עבודות של עומר אודוין מתוך התערוכה "טביעת צבע"
עבודות של עומר אודוין מתוך התערוכה "טביעת צבע"

תערוכת יחיד ראשונה לאמן על הספקטרום

עומר אודוין, בן 24, מאובחן על הספקטרום האוטיסטי, הציג כבר לא מעט עבודות שלו בארץ ובחו"ל, וזכה עליהן בפרסים. כעת לראשונה הוא פותח תערוכת יחיד ובה יצירות רבות שצייר בשנים האחרונות, הפורשות בפנינו טעימה מעולמו הפנימי.

פורסם בתאריך: 8.4.24 10:05

האמן עומר אודוין מציג לראשונה תערוכת יחיד, "טביעת צבע" שמה, בבית אגודת הציירים והפסלים בחיפה, ובה יצירות שיצר בשבע השנים האחרונות שבהן הפך לאמן. אודוין עושה זאת לאחר שהשתתף בשורה של תערוכות קבוצתיות בארץ ובחו"ל, זכה בפרסים בינלאומיים ומכר יצירות בכל רחבי העולם. אוצרי התערוכה הם רונית חלפון ואיציק כוכבי.

אודוין, בן 24, מאובחן מגיל שנתיים על הספקטרום האוטיסטי. באמצעות הציורים ניתן לקבל טעימה מעולמו, ובתערוכה יידרשו המבקרים להתמודד עם מושגים מחיי היומיום שלו ועם תהליכי היצירה. עבודותיו של אודוין מייצגות יחס שונה מאוד בין היצירה של האמן לזיכרון שלו. הציור הוא סוג של התמודדות עם הדחקה ועם אי הבעה של הזיכרון, והוא זה שמתעד דרך היצירה את מחשבותיו של אודוין ופותח צוהר לנפשו. העבודות של אודוין מהוות חלון לעולמו הפנימי, הצבעוני והעשיר בפרטי פרטים. דרך הציור הוא משתף רגשות ומבצע בחירות שאינן אפשריות בשגרה.

יכולות הרישום יוצאות הדופן של אודוין התגלו רק כשהיה בן 17, ומאז הוא פיתח סגנון אמנותי ייחודי עם חותם משלו. ציוריו מאופיינים בהפשטה, במשטחי צבע נועזים ובתפישה נאיבית-אופטימית של החיים, והם מושפעים מהאמנים המודרניים האקספרסיוניסטים אמדאו מודליאני, אגון שילה, פאבלו פיקאסו ווינסנט ואן גוך .

אודוין עובד בטכניקות שונות, בעיקר בצבעי אקריליק על קנבס, בצבעי מים ובמדיה משולבת בשילוב בדים, ובתערוכה יוצגו גם סקיצות ועבודות פיסול שיצר לאחרונה. כאמן על הספקטרום האוטיסטי, האמנות היא הדרך העיקרית שלו לבטא את רגשותיו ולתת לאחרים גישה לעולמו הפנימי. בשנים האחרונות פיתח אודוין ביחד עם האמן והמנטור מיקי גולדשטיין ריטואלים המובילים להבעה עצמית באמצעות הציור. שכבות של צבעים וצורות לוקחות אותנו למסע בעולמו, והם יוצרים חוויה רגשית שמקבלת מימדים נוספים דרך המעבר מסקיצות ועד ליצירה בחומר.

 

 

התהליך מתחיל בחשיפה לעבודות ולעולמות תוכן שאודוין אוהב, וכך נוצר חיבור פנימי של האמן והיצירה. לכל ציור קודמות שתי סקיצות בגדלים שונים, בצבעים רכים ועם מעט פרטים. בדרך זו נוצר ריחוק מהמקור בשני שלבים, והציורים מקבלים אינטרפרטציות אישיות. לאחר מכן מומרת הסקיצה למשטח הציור המיועד במתאר עיפרון, תוך הקפדה על הפרופורציות. כל שלב נעשה מהזיכרון וללא התבוננות בשלב הקודם, וכך מצליח אודוין להביא לידי ביטוי פרשנות אישית מתוך עולמו הפנימי. בשלב זה הוא מתחיל לייצר צורות וטקסטורות ויזואליות שממלאות את המשטח. לשלב זה אין תכנון מקדים, וכך בא לידי ביטוי עולמו בשלושה רבדים שונים – סקיצה שטוחה, ציור עם כמה שכבות של צבעים, ולפעמים פיסול בתלת מימד.

במפגשים דו שבועיים קבועים עם גולדשטיין מתקדם אודוין ציור אחרי ציור – לעולם לא יהיו שניים במקביל – בטכניקות קבועות שהוא פיתח עם השנים. כך הוא יצר תבניות ייחודיות שחוזרות על עצמן ומזוהות אתו ועם יצירותיו. ההתפתחות הכרונולוגית של היצירה מביאה לידי ביטוי גם את התפתחותו הרגשית של האמן. תהליכים מורכבים שאינם באים באופן אינטואיטיבי כמו קבלת ההחלטות, ויתור על דיוקים ומעברים מוחלטים בין צבעים הם דוגמאות ליכולתו להתמודד ולהתפתח באמצעות הציור.

ניתן לראות את הבחירה של אודוין לצייר ולפסל דמויות למרות העדפותיו בעולם החיצוני להימנע מתקשורת עם אנשים. על אף קשיי התקשורת המאפיינים את האוטיזם, הוא מצליח לייצר קשר עם דמויותיו שלו, כך שהן מתווכות בינו לבין המבקר.

אודוין זכה בפרסים בינלאומיים, ובהם פרס הצטיינות מטעם Circle Foundation For The Arts ופרס אמן העתיד של "contemporary art curator magazine".

התערוכה תיפתח לקהל ביום שבת, 13 באפריל, ותינעל ב-11 במאי. אגודת הציירים והפסלים, שדרות הציונות 24. שעות פתיחת התערוכה: ראשון-שבת, 14:00-10:00.

 

עבודה של עומר אודוין מתוך התערוכה "טביעת צבע"

עבודה של עומר אודוין מתוך התערוכה "טביעת צבע"

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר