אורי נוימן (צילום: יח"צ)
אורי נוימן (צילום: יח"צ)

"כפי שאיינשטיין אמר – 'דמיון חשוב מידע. לידע יש גבול אך לדמיון לא'"

"סמואל מאי הדייגים" הוא ספרו החדש של הסופר החיפאי אורי נוימן והראשון בסדרת הפנטזיה לנוער "סלע, עץ ולבה". "כתבתי את הספר מתוך רצון לייצר פרויקט ספרותי בקנה המידה הגדול ביותר שאני מכיר", אומר נוימן, "זו סדרת ספרים מסוגת פנטזיה, ולכן נדרש להמציא מעבר לסיפור גם עולם חדש"

פורסם בתאריך: 11.6.23 11:53

אורי נוימן הוא אדריכל חיפאי ואוהב מושבע של השפה העברית. הוא מחברו של ספר הילדים "הצבר וחבורתו: סיפור על חמשת החושים", ובימים אלו, לכבוד שבוע הספר, רואה אור ספר נוסף שלו – הראשון בטרילוגיה פנטסטית. "סמואל מאי הדייגים", הספר הראשון בסדרת הפנטזיה לנוער "סלע, עץ ולבה", זוכה לתשבחות ויתורגם בקרוב גם לאנגלית.

הספר מגולל את סיפור מסעו של נער צעיר שנעקר מסביבתו הטבעית ומוצא את עצמו באי פורין שמאכלס שלושה עמים שונים – הברברים, המחשלים והסיירים. מוצאם של כל העמים האלה הוא מאותו האב, ולמרות זאת, בחלוף הדורות, נפתחת ביניהם מלחמה על משאבים. המלחמה מגיעה לסיומה באופן חלקי בלבד לאחר שמתקבלת החלטה: חלוקת האי לשלושה חלקים אשר מופרדים במכשולים של סלעים, נהרות לבה ויערות עצים סבוכים.

גם הדמויות בספר הן שונות זו מזו במראה שלהן, בעיסוק שלהן ובאופן שבו הן מתנהלות ומנהלות את חייהן. לכל אחד מהגיבורים תרבות אחרת, סגנון מחשבה שונה ודרכי פעולה ייחודיות, אך ככל הנראה – גורל אחד. סמואל הצעיר לומד לחדד את השמיעה בעזרת "אוזן פיל", לשלוח מסרים דרך קונכייה, להילחם ביצורים עשויים אש ולאלף קופים מלאי פרעושים.

"סמואל הוא ילד שחי באי דייגים ביחד עם אמו שטרם התגברה על היעלמות אחיו", מספר נוימן, "יום אחד, לאחר שלל רמזים מטרימים, נגלית אליו דמות, מספרת לו על מקום מרוחק שאיש לא מאמין לו שקיים ונותנת לו צנצנת עם דגיג קטן. כשסמואל משחרר את הדגיג לים כפי שנתבקש, לווייתן בולע אותו והוא מוביל לאותו אי מרוחק, שם הוא מתאמן לקראת תחרות גורלית. את 'סמואל מאי הדייגים' כתבתי מתוך רצון לייצר פרויקט ספרותי בקנה המידה הגדול ביותר שאני מכיר. זו סדרת ספרים מסוגת פנטזיה, ולכן נדרש להמציא מעבר לסיפור גם עולם חדש על שלל החוקים, היצורים והאביזרים המתקיימים בו". 

מדוע פנטזיה, לדעתך, חיונית בחייו של ילד? 

"כפי שאיינשטיין אמר – 'דמיון חשוב מידע. לידע יש גבול אך לדמיון לא'. לתת לילד לחוות עולם פנטסטי השונה מעולמנו שלנו עשוי לעודד אותו לפתח חשיבה גמישה שאינה מוגבלת לעולמנו". 

האם יש או אין גבול בין המציאות ובין הדמיון, ואיך אפשר להשתמש בפנטזיה כדי לעבד מציאות כמו זו שאנחנו חיים בה היום? 

"אין גבול בין מציאות לדמיון. למעשה, דברים שאנו חווים ביומיום היו ככל הנראה נחשבים ל'מעבר לכל דמיון' לצופה מן העבר. למשל מטוס. בעבר נראה היה בדיוני להכניס מאות אנשים לצינור מתכתי ולהטיס אותם בגובה של עשרות אלפי מטרים ליבשת מרוחקת. גם הטלפון שלנו, על שלל יכולותיו, היה נראה דמיוני לחלוטין רק לפני שנים ספורות. אפשר להשתמש בפנטזיה כדי לעבד את המציאות שבה אנו חיים באמצעות חשיבה על המגבלות שבמסגרתן אנו חיים והצמדה של פתרון לאותן המגבלות על ידי כלי יומיומי. לדוגמה, ריצוף ביתי בדריכה מסוימת עליו משגר עצמים ממקום למקום, טלפון שמעביר ריחות או כדור פלסטיק שמתנפח מתוך החגורה ומייצר לאדם סביבה אישית אטומה לרעש וללכלוך". 

איך אפשר להבחין באלגוריה שבחרת להטמין בסמואל לחיים שלנו כאן, כפי שאנחנו מכירים אותם, על שלל המורכבויות שלהם?

"ניתן להבחין באלגוריה המדוברת כמסע אל הלא נודע. סמואל הוא נער בן 13 שנקרא לצאת למסע שעשוי להציל את האי שלו ושל משפחתו. על אף החשש ואי הוודאות, הוא נוטל את הסיכון, משחרר את הדגיג מהצנצנת אל הים, וכך יוצא אל המסע הזה. גם בחיינו שלנו אנו נקראים לצאת מתחום הנוחות למסע אל הלא נודע. בסוף הספר אנו גם לומדים שהמסע שאליו סמואל יוצא הוא שונה ממה שצפה, אך מתגמל הרבה יותר משיכול היה לצפות. הצעירים ייהנו מספר אסקפיסטי עתיר בתיאורים מסעירים ובחוויות מטורפות, והבוגרים יותר יוכלו למצוא בו, לצד החוויה האסקפיסטית, גם אלגוריה למצב במדינה". 

 

 

הספר החדש הוא הראשון בטרילוגיה. למה עלינו לצפות בספרים הבאים בסדרה? 

"בכל ספר בטרילוגיה יופיע סמואל תוך כדי הרפתקה ויחשוף פרט משמעותי על העולם שאליו הוא הגיע וגם על החיים שלו ושל משפחתו. כל הפרטים והמידע מסייעים לסמואל לבצע משימת על אשר לשמה הוא הגיע לתחרות ולאי מלכתחילה". 

באיזה אופן ספרים יכולים לשנות חיים של בני אדם?

"ספרים מציעים הלך מחשבתי שונה מההלך המחשבתי שלנו ביומיום. עצם הקריאה הוא יכולת להתעמק בדבר אחד – יכולת שאינה מובנת מאליה בימינו. מעבר לכך, בספרים אנו חווים סיפור דרך עיניים של דמות. אנו חווים את הקשיים שלה, והדבר מייצר אצל הקורא חמלה ואמפתיה כלפי הזולת". 

ספר על הספר הקודם "הצבר וחבורתו: סיפור על חמשת החושים".

"'הצבר וחבורתו' הוא ספר ובו על פני צבר חולפות דמויות כמו פרפר, דבורה, קיפוד, עכבר וילד בשם תום. כל דמות נהנית לפגוש את הצבר בזכות אחד מחמשת החושים. כשמאיימים לעקור את הצבר, כל הדמויות מתגייסות כדי להצילו. את הספר הזה כתבתי מתוך אהבה לספרי ילדים שנקראים Picture books. אלו ספרים שהטקסט בהם מתקיים ביחד עם האיור הצמוד להם. ספרים כאלו, אם הם נכתבו היטב, הם קריאה מהנה לילדים אך גם למבוגרים בגלל הרבדים הרבים והעמוקים שבהם. ב'צבר וחבורתו' יש שיעור על החושים, אבל גם שיעור על חברות ועל דבקות במשימה. היו גם שפירשו את הצבר כיליד ארץ ישראל שנלחם באלו שמנסים לעקור אותו מאדמתו וממולדתו".

ומה הפנטזיה שלך?

"הייתי מאוד שמח לפגוש את אילון מאסק ולדבר על מדע בדיוני".

את ספריו של אורי נוימן אפשר להשיג ברשתות הספרים, באתר ההוצאה ובאתר המחבר 

 

עטיפת הספר "סמואל מאי הדייגים", אורי נוימן

עטיפת הספר "סמואל מאי הדייגים"

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר