםטלפון
מרכז דורות, מועצה אזורית גלבוע04-6421050/66
מרכז דורות, מועצה אזורית זבולון052-4706633
מרכז יום לאזרח הוותיק – רעננה052-2546043
מרכז שילה כרמל – חיפה054-5757733
קשת אביבים – תל אביב03-6402000
ראם מנשה – מרכז אזורי מנשה04-6177351
גבע פיזיותרפיה – ניר בנים050-6797729
אסטריקס מכון פיזיותרפיה – רעננה09-9790566
מוסלים פיזיותרפיה – טייבה054-2040962
מרכז DM, בית לפיזיותרפיה ורפואה – בבאר שבע054-2655144
בית איזי שפירא, רעננה09-7701222
עזרה למרפא – בני ברק052-3396017
מכון פיזיותרפיה מכבי – ירושלים (רוטר)02-6238238
מכון פיזיותרפיה מכבי – כרמיאל04-9027222
מכון פיזיותרפיה מכבי – נוף הגליל04-6508888
מכון פיזיותרפיה מכבי – חיפה (גרנד קניון)04-8119200
מכון פיזיותרפיה מכבי – חיפה (הדר)04-8351111
מכון פיזיותרפיה מכבי – קרית גת08-6629200
מכון פיזיותרפיה מכבי – אשקלון08-6747666
מכון פיזיותרפיה מכבי – קרית אונו03-5304111
מכון פיזיותרפיה מכבי – בת ים03-5004444
מכון פיזיותרפיה מכבי – חולון03-5025252
מכון פיזיותרפיה מכבי – רעננה09-7470777
מכון פיזיותרפיה מכבי – חדרה04-6305666
מכון פיזיותרפיה מכבי – אשדוד (ג')08-8516666
מכון פיזיותרפיה מכבי – לוד08-9274111
מכון פיזיותרפיה מכבי – תל אביב (הדר יוסף)03-7687200
מכון פיזיותרפיה מכבי – ראשון לציון03-9533000
מכון פיזיותרפיה מכבי – גבעתיים03-5726262
מכון פיזיותרפיה מכבי – נתניה09-8605252
מכון פיזיותרפיה מכבי – תל אביב (השל"ה)03-5425252

 

 

גייטבטר (GaitBetter)        

לאתר גייטבטר

לסרטון המסביר על הטכנולוגיה

לדף הפייסבוק בעברית של גייטבטר

יעילות מוכחת. צילום: שגיא גיטרמן

יעילות מוכחת. צילום: שגיא גיטרמן


כתבה שיווקית


 

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אפשרות אחרת פשוטה יותר, נגישה יותר וזולה הרבה יותר

    הינה שימוש בשיטת 12REACT C.R.M

    Cognitive Reaction Method

    המשלבת אפליקציה חינמית וערכה יעודית

    לעבוד על זיכרון תנועתי, מהירות תגובה, תפיסה מרחבית וגמישות מחשבתית

    חפשו ברשת 12REACT ביוטיוב, בפייסבוק, באינסטגרם אפילו בטיקטוק

    ותוכלו למצוא שפע של רעיונות אימון קוגניטיבי תגובתי

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר