הדפס עץ יפני מסורתי (צילום: מוזיאון טיקוטין)
הדפס עץ יפני מסורתי (צילום: מוזיאון טיקוטין)

מוזיאון טיקוטין מציג: "צמדים" בהשראת מתקפת 7 באוקטובר

התערוכה מחברת בין צמדים של אמני הדפסי עץ יפניים מסורתיים לאמנים עכשוויים - יפנים וישראלים. אוצרת המוזיאון: "התערוכה מעבירה את המבקרים מעולם של נופים פסטורליים לעולם של מלחמה. במתקפת 7 באוקטובר נזרעו הרס, חורבן ומוות ביישובי עוטף עזה. מראות אלה מהווים השראה לקונספט התערוכה ולאופן שבו היא מוצגת"

פורסם בתאריך: 25.12.23 16:24

במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית תיפתח ב-5 בינואר תערוכה חדשה הנושאת את השם "צמדים". התערוכה מחברת בין אמני הדפסי עץ יפניים מסורתיים לאמנים עכשוויים – יפנים וישראלים. כתוצאה ממאורעות 7 באוקטובר והמלחמה בוטלה תערוכה אחרת שתוכננה לזמן זה, וכך תערוכה זו נהגתה והוקמה בזמן קצר מאוד. התערוכה תכלול שלושה צמדים של אמנים. 

הירושיגה X טאבּאימו

ההדפסים של אוטאגאווה הירושיגה (1858-1797) מתארים את יופיה של יפן בתקופה שבה הוקל האיסור לטייל ברחבי המדינה. תערוכה זו מתמקדת בהדפסי נופים ומדגישה את נקודות המבט הייחודיות של האמן.  

טאבּאימוֺ, ילידת 1973, מפנה זרקור נוקב אל החברה היפנית ואל ערכיה המשתנים. שפת האמנות שלה היא סוריאליסטית וגרוטסקית, ויצירותיה מעוררות בליל של התרשמויות. יצירות הווידאו של טאבּאימו הן שילוב בין ציור ידני לטכנולוגיית הנפשה ממוחשבת. בתערוכה יוצג מיצב הווידאו "בית נוחיות ציבורי" (2006) שנתרם למוזיאון על ידי אוסף אנג'ל לאמנות עכשווית. עבור טאבּאימו, הירושיגה מהווה מקור השראה מרכזי. 

קוניושי X קופרמן 

האמן האקסצנטרי אוטאגאווה קוניושי (1861-1797) נודע בתיאורי הלוחמים והקריקטורות שלו ובמומחיותו בטכניקות ציור מערביות כמו ההצללה. יצירותיו מאופיינות בדמיון עשיר, בפנטזיה, בביזאריות ובדרמטיות.  

ראובן קופרמן הוא אמן ישראלי שנולד ב-1964 בברית המועצות. קופרמן וקוניושי דומים ברגישותם לתנועה ובמשיכתם לאסתטיקה של אלימות מהולה בדמיון ובהומור עשירים. ציוריו של קופרמן מבטאים סגנון תיאטרלי מוגזם ושופעים מקבץ לא הגיוני של דמויות על אותו המצע. כך נוצר מפגש ביזארי בין רקדן בוטו, סמוראי, דמות קומיקס של לוליטה ואיש יאקוזה. התערוכה תכלול גם את תיאטרון הפיגורינות של קופרמן – מוצג של תיאטרון בובות מיניאטורה יפניות. 

 

הוקוסאי X בלבן 

קאצושיקה הוקוסאי (1760- 1849) נודע בכישרונו לתאר גוף בתנועה ולהדגיש את תחושת הרגע. בתערוכה יוצג ספר ובו תיאורים של לוחמים יפנים. 

למראית עין, יצירותיה של יעל בלבן, שנולדה בברית המועצות בשנת 1958, נראות כלקוחות מעולם אחר, אך למעשה הן הדבר הכי קרוב לביוגרפיה האישית והמשפחתית שלה. סבה של בלבן הוצא להורג ב-1938 באשמת בגידה במולדת הסובייטית, ורק ב-1994, לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי, הצליחה המשפחה לקבל מסמך שמטהר אותו מהאשמה. השפה האמנותית הייחודית של בלבן בנויה מלולאות, כדוגמת חתימת ידו של פקיד החתום על המסמך. תיאורי הלוחמים היפניים (2018) המתוארים בתערוכה לקוחים מתוך ספריו של הוקוסאי.

 

התערוכה "צמדים" (צילום: מוזיאון טיקוטין)

התערוכה "צמדים" (צילום: מוזיאון טיקוטין)

 

אוצרת מוזיאון טיקוטין ד"ר אתי גלס-גיסיס: "התערוכה 'צמדים' מעבירה את המבקרים מעולם של נופים פסטורליים לעולם של מלחמה ואסתטיקה של אלימות. במתקפת 7 באוקטובר נזרעו הרס, חורבן ומוות במקומות יפים ופסטורליים ביישובי עוטף עזה. מראות אלה מהווים השראה לקונספט של התערוכה ולאופן שבו היא מוצגת. בתערוכה נוצרים הקשרים מפתיעים, שמתקיימים במרחב האמנותי בין אמנים יפנים קלאסיים לאמנים עכשוויים". 

התערוכה תכלול גם מרחבי יצירה ופעילות לכל המשפחה: פינה ליצירת הדפסי עץ בשיטה יפנית מסורתית, ועמדת צילום "קפצתי ליפן, מיד אשוב" שבה ניתן להצטלם בתוך הדפס של הירושיגה. 

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, שדרות הנשיא 89. טלפון: 04-6030800. נעילה: 1 ביוני 2024. לפרטים ושעות פתיחה לחצו כאן.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר