מוזיאון חיפה (צילום: Talmoryair, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons)
מוזיאון חיפה (צילום: Talmoryair, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons)

הפעילות החינוכית במוזיאונים בסכנת סגירה

באיגוד המוזיאונים מבקרים בחריפות את תוכנית גפ"ן המאפשרת לבתי ספר לבחור בעצמם פעילויות לתלמידים בתחומי העשרה ותרבות, ומזהירים מפני סגירה של הפעילות החינוכית במוזיאונים ברחבי הארץ. יו"ר האיגוד רז סמירה: "תחול ירידה דרסטית בביקוריהם של הילדים ובני הנוער במוזיאונים"

פורסם בתאריך: 11.9.22 17:30

יו"ר איגוד המוזיאונים רז סמירה מבקרת בחריפות את תוכנית גפ"ן (גמישות פדגוגית ניהולית) אשר מאפשרת לבתי ספר לבחור בעצמם פעילויות בתחומי העשרה ותרבות שיובאו בפני התלמידים, ומזהירה מפני סגירה של הפעילות החינוכית במוזיאונים ברחבי הארץ.

התוכנית גפ"ן מרחיבה את סמכויותיהם של מנהלי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, ומאפשרת להם להרחיב את הגמישות הניהולית והתקציבית של כל מוסד חינוכי, אך לדבריה של סמירה "התוכנית מובילה לאי ודאות כלכלית שכבר פוגעת במוזיאונים".

באיגוד המוזיאונים טוענים כי תוכנית גפ"ן, מסכנת את פעילותם החינוכית של המוזיאונים ומאיימת על יכולתם לממש את ייעודם ועל המשך קיומם. סמירה טוענת כי "הרחבת התוכנית, כך שהיא תכלול ניהול בית ספרי עצמאי של פעילויות ההעשרה המתבצעות כיום באמצעות המוזיאונים בארץ, עלולה לגרום להרחקתם של הילדים ובני הנוער מעולמות התרבות, האמנות, המדע וההיסטוריה, להנחית מכה קשה על פעילותם החינוכית השוטפת, ובכך לפגוע בתרבות בישראל".

לדבריה, הרחבת הגמישות הפדגוגית ניהולית של מנהלי בתי הספר היא צעד נכון, אך הוא חייב להיות מאוזן: "כאשר המנהלים יצטרכו לבחור פעילויות העשרה בתחומי החינוך, התרבות, האמנות והמדע, הרי ששיקולי המחיר והנוחות הלוגיסטית, כלומר פעילות בין כותלי בית הספר במקום פעילות חוץ, יגרמו לתעדוף של תכניות המתקיימות באמצעות ספקים בבתי הספר על פני תוכניות שמתקיימות במוזיאונים. המציאות בישראל היא כזו שמרבית הילדים ובני הנוער נחשפים לראשונה ובאופן מעמיק לעולם המוזיאונים באמצעות פעילויות ההעשרה של בתי הספר. ללא הבטחת קיום הפעילות הזו, סביר שתחול ירידה דרסטית בביקוריהם של הילדים ובני הנוער במוזיאונים, והם יחוו צמצום הרסני של חשיפתם לעולמות התוכן העשירים במגוון התחומים המוזיאליים. הדבר בעיקר ישפיע על ילדי הפריפריה".

 

 

באיגוד מסבירים שהמוזיאונים בארץ מתקיימים מתקציבים דלים ומקורות ההכנסה שלהם מוגבלים. לטענתם, תוכניות ההעשרה שמתנהלות באופן מרוכז ובהיקפים גדולים הן אחד מהמרכיבים שמאפשרים את קיומם הכלכלי של המוזיאונים, ואלה מאפשרים כניסה לתערוכות במחירים סמליים. ללא הבטחת הפעילויות הללו, רבים מהמוזיאונים עשויים להתדרדר לסף סגירה, ועלות הביקורים לציבור הרחב עשויה להתייקר משמעותית.

"מוזיאונים למדע, למורשת ולארכיאולוגיה שנתמכים על ידי משרד החינוך אינם יכולים להגיש את התוכניות שלהם לגפ"ן", אומרים באיגוד, "זה יוצר סתירה פנימית מכיוון שאם הם לא יהיו במאגר גפ"ן, בתי הספר לא יוכלו להזמין אצלם ביקורים, ומצד שני הם לא יוכלו להגיע למכסת התלמידים הנדרשת בתקנה כדי לקיים את התמיכה. קיים גם חשש מכניסת שיקולים זרים כמו מחיר ונוחות, ולא של איכות והתאמה בבחירת הפעילות. הושקעו מאמצים גדולים להתאמת תוכניות המוזיאונים לאלו של משרד החינוך, והמוזיאונים חוששים שהכל יירד לטמיון ושגורמים פרטיים ומסחריים יציעו תוכניות ללא בקרת איכות מקצועית".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. השחתת חינוך בתור גמישות

    אני כבר רואה את המנהלים נותנים פעילות חינוכית לחבריהם ומקורביהם שיפתחו עמותות "העשרת חינוך". פתח להמון שחיתות. זאת לא גמישות זאת פירצה מיותרת. וגם התמגזרות. המגזר הערבי לא יחשף ליהודי ולהיפך. כל מנהל יבחר רק מתוך עולמו ומגזרו, זה פשוט רע..

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר