סלומון טקה ז"ל
סלומון טקה ז"ל

השוטר שירה למוות בטקה יואשם בגרימת מוות ברשלנות

המחלקה לחקירות שוטרים הודיעה לבא כוחו של קצין המשטרה החשוד בגרימת מותו של סלומון טקה כי הוחלט לשקול להעמידו לדין בעבירה של גרימת מוות ברשלנות, וזאת בכפוף לשימוע. הודעה בעניין זה נמסרה גם לבני משפחת טקה ולבאי כוחם

פורסם בתאריך: 19.11.19 13:19

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בפרקליטות המדינה הודיעה היום (שלישי) לבא כוחו של קצין המשטרה החשוד בגרימת מותו של סלומון טקה ז"ל כי הוחלט לשקול להעמידו לדין בעבירה של גרימת מוות ברשלנות, וזאת בכפוף לשימוע שייערך לו. ממשרד המשפטים נמסר כי ההחלטה התקבלה לאחר חקירה יסודית ומקיפה של האירוע וכי הודעה בעניין זה נמסרה גם לבני משפחת טקה ולבאי כוחם בפגישה שנערכה עימם לפני זמן קצר.

עוד מציינים במשרד המשפטים כי ההחלטה התקבלה לאחר בחינת מכלול נסיבות האירוע, לרבות העובדה שהשוטר ביצע ירי שלא בהתאם לפקודות המשטרה ולא נקט חלופות מידתיות יותר שעמדו לרשותו. ההחלטה לקחה בחשבון את העובדה שהשוטר הותקף באבנים על ידי טקה ונערים אחרים ואף נפצע באירוע בטרם השתמש באקדחו, אך במכלול הנסיבות נמצא כי יש מקום להעמידו לדין.

בטיוטת כתב האישום צוין כי על פי החשד, רשלנותו של קצין המשטרה באה לידי ביטוי בכמה היבטים: הוא השתמש בנשקו בדרך שיש בה כדי לסכן את חייו של המנוח, ולא הסתפק בירי אזהרה באוויר לצורך נטרול הסכנה שבפניה הוא עמד; הירי בוצע בניגוד לפקודות המשטרה ולנוהלי המשטרה שאינם מתירים ירי לעבר הרצפה בנסיבות אלה; הוא ירה לעבר האספלט – משטח קשיח ושטוח שאין לירות לעברו מחשש לנתזים שעלולים לסכן חיי אדם; והוא לא ירה לעבר הקרקע החולית הסמוכה, שמיטיבה לעצור את תאוצת הקליע, ללא נתזים.

ממשרד המשפטים נמסר עוד כי האירוע התרחש ב-30 ביוני 2019 סמוך לשעה 20:05. חוקרי מח"ש הגיעו לזירת האירוע זמן קצר לאחר הירי ופתחו מיד בחקירת המקרה. במסגרת פעולות החקירה סמוך למועד האירוע תושאלו עדים ונתפסו מצלמות אבטחה שממוקמות ברחוב בו אירע הירי, אך "בניגוד לפרסומים שונים לא נמצאה כל מצלמת אבטחה שכוונה במדויק לאזור התרחשות האירוע ותיעדה את רגע הירי, בין היתר מכיוון שהירי עצמו בוצע בחזית בניין שבנייתו רק הסתיימה והוא טרם אוכלס. לפיכך, אין תיעוד של אירוע הירי עצמו אלא רק של הרגעים שלפני הירי ולאחריו, שתועדו במצלמות של הבתים הסמוכים לזירה. למען הסר ספק נעשתה גם פנייה לעירית חיפה ונבדקו כל המצלמות הרלוונטיות באזור, אך הבדיקה לא העלתה ממצאים נוספים".

במשרד המשפטים אומרים כי חקירת המקרה ארכה כשבועיים, ועם סיומה, באמצע חודש יולי, הועבר תיק החקירה לבחינת פרקליטות מח"ש. במהלך בחינת חומרי החקירה נדרשו השלמות חקירה שביצוען הסתיים בסוף חודש ספטמבר. בינתיים הגישו הוריו של טקה עתירה לבג"ץ, שבה הם דרשו לקבל לידיהם את חומרי החקירה לפני שהתקבלה החלטה בתיק. לפני כשלושה שבועות דחה בג"ץ את העתירה בנימוק שאין לאפשר עיון בחומר החקירה בשלב הנוכחי של ההליך.

 

 

בכתב החשדות נטען כי בשעות הערב הגיע קצין המשטרה, שלא היה בתפקיד, לפארק ציבורי בקרית חיים במסגרת בילוי עם בני משפחתו – אשתו וילדיו (בני 8, 5 ותינוק בן כמה חודשים). באותה העת היו בפארק גם שלושה קטינים בני 16-14 שנפגשו עם קטין אחר כבן 13. בצאתם מהפארק סיפרה אשתו של השוטר לבעלה כי היא ראתה שהקטין בן ה-13 מוסר לנערים שטר כסף, שמעה אותם משוחחים עמו על תשלום נוסף תוך איום לכאורה, והדבר עורר את חשדה. השוטר הורה לה להמתין עם ילדיהם ברחוב וחזר לפארק כדי לבדוק את החשד שלפיו הנערים מאיימים לכאורה על בן ה-13 ונוטלים את כספו.

השוטר ניגש אל בן ה-13 שעמד סמוך לנערים, הזדהה כאיש משטרה ושאל אותו על שאירע, והקטין אישר שהוא מסר לנערים שטר של 50 שקל. השוטר פנה לנערים, הזדהה בפניהם כאיש משטרה, הציג תעודה משטרתית והורה לאחד מהם לרוקן את תכולת כיסיו. בשלב זה הצטרף טקה, שהיה כבן 19 בעת האירוע, אל הנערים ושאל את השוטר לזהותו ולפשר מעשיו. השוטר הזדהה שוב כאיש משטרה והציג את התעודה המשטרתית, אך בתגובה טקה טען בפניו כי התעודה מזויפת.

בשלב זה טקה והנערים הקניטו וקיללו את השוטר, וכשהבחינו שהוא נושא אקדח פנה אליו טקה ואמר לו שלא מדובר באקדח אמיתי. השוטר חשש כי האירוע עלול להסלים, ולכן הוא עזב את הפארק לעבר הרחוב הסמוך. טקה ושניים מהנערים המשיכו ללכת אחריו, וטקה אף השמיע כלפיו אמירות מאיימות. השוטר התקשר למוקד 100 של המשטרה, הזדהה כאיש משטרה, ציין כי הוא מאוים וביקש להזמין ניידת למקום.

בנקודת הזמן הזו הוא הבחין ברעייתו ובשלושת ילדיו שהמתינו לו, החליט לא להתקרב אליהם מחשש לשלומם, ונכנס לחנייה פתוחה של בית סמוך. בעודו בחניה הרימו טקה והנערים אבנים, ובתגובה צעק החשוד לעברם להשליך מידיהם את האבנים אך הם לא נענו לקריאותיו. טקה ונער נוסף יידו אבנים לעבר השוטר, ושתיים מהן פגעו בו וגרמו לו לחבלות. לפי בדיקות DNA, אחת מהאבנים שפגעו בשוטר היתה אבן בצורת משולש, שמימדי צלעותיה הן כ-15-8-12 ס"מ. בתגובה הלך השוטר מהחניה אל עבר מרכז הכביש, בעוד טקה ושניים מהנערים עומדים מולו במרחק של כשלושה-ארבעה מטרים.

השוטר החשוד שלף את אקדחו, דרך אותו, כיוון אותו לעבר השלושה במטרה להרתיעם, צעק לעברם להתרחק לאחור, ומיד לאחר מכן כיוון את אקדחו אל האספלט במרכז הכביש וירה ירייה בודדת. כפי שעולה מחומר הראיות, לרבות מהבדיקה הבליסטית ומחוות הדעת של המכון לרפואה משפטית, הקליע פגע באספלט, ובעקבות הפגיעה התפצל, וליבתו ניתזה אל בית השחי של טקה וחדרה אל גופו. טקה החל לרוץ לכיוון הפארק, אך לאחר מטרים בודדים התמוטט. אנשים שחשו לזירה שניות לאחר הירי, לרבות שכנה שעיסוקה הוא ברפואה דחופה, ביצעו החייאה בטקה, וצוותי רפואה שהגיעו למקום המשיכו במאמצי ההחייאה והבהילו אותו לבית החולים, שם עלו בתוהו כל המאמצים להצילו.

ממשרד המשפטים נמסר כי בחינה מדוקדקת של התיק הביאה את מח"ש למסקנה כי קצין המשטרה גרם ברשלנות למותו של טקה, כאשר רשלנותו באה לידי ביטוי בעיקר בכך שהוא ביצע ירי לעבר האספלט ולא הסתפק בירי אזהרה באוויר, והכל בניגוד לפקודות המשטרה ולנוהליה. לאחר עריכת השימוע ושקילת כל הטענות שיושמעו תתקבל החלטה סופית בתיק.

 

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. רני

    לא ייאמן
    אסור להתערב בכלום ברחוב
    אם אדם לא בסכנת חיים מיידית עדיף לברוח גם אם אתה איש חוק
    לא סתם הפשע והאלימות שולטים ברחוב
    צריך לברוח

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר