"סיסי וסימה" (צילום: יפעת גבאי)
"סיסי וסימה" (צילום: יפעת גבאי)

פסטיבל עכו לתיאטרון אחר ייפתח מחר בערב

אחרי שבשנה שעברה התקיים, לראשונה בתולדותיו, במתכונת וירטואלית, חוזר פסטיבל עכו לתיאטרון אחר לאולמות האבירים ולרחבי עכו העתיקה. בתוכנית: הצגות במסגרת התחרות, הצגות קצרות (30 דקות בלבד), אירועים מיוחדים לכל המשפחה, מופעי לילה ומופעי רחוב

פורסם בתאריך: 20.9.21 13:08

פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר 2021 ה-42 ייפתח מחר בערב (שלישי) ברחבי העיר עכו. לאחר שבשנה שעברה, לראשונה בהיסטוריה, התקיים הפסטיבל במתכונת וירטואלית בעקבות משבר הקורונה, השנה חוזר הפסטיבל לאולמות האבירים ולמרחב הציבורי עכו העתיקה.

התוכנית האמנותית כוללת מאות שחקנים ופרפורמרים, שיעלו מופעי תיאטרון, הצגות רחוב, מופעים חדשים ופעילויות לכל המשפחה. מטרת הפסטיבל – להעניק ליוצרים צעירים וליוצרים אלטרנטיביים, שאינם חלק מהתיאטרון הממוסד, אפשרות להציג יצירה אחרת ושונה. המושג "תיאטרון אחר" מחבר גישות תיאטרוניות מחוץ לזרם המרכזי – כגון פרינג', תיאטרון ניסיוני, תיאטרון אלטרנטיבי, אוונגארד ועוד.

מופעי הפסטיבל יתקיימו במתחם אולמות האבירים מימי הצלבנים בלב עכו העתיקה, שהוכרזה ב-2002 אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. חללים אלה מעניקים אווירה ייחודית למופעים האלטרנטיביים. הפסטיבל בנוי משלוש מסגרות עיקריות: התחרות היוקרתית, שבה מועלות הצגות "תיאטרון אחר", הצגות אורחות, תיאטרון רחוב ואירועי חוצות.

המנהל האמנותי, שלום שמואלוב, והוועדה האמנותית שלצידו בחרו מתוך מאות הצעות ומחזות של אמנים צעירים ואלטרנטיביים שמונה הצגות לתחרות, אך גם מאפשרים לחלקם לעלות במסגרות האחרות, בתקצוב מועט יותר. בנוסף, יועלו ארבע הצגות קצרות, 30 דקות כל אחת.

במהלך ימי הפסטיבל יתקיימו בעיר מיצגים, מופעי מוזיקה ומחול, תיאטרון רחוב, מופעי קרקס ולהטוטנות ומופעים לכל המשפחה שיתקיימו בשני מוקדים עיקריים בהתאם לתו הירוק. בכניסה למתחם הפסטיבל יוקם מתחם בדיקות מד"א בהתאם להוראות משרד הבריאות.

"גדולות ונצורות" (צילום: יח"צ)

"גדולות ונצורות" (צילום: יח"צ)

הצגות התחרות

"גדולות ונצורות, מחזה-מסע במקום אחד". כתיבה: בשמת חזן ומשה ולדמן, בימוי: בשמת חזן.

המגפה נתנה אותותיה בנפש של כולנו. שנה של סגרים ובידודים ושנה של ריבוי קולות מבחוץ. מציאות הסגרים הובילה אותנו לחקור ביטויים שונים של החוויה האנושית בזמן מצור או צורות כאלה ואחרות של בידוד, ניתוק או ריחוק חברתי. באמצעות עיון בביטויים ספרותיים, עדויות ותיעוד היסטורי של תגובות אנושיות למצור ותוך הרכבת משקפיים של ההווה והסתמכות על החוויה האנושית שלנו, ומתוך קריאה וערנות לטקסטים וביטויים פוליטיים ואישיים שנכתבו בתקופת הקורונה, אנחנו בוחנים כיצד אנשים מגיבים לקולות מבחוץ? בציות ואמון, או בביקורת וספק? ההצגה בוחנת את גבולות הפרפורמנס והפרקטיקה של המצור, מתוך קולאז' של נקודות מבט, תקופות, צלילים, צבעים, ומילים על עיר נצורה ומסוגרת, שבה דמויות שונות מוגבלות בתנועה בגוף או בזמן, בחלל.

"קרוי: מעבר ליש ולאין". יוצרים: נעם רובינשטיין, עודד הירש, יונתן לוי, במאי: יונתן לוי.

חייו המדהימים של ד"ר משה קרוי, פילוסוף, מיסטיקן ונביא זעם, גאון ומטורף, שעלה לגדולה בשנות ה-70 ומת בנסיבות מסתוריות בסוף שנות ה-80 – היו מסע בלתי מתפשר אל האמת, המשמעות והאלוהים, על עוצמתו וסכנותיו. על בסיס כתביו של ד"ר קרוי וראיונות לתקשורת, ההצגה משלבת בין פילוסופיה, דרמה ביוגרפית, סלפסטיק, מוזיקה חיה, מעשי כישוף ותרגילי דמיון מודרך.

"אני יושב בחדר" (צילום: יח"צ)

"אני יושב בחדר" (צילום: יח"צ)

"אני יושב בחדר". יוצרים: דניאל לנדאו בשיתוף עם אלון אפשטיין ומיכל אופנהיים.

ניסוי פרפורמטיבי העוסק ביחסים המורכבים בין האדם לטכנולוגיה. היצירה באה לבחון את הכוחות הפועלים בתוך מערכת יחסים זו, כיצד אנחנו מנווטים בין התועלת הבאה עם ההתמסרות למערכות טכנולוגיות אל מול המחיר הגלוי והסמוי אותו אנו משלמים מהתמסרות זו. היכן ממוקמים הסוכנות האנושית, האינטימית והגוף שלנו, במציאות שבה אינטראקציות חברתיות הופכות מתווכות יותר ויותר. במופע, ייפגשו המשתתפים את AVA – שירות בינה מלאכותית המנסה לעמוד לשירותם ולשם כך להבין אותם טוב יותר. המפגש עם AVA יתקיים בחלל וירטואלי משותף ויציע משמעות חדשה לתפיסה של נוכחות, חלל וגוף. המופע פותח במסגרת עבודת הדוקטורט של דניאל לנדאו באוניברסיטת הלסינקי.

"רצח בהסכמה". יוצרת: איריס אליה כהן, במאית: חנה ואזנה גרינוולד.

הפואמה נכתבה בעקבות סיפור הירצחה של אסתי אהרונוביץ ז"ל, והיא נוגעת בסוגיית האלימות נגד נשים שבקצה שלה רצח. היצירה משלבת גם מונולוגים דוקומנטריים שנכתבו במרכז למניעת אלימות במשפחה. הטקסטים מזכירים לנו שאלימות מגדרית חוצה גבולות של זהות, היא קשורה ביחסי כוח, בנורמות חברתיות והיא מאיימת על החירות ועל החופש של כולנו.

"בימי כתר" (צילום: אלעד דדון)

"בימי כתר" (צילום: אלעד דדון)

"בימי כתר". מאת: לילך דקל-אבנרי וקבוצת פאתוס מאתוס.

פורטרט פרפורמטיבי, שנשבר במפגש עם הזמן, התנפץ במנסרת המגפה, ובקע החוצה דרך שבע נשים בעשורים שונים לחייהן. הצופה מוזמן לנוע בתוך מארג עדויות וידיאו וסאונד, לבחון דרכן את דופק הזמן והחריטות הטרנספורמטיביות. זהו ניסיון להשאיר גלעד לקולה של נשיות בתקופה הנוכחית. נשיות המבקשת, למרות הכל, לראות את ההזדמנות לצמיחה בתוך השבר ולתהות על נקודת המפגש בין החיים ליצירה בתקופה של שינוי.

"לפני מי להשתחוות?". יוצרים שותפים: יאיר סגל ונועה סומר כהן; קונספט, בימוי ומוזיקה: אילאיל לב כנען.

חמישה שחקנים בחיפוש אחר תשובה לשאלה עתיקה: מדוע אנחנו כל כך זקוקים לחוק והאם יש דבר כמו מוסר אוניברסלי? דרך רצף של פרגמנטים הלקוחים מרגעים שונים מהספרות, ההיסטוריה והפילוסופיה, הם פוגשים את הרודן הסרבן, המחוקק והצייתן ומנסים לגשש אחרי הבחירה בדבר הנכון לעשות.

"בפני מי להשתחוות (צילום: יח"צ)

"בפני מי להשתחוות (צילום: יח"צ)

"קלאבשת – אזיקים". מחזה: טארק אלסייד, איסי ממנוב, במאי: מוחמד עיד.

ארבעה נידונים למוות. ארבעה סיפורי רצח שונים. חוקיות משתנה. סוהרת אחת שמשתמשת בכוח שלה על מנת לנסח חוקים חדשים בין המגדרים. מי אשם? החברה, אישיות האדם, הסללת החברה? הקהל מתפקד כאורחים של הנידונים למוות. עדים אחרונים של חייהם. במפגש גורלי זה נחשפים הסיפורים השונים של הרוצחים וניסיונם להיאבק ביצר האלים שניווט אותם בדרכם האחרונה. ההצגה בשפה בערבית עם כתוביות בעברית.

"TOYZZZZZZ". יוצרת, במאית, כוראוגראפית ומעצבת תלבושות: אור מרין.

ברוכים הבאים למסיבת הכאוס של TOYZZZZZZZZ! חוויית מחול ומוזיקה חיה בדיוניסיה של פלסטיק, תנועה וחגיגת רגשות. תזמורת הצעצועים של איגור קרוטוגולוב יחד עם תשעה מופיעים-רקדנים יהפכו יחד במטמורפוזה משותפת, כאב לקתרזיס, עצב לכוח, חיים ופלסטיק למוזיקה. הקהל מוזמן לקחת חלק בחגיגה, להיזכר בכוח של הילדות בעוצמות של הבגרות, להרגיש, לתקשר ולשחק מעבר לתכתיבי החברה. חומריות, קפיטליזם ופופ יהפכו לחומרי גלם של משחק, בו נרפה אל האנושיות הבסיסית, היצרית, עם כל מה שהיא יכולה להציף, בכל מצב. אולי כך, נצליח יחד להוליד תרבות חדשה, גם אם לזמן קצר.

TOYZZZZ (צילום: יח"צ)

TOYZZZZ (צילום: יח"צ)

במה קצרה – ארבע הצגות קצרות (30 דקות)

"בדדה". יוצרת ושחקנית: שי פרסיל.

עבודת סולו אינטימית המזמינה הצצה אל שגרת החיים של "בדדה" – אישה שחיה לבד בדירתה הקטנה ואין לה קשר עם החוץ. מתוך כך היא יוצרת יחסים עם הבית עצמו וחפציו, מזינה וניזונה מעולם פנימי, חרדתי ועשיר בדמיון.

"קורס הכנה ללידה". יוצרת ופרפורמרית: אורי לנקינסקי.

שיעור פרפורמטיבי, המבוסס על תכנים מתוך קורס הכנה ללידה, עם דגש על השליה האנושית, איבר חד פעמי, קסום ומסתורי. המופע בשפה האנגלית.

"מוות קטן". יוצרת ושחקנית: מיטל רז.

"לאמא שלי ולי יש את אותן ידיים. נשיות אבל גסות, עור יבש, ציפורניים גדלות ארוכות וחזקות ואגודל שמתכופפת ל-90 מעלות, כנראה שריד אבולוציוני לשנים בהן היינו צריכות לחתוך תפוחי אדמה מעל סיר רותח או לדחוף אורז לתחת של עוף. גם לסבתא שלי, גרציה, היו כאלה, וגם מימי הבת שלי קיבלה אותן, רק בלי האגודל, בשביל לגלול אין בו צורך. לדעתי, אם מתבוננים בידיים, אפשר להבין את כל  הסיפור".

"בדדה" (צילום: יח"צ)

"בדדה" (צילום: יח"צ)

"הכובשים פינת אלנבי". במאים יוצרים: נטע מידן, שקד שנלר. פרפורמרית יוצרת: נור גראבלי.

בתוך חברה זרה על אדמה מוכרת נור נקלעת לתפר שבין הזהויות הערבית-פלסטינית והיהודית-ישראלית. היא מתחילה את מסעה בהיטלטלות בין אותיות ומילים לשפה הזו ולשפה הזו, למבטא הזה או למבטא הזה, גם המילים כמוה רודפות אחר זהותן שאבדה. היא המחנכת, הקהל התלמידים וזה שיעור ערבית. חמש יחידות לפחות למרות שהיא עצמה עשתה רק שלוש.

אירועים מיוחדים

האירועים הססגוניים לכל המשפחה, יתקיימו בשני מתחמים בהתאם לתו הירוק: בחניון התיירות ובגני הפסטיבל בין התאריכים 23-22 בספטמבר.

"מזמורים מהספר האדום" – מופע מקהלתי חזותי של שירה, תנועה, סאונד ועבודת חפצים. מופע מחווה ליוסי מר חיים, אחד היוצרים המוזיקליים המקוריים והעתידניים ביותר שצמחו בארץ בהגיעו לגבורות. בליל של צלילים, מראות, כלים ומכשירים מכל התקופות אשר יחד מספרים את סיפורו של מר חיים. הוא זוכה פרס מפעל חיים מאקו"ם (2003) לצד אינספור פרסים ושבחים מטובי המבקרים ומהקפדנים שבמאזינים. אי אפשר להישאר אדיש ליצירתו.

"רכבת לילה מקהיר לעכו" – תיאטרון יפו מציג מופע מיוחד לפסטיבל עכו. ערב מוזיקלי שכולו אחווה ודו קיום. שיאי קלאסיקה של המוזיקה הערבית בביצוע אמנים יהודים וערבים ומתוך מחזות הזמר המוצלחים בהפקת תיאטרון יפו.

להקת בת – שבע מציגה: "דקהדאנס 2021", מאת אוהד נהרין. "דקהדאנס" היא עבודה שבה אנחנו חוגגים את הרפרטואר שלנו", אומר נהרין, "זה כמו מגרש משחקים שבו אנחנו יכולים להוסיף או לגרוע מתוך יצירות שהעלינו בעבר ולהתבונן בעשייה שלנו מזווית שונה. הגרעין נשאר, אך היצירה משתנה תדיר לפי הרפרטואר הנוכחי, מאפשרת לרקדנים להיות במיטבם, וליצוק במופע תוכן שחדש גם לי. אני בונה את השלם והבהיר מאוסף סיפורים בלתי גמורים".

"דקהדאנס", בת שבע (צילום: גדי דגון)

"דקהדאנס", בת שבע (צילום: גדי דגון)

"אי כנס – אמנויות המופע וטכנולוגיה" – שילוב אמצעים טכנולוגים במופעי במה, מפגש אמנים ונציגי חברות טכנולוגיות. ממציא הקונספט ומנהל האי כנס: ד"ר יוסי ורדי, מרכז הפעילות: ד"ר ליאור זלמנסון.

 

 

מופעי רחוב

במהלך ימי הפסטיבל יתקיימו ברחבי עכו יותר מ-30 מיצגים, מופעי מוזיקה ומחול, תיאטרון רחוב, מופעי קרקס ולהטוטנות, ציורי קיר וציור רצפה תלת ממדיים ומופעים לכל המשפחה שיתקיימו בחניון התיירות, הקשתות, החירבה, במת המחול, רחבת האכסניה, רחוב אלג'זאר, רחוב ויצמן, החומה המזרחית ועוד.

"FULfeel" – יצירתן של לירון קיכלר ורות אהרוני. מפגש בין יוצרות שבו נוצרת שפה תנועתית ייחודית ועשירה באמצעותה הן חוקרות את יחסי הכוחות בין מוזיקה לתנועה. המופע מלווה על ידי מוזיקאי שיוצר מוזיקה חיה ובועטת על הבמה תוך שימוש בסימפולים, דגימות ורעשי הקהל.

"דקהדאנס", בת שבע (צילום: גדי דגון)

"דקהדאנס", בת שבע (צילום: גדי דגון)

"שושנות במחוכים" – עוצמה נשית כלואה בין סורגים. ארבע נשים פורצות את הגדרות האישה. אותה הגדרה ששומרת עליהן, מגבילה אותן בו זמנית ומובילה לחיפוש שלא נגמר.

"אקלקטיקה" – מאת בלט פאנוב, מופע מחול קלאסי. רקדני להקת בלט פאנוב ירקדו לראשונה לצלילי מיטב הקלאסיקות של המוזיקה הערבית וביניהם: אום כולתום, פריד אלאטרש, פיירוז אלחלבייה ועוד.

"סיסי וסימה" – יצירה משותפת של לי נחת שלום ויסמין וולק. התאומות הסיאמיות נולדו בקרקס וכל חלומן הוא להיפרד כבר זו מזו. את סיפורן האוטופי הן מציגות בתיאטרון בובות החבוי בתוכן. דמויות הקרקס הקלאסיות מקבלות ייצוג מכושף, בדמות בובות וחפצים, מעולמן המעורפל של התאומות. מופע ללא מילים משלב תיאטרון פיזי, בובות וחפצים.

"סיפורים מתוך חמסין" – כוריאוגרפיה מאת לירון בן יעקב. אישה זקנה עומדת מול תקופת חייה האחרונה, שבה העתיד מבשר רק את בואו של מוות ודאי. יגיע מתי שיגיע. היא נודדת ברוחה לזיכרונות חייה הרבים. חברי ילדות, לב שבור, תמימות, אובדן, חרטה עמוקה, גם שמחה ואהבה גדולה לחיים. הזיכרונות נהיים ממשיים עד שלעיתים היא אובדת בתוכם.

"גיבורי התנ"ך" – בבימויו של אולג מלצב. לפני 5782 שנים, בגלל ביס קטן מתפוח, גורשנו מגן עדן ומאז אנחנו נמצאים במרוץ אינסופי לחזור לשם. בדרך אנו מתמודדים עם חרדות ודיכאון, מתביישים ביצרים ובדחפים שלנו ומצייתים באמונה עיוורת לחוקי המוסר והחברה המשתנים. שבעה גיבורים, באמצע השביל, עוזרים לנו לעכל את הביס.

"הכובשים פינת אלנבי" (צילום: יח"צ)

"הכובשים פינת אלנבי" (צילום: יח"צ)

"TAFRANIM" – רעיון וביצוע: בן ממן ויעל ברגורי. על יחסים בין דר רחוב לתופרת. התופרת יצרה את התלבושת המושלמת ומחפשת את האדם המתאים למידותיה. הפערים בין העולמות והחיבור בין האנשים יוצר סיטואציות מצחיקות ומרגשות. המופע משלב מיומנויות קרקס, אקרובטיקה, להטוטנות וליצנות. מופע ללא מילים.

"המלגזות" – נדב שחר, יוצר להקת תהלוכות ניידת המנגנת מוזיקה ים תיכונית וצוענית. ברוח אוריינטאלית בליווי חצוצרות, תופים ומחולות.

"שולצי לוחם האש" – בימוי: שולי ויקטור וג'רום ארוש. שולץ' כבאי האש מתייצב למשימת הכיבוי. אם ימצא אותה. ילדים והורים עומדים שכם אל שכם למשימה שתציל את העולם.

"PINK POLICE" – בימוי יניב סגל וכלנית שרון. השוטרות והשוטרים של כוח השיטור הוורוד מבקשות לפעול ברחובות עכו. הן עברו אימונים מבצעיים ורגשיים. תוך כדי פעולת השיטור, השוטרים והשוטרות יעשו תצוגת תכלית וידגימו איך נראה אימון שלהם/ן, בנחישות וברגישות, ימ"ר (יחידה משטרתית רגישה).

"גורילות" שתי גורילות שחורות ושעירות מופיעות ברחוב. הן נסערות, ניכר שמשהו מטריד אותן. ברגע אחד למשמע מנגינה הן מרכיבות ממקלות מבנה ראשוני, שלבסוף יהפוך לבר עליו יתבצע מופע בלט, עדין ופראי כאחד. גורילה ענקית עושה פירואט על פוינט.

"לילתי" – כתיבה וכוריאוגרפיה: אלה גרינבום. הלילה שלי, מופע מחול נגינה ושירה בהשראת הגנאווה ושירת נשים צפון אפריקאית.

מופעי לילה

במהלך ימי הפסטיבל על בימת הלילה יתקיימו הופעות מגוונות מתחלפות בין השעות 01:00-22:00.

מופע הפתיחה יהיה של הראפר המוכשר UV (יובי), המציג בטראקים טקסטים מקוריים ומעוררי הזדהות על החיים, אהבות ואכזבות. עם ביטים מקפיצים בהופעה המשלבת היפ-הופ ורוק.

"בטברנה עם אודי בן כנען" – מופע המשלב כלים אתניים יוניים, ערביים וטורקיים ומוזיקה אלקטרונית  מהמזרח התיכון. שילוב של לייב ודי ג'יי.

"נטלי וואמבה" – שרה בשלוש שפות, צרפתית, אנגלית ועברית ומשלבת מגוון סגנונות עם ניחוחות מהתרבות האפריקאית והאירופית.

"Reception Music" – מופע קאברים המשלב מיקס להיטים של מוסיקת פופ, לועזית וישראלית.

"דארוויש בשילוב כינור" – די ג'יי טראנס, סגנון מוזיקלי המשלב מוזיקת דאנס אלקטרונית עם מוזיקת עולם אקוסטית וקצבית המשופעת בכלי הקשה ושירה.


פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר, 24-21 בספטמבר; מנהל אמנותי: שלום שמואלוב, מנכ"לית הפסטיבל ומפיקה אחראית: ליזו אוחיון. הפסטיבל מתקיים בתמיכת משרד התרבות, מפעל הפיס והמשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל.

אתר פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר 2021 >>>


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר