"קפיטאנו" (צילום" יח"צ)
"קפיטאנו" (צילום" יח"צ)

פסטיבל הסרטים: האירועים, האורחים וסרט הנעילה

סרטיהם החדשים של ג'ונתן גלייזר, וים ונדרס, פדרו אלמודובר, הירוקאזו קורה-אדה, מרקו בלוקיו, לוק בסון, פרנסואה אוזון, ריוסוקה המגוצ'י, מישל גונדרי, רובין  קאמפילו ומתאו גארונה יוקרנו בפסטיבל לצד רסטורציות של פיטר גרינאווי, ורנר הרצוג, וולט דיסני וצ'רלי צ'פלין. הצצה לתוכנית האמנותית של פסטיבל הסרטים 2023

פורסם בתאריך: 26.9.23 11:32

התוכנית הבינלאומית של פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-39 של חיפה כוללת סרטים רבים שעוסקים במאבק לחופש ובהתנגדות, כאשר דגש מיוחד יינתן על חשיפת קולנוע איראני חדש.  כמו כן יוקרנו עשרות סרטים זוכי פרסים בפסטיבלים בינלאומיים חשובים, ויהיו תוכנית לכל המשפחה, קולנוע קולינרי, "במבט אישי"  עם פנינה בלייר ואירועי התעשייה.

אירועים מיוחדים

פרס מפעל חיים יוענק לשחקן ששון גבאי על תרומתו לקולנוע, לתיאטרון ולתרבות הישראליים. גבאי, אחד מהשחקנים הגדולים והמוערכים בישראל, גילם עשרות תפקידים בולטים בתיאטרון, בקולנוע ובטלוויזיה. הוא זוכה ארבעה פרסי אופיר וחתן פרס האקדמיה האירופית. 

הפסטיבל יחגוג 100 שנים לדיסני בתוכנית שתכלול רסטורציות לקלאסיקות, סרטים חדשים והקרנת "פנטזיה" בליווי חי של התזמורת הסימפונית חיפה. 

הפסטיבל יינעל בסרטו החדש של מתאו גארונה "קפיטאנו" ("Io Capitano"), שמגיע לחיפה היישר מהתחרות הראשית בפסטיבל ונציה 2023, שם זכה בפרס הבימוי ובפרס מרצ'לו מסטרויאני למשחק. זוהי אודיסאה מודרנית על חלום ההגירה לחיים טובים ושברו.

זוכי פרסים בפסטיבלים בינלאומיים  

"אזור העניין" ("The zone of interest") של ג'ונתן גלייזר, זוכה הגרנד פרי בפסטיבל קאן, ייחשף לקהל הישראלי בבכורה בפסטיבל. הסרט הוגדר על ידי מבקרים רבים כאחד מהסרטים המיוחדים והחשובים שנעשו אי פעם על השואה ועל מלחמת העולם השנייה.

"הרוע אינו קיים" ("Evil Does Not Exist"), בימוי: ריוסוקה המגוצ'י. זוכה הגרנד פרי של חבר השופטים בפסטיבל ונציה. סרטו החדש של המגוצ'י, שביים את "הנהגת של מר יוסוקה" ואת "גלגל המזלות", זכה בשבחי הביקורות.  

"אל פאראיסו", בימוי: אנריקו מריה ארטאלה. זוכה פרס השחקנית ובפרס התסריט באוריזונטי, ונציה.

"ימים מושלמים" ("Perfect Days"), בימוי: וים ונדרס. זוכה פרס השחקן בפסטיבל קאן ופרס חבר השופטים העולמי.

 

"ימים מושלמים" (צילום: יח"צ)

"ימים מושלמים" (צילום: יח"צ)

 

"מפלצת" ("Monster"), בימוי: הירוקאזו קורה-אדה. זוכה פרס התסריט בפסטיבל קאן, נציג יפן לאוסקר.

"אנטומיה של נפילה" ("Anatomy of a Fall"), בימוי: ז'וסטין טרייה. זוכה פרס דקל הזהב בפסטיבל קאן.

"על עשבים יבשים" ("About Dry Grasses"), בימוי: נורי בילגה ג'יילן. זוכה פרס השחקנית בפסטיבל קאן, נציג טורקיה לאוסקר. 

"חטוף" ("Kidnapped"), בימוי: מרקו בלוקיו. התחרות הראשית פסטיבל קאן. הביקורת התלהבה מסרטו החדש של הבמאי האיטלקי שמבוסס על מקרה אמיתי.

"דרך מוזרה לחיות" ("Strange Way of Life"), בימוי: פדרו אלמודובר. הקרנה מיוחדת פסטיבל קאן. מערבון בכיכובם של אית'ן הוק ופדרו פסקל.

"כלבי ציד" ("Hounds"), בימוי: כמאל לאזרק. זוכה פרס חבר השופטים במסגרת "מבט מסוים" בפסטיבל קאן. 

"המתנחלים" ("The Settlers"), בימוי: פליפה גאלווס. זוכה פרס הביקורת במסגרת "מבט מסוים" בפסטיבל קאן, נציג צ'ילה לאוסקר. 

"היפרדות" ("The Rapture"), בימוי: איריס קלטנבק. זוכה פרס איגוד היוצרים הצרפתי במסגרת "שבוע הביקורת" בפסטיבל קאן.

"תיק גולדמן" ("The Goldman Case"), בימוי: סדריק קאהן. סרט הפתיחה של מסגרת "שבועיים של במאים" בפסטיבל קאן.

"ספר הפתרונות" ("The Book of Solutions"), בימוי: מישל גונדרי. מסגרת "שבועיים של הבמאים" בפסטיבל קאן.

"הכול בסדר עם ג'ורג'י" ("Scrapper"), בימוי: שרלוט ריגן. זוכה הגרנד פרי של חבר השופטים בתחרות הבינלאומית בפסטיבל סאנדנס. 

"רדיקלי" ("Radical"), בימוי: כריסטופר זאלה. זוכה פרס חביב הקהל בפסטיבל סאנדנס.

"איילין" ("Eileen"), בימוי: ויליאם אולדרויד. פסטיבל סאנדנס. סרטו החדש של הבמאי ("ליידי מקבת") אשר מעבד למסך את ספרה של אוטסה מושפג.

"שאריות של חסד" ("The Survival of Kindness"), בימוי: רולף דה היר. זוכה פרס הביקורת בפסטיבל ברלין.

"היא באה אליי" ("She Came to Me"), בימוי: רבקה מילר. סרט הפתיחה של פסטיבל ברלין.

"חדר המורים" ("The Teachers' Lounge"), בימוי: אילקר צ'טאק. זוכה פרס הסרט האירופי ופרס הקולנוע האמנותי בפסטיבל ברלין, נציג גרמניה לאוסקר. השחקנית בתפקיד הראשי, ליאוני בנש הגרמנייה, תהיה אורחת הפסטיבל.

"מיילדות" ("Midwive"), בימוי: לאה פנר. פרס חבר השופטים העולמי במסגרת "פנורמה" בפסטיבל ברלין. 

"גבריות" ("Manodrome"), בימוי: ג'ון טרנגוב, התחרות הראשית בפסטיבל ברלין. "נהג מונית" פוגש את "מועדון קרב" בכיכובו של ג'סי אייזנברג.

"הפשע כולו שלי" ("The Crime Is Mine"), בימוי: פרנסואה אוזון. פסטיבל ברלין.

"בלאגה לומדת לקח" ("Blaga’s Lessons"), בימוי: סטפן קומנדרייב. זוכה פרס הסרט הטוב ביותר ופרס השחקנית בפסטיבל קרלובי וארי. הבמאי הבולגרי יהיה אורח הפסטיבל.

"פרימונט" ("Fremont"), בימוי: באבאק ג'לאלי. זוכה פרס הבימוי בפסטיבל קרלובי וארי.  

"היפנוזה" ("The Hypnosis"), בימוי: ארנסט דה ייר. זוכה פרס השחקן ופרס הביקורת בפסטיבל קרלובי וארי.

"הכְּפָר" ("Stepne"), בימוי: מריאנה ורודה. זוכה פרס הבימוי ופרס הביקורת בפסטיבל לוקרנו.

"המפעילים" ("Animal"), בימוי: סופיה אקסארבו. פרס המשחק בפסטיבל לוקרנו. הבמאית היוונייה תהיה אורחת הפסטיבל.

"צב של אבן" ("Stone Turtle"), בימוי: וו מינג ג'ין. פרס הביקורת בפסטיבל לוקרנו 2022.

 

"צב של אבן" (צילום: יח"צ)

"צב של אבן" (צילום: יח"צ)

 

"משחקים מרושעים" ("Wicked Games Rimini Sparta"), בימוי: אולריך זיידל. פסטיבל רוטרדם. הבמאי ערך מחדש את שני סרטיו הקודמים "רימיני" ו"ספרטה" והפך אותם לסרט אחד פרובוקטיבי ועוצמתי.  

"אוטוביוגרפיה" ("Autobiography"), בימוי: מקבול מובראק. זוכה פרס הביקורת בפסטיבל ונציה.

"מלכי העולם" ("The Kings of the World"), בימוי: לאורה מורה. זוכה פרס הסרט הטוב בפסטיבל סן סבסטיאן.

"חלום של רובוט" ("Robot Dreams"), אנימציה, בימוי: פבלו ברגר. הקרנה מיוחדת בפסטיבל קאן, זוכה פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל אנסי.

 

"חלום של רובוט" (צילום: Arcadia Motion Pictures, Lokiz Films, Noodles Production, Les Films du Worso)

"חלום של רובוט" (צילום: Arcadia Motion Pictures, Lokiz Films, Noodles Production, Les Films du Worso)

 

"חירות" ("Libertate"), בימוי: טודור ג'ורג'ו. התחרות בפסטיבל סרייבו. הבמאי הרומני יהיה אורח הפסטיבל.

"אירופה" ("Europa"), בימוי: סובאדה מורטזאי. התחרות בפסטיבל סרייבו. הבמאית ממוצא איראני תהיה אורחת הפסטיבל.

"מפקד" ("Comandante"), בימוי: אדוארדו דה אנג'ליס. סרט הפתיחה של פסטיבל ונציה, אשר מבוסס על סיפור אמיתי שהתרחש בצוללת איטלקית במלחמת העולם השנייה.

"דוגמן" ("DogMan"), בימוי: לוק בסון. התחרות הראשית פסטיבל ונציה. הבמאי של "ניקיטה" ו"לאון".

"שחר של יום חדש" ("Finally Dawn"), בימוי: סאווריו קוסטנצו. התחרות הראשית פסטיבל ונציה.

"אי אדום" ("Red Island"), בימוי: רובין קאמפילו. התחרות הראשית פסטיבל סן סבסטיאן.

"מחר יום נוסף" ("There Is Still Tomorrow"), בימוי: פאולה קורטלזי, סרט הפתיחה של פסטיבל רומא. הבמאית והשחקנית בתפקיד הראשי פאולה קורטלזי תהיה אורחת הפסטיבל.

 

 

פוקוס על קולנוע איראני חדש של התנגדות  

"גבולות חסרי גבולות" ("Endless Borders"), בימוי: עבאס אמיני. זוכה פרס המסך הגדול בפסטיבל רוטרדם. דרמה מותחת ורלוונטית שמתרחשת על גבול איראן אפגניסטן. 

"במצב קריטי" ("Critical Zone"), בימוי: עלי אחמדאדזה. הסרט עוסק בזעם ובתסכול של דור צעיר של איראנים. זוכה פרס הסרט הטוב בפסטיבל לוקרנו.

"האויב הגרוע ביותר" ("My Worst Enemy"), בימוי: מהראן טמאדון. הבמאי הקדיש שנים לתיעוד המשטר האיראני בניסיון למצוא פתח לדיאלוג. כעת, כאשר הוא בגלות בצרפת, הוא פונה לשלושה פליטים ומבקש מהם לעבור לרגע לצד השני, להפוך לחוקרים ולהעביר אותו את אותה חקירה קשה שהם עברו. הסרט התיעודי הוא עדות מטלטלת לחיים תחת משטר טוטליטארי. הבמאי יהיה אורח הפסטיבל. 

"שבעה חורפים בטהרן" ("Seven Winters in Tehran"), בימוי: שטפי נידרצול. סרט תיעודי שבו נעזרת הבמאית בסרטוני וידאו שהוקלטו בחשאי, בעדויות ובמכתבים כדי להתחקות אחר סיפורה של אשה שהפכה לסמל להתנגדות ולמאבק. הבמאית הגרמנייה תהיה אורחת הפסטיבל.

"גם אני רוקדת" ("And Me, I'm Dancing Too"), בימוי: מוחמד ואליזדגאן. זוכה פרס דב הקריסטל בפסטיבל ברלין. הסרט הקצר מתרחש על הקו שבין עלילתי לתיעודי ומשרטט דיוקן של דור צעיר החנוק על ידי הכללים הנוקשים של המשטר האיראני האסלאמי.  

חיפה קלאסיקס

"קליגולה: הגרסה האולטימטיבית" ("Caligula: The Ultimate Cut"), בימוי: טינטו בראס. משחק: מלקולם מקדאואל, פיטר אוטול, ג'ון גילגוד, הלן מירן. אחד מהסרטים הכי שנוי במחלוקת במאה ה-20 מגיע לחיפה בגרסה אולטימטיבית מהקרנת הבכורה בפסטיבל קאן. הסרט – יצירת פולחן שערורייתית, דקדנטית וארוטית על כוחו המשחית של השלטון – נערך כולו מחדש, נכללו בו מספר שיא של סצנות שטרם נראו, והוא מספק, 40 שנה אחרי שהופץ לראשונה, הזדמנות לראות את הסרט מזווית חדשה לגמרי. הצופים יגלו סרט רלוונטי מאין כמוהו, סאטירה בועטת על שכרון כוח ועל שלטון חסר מעצורים.  הסרט כולל סצנות רבות של אלימות ומין. 

 

"קליגולה - הגרסה האולטימטיבית" (צילום: יח"צ)

"קליגולה – הגרסה האולטימטיבית" (צילום: יח"צ)

 

"מכשף" ("Sorcerer"), בימוי: ויליאם פרידקין. הבמאי שנפטר לפני כחודש זכור בזכות "מגרש השדים", אבל "המכשף" משנת 1977 – מותחן קשוח מקורי ויומרני שהיה הסרט החביב על פרידקין עצמו וכישלון קופתי שזכה להכרה רק אחרי שנים – ראוי לא פחות לציין את זכרו. בעיירה קטנה בדרום אמריקה, על שפת הג'ונגל, נשכרים ארבעה אנשים נואשים בהנהגתו של רוי שיידר להוביל מטען מסוכן של חומר נפץ כדי לעצור שריפת דלק הרסנית.

"אשה מפריז" ("A Woman of Paris"), בימוי: צ'רלי צ'פלין. במלאות 100 שנה לעשיית הסרט מגיש הפסטיבל את הדרמה הרומנטית הראשונה שביים צ'פלין ב-1923. הסרט האילם חושף לראשונה את הכישרון הדרמטי של מלך הקומדיה.  

"ורנר הרצוג – חולם רדיקלי" ("Werner Herzog – Radical Dreamer"), בימוי: תומס פון שטיינאקר. פסטיבל חיפה חולק כבוד לבמאי ורנר הרצוג – אחד מהיוצרים הייחודיים והמשפיעים ביותר בתולדות הקולנוע, עם כניסתו לעשור התשיעי של חייו. סרט תיעודי חדש שמשלב צילומים בלעדיים מחייו של הרצוג, קטעי ארכיון נדירים וריאיונות איתו, עם אשתו לנה ועם שחקנים נודעים כמו כריסטיאן בייל וניקול קידמן, ומשרטט דיוקן מקיף ומרתק של אחד מהאמנים האייקוניים של ימינו. כמו כן יוקרנו עותקים חדשים משוחזרים של הסרטים "פיצקרלדו" (1982), "דיטר הקטן מוכרח לעוף" (1977), "נוספרטו הערפד" (1979) ו"המסתורין של קספר האוזר" (1974).

 

"פיצקרלדו" (צילום: יח"צ)

"פיצקרלדו" (צילום: יח"צ)

 

מחווה לפיטר גרינאווי. גרינאווי הוא אחד מיוצרי הקולנוע הנועזים, המקוריים והמאתגרים בקולנוע העולמי. במסגרת האירוע יוקרנו רסטורציות חדשות של מכון הקולנוע הבריטי לסרטים "חוזה השרטט" (1982), "כרס של ארכיטקט" (1987), "טובעים במספרים" (1988), "זד ושני אפסים" (1985), "ב' זה בית" (1976, סרט קצר מוקדם של גרינאווי). את המחווה אצרה נשיאת הכבוד של הפסטיבל פנינה בלייר.  

לכל המשפחה

"הקרקס". הקלאסיקה של צ'רלי צ'פלין מ-1928 בביצוע חי של האפקטים הקוליים מאת אנסמבל פולי אמור. בכורה עולמית למופע מולטי דיסיפלינרי שמשלב קולנוע, סאונד, אביזרים, תנועה ומשחק. חברי האנסמבל יבצעו על הבמה את האפקטים הקוליים לסרטו הנודע של צ׳פלין. האפקטים יופקו על ידי הזזה, ניגון והקשה על גבי חפצים מכניים, אביזרים יומיומיים וכאלו שנבנו במיוחד למופע. 

חגיגות 100 שנים לדיסני. חברת וולט דיסני מציינת 100 שנים להיווסדה באוקטובר  2023, ולאורך השנה חוגגת את הסיפורים ואת הדמויות שיצרו את קסמה. במסגרת זו יקיים פסטיבל הסרטים ארבעה אירועים:

* "פנטזיה". אולפני וולט דיסני ערכו שילוב קסום של הקטעים היפים ביותר משני הסרטים האייקונים ”פנטזיה” (1940) ו”פנטזיה 2000”. היצירה תוקרן על מסך ענק באודיטוריום, כאשר התזמורת הסימפונית חיפה בניצוחו של ירון גודפריד תבצע על הבמה את פס הקול המוזיקלי הקלאסי של הסרטים.

* הקרנה של סרטים קצרים אהובים מראשית ימי האנימציה, דרך כניסת הסאונד לסרטים והופעתו של מיקי מאוס, ועד לסרטים הפופולריים ולטכנולוגיה המודרנית של ימינו: "אליסה בארץ הפלאות" (1923) , "אוסוולד הארנב – צרות עם עגלה" (1927), "ספינת הקיטור וילי" (1928), "מנקי השעון" (1937), "הטחנה הישנה" (1937), "צופר העגלה" (1950), "למברט", "האריה שחשב שהוא כבשה" (1952), "איש הנייר" (2012), "הסעודה" (2014) ו"לחזור הביתה" (2021). 

* "סינדרלה" (1922). עותק משוחזר של סרט האנימציה הקלאסי משנת 1950 יוקרן בדיבוב לעברית.

* הקרנות של חמישה סרטים יהיו פתוחות לקהל ויתקיימו מדי ערב בפיאצה במתחם הפסטיבל: "הקול בראש", "אלאדין", "קדימה", "לוקה" ו"אנקאנטו" 

"במבט אישי", אוצרת: פנינה בלייר

"בלאגה לומדת לקח" ("Blaga’s Lessons"), בימוי: סטפן קומנדרייב; "בִּפְנִים" ("Inside"), בימוי: ואסיליס קאצופיס; "שלוש נשים" ("Glorious Ashes"), בימוי: בוי טאק צ'ויין; "כוס קפה ונעליים חדשות" ("A Cup of Coffee and New Shoes"), בימוי: גנטיאן קוצ'י.

קולנוע קולינרי

"הקדירה" ("The Pot-au-Feu"), בימוי: טראן אן הונג. ז'ולייט בינוש מגלמת טבחית מוכשרת שעבדה במשך 20 שנה בשביל דודין, מאסטר שף מדופלם ומוערך. הסרט עוסק באהבה לבישול ולחומרי גלם אשר משתקפת בכל תנועת יד, באור, בצבע, בצילום המרהיב ובאהבה שבלב.

"אני לא ארעב" ("I will not starve"), בימוי: אומברטו ספינאצולה. שיר אהבה למטבח האיטלקי וקריאה נגד הבזבוז המחפיר של מזון בעולם המערבי.

"חלומות מסוכר" ("Sugar and Stars"), בימוי: סבסטיאן טולאר. מבוסס על סיפורו האמיתי ויוצא הדופן של השף יזיד איחרמהן, שהצליח כנגד כל הסיכויים לברוח מעתיד שנראה שהיה קבוע מראש – ולזרוח.

 

"חלומות מסוכר" (צילום: יח"צ)

"חלומות מסוכר" (צילום: יח"צ)

 

"כוכבי מישלן – סיפורים מהמטבח" ("Michelin Stars – Tales from The Kitchen"), בימוי: ראסמוס דינסן. הסרט עוסק בעולם הבישול העילי ובשפים שהפכו למשפיענים ולמובילי דעה. במאי הסרט ראסמוס דינסן עקב במשך שנתיים אחרי 15 שפים מובילים כדי להביא לצופה מסמך רלוונטי שבוחן לעומק את הסצנה המרתקת של מסעדות מישלן. 

אירועי תעשייה

פסטיבל הסרטים חוגג 20 שנים לפורום הפיצ'ינג הבינלאומי לקולנוע עם אירועים כמו סינמרקט חיפה ה-13, הקרנת עותקי עבודה בתהליך, פורום הפיצ׳ינג ה-3 לסדרות טלוויזיה ופורום סרטי הגמר ה-9 לסטודנטים בשלבי הפקה.   

משלחת מפיקים מאיטליה תגיע שוב השנה למפגשי עבודה אישיים ולהשקת פורום חיפה ליצירה קולנועית. בין האורחים בשולחן הבינלאומי יהיו מנהלת פסטיבל ברלין מרייט ריזנביק ומפיק הסדרה "10%" הרולד ולנטין. 

אירועי הטלוויזיה מארחים בבכורה את "אינתיפאדה" – סדרה של בן שני ושי להב שחוזרים לימי האינתיפאדה הראשונה. הסדרה הופקה למחלקת הדוקו של כאן 11. מפיקים: ביונד קרייטיב.  

אירוע בכורה של הסדרה "ברלין בלוז" שתעלה בקרוב ב-yes. הסדרה של היוצרים והתסריטאים דנה אידיסיס ואיתמר רוטשילד ושל הבמאי רם נהרי עוסקת ברילוקיישן ומהווה מקור לדיון שיערך עם היוצרים והשחקנים על מהותו של בית. מפיקים: דורי מדיה.    

אירועי התעשייה יתקיימו בשיתוף עם קרן הקולנוע הישראלי, קרן רבינוביץ לאמנויות – פרויקט הקולנוע הישראלי, קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, איגוד התסריטאים ואיגוד המפיקים בישראל. 

התוכנית המלאה תתפרסם באתר הפסטיבל.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר