ייפוי כוח מתמשך (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
ייפוי כוח מתמשך (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

ייפוי כוח רפואי מתמשך – הפן המעשי

ייפוי כוח רפואי מתמשך הוא כלי שחשוב מאד להכיר, במיוחד כשאנו צפויים לעבור פרוצדורה רפואית מורכבת או ניתוח בהרדמה מלאה, במטרה לא להשאיר את רצוננו להחלטת בית המשפט

פורסם בתאריך: 26.1.21 10:21

חשוב שיהיה לנו ייפוי כוח רפואי מתמשך, במיוחד כשאנו צפויים לעבור פרוצדורה רפואית מורכבת או ניתוח בהרדמה מלאה. מצבים אלה מעלים בהכרח את הסיכון לפגיעה במצבנו התפקודי. האם חשוב לנו להגדיר מראש כיצד נרצה  שיטפלו בנו אם נקלע לסיבוכים רפואיים? האם נרצה למנות אדם קרוב שיקבל החלטות רפואיות במקומנו באותה עת?  האם נסכים שבימ"ש ימנה עבורנו אדם זר ("אפוטרופוס") שיכפה עליינו טיפול רפואי בניגוד לרצוננו או בניגוד לעמדת המשפחה?

ייפוי כוח מתמשך נותן תוקף משפטי מחייב לרצונו של אדם במצב בו לא יוכל לקבל החלטות בעצמו מבחינה קוגניטיבית. זוהי תכנית עבודה סדורה ומתוכננת שאדם מכין עבור עצמו מבעוד מועד, בהיותו בבריאות תקינה, והיא מאפשרת לו לקבוע כיצד יטפלו בו בכל תחומי חייו (האישיים, הבריאותיים, הרכושיים), מי יטפל בו, ומי יצויד בסמכות החוקית המחייבת לפעול בשמו מול הגופים והמוסדות. הפעם נפנה את הזרקור לאדם החולה, הנמצא בחדר הניתוחים, ללא כשירות קוגניטיבית לקבל החלטות, בלא אפשרותו לתת הסכמה מדעת לביצוע פעולות בגופו. במצב עניינים זה, כשמתן הסכמתו נדרשת על ידי הצוות הרפואי, ובהנחה שלא ערך מראש ייפוי כוח מתמשך, יאלץ בית החולים לפנות לבית המשפט בהליך מינוי אפוטרופוס, כדי שיחליט על הטיפול בו.


עורך הדין יואב וכס. צילום: מיכל אביטל

עורך הדין יואב וכס. (צילום: מיכל אביטל)


עורכי הדין יואב צח-וכס, נוטריון ומגשר ועו"ד אודי קרמר, נוטריון ומגשר, ממשרד צח-קרמר, מתמחים ועוסקים בתחום זה יחדיו, ורואים בכך שליחות חברתית מן המעלה הראשונה. עורכי הדין צח-קרמר אומרים: המטרה שלנו להעניק ללקוחותינו שליטה בחייהם, להגן עליהם מפני פגיעה או ניצול, להבטיח שרצונם החופשי והאמיתי יכובד גם כשלא יוכלו לקבל החלטות בעצמם.

בחודש יולי 2020 פורסם פסק דין חשוב מאת כבוד השופט אסף זגורי, סגן נשיא בימ"ש לענייני משפחה בנצרת. פסק הדין עוסק בסוגיית מתן צו אפוטרופסות זמני לביצוע פעולה רפואית. להלן נביא ציטוטים וביאורים מתוך פסק הדין: " … בקשות מסוג זה מוגשות חדשות לבקרים לבתי המשפט לענייני משפחה [=מדובר במקרים רבים הקורים מידי יום – צ.ק] … ושופטי המשפחה נדרשים לטפל בהן תוך זמן קצר ביותר, לעתים תוך דקות ספורות [=הבקרה השיפוטית על בקשות למינוי אפוטרופוס מאד מוגבלת – צ.ק] … ברובם המכריע של המקרים שמגיעים לפתחו של בית המשפט מבתי החולים, מדובר במקרים שבהם החולים הם אנשים שמורדמים בבית החולים ומצויים במצב קשה [=מדובר במצבים מאד מורכבים ובהחלטות גורליות – צ.ק] … והם לא חתמו על ייפוי כוח מתמשך לפי סעיף 32 ב' לחוק [=קיים סיכון גבוה להסתבכויות רפואית במהלך ביצוע פרוצדורות רפואיות, וחוסר מודעות לחשיבות עריכת ייפוי כוח רפואי מתמשך לפני כן – צ.ק] … זהו למשל המקרה של ביצוע פעולה דחופה מסוג פיום קנה … במקרים אלה החולים בדרך כלל מונשמים ומורדמים ולא ניתן לתקשר עמהם ולקבל עמדתם [=הצוות הרפואי נאלץ לעיתים לקבל הסכמה של החולה, תוך כדי ביצוע פעולות רפואיות, בשעה שלא ניתן לתקשר איתו  – צ.ק] … יש לנהוג משנה זהירות בבקשות ובהליכים מסוג זה … לפני קבלת החלטה הפוגעת באוטונומיה של האדם הזקוק לטיפול (ואשר רשאי גם לסרב לו) [= תכלית תיקון 18 לחוק להגן אוטונומית האדם להחליט על גופו – צ.ק] … אני מודע לכך כי הדבר אורך זמן לא מבוטל [=ההליך השיפוטי איטי ולכן מונע קבלת החלטה מהירה, דבר הפוגע בהכרח בבריאות החולה – צ.ק], ובכל זאת, לא ניתן להימנע מכך, בוודאי לא בעידן של תיקון 18 לחוק … הדורש מכולנו … להקפיד יותר מבעבר בכבודו של אדם ולהימנע ממנוי אפוטרופוס [=התיקון נועד לעודד שימוש בכלי של ייפוי כוח מתמשך ולהימנע ממינוי אפוטרופוס – צ.ק] … בוודאי כאשר מדובר במינוי שיש בו גם הסמכה להתערבות פולשנית בגופו של אדם בניגוד לרצונו [=כשמדובר בטיפול פולשני חשוב עוד יותר להימנע ממינוי אפוטרופוס] … אל לנו לשכוח כי במיטה שוכב אדם עם רצונות ודעות ולעולם אל לנו להתעלם ממנו …. [=רצון האדם הוא הערך העליון שהחוק מגן עליו – צ.ק."].


עורך דין אודי (אהוד) קרמר (צילום: אלכס קופר)

עורך דין אודי (אהוד) קרמר (צילום: אלכס קופר)


עלינו לקבל את העובדה (אומר אריקסון) שהאדם הוא האחראי הבלעדי לחייו. תכנון קפדני מוקדם, מבטיח כי יכבדו את רצוננו ואת העדפותינו, יבטיח שנמשיך לחיות בכבוד על פי השקפת עולמנו, מבלי שזכויותינו תוגבלנה על ידי אפוטרופוס שימונה לנו בעל כורחו. האם נוותר על האפשרות להצטייד במעטפת הגנה רחבה שיכולה להכיל מצבי משבר בריאותיים בחיינו, להעניק לבני משפחתנו סמכות חוקית לטפל בנו, לתת להם הוראות ברורות ולהפחית מהם עומס טיפולי, לחסוך משאבים יקרים כגון זמן וכסף, ולתת תוקף משפטי אפקטיבי לרצוננו ולזכותנו על גופנו?

נשמח לשרת אתכם באחריות, ברגישות ובשיקול דעת. שלכם, עו"ד יואב צח-וכס ועו"ד אודי קרמר.


משרדנו בבניין הפניקס חיפה. צילום פרטי

משרדנו בבניין הפניקס חיפה. (צילום: פרטי)

משרדנו נמצא בחיפה, בניין הפניקס ברחוב פלי"ם 7 בקרבה לקריית הממשלה ובתי המשפט

טלפון במשרד: 04-8622257

פקס במשרד: 04-8622292

קישור למייל

נייד עו"ד צח וכס: 054-8127007

נייד עו"ד קרמר: 052-3997581


כתבה שיווקית


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר