דניאל ברקת
דניאל ברקת

"הספר אמנם מיועד לילדים אבל הרבה מבוגרים לא הצליחו לפתור את החידות בקלות"

בתום עבודה מאומצת של שנה וחצי הוציא דניאל ברקת, לשעבר סולן להקת הפיל הכחול, את "חידות בהברות" - ספר חידות לילדים. "הספר נוגע בחיים האישיים שלי, כנראה באהבה שלי למילים, לחידות ולמסתורין ובאהבה לספרים ולשפה העברית במיוחד", מספר ברקת, ששב לאחרונה לחיפה אחרי גלות ארוכה

פורסם בתאריך: 12.2.23 11:37

בשנת 2010, שנה לאחר שיצא לאוויר העולם "יסמין" – הסינגל השלישי מתוך אלבום הבכורה של להקת הפיל הכחול – זכה השיר להייפ מטורף, ודווקא מכיוון בלתי צפוי. היתה זו אלינה לוי, משתתפת העונה השנייה של תוכנית הריאליטי "האח הגדול", שביקשה לשמוע את השיר בגלל געגועים לבן זוגה, והאח נענה לבקשה. ההתרגשות שאחזה בה והתגובות למחווה תרמו לפרסומו של השיר שהתפוצץ עם אין סוף השמעות. בהמשך שימש קטע מהסינגל כצליל המתנה במוקד שירות הלקוחות של חברת סלקום.

מעריצי הלהקה, אבל לא רק הם, נחשפו לסיפור שמאחורי השיר – יסמין היתה חברתו של לירון אטיה, אחד מחברי הלהקה שנפצע ביום כיף בחרמון, ומאז נותר משותק בחלקו התחתון ומתנייד בכיסא גלגלים. הוא כתב את מילות השיר ביחד עם בן דודו, שהוא סולן הפיל הכחול דניאל ברקת, והשניים היו שותפים גם בהלחנתו. 

מי שלא יודע, ברקת הוא חיפאי שעשה סיבוב ארוך, שוטט במחוזות אחרים ולאחרונה חזר לחיפה. הוא עוסק בגרפיקה ובמוזיקה, עדיין כותב שירים ובמקביל עובד על שני ספרי מתח, ולאחרונה הוציא ספר ילדים בשם "חידות בהברות".

"את ספר החידות התחלתי לפתח לאחר שבשולחן השבת קיבלתי את תפקיד המעסיק הרשמי של האחיינים החמודים שלי", מספר ברקת איך הכל התחיל, "הם רצו חידות, ולאחר כל מיני חידות גנריות שנגמרו התחלתי להמציא חידות משלי. אני אוהב מאוד את השפה העברית, כפל לשון, משחקי מילים וכו', אז לקחתי מילים, חילקתי אותן להברות והמצאתי חידה קטנה לכל הברה, ואז עוד חידה קטנה לפתרון עצמו, וכך החל הרעיון לספר".

אחרי כמה ארוחות כאלו כבר היו לו די הרבה חידות, אבל הוא המציא עוד ועוד – חלקן מבוססות על מילים של שתי הברות, והקשות יותר על מילים של שלוש הברות – והחליט לאגד אותן בספר. ברקת החל לעצב את הספר בעצמו, אבל זו היתה משימה לא קלה שלקחה די הרבה זמן.

 

"חידות בהברות", ספרו של דניאל ברקת

"חידות בהברות", ספרו של דניאל ברקת

 

 

ברקת: "לקח לי די הרבה זמן לערוך אותו ואז להוציא אותו לאור, כולל כל מיני עיכובים בלתי נמנעים. מי ידע שניקוד דרך אפליקציה לא יהיה מדויק ב-100 אחוז? ואז עוד עריכה לשונית וכל מיני עניינים של הדפסה וצבעים. בסוף, לאחר שנה וקצת של עבודה, הספר יצא לאור". 

למה בחרת להוציא ספר לילדים?

"הספר נוגע בחיים האישיים שלי, כנראה באהבה שלי למילים, לחידות ולמסתורין ובאהבה לספרים ולשפה העברית במיוחד. הספר אמנם מיועד לילדים אבל נתקלתי בהרבה מבוגרים שלא הצליחו לפתור את החידות בקלות. אני לא יודע אם התכוונתי לזה במודע או שלא, אבל אין שום דבר 'מתיילד' בשפה או בחידות שבספר. אמנם הציורים והצבעים שבספר הם נעימים וצבעוניים, אבל החידות עצמן לא עושות הנחות למי שמנסה לפתור אותן".

מי אייר את הספר? 

"האיורים נלקחו ברישיון כמובן מסטוקים של תמונות באינטרנט. את כל עריכת הספר עשיתי לבד, כולל המון שגיאות של מתחילים. כשהתחלתי לבנות את העמודים של הספר לא חשבתי בכלל לבדוק מה הגודל והרזולוציה המקובלת לספרים, אז פשוט עבדתי על פרויקט חדש גנרי שהיה ממש לא מתאים לתוצר הסופי. בגלל זה כל התהליך לקח יותר משנה וחצי. את העימוד עשתה לי גרפיקאית חיפאית מקסימה בשם יוליה".

ניתן למצוא את הספר בחנויות הספרים?

"את הספר ניתן לרכוש גם בגרסה המודפסת וגם בדיגיטלית באתר של ספרי ניב ובעוד אתרי ספרים אינטרנטיים. הוא אמור להופיע גם באתרים של סטימצקי, צומת ספרים וכו', אבל יש עם זה עיכוב משום מה. הספר אינו קיים בחנויות שלהם באופן פיזי כי על ספרים חדשים ולא מוכרים הם גובים המון כסף על ההצגה בחנות, וזה לא משתלם כלכלית בשלב זה. המחיר של עותק מודפס הוא 72 שקל, ועותק דיגיטלי עולה 40 שקל".

ואי אפשר שלא לשאול אותך על הפיל הכחול.

"זה פרט אקזוטי בעברי. הלהקה היתה חלק מעיסוקי במוזיקה, שנמשך גם היום באופן עצמאי. היום, כשאני על סף גיל 50, אבל 49 נשמע הרבה יותר טוב, אני מתרכז בכתיבה ובגרפיקה, אבל לא זנחתי את אהבתי וממשיך ליצור גם מוזיקה. בקרוב אוציא שלושה סינגלים עצמאית שנמצאים בשלבי סיום".

 

אחת החידות מתוך הספר

אחת מהחידות בספר

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר