מרכז האוכל היהודי "פיינע זאכן": טעם שמחזיר אותך לבית סבתא. תמונה ממאגר Ingimage
מרכז האוכל היהודי "פיינע זאכן": טעם שמחזיר אותך לבית סבתא. תמונה ממאגר Ingimage

מרכז האוכל היהודי "פיינע זאכן": טעם שמחזיר אותך לבית סבתא

לפני עשר שנים החליט ברוך קליין למכור בבית הכנסת שלו בלינצ'ס מעשה ידיו בסיום צום י' בטבת, בצעד שהפך להיסטוריה. מאז הוא הלך והתפתח להיות הבעלים של עסק שמחבר בין מגזרים וקהלים ובעיקר משרה אהבה, פשטות וייחודיות

פורסם בתאריך: 3.9.20 13:07

אם המחשבה על קוגל ירושלמי חם לשבת גורמת לכם רעב, אם אתם מתגעגעים לגפילטע פיש ולכבד קצוץ, אם אתם מוכנים לאכול חמין עם קישקע כל שבת, בחורף או בקיץ, ואם אתם מחפשים אוכל לשבת כשר למהדרין בחיפה, כנראה שגם אתם תיהנו מביקור ב"פיינע זאכן".

שם מכינים מדי יום חמישי את מיטב האוכל היהודי, המזרח-אירופאי, כזה שביס אחד ממנו ייקח אתכם מיד חזרה לבית סבתא.

שלומית גור, יקירת העיר חיפה ולקוחה קבועה במקום, מספרת: "קיימים המון מקומות שמוכרים אוכל לשבת, אבל המקום הזה קסום מכמה בחינות. ראשית, האוכל היהודי המזכיר את בית אבא וסבא, המסורתי והטעים. ושנית, הקהל שמגיע.

"אנחנו יושבים שם, דתיים וחילונים ובעלי תשובה, נשים וגברים, בגילוי ראש ובכיסוי ראש, ואף אחד לא שופט ולא אומר כלום, ולא מסתכל בעין עקומה. המקום הזה פתוח לכל מי שרוצה לאכול, כולם ירגישו בו נוח, אף קבוצה לא תרגיש בשוליים, אין כאן שוליים.

"אנשים קונים אוכל הביתה, אבל נשארים לשבת בשביל החברותא, בשביל המכנה המשותף, כי הרי אוכל הוא סוג של געגוע. והמקום מדהים בהיותו כזה".

מקום קסום. צילום: רותם ריכטר

מקום קסום. צילום: רותם ריכטר

איך נולד "פיינע זאכן"?

נדמה שסיפורי ההצלחה הגדולים ביותר מתחילים ממקומות קטנים שמכרו מוצר אחד שהפך ללהיט. כך החלה הדרך של "פיינע זאכן" בבעלות ברוך קליין. קליין תמיד אהב את התחום וניסה להיכנס למטבח אמו וללמוד מבישוליה, אך התגלגל לבסוף אל עולם המטבח כמעט במקרה.

לפני עשור החליט להכין בלינצ'סים ולמכור אותם בבית הכנסת שלו, לאחר צאת צום י' בטבת. הוא עמד בבית הכנסת ובן דודו רצה לסייע עם המכירות ולכן הודיע בקול לקהל, ביידיש: "פיינע זאכן, פיינע זאכן", שפירושו "דברים מיוחדים".

כך, מבלי להתכוון, נולד עסק חדש עם שם ספונטני שמלווה אותו עד היום. "אמרו לי במהלך השנים לשנות את השם", מספר ברוך. "אבל ככה כולם מכירים את העסק. הלקוחות מתעקשים שאשאיר את השם. וגם מבחינתנו, הייחוד של השם הוא שאמנם אנחנו מוכרים אוכל ביתי, פשוט, אבל הטעם מיוחד".

מרכז האוכל היהודי "פיינע זאכן", צילום: רותם ריכטר

מרכז האוכל היהודי "פיינע זאכן", צילום: רותם ריכטר

גלגולו של עסק

לאחר מכירת הבלינצ'סים המוצלחת, החליט ברוך למנף את העסק לאט לאט. בתחילה היה קם מדי בוקר ב-6 ומכין כריכים למכירה בבית הכנסת. לאחר מכן התבקש להכין אוכל בחופש הגדול לנופשים המגיעים לתייר בחיפה. ברוך נענה לאתגר, הכין סיר ענק של חמין וקוגלים, ומכר. ההצלחה לא איחרה לבוא.

דוכן החמין הפך להיות קבוע, מדי שבוע, כשהוא עומד בין הבניינים במרכז התרבות הדתית רמב"ם ומוכר את מרכולתו. "אני איש מאמין ויודע שהקב"ה מנווט אותנו ושומר עלינו, ואני מאמין שהוא שלח אליי נסים לאורך הדרך", מספר ברוך. "בבניינים שעמדתי ביניהם יש גמ"ח מדהים בשם 'נותנים באהבה' שבו מחלקים סלים עמוסי מזון למשפחות, מדי שבוע.

"מנהלי הפרויקט איתן שפירא ועקיבא וייס ניגשו אליי יום אחד, אחרי שראו אותי עומד ומוכר ברחוב, ופשוט הציעו לי מטוב לבם להשתמש במטבח של בית הכנסת רמב"ם, לעמוד שם ולמכור. ללא עלות, ללא התחייבות".

כך, במשך שמונה שנים, עמד ברוך באותו מטבח, הוסיף עוד ועוד מנות לתפריט ומכר אוכל מוכן לשבת. לאחר שמונה שנים החליט שהגיע זמנו למצוא מקום משלו, ופיינע זאכן עברה למשכן הקבע שלה בשכונת הדר.

אז מה אפשר לאכול?

התפריט של "פיינע זאכן" תפריט מגוון ועשיר, שכמעט אין מי שלא ימצא מה שיערב לחיכו, והכשרות היא בהשגחת בד"צ העדה החרדית ירושלים.

המטבח האשכנזי, המזרח אירופאי, מתבטא בגפילטע פיש, רגל קרושה, כבד קצוץ, חמין עם קישקע, מרק עוף עם קניידעלך, קוגל בכמה סוגים (הן מאטריות והן קוגל מיוחד במינו מתפוחי אדמה וחתיכות של בשר שומני שמבלה לילה שלם על הפלטה), כרוב ממולא, וכמובן גם עופות, שניצלים, אורז ועוד.

למרות שהאוכל המזרח אירופאי הוא השולט במטבח, ברוך מכניס גם טעמי מזרח עם סלטים מרוקאיים, דגים חריפים ועוד, להנאת כל המבקרים. לצד רכישת האוכל לשבת, מציע "פיינע זאכן" גם קייטרינג לאירועים בחיפה, וניתן לרכוש תפריט מגוון לבר מצוות, קידושים ושמחות אחרות, ולקבל צוות של מלצרים שמביא את האוכל החם, מסדר ומגיש במקום האירוע.

מרכז האוכל היהודי "פיינע זאכן", צילום: רותם ריכטר

מרכז האוכל היהודי "פיינע זאכן", צילום: רותם ריכטר

אוכל לצד לב ונשמה

למרות טעמי האוכל הבלתי נשכחים, נדמה כי הדבר שהופך את "פיינע זאכן" לכל כך מוצלח, זו דווקא האווירה המיוחדת השורה במקום. שעות הפתיחה המצומצמות, בימי חמישי בלבד מהשעה 19:00 בערב ועד 1:00 בלילה, הופכות את השעות הללו לבליל מסקרן של אנשים מכל עדה ומכל זרם אמונה.

חוה קליין, אשתו של ברוך, אותה הוא מגדיר כ"הלב והנשמה של המקום", עומדת בקופה ומקבלת את המבקרים, בזמן שבדלת המקום נכנסים חרדים, חסידים, בעלי כיפות סרוגות, וגם ציבור חילוני, שמתגעגעת לטעמים מבית סבתא.

הצוות של המקום משמיע מוזיקה חסידית מקפיצה מכל הזמנים, והאווירה בלתי נשכחת, גם למי שרוצה לשבת בשולחנות ולאכול, וגם למי שרק קונה מטעמים לשבת. כעת, בתקופת הקורונה, עושים ברוך והצוות מאמצים בלתי מתפשרים כדי להבטיח כי כל החוויה במקום תהיה בטוחה; כל האוכל נמצא מאחורי ויטרינה, מוגן, ללא מגע יד אדם, והשולחנות במקום מוקמו במרווחים בטוחים כדי לאפשר ישיבה נוחה, בהתאם להנחיות.

פיינע זאכן

כתובת: הרב הרצוג 3, חיפה

טלפון להזמנות: 052-7662180

מעבר לעמוד הפייסבוק

מעבר לעמוד האינסטגרם

מרכז האוכל היהודי "פיינע זאכן", צילום: רותם ריכטר

מרכז האוכל היהודי "פיינע זאכן", צילום: רותם ריכטר


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר