ד"ר עלא-אלדין | צילום: ראמי גבארין
ד"ר עלא-אלדין | צילום: ראמי גבארין

אתם שואלים, ד"ר עלא-אלדין עונה

ד"ר עלא-אלדין, כירורג ומומחה פה ולסת, עונה לסוגיות בנושא עקירת שיני בינה כלואות. מה כולל הטיפול, אילו סיבוכים אפשריים וכיצד מטפלים?

פורסם בתאריך: 13.5.21 20:12

מירב, קרית חיים:

שלום ד"ר עלא, תוכל בבקשה לפרט בנושא עקירת שיני בינה כלואות? למיטב הבנתי מדובר בהליך מורכב מעקירה רגילה, האם זה נכון?

ד"ר עלא אלדין:

שלום מירב, בהחלט כן.

מדובר בתופעה, שמה לעשות, אנו שומעים, מכירים או חווים אותה בשכיחות גבוהה יחסית. זה לא נעים, אבל גם לא נורא, בהינתן טיפול מקצועי כנדרש.

אז איך זה קורה לנו?

ארבע שיני הבינה שלנו ממוקמות, כידוע, בפינות הלסת העליונה והתחתונה, בחלק האחורי בחלל הפה. הן האחרונות לבקוע (בראשית שנות ה- 20), וללא אפשרות למצוא מקום פנוי בחלל הפה. נוצר מצב שהשן נמצאת במנח לא נכון, כשהיא סגורה בעומק הלסת (לכן היא מוגדרת כשן כלואה).

ההשלכות האפשריות לכך הן כאבים, ציסטות, דלקות וכליאת שיירי מזון העלולים להתפתח לזיהום. הדבר מצריך הליך כירורגי של הוצאת שן הבינה הכלואה. כדאי לזכור כי אם לא התפתחו כאב או דלקת, אין הכרח בעקירה. כל מקרה לגופו.

האם כל רופא יכול לבצע עקירה כזו?

בדרך כלל, היות ומדובר בהליך כירורגי מורכב יחסית, נוטים הרופאים להפנות אל רופא מומחה וכירורג פה ולסת, המבין היטב את מורכבות הטיפול, מיומן בעקירת שן כלואה ומסוגל לתת מענה טוב יותר, מעצם הסיבה שהוא נתקל מכיר ומתמחה בעקירות מסוג זה בתדירות גבוהה יותר.

מה כולל הטיפול? 

המומחיות והניסיון של כירורג פה ולסת באים לידי ביטוי בהליך עצמו: לאחר צילום המקום לעתים ישנו צורך בביצוע צילום סיטי לצורך תכנון אופן העקירה, אז מתבצעת הרדמת האזור (לרוב בזריקה מקומית ובמקרים מסוימים בסדציה – טשטוש) כדי שהמומחה יוכל לחשוף את המקום, לשלוף בזהירות את חלקי השן, על מנת לא לפגוע בעצב הפנים (דבר זה רלוונטי לשן בינה כלואה בשפה התחתונה).

אילו סיבוכים יכולים להיות?

טבעי שיהיו כאבים לאחר הפעולה, שמלווה בנפיחות למספר ימים, דימום, ולכן, לעתים ישנו צורך בתפירת האזור, לפעמים ייווצר שטף דם חיצוני, במקרים בודדים ייתכן נימול או עקצוץ בשפת הפה של אזור העקירה, אך ברוב המכריע של המקרים, תשוב התחושה בטווח זמן של ימים ספורים.

מומלץ לבצע עקירת שן בינה כלואה ע"י מומחה בתחום כי בחלק נדיר מהמקרים, ישנה סכנה של איבוד התחושה בשפה באופן קבוע.

מה אתה יכול לספר על תקופת ההחלמה? מה מותר ומה אסור לעשות?

כפי שעניתי בתחילה מירב, גם כאן מדובר בחוסר נוחות לא נעימה, אך גם לא נוראה. לאחר הסרת השן ותפירת המקום, תהיה הגבלה במספר פעולות. המקום עצמו יתנפח וזה טבעי. יש לקרר אותו ולהתחיל מיד בטיפול אנטיביוטי על פי מרשם. טיפול אנטיביוטי יכול להתקיים גם לפני העקירה, במידה והדלקת באזור העקירה חריפה.

אין ללעוס אוכל בצד שבו בוצעה העקירה למשך כמה ימים. יש להימנע למספר ימים מאכילה ושתיית דברים חמים ולהסתפק באכילת מאכלים קרירים, כמו יוגורט או גלידה (את רואה מירב, לא הכל גרוע לאחר עקירה כירורגית של שן בינה כלואה).

דימום בפרק הזמן המיידי לאחר העקירה הוא שכיח ולכן אין סיבה להילחץ. אין לבצע בתקופת ההחלמה פעולת יריקה, על מנת שלא לפתוח את אזור העקירה  שנתפר ולאפשר למקום להחלים בצורה הנכונה.

לאחר שמוודאים כי לא התפתחו במקום העקירה זיהום או דלקת, ניתן לחזור ולאכול באופן סדיר.

לפרטים: מרפאת מומחים אלאדין קליניקס
רחוב אח"י אילת 30, קרית חיים, 04-6999788
aladdent.co.il


תוכן שיווקי


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר