טאצואו מיאג'ימה, "עור מונה בהירושימה 2" (צילום: טאצואו מיאג'ימה)
טאצואו מיאג'ימה, "עור מונה בהירושימה 2" (צילום: טאצואו מיאג'ימה)

בעקבות שינדלר היפני – תערוכה חדשה במוזיאון טיקוטין

אחד מהפרויקטים השאפתניים באמנות יוצג משבוע הבא במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית. לפתיחת התערוכה "מנהרת הזמן - יפן והיהודים" יגיעו ניצולי שואה - ילדי סוגיהרה - וארבעה אמנים יפנים מובילים שהמתייחסים לנרטיב היהודי של הצלה והשמדה ולחיבור המיוחד בין ישראל ליפן

פורסם בתאריך: 5.9.22 15:56

התערוכה "מנהרת הזמן – יפן והיהודים", שהיא מקבץ תצוגות אמנות נדיר המחבר בין יפן לישראל, תיפתח ביום חמישי, 15 בספטמבר, במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית. התערוכה תציין 70 שנה של יחסים דיפלומטיים בין יפן לישראל, וזהו מיזם תרבותי ואמנותי ראשון מסוגו בישראל ובעולם. מלבד היותה תערוכת אמנות, ערכה החינוכי הוא רב ומהווה נקודת מפגש יוצאת דופן בין זמנים לתרבויות, בין ישראל ליפן ובין אז להיום.

ארבעה אמנים יפנים מובילים יגיעו ארצה, וכל אחד בדרכו מתייחס גם לנרטיב היהודי של הצלה והשמדה, ולחיבור המיוחד בין ישראל ליפן. חמשת חללי התצוגה קשורים זה בזה ומחברים בין ההיסטוריה, התרבות והאמנות של שתי המדינות.

שיא התערוכה הוא המיצג "ים של זמן" של האמן היפני טאוצואו מיאג'ימה, שנוצר בשיתוף עם ניצולי שואה – ילדי סוגיהרה – שנטלו חלק ביצירה. התערוכה מתבססת בחלקה הגדול על סיפור ההצלה ההירואי של סוגיהרה, שהנפיק בקיץ 1940 יותר מ-2,000 ויזות מעבר ליפן. בדרך זו הוא הציל כ-6,000 יהודים שהצליחו להימלט בדרך לא דרך מאירופה הנאצית לעיר קובה. לצד ההצלה, מובא סיפור ההשמדה שבו מוצגות יצירותיה של אמנית הצילום יוקי אונודורה.

 

טאצואו מיאג'ימה, "עור מונה 38° בדרום קוריאה 7" (צילום: טאצואו מיאג'מה)

טאצואו מיאג'ימה, "עור מונה 38° בדרום קוריאה 7" (צילום: טאצואו מיאג'מה)

 

במיצב המונומנטלי שנעשה בשיתוף עם מוזיאון טיקוטין השתתפו לא פחות מ-300 אנשים – ניצולי שואה ובני משפחותיהם ובני מגזרים שונים מכל קשת האוכלוסייה הישראלית. היצירה משתרעת על פני שטח של 50 מ"ר והיא מורכבת מ-300 יחידות לד, כמניין המשתתפים. כל יחידה מונה לאחור מהספרה 9 ועד לספרה 1, כאשר מאחורי כל ספרה מסתתר הזיכרון האישי של המשתתף שבחר את קצב פעולתה. וכך, 300 זיכרונות של אנשים שונים מנצנצים ביחד בכור היתוך אחד.

עבודה מכוננת נוספת של האמן מיאג'ימה היא רכבת בעלת עשרה קרונות בשם "רכבת לשואה", שנוסעת ברחבי הגלריה המרכזית. הקרונות עמוסים בנורות לד של ספרות, כאשר הספרות שרצות לאחור מ-9 עד 1 מייצגות את היהודים בעודם בחיים. מיאג'ימה מבטא ביצירותיו שלושה עקרונות חשובים העומדים בבסיסה של המחשבה הבודהיסטית – שינוי מתמיד, יחסי גומלין ומחזוריות. נוסף על כך יציג מיאג'ימה צילומים מהסדרה "עור מונה", שמתעדים מפגש אנושי המבוסס על תקשורת בין אישית, על אמון ועל הסכמה. בצילומים מוצגים המשתתפים שעל גופם מצוירת ספרה שנבחרה על ידי משתתף אחר. בחירת הספרה ומיקומה על הגוף נבחרה מתוך דיאלוג בין המצייר לאדם שעל גופו צוירה הספרה.

 

 

במיצב הווידאו "פינוי" של צמד האמנים שימורה ברוס, שהם אח ואחות אשר יוצרים בשיתוף פעולה, מעובד סיפור הצלת היהודים בידי סוגיהרה צ'יאונה למיצב וידאו שעוסק בשאלה מהו מעשה הומני. יצירה זו צולמה כולה באי קורסאו, שהיה היעד שאליו לכאורה היו אמורים להגיע הפליטים היהודים. סמוך לו מוצגים הצילומים המקוריים של "מועדון הצילום טאנפיי" – קבוצה של שישה צלמים שהגיעו לקובה בשנת 1941 במטרה לצלם את הפליטים היהודיים ששהו בעיר לאחר שנמלטו מאירופה. הצלמים פעלו בשיתוף פעולה ולעתים צילמו את אותו הנושא מזוויות שונות, תוך שימת דגש מיוחד לנושא אור וצל. בין הצלמים היו מי שראו בצל מטפורה למצבם של היהודים בשואה.

לצד הצילומים שזורים שירי טנקה – שירים יפניים קצרים במקצב של 31 הברות. את השירים חיברה המשוררת הירוקו ימאגאטה, והם מבוססים על זיכרונותיה מהמפגשים עם הפליטים היהודים בהיותה ילדה בת 10. מבחינתה "שיר של 31 הברות הוא בעל ערך רב יותר מרומן שלם". הצילומים מוצגים בתערוכה באדיבות מוזיאון טוקיו לאמנות הצילום.

האמנית יוקי אונודרה מציגה 14 צילומים מהסדרה "דיוקן של בגדים משומשים". אונודרה רכשה את הבגדים המשומשים בביקור בתערוכה של האמן כריסטיאן בולטנסקי וביקשה להחיות אותם באמצעות פעולה של הפרדה והענקת זהות אישית לכל אחד מהם. לשם כך היא צילמה כל בגד בנפרד על חלון ביתה על רקע השמים, כך זכו צילומי הבגדים נעדרי הגוף בחיים חדשים. ההתערבות האמנותית של אונודרה נתפשת כפעולה של החייאה ותיקון העוול האנושי.

 

יוקי אונודרה, מתוך הסדרה "דיוקן של בגדים משומשים" (צילום: יוקי אונודרה)

יוקי אונודרה, מתוך הסדרה "דיוקן של בגדים משומשים" (צילום: יוקי אונודרה)

 

שלושה מסעות שמחברים בין ההוויה היהודית-ישראלית המקומית לבין התרבות והאמנות היפניות חותמים את התערוכה: הראשון מתאר את מסעותיו של האספן ומייסד המוזיאון פליקס טיקוטין מגרמניה ליפן לרכישת אמנות יפנית. המסע השני מציג מסע של האמן טצויה נודה בין יפן – מקום הולדתו ומגוריו – לבין ישראל והיהדות. נודה התגייר כדי לשאת את אשתו דורית בטקס נישואים יהודי, והוא יציג חלקים מהסדרה "יומן" שמתארת את חייו מראשית הקריירה האמנותית שלו. המסע השלישי הוא מסע דמיוני של האמנית מרב דביש בין יפן לירושלים. דביש תציג יצירות מהסדרה "פגישה בנסיעה מדומה" – מסע דמיוני מירושלים ליפן המסורתית אשר מתועד על גבי מצעיות נייר אישיות מעוטרות בהדפסים מהסדרה "53 תחנות דרך טוקאיידו" שרכשה בביקור ביפן. על ההדפסים הוסיפה האמנית צילומים ממסעה בירושלים. הדימויים שצילמה דביש משני צדיה של גדר ההפרדה מנכיחים את המציאות המורכבת של העיר. המסע של דביש הוא מעבר מהפריפריה למרכז ומהאסור אל המותר.

במסגרת התערוכה יתקיימו אירועים רבים, ובהם הרצאות פרטניות, שיח גלריה, יום עיון בנושא "יפן והיהודים" שבו ישתתפו אנשי אקדמיה, ניצולי סוגיהרה והקהל הרחב, ופעילויות חינוכיות נוספות. אוצרת: ד"ר אתי גלס-גיסיס. נעילה: 23 באפריל 2023.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר