קתי דברצ'ני וליליה סלבני (צילומים: Anna Markova, Eric Richmond)
קתי דברצ'ני וליליה סלבני (צילומים: Anna Markova, Eric Richmond)

"באך והקונצ'רטו", מנגינה שמניעה את הלב

הקונצרט השני בסדרה של אנסמבל מצו, שהיה אמור להתקיים במסגרת "החג של החגים", יתקיים בשבת באולם קריגר. הפעם מארח האנסמבל את הכנריות הישראליות הבינלאומיות קתי דברצ'ני וליליה סלבני, שינגנו עם נגן הצ'מבלו צבי מניקר ועם נגנית החליליות דורט פלורנטין

פורסם בתאריך: 26.12.23 08:10

בקונצרט שהיה אמור להתקיים במסגרת פסטיבל "החג של החגים" ונדחה בגלל המצב, אנסמבל מצו יארח באולם קריגר את הכנריות הישראליות הבינלאומיות קתי דברצני וליליה סלבני, שינגנו ביחד עם נגן הצ'מבלו צבי מניקר ונגנית החליליות דורט פלורנטין, שהיא גם המנהלת המוזיקלית של האנסמבל. התוכנית נקראת "באך והקונצ'רטו", והיא מוקדשת לחגיגה וירטואוזית שבמרכזה ארבעה קונצ'רטי אהובים מאת יוהאן סבסטיאן באך.

הקונצ'רטו של באך הוא רב שיח מוזיקלי בין סולן או קבוצת סולנים לתזמורת המלווה אותו או אותם. באמצעות הניגודיות המובנית לתוך צורת הקונצ'רטו, המלחין משלב מפגן מבריק, טכנית ומוזיקלית, לתוך מארג רב קולי. התוכנית תכלול מגוון תזמורים של סולן או סולנים מול תזמורת – חלילית, כינור, חלילית וכינור, ושתי חליליות וצ'מבלו.

מאחורי ביצוע הקונצ'רטי של באך יש היסטוריה מרתקת. במקרים רבים הגרסה המקורית אבדה, ומה שנותר הוא עיבוד של באך עצמו ומקורות ההשראה שלו המצויים בקנטטות. אנסמבל מצו ממשיך את המסורת הזו ומבצע שחזור של הקונצ'רטו BWV 1059 R בגרסה לחלילית ותזמורת ואת הקונצ'רטו BWV 1060 R בגרסה לחלילית וכינור.

עוד בתוכנית: ביצוע בכורה בישראל של הקונצ'רטו BWV 1053 R בעיבוד המיוחד של כנרת הבארוק דברצ'ני על פי הקונצ'רטו לצ'מבלו BWV1053, ופרקים מתוך שתי קנטטות מוקדמות יותר, כאן בעיבוד לכינור ולתזמורת. נוסף על כך יבוצע הקונצ'רטו המפורסם ברנדנבורגי מס' 4, BWV 1049 בגרסתו לצ'מבלו, שתי חליליות ותזמורת.

 

 

אנסמבל מצו הוא הרכב מוזיקלי שמתמחה במוזיקה עתיקה באמצעות כלים היסטוריים. האנסמבל, המבוסס על גרעין של זמרת ומספר קטן של נגנים, מרחיב את שורותיו באופן תדיר על מנת ליצור היצע מוזיקלי מגוון ועשיר. במרוצת השנים, ההרכב נהנה משיתופי פעולה עם אמנים מובילים בארץ ובעולם. על מנת להנגיש את העשייה המוזיקלית שלו לקהל, בשנת 2021 ייסד האנסמבל את סדרת הקונצרטים "אנסמבל מצו מארח" בסטודיו אנט בתל אביב. במסגרת סדרה זו, שהפכה למפעל תרבותי חשוב בתחום המוזיקה העתיקה בישראל, מארח האנסמבל מדי שנה מבצעים מהשורה הראשונה לשישה קונצרטים יוצאי דופן באיכות הביצוע וברפרטואר.

"באך אמר שייעודה של המוזיקה היא להניע את הלב", אומרת פלורנטין, "בתקופה זו, שבה כולנו נמצאים בסערת רגשות, מתוסכלים, עצובים ממה שקורה סביבנו ומחפשים אור ותקווה, תפקידה של המוזיקה מקבל חשיבות עליונה בזכות היכולת שלה, כפי שבאך כתב, לאפשר לקחת אוויר, להיכנס לעולמות אחרים ולחלום חלומות מתוקים. כמו בכל סוף שנה אזרחית אנו מארחים נגנים מחו"ל, והפעם נגנים ישראלים שרוב העשייה שלהם היא בחוץ לארץ. אנחנו שמחים ומתרגשים לקראת הגעתם, במיוחד השנה, כשהכל מקבל משמעות אחרת".

אולם קריגר, אליהו חכים 6. שבת, 30 בדצמבר, שעה 12:00. מחיר רגיל: 100 שקל, אזרח ותיק: 85 שקל; סטודנט: 50 שקל. להזמנת כרטיסים: 04-8363804.

 

אנסמבל מצו (צילום: יואל לוי)

אנסמבל מצו (צילום: יואל לוי)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר