היוצרים, היוצרות והצוות המוביל של פסטיבל "וולקאם 2023" (צילום: שירז לוי)
היוצרים, היוצרות והצוות המוביל של פסטיבל "וולקאם 2023" (צילום: שירז לוי)

"וולקאם": בעיניים קהילתיות – צעירים מהקהילה האתיופית מצטרפים להובלה ולתפעול של הפסטיבל החיפאי

שיתוף הפעולה של קהילת הצעירים "רוג'ום חיפה" עם שותפות חיפה בוסטון, עודד צעירים מהקהילה האתיופית לקחת השנה חלק פעיל בפסטיבל החיפאי, המתקיים השבוע זו השנה השלישית. הם יספרו את סיפור הקהילה על עושרה וצבעיה במסגרת הפעילויות המגוונות שיתקיימו בארבעת ימי הפסטיבל (22-19 ביולי) 

פורסם בתאריך: 19.7.23 22:59

השבוע (22-19 ביולי) מתקיים בחיפה פסטיבל "וולקאם", זו השנה השלישית. הפסטיבל הוא יוזמה של קהילת הצעירים "רוג'ום חיפה", המקיימת לאורך כל השנה פעילויות קהילתיות המבוססות על מפגש, יצירה, למידה ועשייה חברתית, בשיתוף עיריית חיפה, שותפות חיפה בוסטון, קהילת הדר, בית הגפן ועסקים מקומיים. הרעיון המרכזי העומד מאחורי הפסטיבל הוא יצירת חיבורים בין אנשים, הזמנה לקהילות מקומיות ומתן במה לכישורים ייחודיים של תושבי העיר, תוך שימת דגש על חיזוק יוזמות חברתיות. כל האירועים המתקיימים בפסטיבל פתוחים לקהל ללא תשלום ומאורגנים בהתנדבות מלאה.

"השנה, לראשונה, הצטרפו לפסטיבל, הן כיוצרים והן כפעילים מאחורי הקלעים, גם צעירים מהקהילה האתיופית, בעידוד שותפות חיפה בוסטון. במהלך הפסטיבל הם יספרו את סיפורם האישי דרך עיניהם ואת סיפורה של הקהילה ויביאו איתם את המגוון והעושר שיש לקהילה להציע", אומרת האמנית נאני ברוק, החברה ב"רוג'ום חיפה" ובקבוצת שגרירות חיפה בוסטון של נשים בנות הקהילה וכמו כן מתנדבת בהפקת הפסטיבל. לדברי ברוק, "להבדיל משנים עברו, בהן חברי הקהילה הגיעו לפסטיבל כצרכנים ולא כמציגים, השנה הם לקחו את המושכות לידיהם ויש לנו ייצוג מכובד".

במהלך ארבעת ימי הפסטיבל יתקיימו כ-140 פעילויות מגוונות, בהן סדנאות, הרצאות, הופעות, סיורים ומפגשים ברחבי העיר עם יותר מ-100 יוצרים, שייתנו לקהילות השונות את ההזדמנות להציג את עצמן, על מנת שעוד ועוד אנשים בחיפה ייחשפו אליהן ויכירו את עשייתן. עד כה נרשמו יותר מ-1000 איש לאירועים השונים.

רחל וורקו, שמתנדבת בפסטיבל ואף לוקחת בו חלק לראשונה, מוסיפה: "החלטתי לקחת חלק בפסטיבל מכמה סיבות. ראשית, רציתי מקום שאוכל להתנדב בו ולעזור, ואני יודעת שההתנדבות בפסטיבל תעזור לי להתחבר להתנדבות בכלל ול'רוג'ום' בפרט. שנית, הדבר יאפשר לי להכיר אנשים חדשים עם תחומי עניין משותפים, וכמובן שזו הנאה וחוויה מהנה".

השנה, יציגו זה לצד זה אמנים צעירים רבים במגוון שפות ותרבויות. לאורך ימי הפסטיבל יתקיימו מפגשים של עולים חדשים עם ותיקים וכן פעילויות באמהרית, רוסית וערבית. חלק מהפעילויות בשפות השונות מתקיימות בשיתוף פעולה עם בית הגפן.

בתי לוריסו, בת הקהילה האתיופית, הפעילה בעמותת אל"ף ומתנדבת לראשונה בפסטיבל "וולקאם", מספרת: "בחרתי לקחת חלק בפסטיבל, כי לתפיסתי קהילה ושיתוף ידע הם דבר חשוב. זה המשאב הכי טבעי, הכי אנושי והכי חשוב יותר מכסף, יותר מאקדמיה, יותר מהכל".

ברוק: "אחת המטרות של הפסטיבל היא לאפשר לכל קהילה להשמיע את הקול שלה, להציג את הצוותים איתם היא עובדת לאורך כל השנה ולחשוף את הדברים היפים שקורים בחיפה בשגרה. חלק מהפעילויות שמתקיימות בפסטיבל מתקיימות גם לאורך השנה במרכז השיח של עמותת דרור ישראל, שבו פועלת קהילת הצעירים 'רוג'ום חיפה' במהלך השנה, והפסטיבל נותן להן במה ומציג אותן לקהל בצורה מרוכזת. הציפייה שלנו היא שהאנשים שייחשפו לפעילויות במהלך ימי הפסטיבל ימשיכו להיות מעורבים בהן גם לאחריו".

בין הפעילויות הרבות שיוצגו בפסטיבל, יתקיימו, כאמור, מספר אירועים של הקהילה האתיופית. בין האירועים: "נשים נפגשות ל'בונה' (קפה) עם דליה ווסה" – ממעגל החלומות. המפגש יתקיים ב"מסעדה של אמא", מסעדה אתיופית, בניהולה של ניגיסט טפרה, שממוקמת ברחוב הנביאים 20.

"מצאתי לנכון לקחת חלק  בפסטיבל 'וולקאם' על מנת להיות מעורבת בחיבור בין הקהילות המגוונות ומתוך רצון לפעול לאחדות קהילתית ועשייה משותפת עם תושבי העיר", מסבירה ווסה.

כמו כן תתקיים סדנת אמנות, ציור על קנבס ואקרילי, עם האמן הישראלי-אתיופי בליינך בנימין בקלה. הסדנה תתקיים בבית הקהילתי ברחוב טבריה 15.

 

 

"הפרויקט בכלל והפסטיבל בפרט  נשמע כמו משהו שייתן פוש רציני לחבר'ה הצעירים בחיפה, מיני קהילה שכזאת. כאחד מהם, מצאתי לנכון לקחת חלק ולהשפיע. בנוסף, זוהי פלטפורמה מצוינת לבחון את היכולות האישיות שלי ולקבל במה אמיתית שתחשוף את הקהל הרחב אליהן", מסביר בקלה.

מפגש נוסף הוא מפגש לאימהות צעירות ותינוקות עם המנחה מירב צוקר לוגסי. המפגש מתקיים בשיתוף פעולה עם מרכז הקליטה חניתה ומרכז התרבות הדתי בנווה שאנן. במפגש ישתתפו אימהות עולות חדשות מהקהילה האתיופית, נשים דתיות ונשים חילוניות.  "אימהות בלי קשר לשפתן או מוצאן הן אימהות והן חוות את האימהות באופן דומה. אני מאמינה שדרך הפעילות ניתן לקרב לבבות, לספר סיפור קהילתי חדש ולהעביר אותו הלאה לדורות הבאים. במפגש הזה אני מגיעה כמנחה, אבל באותה המידה גם כמשתתפת, כדי לספוג וללמוד מתוך אותה תרבות עשירה", מציינת לוגסי. המפגש מתקיים בחסות תוכנית "קוראט" של שותפות חיפה בוסטון .

* * *

הפסטיבל החיפאי התקיים לראשונה בשנת 2020, בעיצומה של הקורונה, על ידי קבוצה של צעירים שביקשו לקיים פעילויות באוויר הפתוח. בשנה שעברה הוא קיבל את שמו הרשמי "וולקאם".

ברוק: "המטרה של הפסטיבל הראשון שהתקיים בקורונה הייתה לייצר מפגשים בין אנשים שהיו זקוקים לקשר חברתי, לשיח ולתרבות, שהיו חסרים לכולנו. הבדידות הייתה קשה מאוד. כשמשרד הבריאות אישר לקיים מפגשים של עד 20 אנשים באוויר הפתוח, התגבשה קבוצה של כמה צעירים, הרמנו את הכפפה וקיימנו מפגשים וסדנאות".

אחת מהמטרות של הפסטיבל בפרט ושל קהילת 'רוג'ום חיפה' בכלל היא להשאיר את הצעירים בעיר, להחזיר לה את חיי התרבות ולחזק את הקשר של האחד עם השני. ברוק: "בשנה שעברה היו לנו בפסטיבל 80 אירועים, והשנה מספר האירועים כמעט הכפיל את עצמו. הרבה עסקים מקומיים, שלא לקחו בו חלק בעבר, וגם עסקים מהקהילה הצטרפו, וזה שינוי מרענן. לחברי הקהילה יש אמירה. הם רוצים לייצר תרבות, אמנות ולהיות חלק מהביחד ומהמרחב המשותף. מטרה נוספת של הפסטיבל היא לייצר קהילה, ומהסיבה הזו כל המפגשים נפתחים בשיח עם הקהל, שלאחריו מתקיימים הסדנאות, המופעים ושאר הפעילויות. השנה יצרנו אירועים קהילתיים שפתוחים לאוכלוסייה רחבה, כמו קבלת שבת לכל המשפחה, תערוכת עולי חיפה (OLE Haifa) של עולים חיפאים ממדינות ותרבויות שונות, סדנת שירי לדינו, סיורים ברחבי העיר ועוד".

הילה פרלמן-פניאל, מנכ"לית שותפות חיפה בוסטון, מסכמת: "זוהי זכות גדולה עבורנו, שותפות חיפה בוסטון, לראות נציגות מרשימה של צעירים מוכשרים וצעירות מעוררות השראה, שלוקחים אחריות ומנהיגות, כדי ליצור ביחד מציאות חדשה באמצעות יצירה, חשיפה, חיבורים ומפגשים אנושיים. תחושת המחויבות והמסירות של מנהיגים חברתיים אלו ראויה להערכה רבה. נמשיך לעודד ולחזק, יחד עם כל השותפים, את קהילת הצעירים והצעירות בחיפה בכלל ואת קהילת יוצאי אתיופיה בפרט, כדי ליצור קהילה חיפאית מרושתת ויוצרת".

על שותפות חיפה בוסטון

שותפות חיפה בוסטון, הפועלת כבר 35 שנה, היא הסניף הישראלי של הפדרציה היהודית של בוסטון (CJP (Combined Jewish Philanthropies, ארגון פילנתרופי הפועל למען הקהילות בחיפה ובבוסטון. השותפות מפעילה מגוון רחב של תוכניות, אחת מהן היא תוכנית "קוראט", ששמה לה למטרה לקדם את אוכלוסיית יוצאי אתיופיה בחיפה בתחומים הקשורים בעולם העבודה, העסקים, ההשכלה האקדמית, לימודי התעודה והאמנות. תוכנית "קוראט" מאפשרת ליווי אישי/עסקי ארוך טווח מותאם לצרכים המשתנים ולהתפתחות האישית והמקצועית של כל אחד מהמשתתפים.

[email protected]

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר