מגדלי אלישע במרכז הכרמל. צילום: פרטי
מגדלי אלישע במרכז הכרמל. צילום: פרטי

מאחורי הקלעים: החיים בדיור מוגן בתקופת הקורונה

איך נראים החיים בדיור המוגן בתקופת הקורונה? מהם השינויים הנדרשים להבטחת בריאותם של הדיירים בתקופה של מגפה עולמית, ומהי ההשפעה של הריחוק החברתי עליהם? שוחחנו עם ילדי הדיירים במגדלי אלישע ולמדנו כיצד החיים בדיור המוגן נראים מבפנים

פורסם בתאריך: 23.11.20 19:49

למגפת הקורונה ישנה השפעה עצומה על כל היבט בחיים שלנו, והריחוק החברתי הנדרש כאמצעי להבטיח כמה שפחות הידבקויות  במחלה, משפיע באופן מיוחד על בני הגיל השלישי – קשישים החיים בגפם.

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הוכיחו, כי בידוד חברתי ובדידות נקשרים להשפעות בריאותיות שליליות רבות בקרב מבוגרים, ביניהן ירידה קוגניטיבית שעלולה להוביל לדמנציה ודיכאון, מחלות לב, שבץ מוחי ומערכת חיסון מוחלשת. במהלך תקופות הקורונה, קשישים אשר חיים לבדם ורבות מהפעילויות החברתיות שלהם נעצרו, חווים בחלקם השפעות קשות של בדידות.

לריחוק החברתי ולהימנעות מביקורים של בני משפחה, ישנה השפעה מסוימת גם על דיירי בתי אבות ובתי דיור מוגן, הפועלים לשמירת בריאותם והגנה מפני המחלה מחד, והבטחת אושרם ואיכות חייהם במצבים של ריחוק חברתי, מאידך.

כיצד נראים החיים בדיור המוגן בתקופת הקורונה? שוחחנו עם ילדיהם של דיירי דיור מוגן – מגדלי אלישע במרכז הכרמל על מנת לקבל תמונת מצב אותנטית.

לדברי אורנה אייזיק, בתם של דוד וברכה ישראלי המתגוררים במגדלי אלישע מזה 9 שנים, הוריה נמצאים במקום מוגן ובטוח, הן מפני מגפת הקורונה והן מפני השפעות הריחוק החברתי. "אני חשה שהוריי מוגנים ובטוחים בדיור המוגן" אומרת אורנה, "יש במגדלי אלישע מגוון רחב של שירותים ולכן הם לא צריכים לצאת החוצה. אם למשל הם זקוקים לתרופות, יש שם שירות מיוחד של רכישת תרופות עבור הדיירים. בנוסף, הצוות הרפואי והשירות הרפואי בכלל, משגיח על בריאותם באופן שוטף".

מה דעתך על החיים בדיור המוגן בתקופת הקורונה?

"הוריי עברו לדיור מוגן מגדלי אלישע לפני 9 שנים כיוון שחיו בבית גדול מאוד והיה להם קשה להמשיך לגור שם ולתחזק אותו.

" אבי בן 98 וכבר כמעט אינו יוצא מהמיטה, אך מקבל את כל השירותים שצריך עד למיטתו: פדיקוריסטית שמגיעה אליהם לדירה, רופא, ואחות בעת הצורך. אמי, שצעירה ממנו בעשור, נהנתה מהפעילויות הרבות המוצעות במגדלי אלישע, עד לתקופת הקורונה, חוגי מחשבים, חוג זיכרון, מפגשי קהילה, הרצאות, טיולים, ועוד. בתקופת הקורונה כדי לשמור על ריחוק מסוים בין הדיירים עצמם, החוגים והפעילויות עברו גם  לערוץ טלוויזיה פנימי, כך שהוריי נהנים מכל הפעילויות שהיו קודם, דרך המסך"

כיצד מקיימים אירועים וחגיגות, מרחוק?

"במגדלי אלישע נערכו לכך והאירועים גם כן משודרים במסך הטלוויזיה אצל כל דייר בדירתו.  הקונצרטים והרצאות בנוסף לאולם משודרות בטלוויזיה וכך יש נגישות לכל הדיירים, ואחת לחודש חוגגים ימי הולדת משותפים של כמה דיירים יחד, הכל באמצעות ערוץ הטלוויזיה הפנימי. ילדי הדיירים מכינים ברכות מצולמות, ומנכ"ל הדיור המוגן, ישראל נחמנזון, עורך בעצמו את הברכות המצולמות יחד ומשדר אותן במסך במהלך חגיגות ימי ההולדת".

מה היתרונות של הדיור המוגן, בתקופת הקורונה?

"היתרונות הם שכל השירותים שהדיירים זקוקים להם, ניתנים להם במקום  והם לא צריכים לצאת החוצה ולהסתכן בהידבקות   במחלה. יש במגדלי אלישע  מספרה שאמי מסתפרת בה, יש פיזיותרפיסטית, רופא ואחות במקום,

וסיפור אישי שמראה כיצד הדיור המוגן הציל את חייה של אמי, כשהיא חוותה התקף לב לפני מספר שנים הרופא במקום אבחן זאת מיד והזעיק טיפול נמרץ תוך שהוא מעניק לה טיפול ראשוני, ובדרך למיון, בניידת, הרופא כבר דיווח לצוות הרפואי בבית החולים ועדכן אותם במצב, כך שהם היו מוכנים וערוכים לספק לה את הטיפול המתאים בדיוק, מיד כשהיא הגיעה. החליפו לה מסתם והתקינו קוצב לב ומאז היא לא חוותה אירועים נוספים".

מהי התחושה של ילדי הדיירים שאינם יכולים לבוא לבקר באופן חופשי בתקופת הקורונה?

"התחושה שהוריי במגדלי אלישע, בידיים טובות, היא תחושת הקלה. אנחנו, בני המשפחה, יודעים שההורים מוגנים, ששומרים על בריאותם ועל שביעות רצונם וזה עושה הבדל משמעותי. הצוות במגדלי אלישע רגיש ומתחשב מאוד, ומיד כשיש הקלות בסגר, הוא מאפשר לנו לבוא לבקר ולהיות כמה שיותר לצד ההורים, אני ממליצה לכל מי שיכול להרשות לעצמו בגיל השלישי, לעבור לגור במגדלי אלישע ".

גם תמר מאייר שגרה בארה"ב, ואמה שושנה מאייר גרה במגדלי אלישע מזה כעשור, חשה בטוחה ורגועה בכך.

כשאת גרה במדינה אחרת, הידיעה שאמך נמצאת בדיור מוגן, מרגיעה?

"בהחלט" אומרת תמר, "כיוון שאני לא חיה בארץ ולא יכולה לבוא לבקר באופן שוטף, הייתה חשיבות בבחירת בית דיור מוגן איכותי ומיטבי עבור אמי, שאדע שהיא מקבלת שם את כל הדברים שהיא צריכה וזקוקה להם, ושיש לה חברה וקהילה, כך שלא תרגיש בודדה.

"אמי תהיה בת 93 בדצמבר, היא פעילה ועצמאית ומרוצה מאוד מהחיים בדיור המוגן. בתקופת הסגר בקורונה, כשלא ניתן לצאת החוצה או לקחת חלק בפעילויות רבות משתתפים, מרבית הפעילויות מועברות בטלוויזיה במעגל סגור, כך שהדיירים יכולים להמשיך ליהנות מהן, וזה מצוין.

"העובדת הסוציאלית, מלכי, מקסימה ונחמדה מאוד. אמי מספרת לי שהיא מתקשרת אליה פעמים רבות ושואלת לשלומה ובודקת את מצבה. אב הבית מקסים ודואג לכל, וההנהלה והצוות מאוד רגישים ועוזרים".

האם את זוכה למענה מיוחד מצוות מגדלי אלישע, כיוון שאת גרה בחו"ל?

"כשהגעתי לארץ בתקופת הקורונה, התארחתי לכל אורך השהות שלי בדירתה של אמי במגדלי אלישע, וזה  היה יתרון אדיר, כיוון שכך יכולתי לבלות איתה ימים שלמים מבלי שאצטרך לנסוע הלוך ושוב מידי יום. היו לדיירים הרצאות וחוגים ובעבר אפילו העברתי הרצאות לדיירים מתחום המחקר שלי. האווירה מקסימה במגדלי אלישע והדאגה לבריאות ולרווחת הדיירים באה לידי ביטוי בשטח".

דיור מוגן בחיפה – מגדלי אלישע

כתובת: יאיר כץ 12, חיפה

לינק לאתר מגדלי אלישע במרכז הכרמל

טלפון: 04-8309000

 

 

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר