"תרמית פירמידה - הכנסה פסיבית" כרזת התערוכה
"תרמית פירמידה - הכנסה פסיבית" כרזת התערוכה

קונספט משחק "הפירמידה" בתערוכה לא שגרתית שתיפתח ב"פירמידה"

התערוכה שתיפתח בחמישי הקרוב לא כוללת את אלמנט הרמייה המוכר ממשחקי הפירמידה, אלא רק את פוטנציאל הצמיחה האקספוננציאלית. 12 אמנים ואמניות התבקשו כל אחד להזמין לתערוכה שני אמנים נוספים, כשכל אמן שהוזמן התבקש להזמין שניים נוספים\ וכך הלאה. התוצאה: 100 אמנים ואמניות שמציגים עבודות לפי בחירתם

פורסם בתאריך: 21.2.22 13:00

תערוכה בקונספט לא שגרתי, שמאגד תחתיו אמנים מקשת רחבה של אמנויות, תיפתח בחמישי הקרוב ב"פירמידה – משכן לאמנות עכשווית".

התערוכה, ששמה ", "תרמית פירמידה – הכנסה פסיבית" מבוססת על עיקרון "תרמית הפירמידה" – מודל עסקי קיקיוני המבטיח אפשרות להתעשרות על ידי צירוף כמה שיותר אנשים למשחק מכירות, לרוב של מוצר פיקטיבי. זהו מודל ללא היתכנות, אשר קורס לאחר זמן קצר, כאשר רק מי שבראש הפירמידה מרוויח כסף. בתערוכה הוציאו את אלמנט הרמייה, והשאירו רק את פוטנציאל הצמיחה האקספוננציאלית (המעריכית).

12 אמניות ואמנים, ששימשו "סוכנים", המייצגים קשת רחבה ביותר של עשייה מקומית, נבחרו לקבל הזמנה להיכנס לתערוכה. התנאי היה שעליהם להזמין עוד שני אמנים או שתי אמניות לבחירתם. התנאים שהוצבו היו: גודל העבודה, מקום מגורים (מרחק של עד כ-20 ק"מ מחיפה) ודד ליין להעברת ההזמנה. המטרה הייתה שכל אמן או אמנית, שיקבל את ההזמנה, יבחר שניים נוספים, שיזמינו שתיים נוספות, שתזמנה שניים נוספים וכן הלאה.

התערוכה הנוכחית מגיעה בזמן שבו מרכז "פירמידה לאמנות עכשווית" נמצא בתהליך של חילופי תפקידים. מצב הביניים הזה אפשר או זימן התערבות שמצד אחד אינה כופה טעם או אג'נדה על החלל שאין לו מנהל/ת, ומצד שני מכבדת את ההיסטוריה של המקום ואת חשיבותו לאמנים שפעלו ופועלים בו היום, ומצד שלישי, מאפשרת כניסה של קולות שעד היום טרם הציגו בין ועל קירותיו.

בעבר התקיימו לא מעט תערוכות שהתבססו על מודל "תרמית" פירמידה, וזהו טריק סמי דמוקרטי, שיש בו שחרור מכוחו של המוסד או האוצר, בכך שהאמנים עצמם אחראיים על הבאת האמנים האחרים. האחריות מוסרת, וכך הכוח עובר לידי "השטח" שזוכה לייצג את עצמו. לכל אמן ניתנת הזכות לנווט ולשנות את מהלך התערוכה באמצעות בחירת האמנים שיעשה. באמצעות 12 הסוכנים הראשונים, התעצבה והתנפחה לה, בתוך שלושה שבועות, רשימה של כ-100 אמניות ואמנים, אשר מציגים עבודה לפי בחירתם, ללא בחירה אוצרותית ואשר הזמינו האחד את השנייה.

 

 

התערוכה מאפשרת הצצה מעניינת למתרחש בעיר, כאשר מגוון האמנים המציגים בה כה רחב, ומציג את המרכז כמו גם את השוליים של העשייה, שגם כך פועלת בשולי הסצנה האמנותית בישראל. המיפוי של מי נכנס לתערוכה, כמו גם מי שלא נכנס אליה, אם מבחירה או אם כי לא הוזמן, מייצג את עושר העשייה כמו גם נקודות העיוורון (blind spots) של סוכני הפעולה האמנותית בעיר.

כדי להדגיש את הפסיביות של האוצרת, העבודות בתערוכה ייתלו בסדר הגעתן (מי הזמין את מי) בצירוף של תרשים זרימה שיציג את ההקשרים השונים. במהלך התערוכה יתקיים שיח גלריה שיעסוק בניסיון לאפיין או לצאת נגד הצורך לאפיין, את הסצנה האמנותית החיפאית ולתהות מה מבדיל אותה משאר מרכזי העשייה האמנותית בארץ.

"פירמידה – משכן לאמנות עכשווית", ואדי סאליב. פתיחת התערוכה: חמישי, 24 בפברואר 2022, שעה 19:00. נעילה: 23 באפריל 2022.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר