התערוכה "מרקמים של זהות" של האמן מוחמד סעיד קאלש (צילום: אביטל בר שי)
התערוכה "מרקמים של זהות" של האמן מוחמד סעיד קאלש (צילום: אביטל בר שי)

אמנות הקליגרפיה והעיטור המוסלמי בתערוכה חדשה במרכז האקדמי ויצו

התערוכה "מרקמים של זהות" של האמן מוחמד סעיד קאלש מבקשת לבחון את מוטיב הקליגרפיה והערבּסקה הלקוח מהתרבות המוסלמית תוך יציקת תכנים עכשוויים ביוגרפיים. בעבודותיו עושה האמן שימוש בטכניקות שונות, בעיקר של עבודת עץ וקולאז', כשבחלקן שולבו פסוקים מהקוראן

פורסם בתאריך: 3.3.22 15:39

התערוכה "מרקמים של זהות" של האמן מוחמד סעיד קאלש, שתיפתח במרכז האקדמי ויצו חיפה ביום שני הקרוב, נותנת ביטוי לרב תרבותיות של החברה הישראלית ושל חיפה כעיר מעורבת, שבה חיים זה לצד זה יהודים וערבים. התערוכה מציגה את הצורך בהידברות בין הקהילות תוך מתן כבוד הדדי, ומתוך רצון להכיר את האחר.

אירועי "שומר חומות" בשנה שעברה, שהיו מלווים באירועים אלימים ופגעו קשות במרקם הרב-תרבותי של העיר, התחוללו, בין היתר, במושבה הגרמנית, בסמוך מאוד למיקומו של המרכז האקדמי ויצו.

התערוכה מבקשת לבחון את מוטיב הקליגרפיה והערבּסקה הלקוח מהתרבות המוסלמית, המשולב ביצירתו של קאלש, תוך יציקת תכנים עכשוויים ביוגרפיים. בשילוב טכניקות שונות, בעיקר של עבודת עץ וקולאז', אוסף האמן מילים ומשפטים, ואת החלקים החסרים בקומפוזיציה, משלים באמצעות הערבסקה, בפעולת עבודה בעץ. בעבודותיו שולבו פסוקים מהקוראן, כמו: "עשה מעשה טוב", "ללא כעס תגיע לגן עדן", "נהל ויכוח רק מתוך חוסן".

התערוכה "מרקמים של זהות" של האמן מוחמד סעיד קאלש (צילום: אביטל בר שי)

התערוכה "מרקמים של זהות" של האמן מוחמד סעיד קאלש (צילום: אביטל בר שי)

קאלש מתבונן במקורות מהם בא ויוצר קריאה חדשה במבט עכשווי, אך תוך התייחסות למסורת. עבודותיו מנכיחות את גבולות הקיום וההשגה הרוחניים של האדם, הנוגעות בתת המודע האנושי מתוך מיתוסים של תרבות האסלאם. האות והקליגרפיה הערבית הם נקודת המוצא שממנה מתפתחת עבודתו של קאלש.

"אנו מבקשים להציע חלל למפגשי תרבות וליצירת מרחב משותף, מקום לדו-שיח ודיון באמצעות האמנות והחוויה האמנותית. מהות התערוכה היא לתת ביטוי לחזון של פעילות משותפת ושוויונית עם יצירת מרחב קיומי למען חיים ערכיים, אנושיים וסביבה טובה יותר באמונה שחברה צריכה להיות קשובה לצרכי הקהילות שחיות בתוכה במטרה לעורר דיאלוג רחב ומעצים, ליצירת תשתית לחברה סובלנית ודמוקרטית", אומרים אוצרי התערוכה בלו-סימיון פיינרו ואביטל בר שי.

קאלש הוא אמן וחוקר ערבסקה וקליגרפיה ערבית, הפועל שנים רבות מתוך תפיסה שפעולת האמנות מאפשרת תקשורת ומפגש בין אנשים. הוא יוצר על מצעי עץ אותם משאיר חשופים, תוך שימוש בפורניר מסוגי עץ שונים. העבודה על מצע עץ, שיש לו טקסטורה וצבעוניות משלו, מאפשרת לאמן לחפש את הדימוי בתוך החומר עצמו. תהליך החיפוש והיצירה מתאפשר הודות להיצמדות למונוכרמטיות של העץ ולבחירה להגביל את פלטת הצבעים למנעד שנע ברובו בין גוני החום. את העץ המונוכרומטי מאכלס קאלש בדגמי הערבסקה. למרות המינימליזם הצורני ופלטת הצבעים המצומצמת נדמה כי עולם הדימויים אותו יוצר הוא דחוס ואינטנסיבי.

 

 

הקליגרפיה והערבסקה הופיעו באמנות האסלאם עוד במאה ה-10 לספירה והפכו לעיטור מרכזי בארכיטקטורה, בטקסטיל ובספרי קודש. דחיית הצלם באסלאם הובילה למשיכה למוטיבים דקורטיביים. הערבסקה באה לידי ביטוי במודלים צמחיים, גאומטריים ובקליגרפיה בדגמים קוויים החוזרים על עצמם ומתפשטים בצורה חוזרת ללא סוף. אמנות הקליגרפיה והעיטור המוסלמי, הערבסקה, נחשבים לבעלי תפקיד רוחני מרכזי בתרבות האסלאם שנועדה לשרת את הפולחן הדתי ולבטא את המבנה המופלא והמורכב של העולם ואת שלמותו ההרמונית.

בתערוכה "מרקמים של זהות" בוחר קאלש את המקורות לעבודת הקליגרפיה בעיקר מהקוראן כמקור עשיר בחוכמה ובתובנות לחיים נכונים וטובים יותר. דרך פעולת העיצוב הוא מעניק למשמעות הטקסטואלית ערכים אסתטיים חדשים, המדגישים את האיזון, השלמות והיופי שבתוך הטקסט וברעיון שהוא מייצג. עבור קאלש הקליגרפיה הינה ביטוי האמנות הגבוה ביותר, המחברת בין שפה, דת, סמלים וערכים צורניים, ודרכם מבטאת רוחניות וחוויה אסתטית. בתערוכה משלב קאלש קטעים מתוך הביוגרפיה הפרטית שלו המחברים בין המקום, לצד הרוחני ביצירת הקליגרפיה והערבסקה הצורנית, עולם שהסימבוליקה מבטאת יחסי גומלין בין האדם לעולם ולאל ולבית בו גדל.

התערוכה תיפתח ביום שני, 7 במארס, בגלריה של המרכז האקדמי ויצו חיפה, רח' הגנים 21, בין השעות 20:00-10:00.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר