לישון על זה: ד"ר אירית שמשון על שיטת השינה הרצופה, צילום: מאגר התמונות ingimage
לישון על זה: ד"ר אירית שמשון על שיטת השינה הרצופה, צילום: מאגר התמונות ingimage

לישון על זה: ד"ר אירית שמשון על שיטת השינה הרצופה

היא חוותה אירוע מוחי קשה שטלטל את גופה בין חיים ומוות, ותודעתה בחרה בחיים. משם צמחה ופיתחה את שיטת 'השינה הרצופה' לבני 50+. היום ד"ר אירית שמשון הינה גורו לשינה למבוגרים, ואם עייפתם מלספור כבשים, זה הזמן לפנות אליה לטיפול

פורסם בתאריך: 15.9.20 17:21

ד"ר אירית שמשון, היא הדוגמה האותנטית ביותר לנפלאות הסובלימציה. סיפורה המרתק שזור הפתעות בלתי צפויות, ולא כולן נעימות. שמשון, דוקטור לעבודה סוציאלית, זוכת פרס 'החוקר הצעיר' של איגוד הנוירולוגים הבין לאומי, עבדה כעובדת סוציאלית וחלק מצוות רב מקצועי, בסיוע לאנשים עם אפילפסיה. לאחר שעברה להיות עצמאית, העבודה התובענית שאבה אותה מבוקר עד ערב, והיא לא נבלמה גם לאחר שבעלה ז"ל, נפטר מסרטן.

ארבע שנים לאחר מכן, החליטה ד"ר שמשון לעזוב את הארץ יחד עם בתה ולפתוח בחיים חדשים באוסטרליה. מספר ימים לפני הטיסה היא בלתה ערב שבת שקט עם חברים, וברגע אחד הכל השתנה.

לא חשבו שהיא תעבור את הלילה

"במהלך ארוחת הערב, שמתי לב שמשהו בראייה שלי לא תקין. ראיתי כפול פתאום" משחזרת ד"ר אירית שמשון את הארוחה ההיא. "לא רציתי לעורר דאגה, אז ישבתי בצד וקיוויתי שהתחושה תעבור, אבל זה לא קרה. פתאום, בבת אחת, הרגשתי זרמים חזקים ותחושת נימול בראש ולכל אורך יד ימין. בכוחות אחרונים אמרתי לחברים שלי שאני עוברת אירוע מוחי, באמבולנס איבדתי את ההכרה", היא מספרת.

ד"ר שמשון הובהלה לחדר ניתוח, שם הנוירוכירורגים נלחמו על חייה. לבני משפחה הם אמרו שהם לא בטוחים שהיא תעבור את הלילה. לאחר שבועיים של אשפוז בטיפול נמרץ, יצאה ד"ר שמשון מכלל סכנה, ולאחר שלוש וחצי שנים נוספות היא החלימה והשתקמה לגמרי.

מה היה הדבר הראשון שעבר לך בראש כשיצאת מכלל סכנה?

"חזרתי מהמתים" אומרת ד"ר אירית שמשון, "והיה לי ברור שעליי לעשות משהו עם המתנה המופלאה הזו.

"לפני האירוע, הייתי בעיצומה של פיתוח שיטת 'שינה רצופה', עליה עבדתי לאורך 19 שנים. במהלך השיקום, ולאחר שהחלמתי והשתחררתי מבית החולים, הייתי מאוד אופטימית. יש תחושת אופוריה גדולה מאוד, כשפוגשים את המוות ובוחרים בחיים. אנשים שאלו אותי: "תגידי, צריך למות כדי להיות כל כך שמח?", השבתי להם שלא צריך למות, אבל בהחלט צריך לישון כדי לזכות בכך".

על מה מבוססת שיטת 'שינה רצופה'?

"גוף הידע מבוסס על מחקרים שערכו על ידי חוקרי שינה מכל העולם. הייחודיות שאני פיתחתי היא 'שיטה שפועלת באופן ספירלי', בהתאם לתדרים של צבעי הקשת. כך גם יותר קל לזכור את האימון לשינה, כיוון שכל שלב משויך לצבע מצבעי הקשת.

כשעבדתי עם מבוגרים בגילאי 80-90 ומעלה, הם התקשו לזכור את האימון. חיפשתי דרך להקל עליהם וגיליתי יחד איתם שהשיוך של כל שלב באימון לצבע, מאוד מקל עליהם לזכור. אז גם החלו לקרות שינויים לטובה והבנתי שיש לי שיטה.

"שינה היא פעולה טבעית, לא פולשנית, שקטה, נעימה ורכה. אין בה שום דבר שמייצר איום. כל האיומים מגיעים מבחוץ ממצבי הערות" ומוסיפה, "הבנתי שצריך ליצור מצב שמשרה את אותה הרמוניה כדי לסייע לאנשים לישון, שינה רצופה, של לפחות 7 שעות בלילה".

כיצד הטיפול נעשה?

"עם כל לקוח אני עושה קודם כל מיפוי. תוך כדי שיחת עומק, אנחנו עוברים יחד על הצרכים שלו, הקשיים, בעיות השינה מהן סובל, ובודקים יחד היכן טמונים החסמים הספציפיים של אותו אדם. לכל אחד יש שורשים שונים לסימפטומים. למשל, יקיצה באמצע הלילה קשורה לסיבות שונות: דום שינה, תכיפות מתן שתן בלילה, סיוטי לילה, פוסט טראומה (ברפואה הסינית זמני היקיצה קשורים לאיברים פנימיים שונים) ועוד. יש אנשים שבשבילם הלילה הוא הסיוט בהתגלמותו.

התהליך נעשה בשיחות אישיות ואז נבחרת דרך העבודה הייחודית למטופל בהתאמה אישית לאחר המיפוי המעמיק. הוא עובר דמיון מודרך, ולאחר מכן מתרגל בבית, בהתאם למרכיבים שנבחרו ביחד איתו.

זה מה שמרגישים כשישנים טוב

"בשנים האחרונות אני גם מאמנת קבוצות של נכים בביטוח לאומי. לאחת הקבוצות הגיעה אם חד הורית לשמונה ילדים, שלא ישנה טוב כבר שנים. סיפרתי לקבוצה את ההשלכות הבסיסיות של חוסר שינה- לא רק ההשפעות הפיזיולוגיות שהן קשות מאוד, אלא גם על הפעולות של התודעה ושל הנפש בעת השינה. באותו היום, האישה הזו עשתה שינוי של כל סדר היום במשפחה. כולם נכנסו למיטה ב 21:00 בערב ללא מסכים.

לאחר תרגול של השיטה, באותו לילה, הם ישנו לראשונה 7 שעות רצוף. למחרת היא הגיעה אליי זוהרת וקורנת. היא שאלה אותי, 'זה מה שמרגישים כשישנים טוב? אני מרגישה מיליון דולר! פתאום יש לי כוח, המוח שלי חד, אני צלולה ויש לי אנרגיות'. נשאר לי רק לאשר לה: 'זה אכן מה שהשינה עושה'".

ד"ר אירית שמשון, צילום: צליל מרגלית

ד"ר אירית שמשון, צילום: צליל מרגלית

מה הנחה אותך לפתח את השיטה?

"עסקתי בעבודה סוציאלית במשך 30 שנה, וכן הוכשרתי לאימון (קואצ'ינג) ואני מאמנת. את שיטת 'שינה רצופה' פיחתי לאורך כמעט שני עשורים. עסקתי במחקר כבר לפני 30 שנה ופרסמתי את מחקריי. את הדוקטורט שלי על אנשים עם אפילפסיה, השלמתי רק לפני עשר שנים, לאחר שבעלי נפטר.

"בעקבות האירוע המוחי שעברתי, כתבתי ספר שנקרא 'רשת של מלאכים'. חשתי שחזרתי ממסע בעולם שמעבר, שם התחייבתי לכתוב ספר המשלב את חוויותי ואת הלמידה. את חשיבות השינה הבנתי כבר קודם, אבל התמונה המלאה עדיין לא התחברה לי, היו לי פיסות מידע.

כשעבדתי במרכז הייעוץ הארצי לאפילפסיה בחיפה בשנת 1989 התוודעתי לראשונה לתפקודים השונים של מוחינו ומה שקורה לו בערנות ובשינה. יש אנשים עם התקפי אפילפסיה בתוך השינה. למדתי יותר על גלי המוח ובמקביל לעבודתי כעובדת סוציאלית, יזמתי וביצעתי מחקרים בתחום הזה.

פרסמתי אותם ואחד המחקרים שלי זכה בפרס בין-לאומי מארגון נוירולוגיים ILAE. אבל אז עוד לא זיהיתי את המקום האדיר של השינה כמו שאני יודעת עליה היום. הרבה מאוד תובנות הגיעו אלי, כשהייתי בצד השני".

מה ההשלכות של חוסר שינה בלילה?

"יש לזה כל כך הרבה השלכות, החמורות ביותר קשורות לאחד התפקידים המהותיים של השינה, והוא- לעשות ניקיון יסודי. ניקוי בתאים, במוח, באיברים ובכל הגוף. במהלך השינה, האיברים נחים, הם לא נדרשים לתפקוד מלא ולכן הם יכולים להתחדש ולהתנקות. כאשר לא ישנים, לא מתבצע תהליך הניקוי עד תומו.

לפעמים בגוף נוצרים תאים סרטניים בודדים שהגוף יודע לנקות בקלות בשינה. כשלא ישנים, התאים מתחילים להתחבר עד שנוצר גוש שקשה לפרק. כשהבנתי זאת, קלטתי למעשה שבעלי לא נפטר מסרטן, הוא נפטר מחוסר שינה. ככה הבנתי שחוסר שינה יכול להביא למוות ואפילו לא נייחס את ההשפעות אליה.

"חוסר שינה מביא גם לדיכאון עד אובדנות, לדום לב, אלצהיימר, לחץ דם גבוה, סכרת, השמנה, קשיי למידה, חוסר ריכוז, חוסר זיכרון, סכנה של הירדמות בנהיגה. מחקר שנערך בארה"ב חושף כי בכל דקה מתרחשת תאונת דרכים, הנובעת מהרדמות על ההגה".

מי המטופלים שמגיעים אליך לטיפול?

"נשים וגברים לרוב מעל גיל 50, שיש להם בעיות שינה בכל טווח הפרעות השינה, החל מנחירות ועד להתעוררויות רבות, פוסט טראומה ועוד. כשיש צורך, אני מסייעת גם לצעירים ואנשי הייטק שיושבים הרבה מול המסך, דבר שגורם להפרעה במיוחד לשינה העמוקה.

האימון נעשה בקליניקה שלי בלוטם, ובימים אלו של סגר וקורונה בעיקר בטלפון, בסקייפ או בזום". ממש בימים אלו לטובת לקוחותי נוצר הקורס הדיגיטלי "משינה טרופה– לשינה רצופה", כך שניתן ללמוד בפרטיות בבית ואפילו רצוי בפיג'מה".

 

 

ד"ר אירית שמשון– שינה רצופה

להרשמה

להצטרפות לקבוצת הווטסאפ "שינה רצופה"

להשארת הודעת ווטסאפ: 051-2121780

למעבר לעמוד הפייסבוק

למעבר לסרטון יוטיוב 

להרשמה לייעוץ באימייל: goldensleep21@gmail.com

 

 

                                                                                           

 

 

 

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. חנה

    מה עושים אם צריך לשירותים באמצע הלילה? ומה עם רעשים בסביבה? ומה אם הולכים לישון מאוחר יותר (הרבה יותר מאוחר) אבל ישנים 7 שעות ? לשינה יש מחזוריות של שינה קלה ,שינה עמוקה ושינת חלום – האם הכוונה לשינה שכוללת את כל הנ"ל? האם יש אחוזים מסויימים של שיטות שינה כזאת או אחרת? בקיצור הרבה שאלות וחבל שאין התייחסות לדברים אלו בכתבה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר