עו"ד תומר יפרח (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
עו"ד תומר יפרח (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

עו"ד פלילי בצפון: הכירו את תומר יפרח: "האמת היא הטקטיקה הטובה ביותר"

בכל הקשור לחקירה משטרתית כל הקלישאות נכונות - כל המוסיף גורע, כל מילה מיותרת וכמו בכביש, גם במקרה הזה, עדיף להיות חכם מאשר צודק. עו"ד תומר יפרח, עו"ד פלילי בצפון שנחשף לאורך השנים לאלפי נחקרים תחת אזהרה, מסביר עד כמה הצטיידות בעו"ד היא קריטית

פורסם בתאריך: 17.3.21 18:22

"אף אחד עוד לא הצטער מעולם על ראיון שהוא לא נתן", אמר בעבר הפרסומאי ראובן אדלר. ובכל הקשור לחקירה משטרתית הדבר נכון כפליים. אף נחקר תחת אזהרה שזומן לחקירה במשטרה מעולם לא יצטער על שחסך במילים וסירב לדבר. כי כמו בכביש, גם בתחום הפלילי, עדיף להיות חכם מאשר צודק. "צדק הוא כוכב בשמיים", אומר עו"ד תומר יפרח עו"ד פלילי בצפון, "אל מול המשטרה אתה לא יכול לצאת צודק ובבית המשפט נדיר למצוא צדק. כעורכי דין אנחנו לא בונים על צדק, אלא על ראיות וגרסה של החשוד, כי חוץ מזה לכל השאר אין משמעות".

אז במקום שבו כל מילה מיותרת וכל המוסיף גורע, מסתבר שאין דבר טוב יותר מהאמת. זה אולי מפתיע, אבל זה הנרטיב שעל כל נחקר במשטרה להכניס טוב טוב לראש עוד בטרם הוא מתיישב על כיסא החשוד. "עם האמת אתה לא מסתבך", מוסיף עו"ד יפרח. "זה הקו שאתה צריך לנקוט בו מהתחלה ועד הסוף. במשטרה ינסו לסובב את השאלות, להטיח בך דברים ולהשתמש במילים שלך כדי להפליל אותך, אבל אם לאורך כל הדרך הדבר היחיד שיוצא לך מהפה היא האמת זו הגרסה שבסופו של דבר תזכה אותך, ואז כבר לאף אחד לא ישנה אם אתה אשם או לא".

עו"ד יפרח כבר היה בצד המרשיע כששימש במשך שבע שנים כתובע פלילי במשטרה. הוא ייצג את המדינה בהליכים פליליים והיה אחראי, בין היתר, על אלפי תיקי חקירה ועל העמדתם לדין של אין ספור חשודים. כעת, מנקודת מבט של סנגור פלילי בצפון בעל משרד בוטיק לעריכת דין שבבעלותו, הוא מייעץ למי שעד לא מזמן היה בצד השני של המתרס. וזה בדיוק עורך הדין שאתה צריך לצידך במידה וביום בהיר אחד זומנת לחקירה במשטרה. "עם הגעת הנחקר למשטרה אומרים לו במה הוא חשוד ומיד לאחר מכן המשפט הראשון שאומרים לו הוא: "יש לך זכות לשמור על שתיקה. כל דבר שתאמר עלול לשמש ואף ישמש נגדך בבית המשפט". מיד אחרי המשפט הזה, הדבר היחיד שאתה עושה הוא להתקשר לעו"ד. בלא מעט פעמים זה בדיוק ההבדל בין אשם לזכאי".

מה הטעויות העיקריות שאנשים עושים כשהם מזומנים לחקירה משטרתית?

"כל חקירה באזהרה טומנת בחובה סיכון אינהרנטי להפללה עצמית. אבל את זה לא יודע האדם הפשוט, שלרוב זו הפעם הראשונה שבה הוא נפגש עם רשויות אכיפת החוק. הוא לא יודע עד כמה יש להתייחס לכל חקירה במשטרה בחומרה יתרה, וזה לא משנה אם מדובר בתאונת דרכים, הטרדה מינית או אפילו רצח. וזה עוד יותר לא משנה אם אתה חף מפשע או אשם. המחשבה שכל עוד הצדק איתי ואני לא צריך שום גורם בדרך שיתווך לי את זה, היא מחשבה מוטעית מיסודה. הזכות הבסיסית שלך כאזרח היא הזכות להיוועץ בעו"ד ואל לך לחשוב שאם ביקשת עורך דין אתה אוטומטית אשם. עורך דין פלילי ימנע ממך ליפול לתוך פחים שיכולים להיטמן לאורך כל הדרך, אם במתכוון או בגלל חוסר ידיעה, ובמקרה שכזה חשוב לדעת שאין קיצורי דרך ואסור שיהיו עיגולי פינות".

מה אתה יכול לייעץ למי שזומן לחקירה במשטרה?

"בשום אופן לא ללכת להיחקר מבלי שהתייעצת או הצטיידת בעורך דין פלילי מקצועי. ייצוג של עו"ד הוא יתרון עצום שמונע הסתבכות עתידית. הוא יעזור לך להציג את הגרסה הטובה, האמינה והנקייה ביותר שתתיישב עם שאר הראיות ולא אחת תהיה אחראית על סגירת התיק. כשמעל הראש מרחפות אין ספור מערבולות, אופציות לחקירות נוספות או סכנה להגשת כתב אישום אתה בקלות יכול להתבלבל. מה שאולי יוציא אותך טוב בחקירה אחת יכול לסבך אותך עד למעל הראש בחקירת המשך. ברגע שיש לך ליווי משפטי הרווח הוא רק שלך. וכן, זה נכון גם עבור אשמים. יש להם את הזכות להציג את הגרסה שלהם שניתנת להגנה בחוק הפלילי, ולצערי לא הרבה מודעים לכך. כל תיק הוא שונה, נסיבות של תיק אחד לא דומות לאחר וכל חקירה היא דינמית ונוזלית. אם עו"ד לא יוכל לסגור את התיק ולהוציא אותך זכאי, הוא לפחות ימזער נזקים. וזה, לא אחת, הבדל של חיים ומוות".

מה מחכה למי שמגיע לחקירה משטרתית?

"הרבה תחבולות, שקרים, תככים ומזימות. יש שלל שיטות חקירה והמשטרה לא בוחלת באמצעים. זה יכול להיות המשחק בין השוטר הטוב לשוטר הרע, שיחות מסדרון שעל פניו נראות טבעיות לחלוטין אבל הן מוקלטות ומצולמות, מפגשים 'אקראיים' בין חשודים באותו תיק, מדובבים בתאי מעצר ואפילו טריקים שממשיכים גם בדרך לבית המשפט. היצירתיות של החוקרים היא אין סופית ולמי שלא מעורה בתחום אין כל סיכוי לדעת מתי מפעילים עליו מניפולציות, עם מי מותר או אסור לו לדבר, מתי הוא מצולם, מוקלט ומה יכול לשמש נגדו. עליך לצאת מנקודת הנחה שאתה תחת זכוכית מגדלת גם אם מציעים לך לשבת עם החוקרים על צלחת חומוס וגם אם נוגעים לך בנקודות רגישות. החוקרים יעשו הכל כדי להתקדם בחקירה ולהגיש את התיק לבית המשפט, ועליך כאדם מן השורה לדעת מראש שכל צעד שתעשה, כל מילה שתאמר, כל רגש שתסגיר עלול לשמש נגדך. לכן, עליך לחשוב כל הזמן על התיק בזמן החקירה המשטרתית. ובגלל שזה בכלל לא פשוט, אין קריטי יותר מלהתייעץ עם עורך דין פלילי. רק הוא יכול לתת לך את הזמן והשקט לחשוב בצורה שקולה על הצעד הבא. הוא יבחן את כל הספקולציות, ינתח את המצבים וייתן לך כלים להתמודד עם החקירה בצורה המיטבית. זה השוני המהותי בין סגירת תיק להגשת כתב אישום, בין דרגות חומרה של כתבי אישום ובין מאסר מאחורי סורג ובריח לעבודות שירות או אף אך ורק ענישה צופת פני עתיד, כגון מאסר על תנאי. מרבית האנשים לא מכירים את החוק ולא יודעים להגן על עצמם. הם נמצאים במצב מלחיץ, מתבלבלים, מגמגמים ולא אחת נופלים. אני, כעורך דין פלילי, מתפקידי לשבור את הראש כדי למצוא את האסטרטגיה הטובה ביותר שתלווה את הלקוח שלי אל מחוץ לחדרי החקירות כלעומת שבא".

עד כמה חשוב לקחת עו"ד פלילי מנוסה?

"עו"ד פלילי מנוסה בעל ותק וניסיון של שנים יכול הרבה פעמים לצפות מראש איך ועד לאן יכול תיק חקירה להתגלגל. כמי שתבע ואחר כך ייצג באלפי תיקים, ראה המון מקרים ונפגש עם מאות סיפורים אני מכיר כמעט את כל האפשרויות אליהן יכול תיק חקירה להתפתח. אני מכיר את זה מניסיון ויכול לדעת ממה להימנע, מהם כללי הברזל, לשרטט גבולות גזרה, לייעץ ממה להיזהר ומה כן כדאי לעשות. אמנם אני לא יכול להיחקר במקום הלקוח שלי, אך אני כן יכול לעזור לו בהכנה לאינספור מצבים שעלולים להוביל לסיטואציה מסוימת. אני הוא מי שיוציא ממנו את המיטב. אני מושקע בכל תיק ברמה האישית הגבוהה ביותר. עבורי כל לקוח הוא עולם ומלואו. אני מקבל את הלקוח ואני מייצג אותו לאורך כל הדרך. לצערי, יש מי שחשבו שהם יכולים 'לדלג' על ייעוץ משפטי או לוותר עליו ומצאו עצמם מסובכים עמוק מבלי יכולת להשתחרר. ואז, כשהם כבר פנו לעו"ד, זה היה מעט מאוחר ולעיתים מאוחר מדי. ישנם מקרים שאם רק היה מתלווה אליהם ייעוץ משפטי לא היה נפתח תיק מלכתחילה. ליווי של עו"ד פלילי, או לכל הפחות ייעוץ ראשוני של עו"ד פלילי, הוא קרדינלי שאי אפשר ואסור להמעיט בערכו".

עו"ד פלילי בצפון – תומר יפרח

כתובת: דרך עכו 178, קריית ביאליק

טלפון: 052-5655584

לאתר

לפייסבוק


כתבה שיווקית


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר