יריד הספרים בחיפה (צילום ארכיון: דוברות עיריית חיפה)
יריד הספרים בחיפה (צילום ארכיון: דוברות עיריית חיפה)

שבוע הספר בחיפה: שוק קרא תן ויריד ספרים עצמאי

ברחבת ספריית פבזנר יתקיים יריד קרא תן, בבית הגפן יחגגו עם כ-40 הוצאות לאור עצמאיות במטרה להחזיר את הכבוד למילה הכתובה ויקיימו הרצאות, הקראות והופעות בשיתוף עם הקולקטיב הספרותי ועם מקום לשירה, ובמדעטק מתוכננת מחווה לספריו ולשיריו של יהונתן גפן ז"ל

פורסם בתאריך: 5.6.23 11:24

ותיקי העיר בטוח זוכרים את ירידי שבוע הספר שהתקיימו פעם בחיפה, אשר משכו קהל של אלפים שעטו על הדוכנים של הוצאות הספרים השונות משעות אחר הצהריים ועד שעות הערב המאוחרות. בעבר הרחוק הוקמו הדוכנים ברחבה שמחוץ לתיאטרון העירוני, מאוחר יותר ברחבה שמחוץ להיכל הספורט ברוממה ולפעמים בתוך האולם עצמו, בהמשך במרכז קסטרא, ובגלגולו האחרון על מדשאות גן הכט במרכז הכרמל.

למרות שמכונות הדפוס לא עצרו והמשיכו להדפיס ספרים, אירועי שבוע הספר בחיפה גוועו, ככל הנראה בגלל אי תמיכה עירונית. לעתים ניסתה עיריית חיפה להחיות אירועי קריאה אלטרנטיביים עם שוק קח-תן, עם שעות סיפור ועם הצגות לילדים. מדי פעם במהלך השנים האחרונות ניסו גורמים פרטיים לערוך אירועים עם דוכני מכירה במתכונת מצומצמת יותר, וגם הם זכו להצלחה.

לרגל חודש הקריאה תקיים עיריית חיפה במהלך חודש יוני יריד קרא תן להחלפת ספרים ברחבת הספרייה העירונית פבזנר. היריד יתקיים בימים שלישי ורביעי, 13 ו-14 ביוני, בשעות 20:00-16:00, ובמסגרתו יוכלו המשתתפים להחליף ספרים. כמו כן יתקיימו בו סדנאות יצירה והצגות ילדים. האירוע פתוח לקהל הרחב.

שלישי, 13 ביוני

17:00, סוד מראת הקסם.

18:30, מנגינת הפלאים.

רביעי, 14 ביוני

17:00, התרנגולת המעופפת.
18:30, הילד והעץ.

 

 

השנה יחגגו בבית הגפן יריד ספרים עצמאי שהוא חגיגה של ספרים בעלי ערך בהשתתפות ההוצאות העצמאיות החשובות בישראל, וזאת במטרה להחזיר את הכבוד למילה הכתובה ואת הקסם לשבוע הספר. יריד הספרים העצמאי הראשון נערך בקיץ 2021 ומשך אליו אלפי קוראים. ביריד השנה יוכפל מספר הוצאות הספרים המשתתפות בו ויציג כ-40 הוצאות בכל הסוגות – פרוזה (מקור ותרגום), ספרי שירה ועיון וספרי נוער וילדים, לצד הרצאות, הקראות והופעות.  

היריד יתקיים בימים רביעי וחמישי, 21 ו-22 ביוני, בשעות 22:30-17:00, בשיתוף עם הקולקטיב הספרותי ועם מקום לשירה. עם הוצאות הספרים העצמאיות שיקימו דוכנים ביריד נמנות לוקוס, אפרסמון, בבל, תשע נשמות, אסיה, הקיבוץ המאוחד, צלטנר, עוץ, ספריית רות, הבה לאור, טנג'יר, אפיק, מקום לשירה, פטל ורימונים. נוסף על כך יתקיימו בחצר בית הגפן אירועי ספרות, מפגשים עם סופרים, סיורים ספרותיים והופעות מוזיקה. 

רביעי, 21 ביוני

18:00, זמן אוויר: מופע אקרובטיקה לכל המשפחה. 

19:30, סופרות ערים, בונות ספרים: שלוש נשים שעוסקות בכתיבה, באדריכלות ובעיר בשיחה על טקסט, זיכרון והמרחב העירוני כישויות השזורות זו בזו ומקיימות ביניהן דיאלוג תמידי. משתתפות: אילנה רודשבסקי, דפנה לוין וקרן שווץ. מנחה: ייטב בוסירה. 

20:30, יקומים מקבילים: מסע בין קהילות מיוחדות בישראל – אורנה סוסק בשיחה על ספרה. הדרכים שבהן בוחרים אנשים לחיות ביחד, לשתף פעולה, לעבוד, ליצור ולחגוג הן רבות ומגוונות. סוסק יצאה למסע שוטטות ברחבי הארץ בניסיון להתוודע אליהן, להבין את ההיסטוריה שלהן ואת השקפת עולמן. 

21:00, עם בליאמא: שלוש משוררות משוחחות על ההשפעה הנוכחת עד כאב של היעדרות אם בשלבים שונים של החיים. משתתפות: הדס שלמה, נועה לארה מאיר וראומה זוהר חיות. 

21:30, הופעה: וניה זוק ופרחי הבלוז. 

חמישי, 22 ביוני 

9:00, סיור ספרותי: עיר חלוּמה. סיור בעקבות אזכורים, תיאורים ודימויים של שכונת הדר בספרות לאורך השנים, על השתנויותיה ותקופותיה המגוונות. נקודת מפגש: פינת הרחובות ירושלים וחיים, סמוך לרחוב ירושלים מס' 25. מדריכה: חגית שוורצמן. 

19:30, רב הנסתר: טיש פואטי שמוקדש כולו לסכנות, למלכודות ולעוצמות של יצירה השואפת לגעת בנסתר. ערב חגיגי לכבוד הספר "תוגת הצעצועים הקדושים" מאת אלעד נבו. משתתפים: יונתן קונדה, לי ממן ונעמי חשמונאי. 

20:00, רוזנפלד: העיתונאי עומר מוזר מארח את הסופרת והקולנוענית מאיה קסלר לשיחה על ספרה "רוזנפלד" – רומן הביכורים המדובר ביותר בשנים האחרונות בישראל שהיה לרב מכר. השיחה עם קסלר תנוע מכתיבה על סקס כפתח להבנת עולמם הפנימי של הדמויות דרך יחסי כובש-נכבש בתוך מערכות יחסים, ועד לדרך החתחתים שהספר עבר כדי להגיע לקונצנזוס. 

21:00, דַּף חָדָשׁ: טקסט, קריאה ומוזיקה. קריאה מספרי שירה חדשים בליווי של מוזיקה חיה. משתתפים: רון דהן, שז, כרמית רוזן, מיטל נסים ווילי שנר. מוזיקה: יגאל מירטנבאום ושרון אלמקייס. 

21:30, באלדי באנג'ו: מוזיקת בלוגראס אמריקאית פוגשת את אזור הים התיכון – באנג'ו ודרבוקה בחגיגה מעורבת ומסעירה. 

הכניסה לכל האירועים היא חופשית. פרטים באתר מקום לשירה ובאתר בית הגפן.

רותם עטר, מנהלת מקום לשירה: "בהיקף העשייה ובאיכותה, ההוצאות העצמאיות ניצבות היום בלב הספרות העברית ומצילות את כבודו של עם הספר. אנחנו מזמינים את הציבור לאירוע קהילתי אמיתי, שהוא יום חג לכל שוחרי הספרות וטובתה, ולפגוש את האנשים שמאחורי הספרים הטובים, המפתיעים והמשמעותיים באמת".

 

הזמנה ליריד הספרים העצמאי בחיפה

הזמנה ליריד הספרים העצמאי בחיפה

 

חודש הקריאה במדעטק

במדעטק – המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל יעמוד חודש הקריאה בסימן הכוכב השישה עשר – מחווה לספריו ולשיריו של יהונתן גפן ז"ל. פעילויות נוספות שיתקיימו במוזיאון הן "הכוכבים הם הילדים של הירח" – מסע במערכת השמש בעקבות הירח וכוכבי הלכת; "רעמים וברקים" – מופע חווייתי אל הפיזיקה של האור והקול; ו"אני אוהב את השמש ואת הירח" – סדנת יצירה שמש-ארץ-ירח.

מדעטק, רחוב שמריהו לוין 25

 

חודש הקריאה במדעטק (צילום: ניצן זוהר)

חודש הקריאה במדעטק (צילום: ניצן זוהר)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר