דואו מנטאר (צילום: בוגדאן אורמה)
דואו מנטאר (צילום: בוגדאן אורמה)

חג המוזיקה הישראלית ה-26 מגיע לחיפה

חג המוזיקה הישראלית, שנערך ביוזמת משרד התרבות והספורט, מוקדש כולו למוזיקה אמנותית מקורית על כל גווניה: קונצרטים ומופעים המשלבים בין קלאסיקות לבכורות, בין ישן לחדש, ובין מזרח למערב, בהשתתפותם של מיטב היוצרים והמבצעים בישראל. הכניסה לכל האירועים היא ללא תשלום

פורסם בתאריך: 12.9.23 09:02

חג המוזיקה הישראלית ה-26 חוזר לחיפה ב-20 בספטמבר עם מופעי מוזיקה של אנסמבל ויסאם ג'ובראן, דואו מנטאר וקונצרט מיוחד של התזמורת הסימפונית חיפה.

חג המוזיקה הישראלית, שמתקיים ביוזמתו של משרד התרבות והספורט, מזמין את הציבור הרחב, ללא תשלום, לתוכנית של קונצרטים ומופעים הכוללת יצירות של מלחינים ומבצעים ישראלים. בחיפה יתקיימו מופעים כמו "ישראליאנה" בביצוע של התזמורת הסימפונית חיפה –  קונצרט מאת מרק לברי בנגינתה של הסולנית יעל ברולסקי. הקונצרט מורכב מארבע יצירות, שהראשונה שבהן היא "סוויטה ישראליאנה" מאת מרק לברי, מחשובי המלחינים בישראל, שמחולקת לפרקים קצרים, כאשר כל פרק מדמה רשמים מהארץ; כ-70 שנים לאחר מכן הלחינה ברכה בדיל הלחינה את "סוויטה ים תיכונית", שהיא מעין מחווה לכתיבה הישראלית המוקדמת, וגם היא מורכבת מארבעה פרקים דמויי מחול אשר כתובים בסולמות עתיקים ובמשקלים א-סימטריים, והתוצאה היא מיזוג של עבר והווה; "הדים של נצח" מאת שי כהן עוסקת בהדהוד של חוויות מוזיקליות ובהתכתבות בין ההווה והאינסוף; ומשחק הילדים "ים-יבשה" הוא הרקע ליצירה בעלת שם זה מאת עומרי כוכבי, שבה כלי הנגינה בתזמורת משחקים את המשחק, ומי שלא עומד בכללים נפסל ויוצא מהמשחק. הקונצרט יתקיים באודיטוריום בית רוטשילד.

בחג המוזיקה הישראלית ישתתף גם נגן העוד ויסאם ג'ובראן במופע "פסיפס" בבית הכט. ג'ובראן הוא מלחין, מנצח, פסנתרן, משורר וחוקר אקדמי, שרכש את השכלתו המוזיקלית בנגינה בכינור בגיל 4 עם אביו פרופ' מוניר ג'ובראן. הוא החל את הקריירה האקדמית המוזיקלית שלו במוסקבה, שם למד קומפוזיציה וניצוח תזמורתי בקונסרבטוריון ע"ש צ'ייקובסקי. לאחר מכן הוא עבר לברלין, למד הלחנה והיה חניך אורח באופרה הממלכתית בברלין בניצוחו של דניאל ברנבוים. ג'ובראן הקים תזמורות רב תרבותיות במוסקבה, בברלין ולאחר מכן בארץ, וגם יזם והשתתף במספר רב של סדנאות ברחבי העולם. כנגן עוד וכינור הוא הופיע על הבמות החשובות ביותר בעולם, וכמלחין הוא הלחין יותר מ-300 יצירות לכלי סולו, להרכבים קאמריים ולתזמורת, כמו גם מוזיקה אלקטרונית ומוזיקה לקולנוע ולתיאטרון. ג'ובראן קיבל יותר מ-50 פרסים מקומיים ובינלאומיים, וכן מענקי יצירה רבים.

 

 

עוד בחג המוזיקה: "מוזיקה מהארץ המובטחת" – מופע מוזיקלי של ההרכב דואו מנטאר שנקרא כך בגלל המצלול, שדומה ל"מיתר" בעברית ול"מנטרה" מהתרבות ההודית. החיבור השמי-פילוסופי גם מקיים את ההקשר בין המילה "Man" באנגלית – איש, למילה תר – "מחפש". כך גם הדואו – שני מוזיקאים שמחפשים. ההרכב, אשר כולל את אדם לוין ויקי ראובן, מחפש אחרי הצללה חדשה לכלים שלהם ומבצע יצירות חדשות למנדולינה ולגיטרה. המפגש הראשון בין השניים היה בשנת 2018 כשהם יזמו את האלבום "מוזיקה מהארץ המובטחת" שכולו מוזיקה ישראלית. האלבום הגיע למקום הראשון בהשמעות ובמכירות במסגרת מבדק "בילבורד" היוקרתי של הקלטות קלאסיות בארצות הברית. הקונצ'רטו האחרון שנכתב עבורם הוזמן מהמלחין אבנר דורמן, והוא בוצע כמה פעמים בעונת הקונצרטים האחרונה. גם מופע זה ייערך בבית הכט.

המנהל האמנותי של חג המוזיקה הישראלית יובל צורן: "זהו האירוע המרכזי בלוח השנה המוזיקלי בארץ, והוא מוקדש כולו למוזיקה אמנותית ישראלית מקורית על כל גווניה. המוזיקה הישראלית משקפת תהליכי עומק בחברה וביחידים שמרכיבים אותה, וככל אמנות טמונה בה היכולת לעורר בנו מחשבה ולהעביר אותנו חוויה שיכולה לאפשר לנו להסתכל על העולם סביבנו באור אחר. אני רואה אחריות רבה בתפקידי כמנהל אמנותי להרחיב ולאתגר את המנעד האמנותי של התוכנית, של ההקשרים שבהם היא מבוצעת, של המבצעות והמבצעים, ושל החוויות של קהל אוהבי המוזיקה".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: "מטרתו של חג המוזיקה הישראלית היא לשמש זרקור ליצירה הישראלית המקורית ולתת במה למוזיקה ישראלית חדשה. עשרות יצירות ישראליות מקוריות מבוצעות בכמה אולמות בצפון, בדרום ובמרכז, ומונגשות לקהל ללא תשלום. אני מודה לכל העוסקים במלאכה החשובה בעלת הערך החינוכי והתרבותי העצום, ומזמין את כולכם להגיע לקונצרטים, למלא את האולמות וליהנות מהתזמורות, מההרכבים, מהמקהלות ומכל המבצעים".

חג המוזיקה הישראלית, רביעי, 20 בספטמבר. הכניסה ללא תשלום, בהרשמה מראש באתר.   

 

בר אבני מנצחת על הסימפונית חיפה (צילום: סטפני ייגר)

בר אבני מנצחת על הסימפונית חיפה (צילום: סטפני ייגר)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר