ציור חיות בצבעי מים טבעיים (צילום: תמר גורקה קליינר)
(צילום: תמר גורקה קליינר)

"תכנית Live במוזיאון" של מוזיאוני חיפה: למידה מקוונת חדשנית

מתוקף תפקידם כאנשי תרבות, החליטו אנשי החינוך המוכשרים של מוזיאוני חיפה לבנות סיורים והרצאות מקוונות לבתי ספר שכמוהן עוד לא חוויתם

פורסם בתאריך: 19.2.21 10:05

הקורונה אילצה אותנו לעבור לתקשורת מקוונת. על אף היכולת המופלאה של אמצעי הטכנולוגיה במאה ה-21, רבים עדיין חשים שמדובר בתחליף ללמידה פרונטאלית. אולם כמו כל אירוע בחיים, גם כאן מדובר בעניין של גישה. אם נביט על חצי הכוס המלאה, נגלה שהאינטרנט הוא עולם מדהים שיש ביכולתו להעניק חווית לימוד יצירתית, מיוחדת ואפקטיבית. אל לנו להתייחס אל התקשורת המקוונת כאל שביב של נוסטלגיה שנועד לשמר את תהליך הלמידה גם אם באופן מינימאלי. עלינו להבין כי את המגע האנושי לא ניתן יהיה להחליף דרך ה'זום', אך כן יהיה אפשר לגלות יתרונות אחרים שחלקם אינם מופיעים דווקא בלמידה הפרונטאלית.

צוות החינוך המקצועי של מוזיאוני חיפה החליט להוציא מעז מתוק. לראות בתקופה ההזויה הזו הזדמנות לצמיחה, התפתחות וחשיבה יצירתית. מתוקף תפקידם כאנשי תרבות מנוסים ומקצועיים, הם בחנו את הלמידה המקוונת מכלל ההיבטים ומצאו שעם קצת מחשבה יצירתית ניתן להפוך אותה לחוויה ייחודית ושונה במהותה מלמידה בכיתה. מדובר בעולם חדש שבעתיד אף יוכל אולי ללכת יד ביד עם הלמידה הפרונטאלית ויחדיו ליצור אווירה לימודית מקיפה, מלאה ואפקטיבית יותר ממה שהכרנו עד היום.

שוחחנו עם אפרת פנר, מנהלת החינוך של מוזיאוני חיפה, על מנת לשמוע עוד על הלמידה החדשנית שמצויה בתכנית Live במוזיאון- פרויקט שמציע מגוון הדרכות מקוונות ייחודיות לגנים, בתי ספר יסודיים ועל יסודיים:

סיור לצד התנסות

אחד המרכיבים החשובים ביותר בבניית הרצאות עבור צוות החינוך של מוזיאוני חיפה היה לשמר את חווית הסיור במוזיאון- תחושת הסקרנות, הלמידה והאווירה היצירתית. לכן, כל המפגשים המוצעים במסגרת "תכנית Live במוזיאון" כוללים סיור מצולם באחד מהמוזיאונים או באחת מהתערוכות הנפלאות של מוזיאוני חיפה, לצד התנסות מעשית בהשראת התערוכה או המוזיאון.

כך לדוגמה אחת ההדרכות המוצעות לגנים ובתי ספר יסודיים כוללת סיור ב"מוזיאון טיקוטין" במסגרתו נחשפים לחרבות יפניות עתיקות, צופים בהדגמה של לבישת בגדים יפניים מסורתיים (הקימונו) ולבסוף מבצעים כולם פעילות חווייתית כמו סדנת אוריגאמי או סדנת אמנות יפנית. כך נוצרת הדרכה שבה אין רגע דל והמימד החוויתי הוא מרכז הכובד של האירוע.


מוזיאון חיפה לאמנות (צילום: סטס קורולוב)

מוזיאון חיפה לאמנות (צילום: סטס קורולוב)


התלמידים הופכים ליוצרים

צוות החינוך של מוזיאוני חיפה מצא שהזום הוא פלטפורמה מושלמת להתנסות בכלים אמנותיים דיגיטליים. מדובר במרכיב שמתאים במיוחד להרצאות מקוונות לאור השימוש של כל תלמיד במחשבו הפרטי. דרך הכלים האמנותיים הדיגיטליים בהם התלמידים מתנסים בחלק מההדרכות המקוונות, הם הופכים בעצמם ליוצרים ומקבלים כלים לאמנות דיגיטלית כמו עיצוב גרפי או יצירת גרפיטי באינטרנט.

להגיע אל תלמידים מכל רחבי הארץ

כשמדברים על תכנית Live במוזיאון, אי אפשר כמובן להתעלם מאחת היכולות המופלאות ביותר של התקשורת המקוונת: לדבר עם אנשים מאזורים שונים ומרוחקים. כך  בתי ספר מכל רחבי הארץ יכולים להתנסות בהדרכות מקוונות ולהיחשף לחוויה הייחודית של מוזיאוני חיפה בלחיצת כפתור.

חקר של נקודות מבט שונות

אחד מהתפקידים של מוזיאון בפרט ושל תחום האמנות בכלל הוא לגעת בנושאים רגישים ומשמעותיים שאנו לא תמיד מדברים עליהם בחיי היומיום. לכן, אחת מההדרכות של תכנית Live במוזיאון המוצעות לבתי ספר על יסודיים כוללת התנסות מעשית לצד סיור בתערוכה החשובה שהוקמה במוזיאון העיר חיפה ומתארת את ההיסטוריה של הקהילה הגאה בחיפה.

בהדרכה הזו ניגע בנושאים חשובים כמו מיניות, היסטוריה של שינוי  וקבלת האחר- תכנים משמעותיים במיוחד לבני נוער, במיוחד בשנה כה מורכבת של בידוד חברתי. התלמידים אף מוזמנים לשאול את המדריך שאלות אישיות דרך הצ'אט מבלי לחלוק אותם עם הכיתה, דבר המהווה יתרון משמעותי נוסף של הלמידה המקוונת. כך הם יכולים לקבל מענה על שאלות רגישות ומשמעותיות לחייהם, לשתף בתכנים אישיים מעולמם הפרטי וכל זאת כשהם מצויים בביתם החם, המוגן והנעים.

על מנת להירשם לתוכנית Live במוזיאון, הנכם מוזמנים לפנות אל מוזיאוני חיפה בטלפון 04-9115944 או דרך המייל [email protected]. מידע נוסף על ההרצאות המקוונות של מוזיאוני חיפה לגנים ובתי ספר יסודיים נמצא בקישור כאן ופרטים נוספים על ההרצאות לעל יסודי מצויים כאן.


כתבה שיווקית


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר