ההצגה "המשפט" של תיאטרון חי-פה (צילום: מריה קול-יעקב)
ההצגה "המשפט" של תיאטרון חי-פה (צילום: מריה קול-יעקב)

פרנץ קפקא. גרסת הפרינג' החיפאית

בשבוע הבא תעלה על בימת תיאטרון הגפן ההצגה "המשפט" על פי ספרו של פרנץ קפקא בביצוע קבוצת הפרינג' של תיאטרון חי-פה. הבמאי אפי טרדונסקי: "אנחנו מנסים להציג בדרך רגשית וחווייתית את המבוך הזה שנקרא חיים. להבין? לא הבנו, לא נבין וגם הצופים לא יבינו. חוויה – אני מקווה שתהיה"

פורסם בתאריך: 26.7.22 14:59

"מסתבר כי מישהו העליל על יוסף ק', שכן בוקר אחד הוא נעצר על לא עוול". כך נפתח ספרו של פרנץ קפקא "המשפט" שנכתב לפני יותר מ-100 שנה וזכה לאינסוף פרשנויות. העלילה היא פשוטה, ולמעשה אין בסיפור עלילה כלל. יוסף ק', פקיד בכיר בבנק, בן 30, נעצר והוכרז כ"נאשם". לאורך 230 עמודי הסיפור לא מתבררת מהי אשמתו, מדוע הוא נאשם, מיהו המאשים, מהו המנגנון המשפטי שאמור לשפוט אותו וכיצד יוכל להתגונן. לבסוף, אחרי שנה ושעה בדיוק הוא מוצא להורג.

"המשפט" של פרנץ קפקא בביצוע קבוצת הפרינג' של תיאטרון חי-פה יעלה בשבוע הבא באולם תיאטרון בית הגפן. חי-פה הוא תיאטרון חברתי יוצר הפועל בחיפה כ-30 שנה. התיאטרון מהווה בית וחממה לשחקנים חובבים ומנוסים, המביאים את עצמם ואת עולמם לידי ביטוי על הבמה באמצעות אמנות ותיאטרון. קבוצת הפרינג' פועלת זה שבע שנים ומעלה שתי הפקות בשנה, כשהשחקנים נוטלים חלק בהכנת התפאורה, התלבושות והאביזרים השונים ולמעשה יוצרים ביחד את ההצגה. אפי טרדונסקי, עיבד וביים את הספר כז'אנר "תיאטרון סיפור".

למה דווקא "המשפט" של קפקא? הסיפור רלוונטי לימינו?

"'המשפט' בפרט ויצירותיו של קפקא בכלל הן המבשרות של העידן בו אנו חיים. עידן של חשד והשטחה, כאשר הערכים סובלים מפיחות מתמיד. אולם הרעיון המרכזי שנשאר תלוי ועומד מראשיתה של החברה המערבית, החיפוש אחר הידיעה שמעניקה משמעות לחיים, היא עדיין הרלוונטית ביותר עבורנו. הגיבור ק' מוגדר כאשם. אולם, בהיפוך גאוני של קפקא, כדי להזדכות הוא צריך לברר קודם כל במה הוא אשם. כלומר, יש ערך על פיו הוא נשפט. הערך הזה סמוי ולכן הוא יוצא לחפש אחריו בתוך מבוך של משמעויות סותרות במשך שארית חייו. זו אלגוריה מופלאה לאופן שבו אנו נאחזים בערכים או שאנחנו מגיעים אליהם ואז מגלים שהם מתפוגגים מעצמם, או שהערכים כל כך רחוקים וגבוהים שאין שום סיכוי להיות חלק מהם. זה מוביל לתודעה תמידית של אשמה כלפי 'חוסר המושלמות' שלנו כבני אדם".

את הגיבור, יוסף ק', מגלמים כמה שחקנים ושחקניות. למה?

"כי זה אינו מקרה בודד. הרי כולנו 'נאשמים', כולנו לא באמת מבינים מה הולך ומנסים לאורך חיינו הקצרים לנסות לפענח, אך ללא הועיל. נולדנו עם פסק דין מוות, כולנו נמות. למה, מי קבע, כיצד נתגונן, מי בכלל מנהל את זה? לא רק אנשים שאינם מאמינים תוהים, גם אנשים מאמינים: 'נפלאות דרכי השם'. זו הייתה חוויה בלתי רגילה, פנימית וקבוצתית לאורך שנה ואנחנו מנסים להציג בדרך רגשית וחווייתית את המבוך הזה שנקרא חיים. להבין? לא הבנו, לא נבין וגם הצופים לא יבינו. חוויה – אני מקווה שתהיה".

 

 

מה מייחד את הקבוצה הזו של השחקנים?

"אנחנו מגדירים את עצמנו קודם כל כקבוצת לימוד. לימוד אמנות הבמה וחקירה של עצמנו בתוך האמנות הזאת. זוהי קבוצה ייחודית אשר עוסקת ביצירה מקורית מתוך חומרים אישיים, כמו גם בעיבודים למחזות וסיפורים אשר מעניין לנו כקבוצה לחקור וללמוד אותם. אנו קוראים לזה פרינג' כיוון שהקצוות של היצירה שאנו עוסקים בה הם לרוב פרומים ומשתנים ומתוך המצב הזה אנו טווים את היצירות המשותפות שלנו".

את יוסף ק' משחקים צחי פלדמן, יעל אוהד-בלנק ומריה קול-יעקב, שמבצעת גם את תפקיד העלמה בירסטנר; הכומר הוא דניאל קרפף; השמש ועורך הדין הולד הוא צביקה רייטר; שרה מרקו היא השומר פרנץ והסוחר בלוק; רביע מנסור הוא השומר וילם; גיא קורנפלד הוא גם המפקח והסטודנט; יהודה סיליקי הוא הדוד והצייר; ראש המקהלה היא פנינה קרש; רות קובץ' היא השופט החוקר; נדיה מוג צימרמן היא הכובסת ומרב רוביצ'ק היא לני.

ההצגה תעלה בימים ג', ד', ה', 5-3 באוגוסט בשעה 20:00 באולם תיאטרון בית הגפן. מחיר כרטיס: 40 שקלים. להזמנות: 054-2007274.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר