"אשה על הגג", במאית אנה ידובסקה
"אשה על הגג", במאית אנה ידובסקה

"פוליש זום": חגיגת קולנוע פולני בסינמטק חיפה

במסגרת חגיגת הקולנוע הפולני שתתקיים במהלך חודש יוני בסינמטק יוקרנו שבעה סרטים פולניים שזכו בפרסים בינלאומיים רבים ואשר עוסקים בסוגיות חברתיות כמו מקומן של נשים בחברה, היחס לזרים, דעות קדומות, חינוך לערכים, אהבה וגבולות של מציאות ודמיון

פורסם בתאריך: 30.5.23 08:45

"פוליש זום" – חגיגה של קולנוע פולני – תתקיים לאורך חודש יוני בסינמטק חיפה. ה"פוליש זום" החלה בשנת 2019 בהובלה של המכון הפולני תל אביב ומכון אדם מיצקביץ' מפולין, ובמסגרתה יוקרנו שבעה סרטים זוכי פרסים בינלאומיים שעוסקים בסוגיות חברתיות כמו מקומן של נשים בחברה, היחס לזרים, דעות קדומות, חינוך לערכים, אהבה וגבולות של מציאות ודמיון.

בפתיחת הפסטיבל יוקרן הסרט "לחם ומלח" של הבמאי דמיאן קוצור. טימותיאוס, פסנתרן וסטודנט באקדמיה למוזיקה בוורשה, חוזר לחופשה בעיירת הולדתו הפרובינציאלית, שנדמה כי הזמן בה עצר מלכת. הוא קיבל מלגת לימודים במערב אירופה, ואת הזמן שנותר עד לנסיעה הוא מבלה עם חבריו ועם אחיו אך מוצא עצמו מעורב בסכסוך בין צעירים מקומיים לבין קבוצת מהגרים ערבים. שם הסרט הוא שימוש אירוני בסמלים של הכנסת אורחים כרמז וכביקורת על הכנסת האורחים הפולנית/האירופית ועל היחס לזרים. הסרט זכה בשמונה פרסים בפסטיבלים בינלאומיים, ובהם פרס חבר השופטים בפסטיבל ונציה האחרון. 100 דקות, פולנית, תרגום לעברית. משחק: טימותיאוס בייז, יאצק בייז וברטוש אולבינסקי.

בסרט "לאחור" של הבמאי יאצק לושינסקי השנה היא 1989. מרישקה הצעירה מגדלת לבדה את בנה היחיד דרק – ילד מסוגר עם התנהגות מוזרה, אשר רק לאחר שהוא מסולק מגן הילדים הוא מאובחן כאוטיסט. הסביבה אינה מסייעת, אבל מרישקה בטוחה שבנה הוא אינטליגנט וראוי לחינוך אוהב וסבלני. היא קוראת כל מאמר ומחקר שנכתב ולומדת כל מה שניתן כדי לעזור לבנה, ומאבקה באטימות הלב של הממסד מצליח להניע שינוי מרחיק לכת במערכת החינוך הפולנית. הסרט מציג את התעקשותה לאורך 20 שנה למען בנה ואת המהלכים הבלתי קונבנציונליים שאותם היא נוקטת, תוך השראה ומוטיבציה לאחרים. הסרט מבוסס על אירועים אמיתיים. לושינסקי ספג את ההשראה לסרט מביקורו במרכז טיפולי לילדים עם מוגבלויות, שבו הוא פגש בעיקר אמהות שסיפרו על בני זוג שעזבו ברגע שנודע כי לילד יש בעיה. 102 דקות, פולנית, תרגום לעברית. משחק: מלגוז'טה גורול, אנדריי סוורין ומרתה מליקובסקה.

הסרט "אפוקוויפסה" של הבמאי קסברי ז'ולבסקי הוא קומדיית אימה זוכת פרסים. קבוצה של בוגרי תיכון, תשושים מהסגרים ומהלימודים המקוונים, יוצאת אל חוף הים הבלטי כדי לחגוג. הערב מתחיל במסיבה שמחה – חוף, ריקודים, סקס, אלכוהול, אהבה ואכזבה – אך העניינים יוצאים אט אט משליטה. 120 דקות, פולנית, תרגום לעברית. משחק: מיקולאי קובאצקי, ולריה גורובץ ומוניקה מיקולשק.

 

הסרט "בית המרפא בסימן שעון החול" של הבמאי וויצ'ך האס הוא עיבוד לספר של ברונו שולץ – הסופר הפולני-יהודי שנרצח בשואה. הסרט הוא הרהור פיוטי על חלוף הזמן ועל ההכרחיות והסופיות של המוות, אשר מוצג באמצעות סיפורו של יוסף, הגיבור הראשי. במהלך ביקורו בבית המרפא שבו שהה אביו המנוח עובר יוסף לעולם של דמיון סוריאליסטי מלא בסמלים מסתוריים. הוא מתחיל לחוות שוב את מה שכבר חווה – בית הוריו, השטעטל, אביו שלא ידע ליצור עמו קשר, חלומות ילדות והגינה הנפלאה של ביאנקה – נסיכה קסומה שדחתה את אהבתו והעדיפה את חברו רודולף על פניו. כאשר הוא שב לעיירת הולדתו מוצא יוסף עולם מתפרק והרוס, שהכיכר שלה כוסתה במצבות. יוסף מנסה להחזיר את העולם ההוא ואת החיים ההם, אך הדבר כבר אינו אפשרי. הסרט זכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן 1973. 124 דקות, פולנית, תרגום לעברית. משחק: יאן נוביצקי, תדיאוש קונדרט וגוסטב הולואובק.

לפני ההקרנה תתקיים שיחה עם בנג'מין באלינט על יצירתו של ברונו שולץ שגם פרסם ספר עליו בשם Bruno Schulz: An Artist, a Murder, and the Hijacking of History.

הסרט "קנאה ותרופה" של הבמאי יאנוש מייבסקי חוזר אל שנות ה-30. וידמר, תעשיין עשיר, חושד כי אשתו הסקסית אווה מנהלת רומן עם הרופא המוערך שניתח אותה. הוא אובססיבי, קנאתו אינה יודעת גבולות, והוא מתאמץ להוכיח את חשדו ואף לנקום. זוהי קומדיה שחורה מצוינת, שהצילום ועיצוב התפאורה שלה משחזרים נאמנה סביבה אירופית עשירה בין המלחמות בסיוע של מוזיקת טנגו. 100 דקות, פולנית, תרגום לעברית. משחק: אווה קז'יז'בסקה, מריוש דמוחובסקי ואנדריי לפיצק.

 

"קנאה ותרופה", במאי יאנוש מייבסקי

"קנאה ותרופה", במאי יאנוש מייבסקי

 

הסרט "אשה על הגג" של הבמאית אנה ידובסקה מספר את סיפורה של מירה בת ה-60 שחיה חיים שקטים ומסודרים. מדי יום היא עולה אל גג ביתה, תולה לייבוש את הכבסים על החבל, יוצאת אל השוק לקנות דגים, חוזרת לביתה ומבשלת לה ולבעלה. היא צמאה לקרבה, לחום ולאהבה. יום אחד היא עולה אל גג הבית, תולה לייבוש את הכביסה ויוצאת מביתה בהחלטה נחושה ואמיצה – לשדוד בנק. השחקנית דורותה פומיקלה זכתה בפרסים בינלאומיים על משחקה. 97  דקות, פולנית, תרגום לעברית. משחק: דורותה פומיקלה, בוגדן קוג'ה ואדם בוביק.

הסרט "פיליפ" של הבמאי מיכאו קבייצ'ינסקי הוא עיבוד קולנועי לרומן האוטוביוגרפי של הסופר הפולני לאופולד טירמנד. לאחר שכל בני משפחתו נלקחו מביתם בפולין, פיליפ בן ה-23 מצליח לברוח. בזכות הצרפתית השוטפת שבפיו ומסמכים מזויפים הוא עובד כמלצר במלון שמשמש מעוז של המפלגה הנאצית. פיליפ כבר לא מצליח להרגיש דבר מעבר לרצון לנקום. בין ארוחות יוקרה, שמפניה על שפת הבריכה ונשפים, הוא נוקם בבכירי המפלגה באמצעות פיתוי נשותיהם, אך עולמו ממשיך להיסדק ומתמוטט כבניין קלפים. 125 דקות, פולנית, תרגום לעברית. משחק: אריק קולם, ויקטור מוטלט וקרוליין הרטיג.

 

"פיליפ", במאי מיכאו קבייצ'ינסקי

"פיליפ", במאי מיכאו קבייצ'ינסקי

 

הפסטיבל יחל ב-7 ביוני ויסתיים ב-29 ביוני. הקרנות הסרטים יתקיימו בסינמטק ובאולם רפפורט.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר