"אח ואחות" של ארנו דפלשן (צילום: יח"צ)
"אח ואחות" של ארנו דפלשן (צילום: יח"צ)

פסטיבל הסרטים: התוכנית האמנותית, האורחים והסרטים זוכי הפרסים

פסטיבל הסרטים הבינלאומי יארח כמה מהסרטים הבולטים וזוכי הפרסים בפסטיבלים החשובים בעולם. וגם: מבחר חסר תקדים של קולנוע ממדינות אגן הים התיכון, רסטורציות מרהיבות של אנגלופולוס, קורסוואה ופסבינדר, אורחים בינלאומיים רבים ופרס מפעל חיים שיוענק לשחקן מכרם ח'ורי

פורסם בתאריך: 22.9.22 12:06

פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-38 מתקרב, והפקת הפסטיבל כבר ערוכה לארח סרטים בולטים וזוכי פרסים בפסטיבלים החשובים בעולם, כמו סרטיהם החדשים של פול שרדר, קיריל סרברניקוב, אלכסנדר סוקורוב, סטיבן פרירס, אורסולה מאייר, לוקאס דונט, מרק קזינס, פאולו טביאני, פרנסואה אוזון, דריו ארג'נטו וכריסטיאן מונג'יו, לצד רסטורציות של תיאו אנגלופולוס, אקירה קורסוואה וריינר ורנר פסבינדר. כמו כן, הפסטיבל יכלול מבחר של סרטי קולנוע ממדינות האזור, ובהן מצרים, איראן וטוניס, וגם מבט מקרוב אל הקולנוע המרוקאי.

פרס מפעל חיים יוענק לשחקן ולבמאי מכרם ח'ורי

מכרם ח'ורי, שחקן ובימאי ערבי-ישראלי הוא מבכירי השחקנים בישראל, חתן פרס ישראל לתיאטרון וזוכה פרס אופיר לשחקן הטוב ביותר. הוא נולד בירושלים, למד תיאטרון בלונדון, ועם חזרתו לישראל הצטרף לתיאטרון חיפה, שבו שיחק במשך תקופה של כ-20 שנה. ח'ורי גילם עשרות תפקידים בולטים בתיאטרון, בקולנוע ובטלוויזיה ("הבן של אלוהים", "מישל עזרא ספרא ובניו", "זגורי אימפריה" ו"הכלה הסורית"), ובפסטיבל יוקרן הסרט "הנער מגן עדן", זוכה פרס התסריט בפסטיבל קאן 2022,  בכיכובו.

סרטים זוכי פרסים בפסטיבלים החשובים בעולם

קאן 2022

"קרבה" ("close"). בימוי: לוקאס דונט. זוכה בפרס הגדול של חבר השופטים. סרטו החדש של דונט לאחר "GIRL" שזכה בפרסים בקאן 2018.

"שמונה הרים" ("The Eight Mountains"). בימוי: פליקס ואן חרונינגן ושרלוט פאנדרמירש. זוכה פרס חבר השופטים. עיבוד למסך של ספרו עטור הפרסים של פאולו קונייטי.

"הנער מגן עדן" ("Boy From Heaven"). בימוי: טאריק סאלח. משחק: תאופיק ברהום, פארס פארס, מוחמד בכרי ומכרם ח'ורי. זוכה פרס התסריט.

"הכפתן הכחול" ("The Blue Caftan"). בימוי: מרים טוזאני. זוכה פרס הביקורת הבינלאומית במסגרת "מבט מסוים".

"הכי גרועים" ("The Worst Ones"). בימוי: ליז אקוקה ורומאן גרה. זוכה פרס הסרט הטוב ביותר במסגרת "מבט מסוים".

"בערה" ("Harka"). בימוי: לוטפי נתן. זוכה פרס המשחק במסגרת "מבט מסוים".

"יותר מתמיד" ("More Than Ever"). בימוי: אמילי אטף. בכיכובה של ויקי קריפס, זוכת פרס השחקנית במסגרת "מבט מסוים".

"ההר" ("The Mountain"). בימוי: תומס סלבדור. זוכה פרס הסרט הצרפתי הטוב ביותר במסגרת "שבועיים של במאים".

ברלין 2022

"אלקראס" ("Alcarràs"). בימוי: קרלה סימון. זוכה פרס דוב הזהב לסרט הטוב ביותר.

"פיסת שמים" ("A Piece of Sky"). בימוי: מיכאל קוך. זוכה ציון לשבח של חבר השופטים.

"לאונורה אדיו" ("Leonora addio"). בימוי: פאולו טביאני. זוכה פרס הביקורת הבינלאומית. הסרט שואל את שמו מסיפור קצר של הסופר והמחזאי האיטלקי לואיג'י פיראנדלו, והוא מחוות פרידה של הבמאי פאולו טביאני לאחיו המנוח ויטוריו. מוקרן במסגרת דאבל פיצ'ר.

 

"לאונורה אדיו" בבימוי פאולו טביאני (צילום: יח"צ)

"לאונורה אדיו" (צילום: יח"צ)

 

פסטיבלי סאנדנס, קרלובי וארי, וונציה, טאלין

"הבית שלנו" ("Utama"). בימוי: אלחנדרו לואייסה גריסי. זוכה פרס הסרט הטוב ביותר בתחרות הבינלאומית בסאנדנס.

"קיץ עם תקווה" ("Summer with Hope"). בימוי: סדאף פורוהי. זוכה פרס הסרט הטוב ביותר בקרלובי וארי.

"המילה" ("The Word"). בימוי: ביאטה פרקאנובה, שתהיה אורחת הפסטיבל. זוכה פרסי הבימוי והמשחק בקרלובי וארי.

"משרה מלאה" (Full Time) בימוי: אריק גראוול זוכה פרסי הבימוי והשחקנית בפסטיבל ונציה 2021.

"יום החתונה" ("The Wedding Day"). בימוי: ווֹיצ'ך סמז'ובסקי, זוכה פרסי הבמאי הטוב ביותר והתסריט הטוב ביותר טאלין 2021.

סרטים בולטים נוספים

"במערב אין כל חדש" ("All quiet on the western front"). בימוי: אדוארד ברגר. עיבוד גרמני חדש לרומן האנטי מלחמתי שכתב אריך מריה רמרק ב-1928, מועמד גרמניה לאוסקר 2022, מגיע היישר מהבכורה בטורונטו.

"למצוא את ריצ'רד" ("The lost king"). בימוי: סטיבן פרירס שאחראי ללהיטים כמו "פילומנה" ו"המלכה". הסרט מספר סיפור אמיתי על אישה רגילה שהצליחה לעשות מעשה לא רגיל. בכיכובם של סאלי הוקינס ("צורת המים", "יסמין הכחולה") וסטיב קוגן ("פילומנה", "השמן והרזה"). מגיע היישר מהבכורה בטורונטו.

"הגנן הראשי" ("Master gardener"). בימוי: פול שרדר. בכיכובם של ג'ואל אדג'רטון וסיגורני וויבר. מגיע לחיפה היישר מהבכורה בונציה.

"מבט מבפנים" ("R.M.N"). בימוי: כריסטיאן מונג'יו. סרטו החדש של מונג'יו ("ארבעה חודשים, שלושה שבועות ויומיים") מגיע מקאן.

"אשתו של צ'ייקובסקי" ("Tchaikovsky's Wife"). בימוי: קיריל סרברניקוב. מגיע מפסטיבל קאן.

"ארץ האלוהים" ("Godland"). בימוי: הלינור פלמאסון. הסרט הוקרן במסגרת "מבט מסוים" 2022 והפך לחביב המבקרים.

"לחצות את הקווים" ("The Line"). בימוי: אורסולה מאייר. מגיע מברלין.

"פטר פון קאנט" ("Peter von Kant"). בימוי: פרנסואה אוזון. עיבוד חופשי לסרט "הדמעות המרות של פטרה פון קאנט" של ריינר ורנר פסבינדר. סאטירה על חולשות האדם ותרבות הסלבריטאות. בהשתתפות דני מנושה, איזבל אדג'אני, חאליל גארבייה וחנה שיגולה. מוקרן במסגרת דאבל פיצ'ר.

"הבוס הטוב" ("The Good Boss"). בימוי: פרננדו לאון דה ארנואה. בכיכובו של חוויר בארדם. זוכה פרסי גויה הספרדי לסרט הטוב ביותר, לבימוי, למשחק, לתסריט, לעריכה ולפס קול. מועמד ספרד לאוסקר 2021.

"אגדה" ("Fairytale"). בימוי: אלכסנדר סוקורוב ("תיבה רוסית"). מגיע מהתחרות הראשית בפסטיבל לוקרנו 2022.

"לזלי היקרה" ("To Leslie"). בימוי: מייקל מוריס. סרטו הארוך הראשון של מוריס, שהוא אחד ממפיקי סדרת המופת "סמוך על סול". בכיכובה של אנדראה רייסבורו.

"השלל" ("The Score"). בימוי: מלאקיי סמית'. הסרט משלב בין מחזמר לסרט שודים, והמוזיקאי הבריטי ג'וני פלין הוא שכתב את הפסקול ואף משחק בסרט לצד ויל פולטר.

"הציפייה" ("The Wait"). בימוי: אקו לוהימייס. שחקנית ראשית: אינקה קאלן. השניים יהיו אורחי הפסטיבל. באי מבודד בפינלנד מוצאת עצמה אלי נקרעת בין בעלה הכומר לבין אהוב ישן ששב במפתיע לחייה, ומגלה את המיניות שבה. עיבוד מודרני לרומן מאת יוהני אהו.

סרטים תיעודיים מהעולם

"השדכנית" ("The Matchmaker"). בימוי: העיתונאית בנדטה ארג'נטיירי, שתגיע כאורחת הפסטיבל היישר מהבכורה העולמית בונציה. הסרט מבוסס על הריאיון שבו חוקרת ארג'נטיירי את האמת ואת המיתוס שמאחורי "שדכנית הג'יהאד".

"המצעד על רומא" ("March on Rome"). בימוי: מארק קאזינס. הסרט עוסק בעליית הפשיזם באיטליה ובהשלכותיו על אירופה של שנות ה-30, ולוקח את הצופים מהמצעד של "החולצות השחורות" שנערך בין נאפולי לרומא בשנת 1922 ועד לדונלד טראמפ.

"סיפורו של מבט" ("The Story of Looking"). בימוי: מארק קאזינס. יום לפני שהוא עובר ניתוח שנועד להציל את ראייתו בוחן קאזינס את משמעות הראייה עבורו ואת התפקיד שהיא ממלאה בחיינו.

"סרג'יו לאונה – האיטלקי שהמציא את אמריקה" ("Sergio Leone – L'italiano che inventò l'America"). בימוי: פרנצ'סקו זיפל. משתתפים: קלינט איסטווד, מרטין סקורסזה, ג'ניפר קונלי, סטיבן ספילברג וקוונטין טרנטינו. הסרט מביא את סיפורו של לאונה שיצר את ז'אנר מערבון הספגטי, ומשולבים בו קטעי ארכיון נדירים וראיונות עם צוות מרשים עד מאוד של כוכבים.

דאבל פיצ'ר – הקרנות מחווה לקלאסיקות קולנועיות

"קאוס" ("Kaos"), 1984. בימוי: פאולו וויטוריו טביאני. הסרט מבוסס על סיפוריו הקצרים של פיראנדלו. מוקרן ברסטורציה דיגיטלית.

 

"קאוס" של האחים פאולו וויטוריו טביאני (צילום יח"צ)

"קאוס" (צילום יח"צ)

 

"לחיות" ("Living"). בימוי: אוליבר הרמנוס. עיבוד ליצירת המופת "איקירו" ("Ikiru") משנת 1952 של אמן הקולנוע היפני אקירה קורוסאווה. יוקרן ברסטורציה דיגיטלית.

"הדמעות המרות של פטרה פון קאנט" ("The Bitter Tears of Petra von Kant"), 1972. במלאות 50 שנה לעשיית הסרט חוגג פסטיבל הסרטים את יצירת המופת של ריינר ורנר פסבינדר. הסרט, עם צוות שכולו נשים, מציג את סיפורה של פטרה, מעצבת אופנה מתבודדת ואלכוהוליסטית, שמתאהבת נואשות בצעירה יפה ומנהלת מערכת יחסים סאדו-מזוכיסטית מטרידה עם העוזרת שלה.

 

 

מבט אל הקולנוע המרוקאי

לציון חתימת ההסכם לשיתוף פעולה בין ישראל למרוקו מציע הפסטיבל מחווה לקולנוע של מרוקו. במסגרת זו יתקיים מפגש עם יצירתו ועם סרטיו של בכיר יוצרי הקולנוע במרוקו נביל עיוש, שיהיה אורח הפסטיבל. כמו כן יוקרן "הכפתן הכחול" – סרטה החדש של מרים טוזאני, בת זוגו של עיוש, שגם היא תהיה אורחת הפסטיבל. בנוסף, משלחת של יוצרות מרוקאיות יציגו יצירות חדשות וישנות, ויתקיים מפגש עם נביל עיוש שיערוך כיתת אמן בהנחייתה של יעל פרלוב.

"נסיך הרחוב" ("Ali Zaoua: Prince of the Streets"). בימוי: נביל עיוש. הסרט זכה ב-40 פרסים ברחבי העולם. עלי, קוויטה, עומר ובוקבר הם נערי רחוב בקזבלנקה אשר לכודים במעגל של אלימות, אדישות וייאוש.

"סוסיו של אלוהים" ("Horses of God"). בימוי: נביל עיוש. הסרט מעביר למסך את אווירת המאצ'ואיזם, הגאווה הפגועה וחוסר האונים שיוצרת חממה לגידול פנאטיות.

הפסטיבל יארח כאמור מפגש של נשים יוצרות ממרוקו, ובהן ליילה מארקאשי ויסמין בנקירן שתציג את סרטה החדש "מלכות" ("Queens") שמגיע היישר מהבכורה בוונציה. המפגש יהיה פתוח לקהל ולנציגי תעשיית הסרטים, והוא יתקיים בהנחייתה של יסמין בושפר, מבקרת בכירה באיגוד המבקרים במרוקו. אורחת המפגש תהיה חנה הספרי אזולאי, שסרטה "אנשים כתומים" צולם במרוקו. אירועי מרוקו יתקיימו בשיתוף עם קרן רבינוביץ' לאמנויות, לשכת המסחר והתעשייה ישראל-מרוקו ומשרד החוץ.

"הכפתן הכחול" ("Blue Caftan"). בימוי: מרים טוזאני. זוכה פרס הביקורת הבינלאומית במסגרת "מבט מסוים" בפסטיבל קאן 2022.

"אדם" (Adam). בימוי: מרים טוזאני. סרט הביכורים של השחקנית לשעבר שכבר זכה ב-11 פרסים ברחבי העולם.

 

"אדם" (צילום יח"צ)

"אדם" (צילום יח"צ)

 

 

"איה הולכת לים" ("Aya Goes to the Beach"). בימוי: מרים טוזאני. סרט קצר שעוסק בנשיות בחברה מסורתית.

"רוק בקסבה" ("Rock the Casbah"). בימוי: ליילה מאראקשי. משתתפים: היאם עבאס ועומר שריף. התסריט מתרחש בווילה בטנג'יר, שם מתכנסת משפחה לשלושה ימים של אבל על מותו של אבי המשפחה.

"אז מה אם העזים ימותו" ("So What If the Goats Die"). בימוי: סופיה אלאווי. זוכה פרס חבר השופטים לסרט הקצר בפסטיבל סאנדנס. עבדאללה הוא רועה צאן בהרי האטלס. הצופים פוגשים אותו כאשר הוא, אביו ועדר העזים שלהם לכודים בשלג.

"מלכות" ("Queens"). בימוי: יסמין בנקירן. סרטה הארוך הראשון של הבמאית מגיע מפסטיבל ונציה, שם הוא נעל את מסגרת "שבוע הביקורת".

במבט אישי עם פנינה בלייר

עשור למותו הטרגי בתאונת דרכים של הבמאי תיאו אנגלופולוס, ידיד הפסטיבל. סרטו האחרון, "אבק הזמן" יצא ב-2008 בכיכובו של ווילם דפו. אנגלופולוס ודפו נפגשו בשנת 2005 באירוע הפתיחה של הפסטיבל, שבו הוענקו להם פרסים על תרומתם לאמנות הקולנוע. ארבעת הסרטים שיוקרנו לזכרו של אנגלופולוס הם עותקים דיגיטליים חדשים (סרטיו האחרים טרם שוחזרו): "המסע לקיתרה" ("Voyage to Cythera"), 1983; "מגדל הדבורים" ("The Beekeeper"), 1986; "נצח ועוד יום" ("Eternity and a Day"), 1998; ו"אבק הזמן" ("The Dust of Time"), 2008.

 

"המסע לקיתרה" של תיאו אנגלופולוס (צילום: יח"צ)

"המסע לקיתרה" (צילום: יח"צ)

 

"המבחן" ("The Exam"). בימוי: שווקאט אמין קורקי ("זיכרונות כתובים באבן", פסטיבל חיפה 2014). דרמה על הזכות של אשה להחליט על חייה. הסרט זכה בפרס הביקורת הבינלאומית בפסטיבל קרלובי וארי 2021.

"אח ואחות" ("Brother and Sister"). בימוי: ארנו דפלשן. סרטו החדש של דפלשן בכיכובה של זוכת האוסקר מריון קוטיאר ("החיים בוורוד", "חלודה ועצם"). הסרט הוקרן במסגרת הבחירה הרשמית של פסטיבל קאן 2022.

הלילות הפרועים של חיפה

מסגרת הקאלט של הפסטיבל תציג גם השנה סרטים חדשים, מאתגרים ופרועים.

"מלחמות חדי הקרן" ("Unicorn Wars"). בימוי: אלברטו ואסקס. סרט אנימציה על צבא של דובונים מכשיר טירונים צעירים למלחמה בחדי הקרן, המאיימים על קיומם.

"לשון הרע" ("Speak No Evil"). בימוי: כריסטיאן טאפדרופ. מותחן אימה שמערבב דרמה חברתית, מותחן פסיכולוגי ואימה. מגיע לאחר הבכורה בפסטיבל סאנדנס.

"טפיפה" ("Piaffe"). בימוי: אן אורן. סרט הביכורים של הבמאית ואמנית הווידאו ארט מציג את אווה, שנאבקת לייצר את הצלילים הנכונים לפרסומת העוסקת בסוס, כשזנב של סוס מתחיל לצמוח מגופה. זוכה פרס חבר השופטים הצעיר בפסטיבל לוקרנו.

"משקפיים כהים" ("Dark Glasses"). בימוי: דריו ארג'נטו. ליקוי חמה מחשיך את השמים ברומא ביום קיץ חם ומבשר על האפלה שממתינה לדיאנה, נערת ליווי יוקרתית, שתמצא את עצמה נמלטת מרוצח סדרתי.

"בריאן וצ'רלס" ("Brian and Charles"). בימוי: ג'ים ארצ'ר. קומדיה בריטית שהיתה לאחד מהסרטים המדוברים בפסטיבל סאנדנס 2022.

לכל המשפחה

"פרעה השחור, הפרא והנסיכה" ("The Black Pharaoh, the Savage and the Princess"). בימוי: מישל אוסלו. שלושה סיפורי אנימציה חובקים שלוש תקופות ושלושה עולמות: במצרים העתיקה יוצא מלך צעיר יוצא למסע להפוך לפרעה השחור הראשון על מנת לזכות בידה של נסיכה; בצרפת של ימי הביניים מוצא נער צעיר מקלט ביער והופך למושיעם של העניים; ובטורקיה של המאה ה-18 נמלטים נסיך מאפים ונסיכת ורדים מהארמון כדי לחיות באושר.

 

"פרעה השחור, הפרא והנסיכה" של מישל אוסלו (צילום: יח"צ)

"פרעה השחור, הפרא והנסיכה" (צילום: יח"צ)

 

קולנוע קולינרי

הסרטים מלווים בטעימות של אוכל ושתייה ובפאנלים עם שפים ועם מומחי קולינריה. מנחה: הילה אלפרט.

"לובומיר סטאנישיץ': פעימת לב" ("Ljubomir Stanišić: Heartbeat"). השף בעל כוכב מישלן ואשתו הבמאית מוניקה פרנקו יהיו אורחי הפסטיבל. פרנקו צילמה וביימה את הסרט התיעודי במשך מספר שנים ועקבה אחר העליות והמורדות של בעלה, בעל מסעדה עם כוכב מישלן בליסבון.

 

"לובומיר סטאנישיץ' - פעימות לב" של מוניקה פרנקו (צילום: יח"צ)

"לובומיר סטאנישיץ' – פעימות לב" (צילום: יח"צ)

 

"נורדי זה טבע – כוכבי מישלן" ("Nordic by Nature – Michelin Stars"). בימוי: ראסמוס דינסן. סרט תיעודי שעוקב אחר חיי היומיום באיי פארו ואחר המסעדה KOKS המעוטרת בשני כוכבי מישלן. הסרט, שצולם במשך 18 חודשים, מציג את השף הצעיר פול אנדריאס זיסקה ובוחן את המסורות, את ההיסטוריה ואת המנהגים שמייחדים את מסעדת היוקרה המרוחקת ביותר בעולם.

"מן האדמה לשולחן – מדריך לאוהבי יין" ("Terroir to Table – Wine Lovers' Guide to Food and Wine"). בימוי: ראסמוס דינסן. סרט תיעודי חדש שעושה את הדרך מהגפנים למרתף היינות ומפגיש את הצופים עם מומחים ליין, שפים, מדענים, סומלייה ועוד.

אירועי תעשייה

אירועי התעשייה בפסטיבל מהווים זירה יצירתית להצגת סרטים בכל שלבי ההפקה וחיזוק קשרים עם אורחים בינלאומיים ועם פלטפורמות מקצועיות המארחות היצירה הישראלית בחו"ל. בתוכנית: משלחת של מפיקים בכירים מאיטליה, מיזם משותף עם קרן רבינוביץ' לאמנויות, משרד התרבות האיטלקי ואולפני צ׳ינהצ׳יטה, שיפגשו עם מפיקים ישראלים לשיתופי פעולה בתחומי הסרט העלילתי, הסרט התיעודי, האנימציה וסדרות הטלוויזיה.

מנהלות פסטיבל "לילות שחורים" בטאלין יתארחו לשולחן עגול של שיתופי פעולה לקראת הפוקוס הישראלי בטאלין בנובמבר 2022.

משלחת של מפיקים מניגריה תציג אפשרויות לשיתוף פעולה עם תעשיית הסרטים התוססת נוליווד, המייצרת 2,500 סרטים בשנה. בשיתוף עם תאגיד הקולנוע בניגריה וחברת מן ארטס.

פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-38, סוכות, 8-17 באוקטובר 2022 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר